RPG discussie: Fantasomnia

Speel mee in RPG-herberg De Blaffende Vis. Vreemde, grappige en angstaanjagende verhalen doen hier de ronde.

Moderator: Herbergiers

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

RPG discussie: Fantasomnia

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 25 jul 2006 20:45

Welkom bij de discussie draad van de RPG Fantasomnia. Het idee van deze RPG bestond al voordat de RPG "De gelagkamer van De Blaffende Vis" geopend werd, echter zal deze RPG iets ingewikkelder worden dan "De gelagkamer van De Blaffende Vis". Daarom is er in het verleden besloten om de RPG "De gelagkamer van De Blaffende Vis" als een soort van test uit te voeren. Het concept is namelijk bijna hetzelfde, echter zullen er dit keer iets meer regels zijn en zal de setting qua verhaal meer mogelijk maken, hierover later meer. Verder is het de bedoeling dat de RPG een laagdrempelige instap blijft houden, zodat ook beginnende RPG-ers gemakkelijk kunnen instappen. Om dit allemaal te realiseren en te kunnen leren uit de RPG "De gelagkamer van De Blaffende Vis" heeft het wat tijd gekost voordat Fantasomnia van start ging. Echter, nu is die tijd aangebroken en hopelijk kunnen jullie genieten van deze RPG.

RPG opbouw
Fantasomnia zal anders in elkaar steken dan de andere RPG’s. Het is namelijk niet de bedoeling dat mensen karakters ontwikkelen en alleen met die karakters spelen. Dit klinkt misschien ingewikkeld maar hopelijk wordt dit wat helderder als je deze gehele tekst hebt gelezen. Het verhaal draait om een man die in een soort van coma is geraakt. In deze staat van leven (of zou de persoon al dood zijn?) komt hij terecht in een soort van droomwereld waar alles mogelijk is. Het is voor elke speler mogelijk om dit karakter te besturen. Echter, de persoon moet wel blijven leven.

Daarnaast kan iedereen een ander karakter spelen. Toch zitten er beperkingen aan die andere karakters. Omdat de hoofdpersoon in een droomwereld leeft, veranderd de wereld steeds. Denk bijvoorbeeld maar eens aan je eigen dromen. Deze veranderen vaak en in je dromen kan het zo zijn dat je van het ene op het andere moment met een totaal ander persoon praten dan waar je eerst tegen sprak. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat de hoofdpersoon in eerste instantie in een woestijn staat om in een flits terecht te komen boven op een berg. De mogelijkheden zijn alleen beperkt door de fantasie van de spelers. Het enige dat echt vast staat is het karakter van de hoofdpersoon. Hierover later meer.

Omdat er toch interactie nodig is tussen spelers zal één speler de ene keer de rol van de hoofdpersoon op zich nemen en een volgende keer dat van een ander karakter. Het is dus niet de bedoeling dat spelers zowel de rol van de hoofdrol speler als de rol van een ander karakter tegelijk op zich neemt. Op deze manier blijft het een rollenspel. In één RPG post bestuurt de speler dus één karakter.

Hoofdpersoon
De hoofdpersoon is een iets wat rare kwast die uit wil zoeken waar hij zich bevind en hoe hij terug kan keren naar de echte wereld.

Karakters
Het is mogelijk voor nieuwe als wel voor oude spelers om zelf bedachte karakters in deze RPG uit te testen. Om deze bijvoorbeeld later te gebruiken in andere RPG’s. Zodat je in die RPG’s er ten minste zeker van bent dat je een, voor jou, leuk karakter hebt bedacht. Je kunt zoveel karakters uittesten als je zelf wilt. Je zou ook gewoon een creatieve bui kunnen hebben en zonder veel rompslomp mee kunnen doen aan de RPG. Er hoeft namelijk niets bekend te zijn van je te spelen karakter, dit omdat deze toch op korte termijn weer vertrokken is.

Voor de oudere spelers is er de mogelijkheid om een karakter in te dienen. Bedenk wel dat het gaat om de persoonlijkheid van het karakter en niet om de uiterlijkheden. Deze uiterlijkheden kunnen namelijk, net als de omgeving, iedere keer veranderen. Dit om de fantasie van de spelers te stimuleren en niet vast te roesten in een vast beeld. Je karakter zal in het verhaal ook niet continu aanwezig zijn. Na drie á vier posts van jou kant verlaat het karakter voor een bepaalde tijd het verhaal. Dit om de RPG meer het gevoel te geven van een droomwereld die veranderd. Karakters lopen dus niet het hele verhaal met elkaar op zoals in andere RPG’s. Je karakter kan op een later tijdstip wel weer in beeld komen maar dan wel met een ander uiterlijk.

Regels
In de normale RPG’s is het zo dat er geen tot nauwelijks regels zijn. Aangezien Fantasomnia qua opbouw wat ingewikkelder is en het toch lekker moet kunnen lopen, zijn er toch wat regels opgesteld. Deels zijn deze afkomstig uit "De gelagkamer van De Blaffende Vis" deels zijn deze nieuw. Lees de regels voor de eerste post in de RPG nauwkeurig door. Dit scheelt veel frustraties en problemen (bij zowel spelers als bij de herbergier)
  • Iedereen kan, zonder te vragen of hij/zij mee mag doen, een post plaatsen.
  • Maximaal één post per persoon per dag.
  • Dubbelposten is niet toegestaan. Uitzondering is wanneer de RPG langer dan 1 maand stil ligt.
  • Je speelt of de hoofdrolspeler of een ander karakter in je post.
  • Je speelt in één RPG post één karakter en niet meerdere.
  • Een karakter kan in maximaal 3 á 4 opeenvolgende posts door een speler gebruikt worden, hierna verlaat dit karakter voor minimaal 20 posts de RPG.
  • Plaats boven je bericht in bold welk karakter je speelt. Voor de hoofdpersoon betekend dit dus een Hoofdpersoon boven aan de post.
Dit zijn voorlopige regels. De herbergier en de spelleider behouden het voorrecht deze te allen tijde te wijzigen. Deze wijzigingen zullen in de discussie draad tijdig en duidelijk bij de spelers worden gemeld.

Gebruik vooral je fantasie en probeer andere spelers eens te verrassen met een nieuw beeld. Wat je post maakt niet uit, zolang het maar binnen de regels van Aeon past, en het een Role Playing Game post betreft.

Voor vragen, kun je een PM sturen of hier, in deze discussiedraad, een post plaatsen.
Laatst gewijzigd door Ysgrublaidd op 20 okt 2006 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 27 jul 2006 09:56

Hay,

Eindelijk!! zal er straks nog eens even voor gaan zitten om iets te posten in het verhaal, maar voor nu kijk ik er naar uit hoe deze rpg zich ontwikkeld (hoe creatief we dus met ons allen zijn :s )

Groetjes Witch

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 11 okt 2006 22:50

Ik wil de spelers nog even wijzen op de regels bij deze RPG. Lees deze dus nog eens goed door. Want ik merk dat niet iedereen zich er even goed aan houd.

Voor de rest heb ik wel het gevoel dat de RPG redelijk loopt. Mocht iemand opmerkingen over de RPG hebben laat dat dan even horen.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 12 okt 2006 07:34

Gaat het over punt 4 en 5?
OF hoofdrol speler OF een ander karakter?
in 1 RPG post 1 karakter

Dan ben ik aan het zondigen geweest maar ik heb dan ook mijn twijfels over het nut van deze regels.
Het is soms toch handig dat je iemand een antwoord kan laten geven dat in je post past. Het hoofdpersonage komt iemand tegen waarvan je wil dat die op een bepaalde manier reageerd en waarop je dan weer wil dat het hoofdpersonage een bepaalde reactie gaat doen. Als dat niet kan denk ik dat je meer zoiets krijgt als het 1 zinnige topic (maar dan met meerdere zinnetjes)

Maar, ik hou me in`t vervolg aan de regels. :)

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 12 okt 2006 10:47

Tja, dat is nou éénmaal het onderdeel rollenspel. Je speelt een rol. In het echte leven kun je de reactie van een ander ook niet opleggen. Af en toe een kleine post is echt niet erg, en je kunt je tekst ook ergens anders weg halen dan alleen gesproken antwoord en reactie (wat je tot nog toe ook goed gelukt is ;)). Het éénzinnige topic zal dit niet worden, want voor die tijd grijp ik wel in. Maar op deze manier is het meer een "Laten we een verhaal vertellen" dan een RPG.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 20 okt 2006 16:42

Is het niet iets om boven je post te zetten welke rol je speelt? Bijv:

De kat
of
De hoofdpersoon

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 20 okt 2006 18:27

Vind ik een prima idee. Zal het toevoegen aan de regels.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 20 okt 2006 18:29

Mag die hoofd persoon een naam hebben, de man, onze vriend...zou het niet leuker zijn om hem een naam te geven?
Voor mijn part Henk, Eddy of Buddy, John is ook ok.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 20 okt 2006 18:36

Er is voor gekozen om dit niet te doen, omdat meneer niet weet wie of wat hij is. Misschien dat het leuker is hem een naam te geven, maar we doen het niet omdat dit niet klopt met het verhaal (ga ook niet proberen door een char hem een naam te geven).

Edit: Ik heb bij elke post getracht er een titel aan te geven. Bij één post is dit niet gelukt. Die persoon heb ik er al over aangesproken. Ik wilde vragen of iedereen zijn posts even wil checken of deze de juiste titel heeft gekregen. Zo niet, wijzig dit dan even.

Plaats reactie