RPG gebaseerd op boek - deel 2

Speel mee in RPG-herberg De Blaffende Vis. Vreemde, grappige en angstaanjagende verhalen doen hier de ronde.

Moderator: Herbergiers

In welke setting zal ons project plaatsvinden?

Midkemia (Raymond E. Feist)
9
36%
Midden-Aarde (J.R.R. Tolkien)
6
24%
Duin (Frank Herbert)
2
8%
Zes Hertogdommen (Robin Hobb)
5
20%
Het Rad des Tijds (Robert Jordan)
1
4%
Anderland (Tad Williams)
2
8%

Totaal aantal stemmen: 25

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

RPG gebaseerd op boek - deel 2

Ongelezen bericht door Midwinter » 01 aug 2005 16:59

Note: dit topic is een discussie over een mogelijke toekomstige RPG. Het is nog niet duidelijk in wat voor vorm (Herberg of los van Herberg), structuur of setting dit rollenspel zal hebben. Dat is juist waar we het over moeten hebben. Laat je stem horen!

Het basisidee: het gaat erom dat we een RPG opstarten die zich afspeelt in een wereld die wij al kennen uit een boek(enreeks). Bijvoorbeeld Midden-Aarde of Midkemia. In de huidige fase beslissen we d.m.v. een poll welke wereld uitverkoren wordt. De kandidaten zijn genomen uit het voorgaande topic.

Loopt ons verhaal gelijk op met dat uit het boek?
Nee. We gebruiken enkel de wereld uit het boek, niet het verhaal of de personages. Natuurlijk kunnen er subtiele verwijzingen zijn naar bepaalde elementen, maar de twee moeten volledig los van elkaar blijven. Hiermee besparen we ons hopelijk conflicten tussen de verhalen (onjuistheden) én tussen spelers onderling.

Moet het fantasy zijn?
Nee, tenminste niet zolang we onder fantasy de bekende kasteeltje-zwaardje-draakje setting verstaan. Zoals je kan zien behoren ook de science-fictionreeks Anderland en het ruimte-epos Duin tot de keuzes.

Moet iedereen dan bekend zijn met de setting?
Uiteraard, dat is de eerste vereiste. We kunnen voorafgaand aan de RPG eventueel een gezamenlijke leessessie houden (een soort boekenclub idee). Laat daar vooral je mening over horen in dit topic. Ook willen we t.z.t. een 'fris-je-geheugen-op'-topic in het leven roepen.
Laatst gewijzigd door Midwinter op 01 aug 2005 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 01 aug 2005 17:06

Tsja, ik kies toch voor de hertogdommen van Hobb. Lijkt mij het meest interessant om mee te beginnen. Ik ben in ieder geval van de partij, wat de uiteindelijke setting ook wordt! (alsof je mij bij een RPG kan weghouden) :-D Een fris-je-geheugen-op topic lijkt me een fijn plan en ik denk dat iedereen redelijk makkelijk aan de boeken van Hobb kan komen, als ze ze niet al hebben....

Ik ga nog even nadenken over de welke vorm je dan het beste kunt gebruiken. Ik denk dat je het wel in het grote RPG-onderdeel moet plaatsen, maar dat kan ook afhankelijk zijn van het aantal deelnemers. En wie gaat het verhaal verzinnen? Want dat kan natuurlijk niet in dit topic, dan is de lol eraf!

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 01 aug 2005 17:14

Mijn stem gaat naar Frank Herberts Duin, na enige twijfel (ik ben immers ook liefhebber van het Rad des Tijds). Een ongewone, maar boeiende wereld met veel mogelijkheden. Anderland spreekt mij ook wel aan, al heb ik daar nog niets van gelezen.
Aphrael schreef:En wie gaat het verhaal verzinnen? Want dat kan natuurlijk niet in dit topic, dan is de lol eraf!
Ik denk dat het nu nog een beetje te vroeg is om daar iemand voor aan te wijzen. Uiteindelijk moet iemand de leiding nemen (en dus het verhaal in grote lijnen uitzetten), maar wie dat moet worden zal ongetwijfeld weer afhankelijk zijn van welke setting uiteindelijk gekozen wordt.

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 01 aug 2005 18:06

Jeetje, twee van mijn favoriete series vallen onder de genomineerden. Dat maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Zowel Anderland als Duin lijken mij beiden settings waarin je zoveel leuke dingen zou kunnen doen. Anderland omdat het zo groots is en je volgens mij veel meer vrijheid hebt dan in welke setting ook, en Duin omdat het gene waarin het verhaal allemaal om draait (the spice must flow!) uitermate geschikt is om in een rpg wederom gebruik van te maken. Ik ben geneigd om voor Duin te kiezen omdat ik denk dat deze wereld op meer kan stemmen kan rekenen dan Anderland. Aan de andere kant, wie weet zijn er hier meer Anderland-liefhebbers dan ik op het moment verwacht! ;) Goed, ik denk er nog even over na en zal binnenkort mijn stem plaatsen. :)

Edit: Mijn stem is toch uitgegaan naar Anderland! Dat er maar veel moge volgen.

Groeten,
Viconia
Laatst gewijzigd door Viconia op 01 aug 2005 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 01 aug 2005 19:02

Mmmmmm lastig lastig lastig. Zelf ben ik nog aan het twijfelen tussen Duin (die serie heb ik compleet, dus kan ik me goed inlezen) Anderland (redelijk recent gelezen) en RdT, ook een lekker uitgebreide wereld, alleen dat is wel weer erg veel leeswerk voor de mensen die de serie nog niet kennen :D.
Ik wacht ook nog even met stemmen, maar het zal in iedergeval een van deze drie worden. Mijn voorkeur op dit moment neigt heel licht naar Duin.

~ Agravaìn ~

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 02 aug 2005 23:03

Ik heb gestemd op Midden-Aarde, die zou ik zo ie zo willen doen en geniet mijn voorkeur. Als het Duin zou worden wil ik ook nog wel mee doen. Heb ik met het spelen van verschillende Dune games al genoeg wereldkennis :s Iemand die beide kent die dat kan zeggen misschien?

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 02 aug 2005 23:10

Hier kan ik heel kort antwoord op geven: nee! :P
De spellen zijn gewoon veel (en dan echt veel) oppervlakkiger dan het meesterwerk van Herbert. Het zou daarom toch wel een goede optie zijn om het boek toch een keer te lezen mocht Duin uitgekozen worden. (vind ik dan)

Groeten,
Viconia

Tigerlilly
Avonturier

Ongelezen bericht door Tigerlilly » 03 aug 2005 11:13

Duin klinkt als een mooie wereld als ik dat overal zo lees, maar ik moet zelf de boeken nog lezen. Ik heb op Midkemia gestemd... leg nog wel uit waarom, moet nu weg.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 03 aug 2005 20:47

Tuurlijk is de verhaallijn niet zo goed uitgewerkt als in de game, maar die gaat dan ook tussen de personen die we toch niet gaan gebruiken. Ik ken de verstandhoudingen tussen de grote huizen en de subhuizen, ik weet van de wormen, en de planeten. Wat moet ik dan bijvoorbeeld nog meer weten?

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 03 aug 2005 20:59

Als je een rpg gaat spelen die op een boek gebasseerd is, dan lijkt het me toch wel een beetje handig als je het boek gelezen hebt. Goed, in de spellen wordt wel het een en ander uitgelegd, maar ken jij de geschiedenis van paul atreides? Hoe het precies in elkaar zit met de bene gesserit? Weet je waarom huis Harkonnen in verval is geraakt? Kwisatz Haderach? Natuurlijk hoeven die dingen niet terug te komen in het verhaal, maar Herbert heeft zoveel in Duin verteld dat er ongetwijfeld bepaalde aspecten in de rpg voor zullen komen waaraan in de spellen nooit aandacht is besteed. Maar goed, dat is mijn mening. ;)

Vic
Laatst gewijzigd door Viconia op 03 aug 2005 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 03 aug 2005 21:04

Aha, dat zijn inderdaad dingen die ik niet weet. Dus tenzij ik een simpele legersoldaat ofzo speel :s Hehe nou ja ik zie wel waar het uitkomt en vanuit daar zie ik wel weer.

Bedankt voor je antwoord ;)

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 03 aug 2005 21:08

Jah, het ligt er natuurlijk ook aan wat voor verhaal het dan zou worden. Maar goed, we lopen volgens mij een beetje op de zaken vooruit. :lol:
Tot nu toe hebben Anderland en Midkemia de beste kansen....
Midkemia had ik wel verwacht, maar leuk dat anderland toch wel al twee keer gekozen is. :)
Groeten,
Viconia

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 04 aug 2005 11:42

Inderdaad, maar wie weet begint Midkemia nog aan een inhaalslag. We zullen het zien. Op dit moment geef ik Duin de beste kansen. ;)

Oh, en om het nog maar eens te benadrukken: er zal ruim voldoende tijd zijn om je te bekend te maken met de wereld, als je dat nog niet bent.

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 05 aug 2005 13:02

Hay,

Ik heb ook voor Midkemia gekozen aangezien ik dit een wereld vind met de meeste mogelijkheden en de meeste verschillende rassen die met elkaar een interactie aan kunnen gaan. En natuurlijk omdat dit 1 van de werelden is die ik het beste ken en het beste mee uit de voeten kan :evil:

Groetjes Witch

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 05 aug 2005 19:03

Klik, en ik heb op Duin gestemd. Eigenlijk heb ik alleen met midden-aarde en de hertogdommen wat problemen omdat ik die werelden niet (goed) ken. Voor midden-aarde zou ik In de ban van de ring en de hobbit nog eens kunnen lezen, maar de hertogdommen wordt moeilijker omdat ik alleen de Levende Schepen trilogie heb van Hobb. Om de hertogdommen in te lezen vergt nogal wat werk geloof ik (6 boeken naar ik meen?).

~ Agravaìn ~

Plaats reactie