die brieven van tolkien zijn geschreven na het publiceren van het boek, en misschien heeft tolkien het zo proberen uit te leggen waarom tom niet een duidelijker achtergrond heeft. Dit vermoed ik.
Om het tolkien zelf te laten zijn, zou ik wat overdreven vinden. Tolkien schrijft in de Auctoriële stijl, hij weet alles van iedereen en overal terzelfdertijd. Tom blijft in zijn hutje met vrouwtje en haardvuur. Dat van die man in de mana vind ik nog dommer eerlijk gezegd, want Tom komt in vele andere gedichten voor als de bewaker en bewoner van het oude woud. Het mannetje in de mana heeft niks te maken met lotr of de hele geschiedenis rond MIdden-aarde, maar is er gewoon in gesitueerd.
(ook zoals de smid van groot-wolding of blad van klein, die er zelfs niet in gesitueerd zijn).
Tom is zoals gwywen zegt een zeer interessant personage, dat veel van deze discussies opwekt, maar of het tolkiens bedoeling was zoals hier werd gezegd... dat denk ik niet.
voor mij is die hypothese dat het tolkien zelf is dan ook de meest aanneembare.
over die Istari Fingolfin: er waren er maar drie bekende meer over in Midden-aarde ten tijde van lotr, en die hadden allemaal aantrekking tot de ring. De anderen daar wordt niets over gezgd, daarom schreef ik drie en niet vijf