Darkthrone, een van de weinige 'echte' black-metal bands die ik wel kan waarderen. Officieel in 1987 opgericht, kun je deze Noren wel tot de oude rotten en wellicht ook een van de grondleggende bands van het genre rekenen. Opvallend is dat terwijl ik helemaal niet zo'n liefhebber bent van de 'echte' black-metal, dat ik toch alle cd's van deze band in huis hebt staan. Het is niet het soort muziek wat ik dagelijks luister, maar af en toe zijn er wel eens van die momenten waarop ik even geen zin hebt in de melodieuze varianten in het genre, maar gewoon wilt genieten van kille en grauwe doch atmosferische black-metal. Ik ben de eerste die zal zeggen dat de productie op vooral de eerste albums veel en veel beter had gekund, maar aan de andere kant heeft het toch wel een positief effect op het geheel. Als de eerste vier albums een productie hadden gekregen die we bijvoorbeeld gewend zijn van de albums van cradle of filth, dan zou een groot gedeelte van de atmosfeer gewoon verdwenen zijn. Dit is dus een van die weinige gevallen waarin een gebrek aan vakmanschap dan toch zijn vruchten afwerpt. De eerste vier albums worden namelijk niet alleen gezien als de beste werken van deze band maar zijn ook heel bepalend voor het genre geweest. De albumhoezen van deze cd's zijn onderhand legendarisch en ook de muziek is voor vele bands een grote inspiratiebron geweest. (tip: de eerste vier albums zijn nu heel goedkoop op www.large.nl te kopen)
Vanzelfsprekend is het daarom wel dat ook ik de eerste vier albums het beste vind. De latere cd's zijn weliswaar te pruimen maar lang niet zo baanbrekend als de eerste vier. Zijn er hier nog meer mensen die bekend zijn met deze band? Zo ja, wat vind je er zo goed/slecht aan en waarom?
Discografie:
1990: Soulside Journey
1991: A Blaze In The Northern Sky
1993: Under a Funeral Moon
1994: Transivanian Hunger
1995: Panzerfaust
1996: Goatlord
1996: Total Death
1999: Ravishing Grimness
2000: Best off: Preparing For War
2001: Plaguewielder
2003: Hate Them