Sellaband

Maak kennis met buitenaardse klanken, of praat over muziek die je al kent.

Moderator: Beheerders

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Sellaband

Ongelezen bericht door Christine » 08 jan 2007 11:08

Ik zal eerst even uitleggen wat Sellaband is. Sellaband is een soort van platenmaatschappij, maar dan anders. Artiesten kunnen zich op hun website opgeven en een profiel aanmaken. Op dat profiel zetten ze wat informatie over henzelf, een foto erbij, en – het belangrijkste – een paar liedjes. Bezoekers van de website kunnen die profielen bekijken, en als ze "geloven" dat een band potentie heeft, kunnen ze voor $10 een aandeeltje kopen. Per artiest zijn er 5.000 aandelen te koop, wat neerkomt op $ 50.000, oftewel 50k. Als een artiest al hun aandelen weet te verkopen door middel van hun muziek op die site, krijgen zij het geld dat is gestort om daarmee de studio in te gaan en een album af te leveren. Iedereen die een aandeeltje heeft gekocht krijgt dan – per aandeel – een gelimiteerde digipack met bonustracks thuisgestuurd.
Wat Sellaband onderscheid van een reguliere platenmaatschappij, is dat de fans dit keer bepalen welke bands een album kunnen uitbrengen. Ook is er geen contract aan verbonden. Zowel bands als believers kunnen er zonder meer uitstappen, zolang de 50k niet is bereikt.

Nemesea, een bekende in de metalwereld, was een van de eerste bands die aan het project meededen. Inmiddels hebben zij de 50k gehaald, tot verrassing van de band en Sellaband zelf. De website bestaat immers pas sinds september.

Wat een voordeel is aan de site, is dat je zelf bepaald wat er met je $10 gebeurd. Als je investeert in een artiest, maar de artiest komt met niks nieuws, of je verliest je interesse, dan kan je je aandeeltje van die artiest afhalen, en gewoon in een andere artiest investeren. Dit kan totdat de benodigde 50k is behaald, want daarna gaat het geld immers naar de artiest zelf.
Jaaa, maaar, hoeveel van die 50k krijgt de artiest? De site moet immers worden betaald en de organisatie moet ook ergens van leven. Verbazend genoeg krijgen de bands de volledige 50k uitgekeerd. De rest van de kosten wordt gedekt door reclame. (Geen vervelende pop-ups gelukkig.)

Toen ik dit voor het eerst hoorde was ik nogal sceptisch. Je kent het bedrijf niet, je weet niet wat er met je geld gebeurd, en wie weet is het allemaal wel oplichterij. Maar toen je ook zonder credit card een aandeeltje kon kopen, heb ik toch de sprong gewaagd. Een aandeeltje in Nemesea. Ik kende de band immers van hun eerste cd, en ik dacht "als zij erbij zitten zal het wel goed zitten".

Inmiddels heb ik meer vertrouwen in Sellaband. Zondag 7 januari was er een conventie in de Heineken Experience, waar je als believer gratis naartoe kon. Ik ben erheen gegaan, en ben meer dan gerustgesteld. De eigenaar en bedenker van de site, Pim Betist kwam met iedereen een praatje maken en vertelde in een presentatie uitgebreid over het bedrijf. Daarna was er zelfs een uur tijd gereserveerd voor discussie. Er werd gevraagd wat wij willen. Wat wij graag op de site willen, wat we verbeterd willen zien, en wat we van de ontwikkelingen rondom Sellaband vinden.
Als klap op de vuurpijl werd er daarna een buffet geopend, waar we met zo'n 50 believers lekker konden eten. En het werd nog mooier, want daarna gingen we met z'n allen naar Paradiso, waar de top 3 artiesten van de site en Nemesea een akoestisch optreden gaven. Een leuke, goed georganiseerde (en goed gesponsorde!) dag!

Nou vraag ik me af:
Wat vinden jullie van dit concept?
Hebben jullie er al eens van gehoord, en zo ja, wat vinden jullie ervan?
En zouden jullie een aandeeltje kopen als je een leuke artiest tegenkomt?
En als je zo'n aandeel hebt: Van welke artiest dan? Wie raad je aan?
En geloven jullie dat dit de toekomst van de muziekindustrie is?

Sellaband website

- Christine -

after_eden
Eeuwentemmer

Re: Sellaband

Ongelezen bericht door after_eden » 08 jan 2007 11:34

Christine schreef:Als een artiest al hun aandelen weet te verkopen door middel van hun muziek op die site, krijgen zij het geld dat is gestort om daarmee de studio in te gaan en een album af te leveren.
Ze krijgen helemaal niks. Van dat geld wordt voor hun een studio betaald en er worden een paar cds van gedrukt. Dan word er nog een deel in promotie gestopt. En de rest gaat gewoon naar Sellaband, net als alle losse deeltjes die gekocht zijn van bands die wel onwijs goed zijn misschien maar gewoon niet genoeg fans hebben.

Ik ben nog steeds sceptisch over het geheel. Daar komt bij dat ik cd's verzamel en dit word op deze manier onmogelijk gemaakt natuurlijk. De cd van Nemesea zal straks niet in de winkel komen te liggen maar enkel gratis te downloaden zijn. Ik wil een origineel in mijn handen hebben. En niet door, waarom dollars, te investeren in een vage website. Sowiezo hadden ze even de Euro moeten bedenken voor het Europese deel. Is wel zo handig.

Ik geloof dat dit een deel van de toekomst is helaas. Helaas omdat je moet investeren in iets wat zo lucht lijkt en je moet je nog maar afvragen of de cd uberhaupt wel uitkomt. Aan de andere kant zijn platenmaatschappijen deze dagen ook corrupt. Dus qua dat maakt het niet zo veel uit.

Stel ik zou een aandeel kopen dan zou ik dat alleen doen als een band die onbekend is (tenzij Nightwish ofzo met hen in zee gaat natuurlijk) Het nadeel van zo'n band is dat het nog jaren kan gaan duren voordat ze een keer die 50k hebben.

Volgens mij was ook een doel van de website om de bands 1 cd te laten uitbrengen en daarmee proberen een platencontract te bemachtigen.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 08 jan 2007 11:58

after_eden schreef:Ze krijgen helemaal niks. Van dat geld wordt voor hun een studio betaald en er worden een paar cds van gedrukt. Dan word er nog een deel in promotie gestopt. En de rest gaat gewoon naar Sellaband, net als alle losse deeltjes die gekocht zijn van bands die wel onwijs goed zijn misschien maar gewoon niet genoeg fans hebben.
Het bovenste gedeelte klopt, maar dat weten de artiesten voordat ze eraan beginnen. De losse deeltjes van bands die de 50k nog niet hebben blijven staan. Als een band zich terugtrekt, kan je dat geld gewoon in een andere artiest stoppen of tegen administratiekosten van 1 dollar terug laten storten.
after_eden schreef:Ik ben nog steeds sceptisch over het geheel. Daar komt bij dat ik cd's verzamel en dit word op deze manier onmogelijk gemaakt natuurlijk. De cd van Nemesea zal straks niet in de winkel komen te liggen maar enkel gratis te downloaden zijn. Ik wil een origineel in mijn handen hebben.
Dat is waar. Er zijn overigens wel plannen om de cd wel voor meer fans beschikbaar te maken.
after_eden schreef:En niet door, waarom dollars, te investeren in een vage website. Sowiezo hadden ze even de Euro moeten bedenken voor het Europese deel. Is wel zo handig.
Dat vond ik eerst ook, maar het antwoord van Sellaband was logisch: het is zo een rond bedrag. Het wordt gewoon in euro's afgeschreven, maar om € 9,68 op de site te zetten is wat omslachtig.
after_eden schreef:Stel ik zou een aandeel kopen dan zou ik dat alleen doen als een band die onbekend is (tenzij Nightwish ofzo met hen in zee gaat natuurlijk) Het nadeel van zo'n band is dat het nog jaren kan gaan duren voordat ze een keer die 50k hebben.
Dat is zeker een groot nadeel. Je kan natuurlijk je geld in een andere band stoppen, maar het blijft inderdaad vervelend als een band die je leuk vind de 50k niet haalt. Voor bands die al een fanbase hebben is het natuurlijk een stuk makkelijker. Zoiezo zou ik een paar maanden rekenen voordat een band in de buurt komt van de 50k.
after_eden schreef:Volgens mij was ook een doel van de website om de bands 1 cd te laten uitbrengen en daarmee proberen een platencontract te bemachtigen.
Ja, klopt. Als je kan zeggen dat fans 50.000 dollar bij elkaar hebben gelegd om jouw band een cd te laten maken ben je natuurlijk een stuk interessanter voor een platenmaatschappij. Het bewijst toch wel dat er mensen interesse hebben in jouw muziek.

- Christine -

pim
Groentje

hoeveel van de 50,000 blijft bij SellaBand hangen?

Ongelezen bericht door pim » 08 jan 2007 16:03

Hi,
Ik ben Pim, de oprichter van SellaBand. Ik las jullie discussie en wilde graag even reageren. Ik vind het helemaal niet erg als mensen sceptisch zijn, maar dan wil ik wel zeker zijn dat de feiten kloppen.

Van de 50,000 die opgehaald wordt op SellaBand blijft geen stuiver hangen bij SellaBand. Al het geld wordt gebruikt voor de productie van het album. We zetten een netwerk open van experts die je demo muziek naar een professioneel niveau brengen. Een kans die je in de oude wereld nooit zou krijgen.

Wij verdienen ons geld met 1/3 van de advertentie inkomsten (de rest gaat naar de artiesten en de investeerders). rente en publishing. Een nieuw business model waarbij de verdiensten verdeeld worden tussen muziekliefhebbers en de artiest. Zoals het hoort vind ik...

after_eden
Eeuwentemmer

Re: hoeveel van de 50,000 blijft bij SellaBand hangen?

Ongelezen bericht door after_eden » 08 jan 2007 17:37

pim schreef:Hi,
Ik ben Pim, de oprichter van SellaBand. Ik las jullie discussie en wilde graag even reageren. Ik vind het helemaal niet erg als mensen sceptisch zijn, maar dan wil ik wel zeker zijn dat de feiten kloppen.
Hoi Pim, welkom op Aeon graag verwijs ik je door naar de Stadspoort om jezelf te introduceren. ;)
Ik vind het erg leuk dat je langskomt om hierop te reageren, dat overtuigd van inzet. :)
pim schreef:Van de 50,000 die opgehaald wordt op SellaBand blijft geen stuiver hangen bij SellaBand. Al het geld wordt gebruikt voor de productie van het album. We zetten een netwerk open van experts die je demo muziek naar een professioneel niveau brengen. Een kans die je in de oude wereld nooit zou krijgen.
Akkoord, fijn om dat te weten. Maar is dat niet wat platenmaatschappijen ook doen, Nuclear Blast (bijvoorbeeld) heeft ook een groot netwerk van professionals.
Als ik naar de platenmaatschappij kijk van een kennis dan zie ik dat het voor hem geen 50,000 kost om een album te maken en promoten. De beste promotie die er is is in mijn ogen nog steeds promo's rondsturen naar zines en radiozenders, etc.. En heel veel concerten geven. Dat laatste 'kost' alleen vervoer.

Als ik naar een bandje kijk als Elleanore die zullen er heel erg lang over doen om aan dat bedrag te komen. Wat ik in dit soort gevallen mis zijn de links van mensen die in BandX geloven geloven ook in BandC, BandR, etc..
pim schreef:Wij verdienen ons geld met 1/3 van de advertentie inkomsten (de rest gaat naar de artiesten en de investeerders). rente en publishing. Een nieuw business model waarbij de verdiensten verdeeld worden tussen muziekliefhebbers en de artiest. Zoals het hoort vind ik...
Nee, het blijft dat de artiest de cd maakt en die hebben het recht om daar geld voor te krijgen. Ik ben van mening dat je als believer geen geld moet kunnen terugkrijgen op die manier. Als je dat stuk een beetje leest lijkt het erg veel op een pyramide spel. Als jij iemand aantrekt krijg je terug, en als je genoeg aantrekt krijg je je inzet uiteindelijk weer terug.
Christine schreef:Dat vond ik eerst ook, maar het antwoord van Sellaband was logisch: het is zo een rond bedrag. Het wordt gewoon in euro's afgeschreven, maar om € 9,68 op de site te zetten is wat omslachtig.
Is de markt niet voornamelijk Europa, het is zelfs door een Nederlander gemaakt. Ik ben wat dat betreft een beetje heel erg pro-Europa. Nee dat hadden Euro's moeten zijn. Ook al zijn de parts dan 38 cent duurder.

Ik zie op de site trouwens dat de cd ook verkocht gaat worden alleen niet de special versie. Daar kan ik mee leven, beetje jammer van eventuele bonusnummers. Maar dat zou ik ook bij een gewone platenmaatschappij zeggen. :)

Begrijp me niet verkeerd, vooral niet nu ik weet dat de cd's ook te koop gaan zijn, ik vind het wel een goed concept. Maar er zitten een aanta haken en ogen aan. Fijn om te weten hoe jullie geld verdienen al blijf ik 50k wat veel vinden. Ik blijf pro Euro tegenover de Dollar. En ik vind het jammer dat de cd's niet in winkels belanden.

Ik zou niet snel believer worden, misschien dat ik met een band lid zou worden. Maar dan zouden de anderen ermee moeten komen.

Later misschien meer. Ik moet nu weg.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 08 jan 2007 18:59

after_eden schreef:Als ik naar de platenmaatschappij kijk van een kennis dan zie ik dat het voor hem geen 50,000 kost om een album te maken en promoten.
Hier ben ik wel benieuwd naar! Kan je hier iets meer over vertellen? Welke platenmaatschappij, welke gecontracteerde bands, en natuurlijk: welke studio's, producers en in hoeverre promotie?
Als je zegt dat het die kennis niet zoveel kost neem ik dat zonder meer aan, maar als je met meer geld een betere studio kunt krijgen dan wil ik daar best aan bijdragen.
after_eden schreef:Als je dat stuk een beetje leest lijkt het erg veel op een pyramide spel. Als jij iemand aantrekt krijg je terug, en als je genoeg aantrekt krijg je je inzet uiteindelijk weer terug.
Dit moet ik wel even tegenspreken. Als je dat onderdeel van het concept niet leuk vind, ok, maar vergelijk het alsjeblieft niet met een pyramidespel. Dat zijn louche zaken waarbij je vooral gokt en bijna nooit geld terugziet. Het gaat hierbij om mensen die in een artiest investeren, het is niet zo dat je geld krijgt als je leden aanbrengt!
after_eden schreef:Is de markt niet voornamelijk Europa, het is zelfs door een Nederlander gemaakt. Ik ben wat dat betreft een beetje heel erg pro-Europa. Nee dat hadden Euro's moeten zijn. Ook al zijn de parts dan 38 cent duurder.
Je denkt nu erg Europees. Ja, het komt uit Nederland (Amsterdam zelf), maar het is een internationaal bedrijf. Binnen Europa is de euro de grootste munteenheid, maar als je over de hele wereld bands / believers aantrekt is de dollar toch echt groter. En omdat er ook heel veel bands / believers van buiten Europa komen (Australie, VS, Mexico) is de dollar gangbaarder.
after_eden schreef:En ik vind het jammer dat de cd's niet in winkels belanden.
Zei je net zelf niet dat ze wel in de winkels komen ;)

- Christine -

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 08 jan 2007 20:24

Christine schreef:
after_eden schreef:En ik vind het jammer dat de cd's niet in winkels belanden.
Zei je net zelf niet dat ze wel in de winkels komen ;)
Nee, ik zei dat ze verkocht gingen worden. Volgens de site alleen bij optredens e.d. ;)
Christine schreef:Je denkt nu erg Europees.
Ja, ik ben Europees. Geen halve Amerikaan, ik snap niet dat we overal maar achter hun moeten aangaan. Maargoed dat is een andere discussie. Ik ben gewoon voor de Euro tegenover de Dollar.
Christine schreef:Hier ben ik wel benieuwd naar! Kan je hier iets meer over vertellen? Welke platenmaatschappij, welke gecontracteerde bands, en natuurlijk: welke studio's, producers en in hoeverre promotie?
Melissa Records, ik weet niet welke producers want opnemen doen ze allemaal in Amerika. Het is nogal prijzig om die bands hierheen te laten komen voor enkel een cd opname. Promotie is alleen in onze buurlanden en Nederland.
Laatst gewijzigd door after_eden op 08 jan 2007 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 08 jan 2007 20:29

Oh, vergeten, sorry. Op de conventie werd er het idee geopperd om ook cd's via internet te verkopen (dan bedoel ik dus in een jewelcase met boekje en alles thuisgestuurd), was even vergeten dat dat niet op de site stond, maar dat dat een plan-in-wording is.

- Christine -

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 14 jul 2007 10:48

Het is alweer een half jaar geleden sinds mijn laatste post hier. Inmiddels zijn er een paar behoorlijke ontwikkelingen geweest.

Zo is Nemesea klaar met hun eerste cd. Sterker nog, hij ligt bij mij thuis. Nummer 335 van de 5.000 limited exemplaren.
Maar ze zijn niet de enige die als een speer gaan, 7 artiesten hebben inmiddels de 50k bereikt, waarvan 2 hun album uit hebben, en de overige 5 hun album aan het opnemen zijn.
Sellaband heeft ook een forum gekregen. Op dat forum kan je ook vragen stellen aan Sellaband, en op verzoek is hier zelf een overzicht waarop staat wat er met het geld is gebeurd, zodat iedereen inzicht heeft in de besteding ervan.
En Sellaband heeft "Sellabration 07" aangekondigd. Een concert in Paradiso waar 7 artiesten zullen optreden in de grote zaal. Marcel en ik gaan erheen....gratis, want je kon als believer een gratis kaartje aanvragen. Dit wordt dus mijn tweede gratis concert van Sellaband.

Ik vraag me af hoe de sceptici van een half jaar terug nu over Sellaband denken, nu de eerste cd's daadwerkelijk uit de pers zijn gerold en de site steeds meer bezoekers aantrekt. Heerst er nog achterdocht, of worden jullie ook langzaam over de streep getrokken?

- Christine -

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 14 jul 2007 12:37

Ik denk dat Sellaband toch een stuk beter uit de verf is gekomen als aanvankelijk gedacht. Ik zal niet zeggen dat ik echt overtuigd ben, maar ik zeg ook niet dat ik er nooit gebruik van zal maken. Ik ben het nog steeds niet met een aantal dingen eens, bijvoorbeeld die dollar, maargoed daar hebben we het al over gehad. (Is het niet iets om aan de hand van je eigen wensen te kunnen kiezen uit Euro's of dollars? Bij de meest simpele webshops is dat ook mogenlijk.)

Ik zou zeggen veel succes verder en misschien dat ik ooit eens meedoe, maar voorlopig niet.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 14 jul 2007 23:18

Als je de transactie maakt doe je dat in je eigen geld, bij ons Euro's dus, maar dat wordt pas omgerekend als je gaat betalen. Op de site blijft het in dollars omdat dat het meest overzichtelijk is.

Overigens vind ik het wel leuk dat je iets minder sceptisch bent dan een half jaar terug ;).

- Christine -

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 23 feb 2010 17:36

Helaas heeft ook dit bedrijf het niet gered. Alhoewel ik er in het begin erg sceptisch over was ben ik wel bijgedraaid en vind het jammer dat ze er niet meer zijn. Qua artiesten werd de keuze steeds beter. Maargoed, wellicht dat ze het op een andere manier proberen voort te zetten. Ben benieuwd.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 05 mar 2010 10:15

Dat is ook suf. Ze leken zo lekker te gaan. Ik heb geloof ik nog ergens 10 dollar staan bij een artiest, maar niet meer gelukkig. Jammer dat het concept heeft gefaald, maar ik heb er in elk geval een stuk of 8 leuke cd's aan overgehouden.

Het verbaast me overigens niks, in de tijd dat banken omvallen kan ik me voorstellen dat er voor de muziekindustrie niet veel geld overblijft.

Edit: bij inloggen krijg ik dit bericht (doorstart met nieuwe eigenaren dus):
Dear Christine,

It have been hectic days at SellaBand. The good news is that SellaBand has new owners who are more than destined to not only make SellaBand a succes, but also to fulfill all obligations towards artists and believers. Because of the change in ownership we have to formally ask you to agree with this handover and the new terms and conditions. Unfortunately this involves some official, legal language.

Due to financial and banking regulations we were forced to make a change in the T&C regarding the depositing and withdrawal of money in paragraph 4.5 of the Believer Terms and Conditions.

Above all we hope that you will continue being part of SellaBand.

best,

The SellaBand Team
EDIT: Ik heb m'n 10'tje terug laten boeken. Eerst maar eens kijken wat er gebeurd met de nieuwe eigenaren. Ik heb m'n geld dus gewoon terug.

Plaats reactie