Eten

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Mijn eten moet vooral:

Lekker zijn
9
69%
Veel zijn
0
Geen stemmen
Verantwoord geproduceerd zijn
1
8%
Plantaardig zijn
0
Geen stemmen
Snel klaar zijn
1
8%
Vet zijn
0
Geen stemmen
Calorie-arm/mager zijn
1
8%
Goedkoop zijn
1
8%
Met liefde bereid zijn
0
Geen stemmen
Makkelijk door te slikken zijn
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 13

Elmer
Kosmonaut

Re: Eten

Ongelezen bericht door Elmer » 03 dec 2009 16:39

Eten en drinken, naast fantasy het beste dat er is.

Ik kook veel en graag en naar de reactie van andere te horen smaakt het meestal wel lekker.
Waar ik niet op let: prijs, bio, light.
Het moet gewoon een goed product zijn, het product dat ik nodig heb voor mijn gerecht of waar ik op die moment trek in heb.
Waar ik wel op probeer te letten: als er meerdere soorten appels liggen en er zijn twee soorten die er wel goed uit zien dan kijk ik even waar ze vandaan komen. Als de ene soort uit verwegistan komt en de andere soort uit België, dan neem ik die uit België, niet uit chauvinisme maar gewoon omdat er geen vliegtuig en extra koeling en bewaar trukken aan te pas kwamen, vliegtuigen zetten hun stempel op het milieu wel heel erg overtuigend neer, maar ik ga er ook mijn appel niet voor laten.

Foie Gras (Ganzen lever pastei), je hoort dan wel zeggen, dat is de lever van een zieke gans, ocharme die dieren,...screw that, FOIE GRAS IS HEERLIJK !
Met een toastje en een glas Rieussec van 1985, cheers!

Truffel (Tartuffo), heerlijk maar veel te duur voor wat het is, en die witte truffel is helemaal schandalig duur en de gewone ordinaire truffel (nog steeds 400 euro per KG) is lekkerder.

Eten en drinken gaan natuurlijk samen. Ik heb ongeveer 300 flessen wijn in mijn kelder liggen, van alle wijnstreken, Duitse Rieslings, Franse Bordeaux, Bourgogne, Champagne, Loire, Sauternes,..Italiaanse Barolo's en Barbaresco's. Natuurlijk ook Jammy Autraliers en zon gerijpte Zuid Afrikanen, heerlijk. Niet alleen wijn ook lekkere bieren kunnen mij bekoren. Belgen hebben geluk met zoveel lekker bier. Je hoort altijd zeggen dat Nederland slecht bier heeft, en wel er valt iets over te zeggen. Wel raar dat heel de wereld Heineken kent dus zo heel slecht zal het niet zijn, ik moet het niet maar dat is omdat ik verwent ben. Trapisten bier, er zijn in de wereld 8 verschillende trapisten, 7 in Belgie en 1 in Nederland, JAWEL je hoort het goed Nederland heeft een Trapist: La Trappe. En wat een klepper, als je de kans krijgt, koop eens een Nederlandse Trapist, top bier!

Wat ik niet lekker vind is spruitjes (1 keer per jaar een stuk of 3 is genoeg), ingewanden (behalve foie gras) maar geen gebakken koeien lever of nieren of stieren ballen...ordinair gestoofde groenten moet ik niet zo, prei, rode kool...niet aan mij besteed.

Toppertjes:
Stoofvlees met frietjes en salade en een frisse pint erbij.
Foie gras met toast en een fris glas Sauterne.
Tonijn, heel even in een hete pan laten sissen met groene asperges en kleine gebakken aardappeltjes met een vette La Trappe of een Chateau Chasse Spleen uit 1996.

Er is nog zoveel meer...een kreeft, garnalen, aardappel puree met worst en andijvie, eend, Vietnamese springrolls, uiensoep,...

:kwijl:

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 03 dec 2009 16:58

Elmer schreef:Toppertjes:
Foie gras met toast en een fris glas Sauterne.
Ik neem aan dat je weet hoe ze foie gras maken. Hoewel ik geen onderscheid maak tussen gezond/vet of normaal/ligt, maak ik wél onderscheid in productie. Eitjes zijn 'vrije uitloop' eitjes, en foie gras komt er bij mij niet in. (n)

Niet als je niet tegen dierenleed kan:

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 03 dec 2009 17:07

Ik wist dat die reactie ging komen, er zijn altijd extremen en de meeste foie gras wordt echt wel anders gemaakt.
Heb je wel eens een schaapje zien villen? een varken zien doden, een rund zien stuipen, een tonijn uit het water zien trekken en wat dacht je van je kalkoentje?
Heb je al eens een kat met een muis zien spelen?
In Vietnam eten ze hond, die gaan eerst even met de pootjes in kokende hete boullion, daar worden ze zo enorm nijdig van maar dan produceren ze veel adrenaline en dan is het vlees lekkerder, ik weet het wel en ik vind het ook niet leuk masar ik heb niet genoeg aan enkel wat sla of kikkererwten en ik moet geen taaie steak.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 03 dec 2009 21:11

Ik wil ik zeker niet beweren een engeltje te zijn qua eten. Ik vind het natuurlijk dat mensen vlees eten (we zijn immers omnivoren), maar ik let er wel op dat die dieren zo pijnloos mogelijk worden afgemaakt. Voor mij dus géén hallal, chinese hond of foie gras. Natuurlijk is het ook voor een koe of schaap zielig, maar je hebt zielig en je hebt bewust pijnlijk een langzame dood sterven.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 04 dec 2009 08:51

Ik ben het volledig met je eens, een dier gekweekt voor consumptie moet zijn tijd voor de slacht zo comfortable mogelijk doorbrengen. De slacht zelf moet ook op een niet bestiale manier en liefst zo pijnloos mogelijk, gebeuren.
Ik vind echter dat er veel te snel op de achterste pootjes met de armpjes in de lucht wordt rond gesprongen als het over foie gras gaat. In de meeste gevallen wordt de echt goeie foie gras gemaakt door een boerke die de ganzen niet kweekt voor de lever alleen maar ook de rest voor consumptie bereid. (dat is dan wel de echt goeie). In de meeste andere gevallen lopen die dieren heel de dag lekker in een weitje rond te kwetteren en te spetteren en een paar keer daags MOETEN ze een vette hap. En wat krijgen wij te zien enkel die 15 seconden vette hap.

Kalfsvlees, dat is van natuure niet wit, die beestjes mogen de eerste paar maanden van hun leven niet bewegen, ontwikkelde spieren zijn bloeddoorlopen, rood, die staan dus in een box die langs beide zijden raakt tot ze sterven. Maar daar hoor je weinig over.
Gaya filmt een veehal waar ze koeien keuren en verkopen, wie filmen ze? Die ene boer die met een stok een koe mept. Paniek en grote spandoeken weg met de veehallen.
Over het algemeen hebben onze consumptie dieren het niet al te slecht, spijtig genoeg zijn er te veel uitzonderingen.
Ik heb meer verdriet over de ijsbeer in de dierentuin...maar die eten we niet op natuurlijk.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 04 dec 2009 09:26

Elmer schreef:In de meeste andere gevallen lopen die dieren heel de dag lekker in een weitje rond te kwetteren en te spetteren en een paar keer daags MOETEN ze een vette hap. En wat krijgen wij te zien enkel die 15 seconden vette hap.
Neemt niet weg dat ze iedere dag 15 seconden worden mishandeld. ;)

Maar ik begrijp dat jij foie gras met een keurmerk koop? Waarvan je zeker weet dat de dieren het beter hebben dan bij de meesten?

Overigens eet ik het liefst rood vlees, dus die kalfjes mogen ze van mij vrij laten lopen.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 04 dec 2009 12:08

Maar ik begrijp dat jij foie gras met een keurmerk koop? Waarvan je zeker weet dat de dieren het beter hebben dan bij de meesten?
absoluut niet, ik koop een blok foie gras en die ganzen laten me koud om eerlijk te zijn...wees nu maar boos maar het kan me echt niets schelen.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 04 dec 2009 14:48

Elmer, je hoeft jezelf niet zo fel te verdedigen hoor. Ik geef alleen aan waarom ik ervoor kies om het niet te eten. Als jij het erg lekker vind, dan houd ik je absoluut niet tegen. ;)

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 04 dec 2009 17:08

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat over alles wel iets slecht te zeggen valt, zelfs over gepofte kastanjes. Christine, dit is een forum, ik geef gewoon eerlijk mijn mening, ik moet me niet verdedigen ik discussier gewoon mee. Ik vind dat je tegenwoordig zo op kouse voetjes moet lopen dat ik het even nodig vond om te zeggen dat er niets fout is met foie gras. En als er iets fout is aan foie gras er ook iets fout is aan kippeboutjes of eieren of parelhoen, melklam, zwezeriken, zwaluwentongetjes, das al.../hug.

Wat ook heel lekker is trouwens is aardappel puree waar kastanjes mee door gepureerd zijn.
Een kottelet hard gebakken met een berg verse thijm.
Kippebouten inkerven en volproppen met rozemarijn en dat bruin roosteren.

Eten en drinken is een groot plezier.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 04 dec 2009 18:12

Elmer schreef:wees nu maar boos maar het kan me echt niets schelen.
Ik doelde hierop Elmer. Je was een beetje fel in je reactie, maar dat geeft niet. ;)

Even iets heeeeeel anders: iemand wel eens zelfgemaakt guacamole-dip gemaakt? Gigaveel knoflook, maar JAMMIE! :-D

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 05 dec 2009 21:04

Ik zal mijn mening ook maar eens geven he.

Ik vind dat het eten mij moet smaken. Ik eet heel graag eens McDonalds. Geen idee of die koeien er eerst voor afgezien hebben of zo. Op dat moment intresseert mij dat helemaal niet.
Maar ik ook graag eens een slaatje. (al dan niet van Hydrocultuur ;) ) Gewoon een sla, tomaat, komkommer, preischeuten en nog wel een en ander met een lekkere bieslookvinigraitte.
Ik sta daar dus nooit bij stil hoe dat eten gekweekt is of zo.

Eten is belangrijk ook he. We moeten het wel elke dag doen, of we overleven niet lang.
Ik heb lang gediëet. Met af en toe het gekende jo-jo-effect. Dus voor het moment maakt het mij niet uit wat ik weeg, ik eet waar ik zin in heb. Want daar hebben vele maanden van mijn nog niet zo lange leven al rond gedraaid. Niet te vet, niet te veel en ga zo maar verder.

Ondertussen is het gewoon: Als het maar smaakt!
En voorlopig lukt dat goed. Kan zijn dat ik volgende maand weer beter oplet en slechts 1 x op de maand frietjes eet, of pita, pizza of iets in dat genre. Maar voor het moment niet. :P

JeanSmith
Groentje
Contacteer:

Ongelezen bericht door JeanSmith » 19 mar 2020 22:24

We eten om te leven, maar leven niet om te eten.

Plaats reactie