Veel gestelde vragen (FAQ)

Voor feedback en mededelingen over Aeon.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Oprichter
Contacteer:

Veel gestelde vragen (FAQ)

Ongelezen bericht door Midwinter »

Heb je een vraag over het forum? De kans is aanwezig dat hij al eens gesteld is. Raadpleeg eerst de onderstaande vragen en antwoorden. Heb je een vraag over de werking van dit forum die hier niet beantwoord wordt? Neem dan ook hier even een kijkje.

Aeon FAQ
  • Wat betekent Aeon?
    Wie of wat is Questor?
    Wat zijn aeonia en wat kan ik ermee?
    Hoe krijg ik zo'n leuke titel onder mijn naam? Wanneer stijg ik weer in rang?
    Hoe plaats ik een avatar (plaatje onder mijn naam)?
    Waar kan ik leuke avatars vinden?
    Waarom moet een RPG in de herberg zo kleinschalig blijven?
    Als ik op 'nieuwe berichten' klik, staan daar soms topics tussen die ik al heb gelezen. Hoe kan dat?
    Volgens de ledenlijst en/of de statistieken heb ik een X aantal berichten, terwijl ik zeker weet dat ik er meer heb gemaakt.
    De optie 'automatisch inloggen' werkt niet. Wat kan ik daar aan doen?
    Waar kan ik een signature/onderschrift instellen?
    Help, het duurt erg lang voor Aeon een nieuwe pagina inlaadt!
    Ik heb een vraag over de chatroom van Aeon.
Wat betekent Aeon?
Het woord 'Aeon' staat voor een allesomvattend iets of een onberekenbare tijdspanne. Omdat we het hier over allerlei boeken en films hebben die gesitueerd zijn in andere werelden en/of tijden (fantasy en scifi), is deze website ook een soort verzameling, een meeromvattend medium. Vandaar ook: één wereld is niet genoeg, zoals Pelican al zei. En bovendien klinkt het gewoon goed. ... Aeon moet ook een Mesopotamische god van de tijd geweest zijn, een equivalent van Chronos.

Wie of wat is Questor?
Questor is gewoon een 'lid' dat ik controleer om losse artikelen e.d. mee te posten. Zijn ondertitel is niet voor niets 'Anoniem'. Overigens was een questor een schatbewaarder in dienst van de Romeinse staat.

Wat zijn aeonia en wat kan ik ermee?
Het aantal aeonia (de officiële valuta op Aeon) dat je bezit, houdt verband met het onderdeel 'Monster Mania'. Afhankelijk van de lengte van je posts, verdien je een X aantal aeonia, dat je kan spenderen op het kopen en onderhouden van een eigen monstertje. Beschouw Monster Mania als een soort tamagotchi-onderdeel. In de toekomst komen er misschien meer uitgaven mogelijkheden.

Hoe krijg ik zo'n leuke titel onder mijn naam? Wanneer stijg ik weer in rang?
Zodra je bij een gebruikersgroep bent aangesloten (Voor leden -> Groepen), zul je, afhankelijk van de gekozen groepering, een speciale titel/rang krijgen. Die rang wordt overal onder je naam weergegeven. Naarmate je meer berichten op je naam hebt staan op ons forum, zal je rang alsmaar indrukwekkender worden. Het geldt dus vooral als statussymbool. De mijlpalen liggen achtereenvolgens bij de volgende aantallen berichten: 0, 25, 80, 200, 400, 800, 1600.

Hoe plaats ik een avatar (plaatje onder mijn naam)?
Als je een leuk plaatje hebt gevonden ga je naar "Profiel en Instellingen". Ergens daar staat een balkje waar je de URL moet invoegen (avatar paneel). Die URL kan je vinden door met de rechtermuisknop op het plaatje te klikken, dan eigenschappen en dan het internetadres van het plaatje te kopieëren en plakken. Die moet je dan in dat balkje plakken, opslaan en voila, je hebt een avatar.

Waar kan ik leuke avatars vinden?
Google Afbeeldingen

Waarom moet een RPG in de herberg zo kleinschalig blijven?
Ik had zelf bij het openen van Aeon een heel duidelijk plan in mijn hoofd over hoe ik het forum wilde indelen, wat de functies moesten worden van de verschillende onderdelen, etc. Daarbij is er gekozen voor één grote RPG en daarnaast de herberg met mini RPG's. We hebben daar met het beheerdergroepje over gesproken en waren het er na enige discussie over eens dat één hoofd RPG op een relatief klein forum als Aeon meer dan genoeg is. Het is dus een weloverwogen besluit geweest.

Als ik op 'nieuwe berichten' klik, staan daar soms topics tussen die ik al heb gelezen. Hoe kan dat?
Dat is een bekend probleem met alle forums die draaien op de software phpBB, waaronder dus ook Aeon. Het zal pas worden opgelost wanneer de nieuwe versie een feit is. Tot die tijd is het behelpen.

Volgens de ledenlijst en/of de statistieken heb ik een X aantal berichten, terwijl ik zeker weet dat ik er meer heb gemaakt.
Dat is bij vrijwel iedereen het geval. Berichten in het forum Stadspoort tellen namelijk niet mee voor de 'officiële' postcount. Dat wil zeggen: het aantal berichten dat op je naam staat om te bepalen welke rang je toegewezen krijgt.

De optie 'automatisch inloggen' werkt niet. Wat kan ik daar aan doen?
Deze website maakt gebruik van cookies om het automatisch inloggen mogelijk te maken. Controleer eerst of je internetbrowser een beetje bij de tijd is en download eventueel een nieuwere versie. Bekende browsers zijn Internet Explorer, Mozilla Firefox en Netscape. Is alles in orde? Probeer dan eens je cookies te verwijderen. In Internet Explorer werkt dat als volgt: Extra - Internet opties - Algemeen - Cookies verwijderen. Nog steeds geen resultaat? Ga dan naar Extra - Internet opties - Privacy - Bewerken, en voeg hier de URL van Aeon toe.

Waar kan ik een signature/onderschrift instellen?
Nergens. Een onderschift wordt door sommigen als een leuke toevoeging ervaren, maar is voor de meerderheid een bron van ergernis. Een andere belangrijke reden om onderschriften weg te laten, was het in stand houden van een overzichtelijke en compacte layout. Wel is er ruimte voor een citaat en een persoonlijk bericht in het profiel.

Help, het duurt erg lang voor Aeon een nieuwe pagina inlaadt!
Mogelijk heeft je browser moeite met de scripts die verantwoordelijk zijn voor het menu of het wisselende logo. Ga naar Profiel en instellingen en verander daar de forum stijl (onder de tijdszone) van 'Aeonite' naar 'Alternatief'. Het dropdown menu wordt nu vervangen worden door een eenvoudige balk met statische links en ook het wisselende logo verdwijnt.
Als je gewoon een trage internetverbinding hebt, is het mogelijk om avatars in topics uit te schakelen. Ook dit kan in het genoemde 'Profiel en Instellingen'.

Ik heb een vraag over de chatroom van Aeon.
Daar hebben we een apart topic voor.