Weer Finse metal op het songfestival

Maak kennis met buitenaardse klanken, of praat over muziek die je al kent.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Weer Finse metal op het songfestival

Ongelezen bericht door Midwinter » 03 mar 2008 15:44

Na het succes van 'monsterband' Lordi op het songfestival, doet Finland weer een poging om het Europese muziekfeest te verpesten (in positieve zin uiteraard). Deze keer sturen ze een band genaamd Teräsbetoni, wat 'gewapend beton' betekent.

Afbeelding

Aangezien hier nogal wat metalluisteraars te vinden zijn, vroeg ik me af wat jullie hiervan vinden. Is het goed dat metal op deze manier bij een groter publiek wordt gebracht, of geven dergelijke stunts het genre als geheel juist een fout imago?

sdajafol
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door sdajafol » 03 mar 2008 16:11

Ik heb ze even opgezocht, en ik moet zeggen dat ik Teräsbetoni beter vind dan Lordi. Het klinkt een beetje als een Finse Manowar eigenlijk :P
En als metal-liefhebber zou ik het wel leuk vinden als een metalband het festival won, maar ik werd vorige keer wel een beetje moe van alle mensen die dachten dat ik van Lordi hield. Want ja, Lordi was zóóó metal en ik was metalhead dus die link was snel gelegd. Wat werd ik er gek van om uit te leggen dat ik géén Lordi fan was, blegh.

Dema
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Dema » 03 mar 2008 16:31

Ik heb ze geluisterd en vond het een erg leuk nummer :)

En waarom zou het zo raar zijn als ze weer metal naar een songfestival sturen? Metal is toch voor zover i kweet nog 1 van de grootste muziekstijlen die gemaakt wordt in Finland. Dus is het dan raar om een eigen band te sturen die metal speelt?
Als turkije een nummer doet met veel turkse invloed vind niemand dat raar.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 03 mar 2008 16:50

Vind het op zich zeker niet slecht dat ze een "metal"-band sturen ( vond het al zo jammer dat nightwish niet mocht gaan enkele jaren geleden ), maar'k vraag me af of ze hun pijlen nu niet beetje verschoten hebben vorig jaar...

Volgens mij heeft Lordi toen gewonnen omdat het zo totaal "buiten categorie" was, en ongezien en nieuw dat ze het gehaald hebben, maar dat verassings-effect is nu wel al wat weg denk ik persoonlijk, hoe mooi het nummer van de nieuwe groep ook kan zijn.

Dus als ze ze sturen om te winnen denk'k dat ze van een kale reis zullen terugkomen, maar het is natuurlijk leuk dat dit genre wat meer in de schijnwerpers wordt gezet ( aangezien dat toch nog altijd te weinig gebeurd volgens mij ).

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 03 mar 2008 17:23

sdajafol schreef:Ik heb ze even opgezocht, en ik moet zeggen dat ik Teräsbetoni beter vind dan Lordi. Het klinkt een beetje als een Finse Manowar eigenlijk :P
Hmm ik vond het niet echt op Manowar lijken. Meer folkmetal. Maar het klinkt wel geinig, wel beter als Lordi inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik dat ook wel leuk vond klinken. :P

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 03 mar 2008 19:23

Ik vond Lordi qua muziek maar matig en behoorlijk tam, dit klinkt al een stuk beter.
Ik vind het helemaal te gek dat de Finnen het hele idee van het Songfestival om zeep helpen, dat met de jaren nooit van zijn oubollige imago af heeft weten te komen.

Helaas lijken de andere landen er niets van te leren en blijven we behept met ofwel oostblokstampers ofwel eenkeerhorenmeteenweervergeten-deuntjes van de west-Europese landen. :(

Ik vind het geweldig dat de Finnen dit durven doorbreken. (En dat ook hun mediagiganten dit door laten gaan en het liedje niet boycotten) :-D

-G-

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 03 mar 2008 19:29

En sinds vandaag bestaat er dus ook crap-metal.
Het spijt me zeer....maar ik zou het eersteklas troep willen noemen. Lordi was muzikaal verre van geweldig, maar enigszins vermakelijk aangezien ze zichzelf ook niet serieus namen. Nu komen de gekke Finnen weer met een dergelijke act, en nu vind ik het verre van plezant. Doe dan maar een Travestiet in een glitterpakje.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 03 mar 2008 21:12

Ierland stuurt toch ook een of andere vogel? (als in: een soort Pino ofzo?) Uit protest tegen het stemgedrag van de Oost Europese landen dacht ik. Was laatst op de radio. Wat betreft de Finse inzending: ik denk dat het deze keer minder effect zal hebben.

~ Agravain ~

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 04 mar 2008 08:32

Jakkes... Ik ben het eens met Vic: crap. Ik denk en hoop dat dit het bij lange na niet zo goed zal doen als Lordi (die ik overigens echt goed vond en nog steeds vind... Uiteindelijk is het niet meer dan een soort Skid Row met lelijke pakjes aan en gruntachtige vocals :-D ).

Het probleem met het Eurovisiesongfestival is volgens mij dat in de meeste landen (denk ik toch) tegenwoordig de tv-kijkers zo'n grote invloed hebben op de inzending van hun land, en dan ook nog eens bij het festival zelf. Daardoor krijg je automatisch ondermaatse inzendingen die vaak ook niet representeren welke muzikale cultuur er in een land leeft (wat volgens mij het uitgangspunt moet zijn van deze wedstrijd). De grote Belgische artiesten willen niet eens meer meedoen omdat een deelname aan de voorrondes je imago te veel schaadt. Wat je nu krijgt is enorm veel recyclage van zowat alle kandidaten van de Idoolachtige programma's, die zonder de nodige media-aandacht in de vergetelheid wegzakken (omdat ze niet de moeite nemen behoorlijke muziek te brengen), een aantal mediageile bekende Vlamingen en een enkele naïeve geitewollensokkengroep. En dan te bedenken dat daar ons belastingeld naartoe gaat :duizel:

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 04 mar 2008 10:08

Nou, ik ben het wel met Aggie eens dat de 'schok' minder groot zal zijn dan twee jaar terug met Lordi. Ik herinner me een jaar of tien terug ook een gekke Duitser die een of ander lachwekkend idioot lied zong (brulde), die kreeg ook zo ontzettend veel punten en won zelfs bijna.

Het lijkt er steeds meer op dat het Songfestival een soort freakshow wordt, compleet met orcs en travestieten. Zie als klein, conservatief en op-safe-spelend Nederlandje dan maar eens overeind te blijven temidden van al dat geweld. :s

Kortom, weer een reden om niet te kijken :P

-G-

Sunshine
Toerist

Ongelezen bericht door Sunshine » 18 mar 2008 20:03

Ik begin me af te vragen of mensen nog wel in staat zijn om het kaf van de koren te scheiden. Het songfestival begint met het jaar steeds meer een freakshow te worden, met als dieptepunt de winst van die monstergroep twee jaar geleden. Misschien wordt het weer tijd voor een herintreden van de vakjury, wanneer onze Hind het dit jaar zal afleggen tegen een zingende kalkoen zal het hopelijk eens serieus overwogen worden.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 18 mar 2008 20:18

Ik vind het wel grappig, songfestival is toch vriendjespolitiek en andere onzin. Dan kunnen we wel gewoon dikke brutal death metal en/of folk metal er op afgooien! :-D

Doomsword, Finntroll, Delain en nog wat bands op het festival klinkt wel goed :D

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 18 mar 2008 20:42

Nou ik denk dat alle Frans Bauer fans in Nederland waarschijnlijk een heel andere mening zijn toegedaan. Niet dat we veel kans zouden maken als we hem zouden sturen.

~ Agravain ~

Sunshine
Toerist

Ongelezen bericht door Sunshine » 18 mar 2008 20:51

Nou ik denk dat alle Frans Bauer fans in Nederland waarschijnlijk een heel andere mening zijn toegedaan
De rest van Nederland met goede smaak ongetwijfeld ook

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 18 mar 2008 21:02

Ah, maar wat is goede smaak? Akkoord, Lordi maakt geen hoogstaande muziek en ze moesten het vooral hebben van het schokeffect. In kwaliteit vind ik het echter weinig onderdoen voor de dertien in een dozijn popliedjes die ik op het songfestival voorbij zie komen. Geen van beide bezorgt mij oorgasmisch genoegen.

Plaats reactie