De Barudas burcht

Speel mee in RPG-herberg De Blaffende Vis. Vreemde, grappige en angstaanjagende verhalen doen hier de ronde.

Moderator: Herbergiers

Qemwen
Kosmonaut

De Barudas burcht

Ongelezen bericht door Qemwen » 08 nov 2004 22:04

Dit is het begin van een nieuw verhaal/RPG van Ysgrublaidd...

De Barudas burcht

De hemel trok donker op boven de burcht van baron Gustaf Barudas. Donder en bliksem maakten dat de hemel leek te leven. De grond trilde. Een raam van één van de torens versplinterde op het moment dat er een menselijk lichaam door heen vloog. Het gerinkel echode door de ijle lucht. De mantel wapperde heen en weer tijdens de val en de armen staken naar de hemel. Het lichaam viel, met de rug naar beneden, dwars door het rieten dak van één van de stallen die de burcht rijk was. De plof op de stalvloer zorgde ervoor dat stof en puin door de verschillende gaten en kieren de stal verlate. Op het gedonder en gebliksem in de lucht na leek de burcht weer tot rust te komen, tot dat de deuren van stal langzaam krakend open gingen. De gevallen persoon stapte rustig naar buiten, klopte het stof en puin van zijn mantel en stak zijn vuist de lucht in. Het gevloek en getier, dat de man hierbij uitte, ging ten onder aan het lawaai wat de donder en bliksem veroorzaakte, zelf de grond liet van zich horen. Met een manke stap liep de man richting de ophaalbrug. Daar aangekomen ging de ophaalbrug als vanzelf open. De man keek richting het poorthuis, maar zag er geen van de wachters staan. De man was verbaasd, zelfs een beetje angstig. Toen de tijd daar was, dat de man de poort door kon en de burcht kon verlaten, liet hij die gevoelens vallen en liep met opgestoken kin de burcht uit. Achter hem, kon hij nog net een afschrikwekkend gekrijs horen waarop geloei, gehuil, gejank en nog vele andere geluiden volgden. De man wist dat dit niets goeds betekende en dus begon hij zijn tempo op te voeren en holde weg van de burcht.

Uren later bereikte de man de herberg De Blaffende Vis. Moe, nat en koud van het akelige weer, stapte hij de herberg in voor onderdak. De deur werkte dit keer niet erg mee en het koste hem moeite om hem open te krijgen. Toen dit dan eindelijk gelukt was stapte hij naar binnen. De warmte en de woelige sfeer kwamen hem tegemoet. Het werd hem te veel en hij viel recht voorover op de vloer.
Laatst gewijzigd door Qemwen op 08 nov 2004 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 08 nov 2004 22:09

Taise keek op om te zien wie en binnen kwam. De donkere ogen van de man vielen haar meteen op. Waar had ze die toch eerder gezien? Voordat het haar te binnen schoot wendde de man zijn gezicht af, en slechts enkele tellen later viel hij languit op de grond.
Het was niet erg druk in de herberg en Taise zat het dichtst bij de deur. Ze riep om een natte doek om de man weer wakker te krijgen en knielde bij hem neer.
Zachtjes tikte ze de man tegen zijn wang aan. Hij kreunde, maar deed zijn ogen nog niet open.

Intussen kwam de barman aanlopen met een natte doek en een glas water. En door het water werd de man wel wakker. Hij leek verward en moe, vond Taise. Ze had gelijk, want de man vroeg om een bed, en keek steeds om zich heen alsof hij niet wist waar hij was.
En toch heb ik hem hier eerder gezien... Bedacht ze, toen ze de man ondersteunde de trap op, naar zijn kamer.

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 08 nov 2004 22:28

Toen de gedaante binnen was gekomen had Ai'klar zijn leesbril afgezet en in een zak van zijn gewaad gestopt. Tussen het antiek ogende boek, wat hij klaarblijkelijk de hele tijd op de kop had gehouden legde hij zijn baard en klapte het boek dicht. Ook het boek verdween zo met baard en al in zijn turqoise gewaad, of was het nu groenachtigpaars... misschien kon je zelfs wel als je goed keek een lichtblauwe stof zien met gele draden erdoorgeweven, maar een vergrootglas wat zo sterk was om hier een antwoord op te geven had Ai'klar nooit kunnen vinden. Hoe dan ook, hij stopte het boek met baard en al in zijn gewaad en zocht in een van zijn andere zakken. Hieruit haalde hij een tweede bril die hij opzette om het schouwspel waar te nemen.
Hij riep naar het meisje dat op de man af was gegaan, maar blijkbaar had ze hem niet gehoord. Zijn stem was ook niet meer wat hij vroeger geweest was... dat waren nog eens tijden. Toen hij met zijn band Ai'klar en de zeven pixies nog de talentenjacht in de hoofdstad had gewonnen. Maarja, niemand had hem vantevoren verteld dat je bij messenslikken de dolk niet werkelijk in moest slikken.

Ai'klar realiseerde zich dat hij wel interesantere dingen te doen had, en pakte een boekje uit zijn gewaad. Het boekje was ingebonden met een katoenen doek waarop een madeliefje stond. Hij gleed met zijn vingers over het boekje en schoof er zo een potlood uit. Hij zette zijn andere bril weer op en begon aandachtig met open mond tekeningetjes te maken.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 09 nov 2004 00:21

Xaviero Bredaru Nox liet de hulp die hem werd geboden niet ontgaan. Hij was nog duizelig en kon elke vorm van hulp goed gebruiken. De dame ondersteunde hem, terwijl zij hem de trap opleidde. Boven aangekomen wilde hij nog even kijken of er bekende in de herberg waren, ze hadden hem waarschijnlijk niet herkend. De gave eiste nou éénmaal zijn tol bij gebruik ervan. Zelfs Taise die hem nu hielp was waarschijnlijk zijn naam vergeten. Hij liet het maar begaan. Morgen was vroeg genoeg. Voorlopig maakte het naar beneden kijken op de gelagkamer hem alleen maar duizeliger. Zijn knieën zakte bijna weer door elkaar, maar Taise ondersteunde hem des te beter. Normaal gesproken leek de gang niet zo lang, doch nu leek het uren voordat hij een slaapkamer bereikte. Uiteindelijk was het zover. Hij zag het bed, strompelde erheen en liet zich er opvallen. Voordat het dekbed zijn gezicht raakte, was hij al in slaap gevallen.

Een zonnestaal scheen recht in zijn gezicht. Was het nu al weer ochtend? Xa kon het niet geloven. Zijn lichaam voelde nog moe aan. Toch probeerde hij op te staan. Met horten en stoten bereikte hij de rand van het bed, slingerde zijn benen over de rand en ging rechtop zitten. Zijn hoofd galmde en hij was bang zijn bewustzijn weer te verliezen. De tocht had hem gisteren geen goed gedaan en toch zou hij de tocht opnieuw moeten maken. De gebeurtenissen van gisteravond moesten terug worden gedraaid. Rustig probeerde Xaviero op te staan. Het lukte hem zijn hoofd rustig te houden en dus liep hij gestaag richting de waskom. Hij waste zich, droogde zich af en liep in een kalm tempo de kamer uit richting de gelagkamer van de herberg.

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 09 nov 2004 00:49

Eenmaal aangekomen in de gelagkamer zag Xa een bekend door een kap overschaduwd gezicht.
Eindelijk een medestander dacht hij opgelucht toen hij X'Yndra herkende, een oude studiegenote.

Zijn opluchting was echter van korte duur aangezien haar eerste zachte woorden waren:

"Dus het is eindelijk begonnen, de tijd is aangebroken"

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 09 nov 2004 01:28

"Dat is moeilijk te zeggen X'Yndra" Xaviero pakte één van de stoelen beet, schoof hem naar achteren en ging er op zitten. "De boeken in de universiteit van Alexandria waren op dit punt niet erg duidelijk zoals je weet."
X'Yndra knikte, ze wist maar al te goed wat het betekende de voorspellingen in de boeken te vroeg te gebruiken om de dingen te verklaren. "Maar Xa vertel op wat is er dan gebeurt?"
Xaviero gaf aan dat X'Yndra gedult moest hebben. Zwaaiend naar de herbergier probeerde hij contact te leggen. De herbergier zag het en kwam naar hen toe. "Ik wilde graag wat voedzaams eten en drinken. Mijn lichaam is uitgeput zoals u gisteren misschien hebt meegekregen. Maakt niet uit wat. Jij ook wat X'Yndra?"
X'Yndra gaf haar bestelling door en de herbergier spoede zich naar de keuken om het gereed te maken. Na een tijdje kwam hij terug en Xa storte zich op het eten en drinken. Na een tijdje begon hij tussen de happen door tegen X'Yndra te murmelen. "Dse Weszens vans de nachst zijn weers geswekt."
"Ja, dat is één van de kenmerken die genoemd staan. En de magie?"
"Sja, dsie ooks." Xa spoelde een stuk vlees weg met een slok stevige brandewijn. "Gisteren moest ik ertegen vechten en zie wat er van mij is geworden."
X'Yndra nam hem rustig op. "Nu je het zegt. Ik herkende je meer aan je aura. Je ziet er wat verschrompeld uit, alleen je ogen zijn gelijk gebleven."
"Daar was ik al bang voor, na dat Taise me gisteren niet had herkend. Ik zal me straks aan haar weer bekend maken. Die vervloekte tegenprestatie ook altijd."

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 09 nov 2004 07:53

Een op het eerste gezicht klein meisje kwam de gelagkamer binnen. Wie echter een tweede keer keek, zag dat ze een volwassen, maar kleine, elf was. Ze keek even rond tot ze Xa zag, en liep naar hem toe. Ze viel het gesprek van Xa en X'Yndra zomaar binnen en negeerde de vrouw volkomen.

"Meneer? Meneer? Ah, ja, ik meende al dat jij het was. Heb je nu genoeg geslapen? Ik denk niet dat je het je kunt herinneren - je was gister echt een spook!- maar ik heb je gisteren de trap op gezeuld. Mag ik me even aan je vooooo-huh? Xaviero Beredaru Nox! Nee maar, dat meen je niet! Toen ik je voor het laatst zag was je nog maar zo'n knulletje!" ze hield haar hand tot iets boven haar middel en grijnsde naar de man die -zittend- nu net zo groot was als zijzelf.
Voor hij haar antwoord kon geven of zelfs maar adem kon halen om een antwoord te geven, sprak ze alweer verder. "Je mag me toch echt eens even vertellen hoe het kwam dat jij er gisteren uitzag als een spook, man, het leek wel of je vijftig dagen had gerend zonder te slapen!!"

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 09 nov 2004 10:26

Eindelijk was Ai'klar aan de beurt, het was op zaterdag morgen ook altijd zo druk bij de bakker. Hij groette de bakker en bestelde een croisantje. Toen hij wilde betalen zag hij in zijn ooghoek iets fonkelen en draaide zijn hoofd er naartoe. "Wel allemachtig" het was het puddingbroodje met aardbeienstroop vulling. Deze had Ai'klar al jaren niet meer gezien in de stad. Bakkerij de bakkende big was zo'n twintig jaar geleden als eerste met deze lekkernij gekomen. En vanaf de eerste dag dat ze verkocht werden gingen ze als zoete broodjes over de toonbank. Toen er steeds meer broodjes verkocht werden, ontstond er als het ware een soort van puddingbroodjes met aardbeienstroop vulling hype. Alle bakkers van de stad maakte jacht op het recept, maar de bakkende big werd nooit geëvenaard. Na wat eigenaardige praktijken rondom de baas van de bakkende big en de verdwijning van zijn dochter, besloot het stadsbestuur dat de puddingbroodjes met aardbeienstroop vulling verboden waren.
Hier hield het dus op, na hun kort moment van glorie waren de broodjes verdwenen.

Maar nu waren ze terug, en ze zagen er nog lekkerder uit dan ooit (voor zover Ai'klar kon zien met zijn bril op het puntje van zijn neus). Er lagen er nog vijf in het mandje, dus bestelde Ai'klar ze alle vijf. Hij liet ze inpakken en vervolgde zijn weg naar de blaffende vis. Onderweg begon hij met een grote glimlach op zijn gezicht en de gelukkigste man ter aarde zijnde, de broodjes te veroberen.

Bij de blaffende vis aangekomen, zat zijn baard onder de pudding en glazuur. Ai'klar ging aan de bar zitten, groette de waard en knikte naar de rest van de mensen die al vroeg in de herberg zaten. Hij bestelde zich een lekkere mok melk om zijn schat mee weg te spoelen en begon aan zijn derde broodje.
Laatst gewijzigd door Fingolfin op 09 nov 2004 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 09 nov 2004 10:27

Met een klap smeet Andine de deur naar de gelagkamer open. "WAARD! Breng me een kroes van je beste bier en schiet een beetje op!" Terwijl ze naar een tafeltje in een hoek liep keek Andine om zich heen. Ze had geen beste dag vandaag. Bij een vechtpartij met een stel struikrovers was haar kostbare paard gedood en ze had 5 uur gelopen voordat ze bij deze herberg was terecht gekomen. De struikrovers hadden dan misschien haar paard gedood maar daar hadden ze wel voor betaald, met hun leven en de buit van hun berovingen die dag. 5 struikrovers, ze had ze makkelijk aangekund. Toen de waard een kroes bier bij haar op tafel kwakte schrok ze op uit haar overpeinzingen. Ze vroeg hem om een stevige maaltijd en gaf hem een geldstuk.

Peinzend keek ze nog eens om zich heen. Ze had al een maand geen opdrachten gehad en haar beurs was al aardig aan het slinken. De vangst van de struikrovers was ook niet al te groot geweest en als ze nu nog een nieuw paard moest kopen had ze geen geld meer om te eten. Misschien was er hier in dit gehucht wel iemand die haar diensten kon gebruiken. Tegen een meer dan behoorlijke vergoeding natuurlijk. Ze keek om zich heen en merkte voor het eerst de andere gasten op. Twee mensen, een elfje en de waard en een seniele ouwe man aan de bar die zijn hele gewaad onder smeerde met de inhoud van een puddingbroodje. Stilletjes hier, weinig kans op een goeie klus, dacht ze.

Toch probeerde ze zoveel mogelijk van het gesprek op te vangen wat er tussen de andere gasten aan de gang was.
Laatst gewijzigd door aphrael op 09 nov 2004 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 09 nov 2004 10:28

Waarop X'Yndra antwoorde: "Laat hem toch eerst even eten, hij heeft zijn voedsel nu hard nodig!!, en verder is dit eigenlijk niet de beste plaats om deze zaken te bespreken. Of wil je soms dat de aan de bar gezeten mens ons in de gaten blijft houden??"

Ze kon merken dat de aandacht van de mensal getrokken was, zoals deze persoon onopvallend probeerde mee teluisteren met hun gepserk was het vreemd dat er nog geen wachets bij gehaald waren. Misschien had ze toch naar de rest van haar volk moeten luisteren en zich niet moeten bemoeien met zaken die het luchtvolk niet aangingen. Ze waren zo als het nu was al niet geliefd bij de andere volken van deze wereld.Dit was voor haar dan ook niet echt de beste plaats om te zijn.
Maarja als genezeres en zieneres was ze zo nieuwsgierig geworden naar het verloop der dingen dat ze, tegen de wil van haar volk, uit haar torenburcht was afgedaald om te helpen waar ze kon.

Een genezeres komt nl bij iedere rampspoed van pas.
Laatst gewijzigd door Witch op 09 nov 2004 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 09 nov 2004 10:28

"Vrouwe Taise La'Quenn ik zie dat u uw gevoel voor humor niet bent krijt geraakt over de jaren." Xa glimlachte haar toe. "Zeggen dat u mij als klein knulletje hebt gekend. Ik u als kleine dame zult u bedoelen. Maar blijf vooral niet staan en schuif aan." Taise schoof er een stoel bij en ging aan de tafel zitten. Xa schoof zijn laatste stuk aardappel, vol jus in zijn mond.
"Nou vertel op Xa" riepen X'Yndra en Taise in koor. Beiden keken elkaar voor korte tijd aan. Xaviero kon hun blikken niet aan en schoor in de lach en kon nog net de aardappel binnen houden. "Jullie moeten jezelf eens zien." Hij schudde zijn hoofd. "Om op de vraag van Taise terug te komen, ja ik zag er waarschijnlijk gisteravond niet al te best uit. Tai jij weet wel waar de Barudas burcht licht he?"
"Tuurlijk, ik heb er nog een tijdje gewerkt. Dat weet jij toch wel."
"Ja, ja. Nou daar vandaan ben ik gisteren komen lopen. Of beter gezegt komen rennen. Je wilt wel als er allerlei vreemde wezens achter je aanzitten. Of tenminste dat dacht ik. Dat van die wezens dan he, niet van dat rennen als er wezens achter je aan zitten."
"Dat hele eind?" Taise keek verbaast. "Logisch dat je er niet meer uit zag op jouw leeftijd."
"Bespot me maar om mijn leeftijd. De situatie is erger dan jij je kunt bedenken. Om een verhaal kort te houden, er drijgt gevaar vanuit de burcht. Donkere krachten zijn aan het werk en als er niets aan wordt gedaan dan zal dat een ramp betekenen voor deze omgeving. Of erger voor de wereld zoals wij die nu kennen."

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 09 nov 2004 10:41

Ai'klar hoorde de man aan het tafeltje flink schateren. Hij draaide zich om op zijn barkruk en liep aan zijn broodje kluivend op het drietal af. "wil iemand een broodje, je weet wel van die puddingbroodjes met aardbeienvulling" zei hij terwijl hij zijn wenkbrouwen op en neer bewoog. Ai'klar schoof een stoel naar achteren en plofte aan het tafeltje neer. Hij klemde het broodje tussen zijn tanden waarbij nog meer glazuur en pudding in zijn baard drupte. Met een hand die eveneens vol glazuur zat hield hij de zak met nog twee puddingbroodjes en één croisaintje richting de drie personen.

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 09 nov 2004 11:29

Andine zag de oude man naar het tafeltje toelopen en de anderen zijn zak met broodjes aanbieden. Wat een ouwe gek! :evil: Ze probeerde ongemerkt wat dichter bij te schuiven met haar stoel. Had ze nu maar een tafeltje in de buurt gekozen. Het klonk alsof ze aan het praten waren over een burcht met problemen. Ze had het niet precies kunnen opvangen, maar mensen die problemen in een burcht aan het bespreken waren konden haar hulp vast wel gebruiken, toch?

Ze nam een beslissing, als ze nu niets zou doen, zouden die mensen opstaan en dan was haar kans verkeken. Ze stond op, liep naar het tafeltje toe en stelde zich voor; "Goedendag, mijn naam is Andine, ik kon niet helpen te horen dat jullie het over problemen op de burcht hadden. Ik ben huurling en kan alle problemen oplossen, dus vertel het maar, hebben jullie last van een vijandige bezettingsmacht? Trollen? Zeg het maar en Andine lost het op. Voor een redelijke vergoeding natuurlijk. "

Ze merkte niet dat de mensen en de elf haar vol verbijstering zaten aan te kijken. Ze greep een stoel die dichtbij stond, draaide de stoel om en plantte haar achterwerk erop neer zodat ze met haar armen op de rugleuning zat. Haar leren broek en vest kraakten onheilspellend en de punt van het zwaard dat aan haar linkerzijde hing tikte op de grond. Afwachtend keek ze rond in het kleine kringetje.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 09 nov 2004 11:45

"Kuch, ik wilde zeggen pak een stoel, maar zo te zien bent u zelf al zo vrij geweest." Xa boog zich naar Andine toe. "Uw oren zijn blijkbaar perfect in orde en die zouden wij misschien wel kunnen gebruiken. Maar of u tegen de macht bent bestand die ik en mijn companen willen bestrijden is nog maar de vraag. Ja, het gaat om een vijandige bezettingsmacht, maar niet zoals u er over denkt. En trollen? Als dat iets is wat u nog maar net aan kunt dan zult u toch echt problemen krijgen. De krachten waar wij tegen gaan vechten zijn vele malen groter en duisterder." Xa keek even onder de tafel om te kijken wat daar zo tikte. "Moi, een extra zwaard kunnen we wel gebruiken, als u het aandurft. Over een beloning kan ik kort zijn. Ik en mijn companen kunnen u niet betalen, maar wie weet wat de burcht u kan schenken."

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 09 nov 2004 11:48

"Zie je, daar heb je het al!!" zei X'Yndra, "Ik heb nog zo gezegd dat we hier weg moesten gaan om te praten, maar nee hoor wie luister er ook naar mij??!"

"Goed nu weet schijnbaar de hele herberg waar we over spreken!"
Nou ja er was dus niets meer aan te doen, maar misschien was Andine wel een goede aanwinst voor hun steeds groeiende groepje.
" Een zwaard kunnen we ook in dit gevecht goed gebruiken"

Net zoals zij schijnbaar een bad goed kan gebruiken, dat leer stinkt!!

Gesloten