Yay!
Een Laurell K Hamilton draad! *danst*
Ja, Anita Blake is net even anders dan Merry Gentry. Anita is een harde, steeds harder wordende, tante. Eh, dame. Meisje? Vrouw.
Zij is een necromancer, roept de doden op als beroep, zodat nabestaanden aan de zombie kunnen vragen of hij nog een laatste wil wil tekene, of de politie nog wat gegevens omtrent een duistere moord kan uitzoeken. Ze is daarnaast ook een officiele vampierdoder, die op bevel van de rechterlijke macht bepaalde rogue vampiers een staak door hun hart mag drijven. Ze doet dit werk met veel plezier.
Maar... Dan krijgt de plaatselijke vampier meester de 'hots' voor haar. En een romanticus dat die is! (PLus een uitzonderlijk lekker ding voor een ondode...) Maar Anita ziet meer in een nogal simpele, maar lieve schoolmeester... helaas blijkt dat nou juist weer een weerwolf te zijn. Arme Anita: daten is bijzonder moeilijk voor haar.
Door de 11 delen heen slingert Anita haar hart tussen de twee mannen (and I use that term losely). Beide heren weten haar te boeien en geven geen van beide op.
Natuurlijk zit er meer in dan dit bouquetreeks verhaaltje (hoewel het wel erg aantrekkelijk geschreven is). In elk deel komt Anita voor een bovennnatuurlijk probleem te staan dat zij met veel geweld oplost.
Het aantrekkelijke van deze serie is dat het echt fijn wegleest, zonder dat het saai wordt. Sterker nog, je herleest ze makkelijk nog een keer, omdat je er doorheen vliegt. Plus het zijn nu 11 delen! Met mijn leestempo kwma dat neer op zon 3 a 4 weken non stop leesplezier.
ps. Niet alleen voor dames, ook heren vinden dit vast leuk. Ik ken een paar mannelijke anita-fans ook. Wel met ook die 18+ elementen (of 16+ vind ik eigenlijk), want er komt hevige bovennatuurlijke seks met een vampier in een stomende badkamer in voor... Ehm. Ik ga nu even wat delen herlezen...
ps 2: A Kiss iof Shadows is wel in het Nederlands vertaalt.
_______
"Who travels for love finds a thousand miles not longer than one."
Japans spreekwoord