Darkthrone

Maak kennis met buitenaardse klanken, of praat over muziek die je al kent.

Moderator: Beheerders

Viconia
Kosmonaut

Darkthrone

Ongelezen bericht door Viconia » 28 jun 2005 23:06

Afbeelding

Darkthrone, een van de weinige 'echte' black-metal bands die ik wel kan waarderen. Officieel in 1987 opgericht, kun je deze Noren wel tot de oude rotten en wellicht ook een van de grondleggende bands van het genre rekenen. Opvallend is dat terwijl ik helemaal niet zo'n liefhebber bent van de 'echte' black-metal, dat ik toch alle cd's van deze band in huis hebt staan. Het is niet het soort muziek wat ik dagelijks luister, maar af en toe zijn er wel eens van die momenten waarop ik even geen zin hebt in de melodieuze varianten in het genre, maar gewoon wilt genieten van kille en grauwe doch atmosferische black-metal. Ik ben de eerste die zal zeggen dat de productie op vooral de eerste albums veel en veel beter had gekund, maar aan de andere kant heeft het toch wel een positief effect op het geheel. Als de eerste vier albums een productie hadden gekregen die we bijvoorbeeld gewend zijn van de albums van cradle of filth, dan zou een groot gedeelte van de atmosfeer gewoon verdwenen zijn. Dit is dus een van die weinige gevallen waarin een gebrek aan vakmanschap dan toch zijn vruchten afwerpt. De eerste vier albums worden namelijk niet alleen gezien als de beste werken van deze band maar zijn ook heel bepalend voor het genre geweest. De albumhoezen van deze cd's zijn onderhand legendarisch en ook de muziek is voor vele bands een grote inspiratiebron geweest. (tip: de eerste vier albums zijn nu heel goedkoop op www.large.nl te kopen)
Vanzelfsprekend is het daarom wel dat ook ik de eerste vier albums het beste vind. De latere cd's zijn weliswaar te pruimen maar lang niet zo baanbrekend als de eerste vier. Zijn er hier nog meer mensen die bekend zijn met deze band? Zo ja, wat vind je er zo goed/slecht aan en waarom?

Discografie:

1990: Soulside Journey
1991: A Blaze In The Northern Sky
1993: Under a Funeral Moon
1994: Transivanian Hunger
1995: Panzerfaust
1996: Goatlord
1996: Total Death
1999: Ravishing Grimness
2000: Best off: Preparing For War
2001: Plaguewielder
2003: Hate Them
2004: Sardonic Wrath
Laatst gewijzigd door Viconia op 27 nov 2007 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Etaín
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Etaín » 29 jun 2005 20:31

Ik heb er maar een paar nummers van, en ik luister er eigenlijk bijna nooit naar. Dit is niet direct mijn genre. De enige momenten dat ik er naar luister is als ik heeel slecht gezind ben of al de rest eve beu gehoord ben. Maar na een half nummer kan ik het al niet meer aanhoren. Ik zeg niet dat ze slecht zijn, tis gewoon niets voor mij :)

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 29 jun 2005 23:45

Ik kan het begrijpen hoor. Ik zelf luister er ook niet dagelijks naar, daar vind ik de muziek net iets te grauw voor. Toch kan ik er op sommige momenten best wel van genieten, gewoon lekkere muziek om je op af te kunnen reageren, al zitten er wel degelijk nummers tussen die zeker heel goed in elkaar ziiten. Vooral The Dance of Eternal Shadows vind ik heel erg goed, dit is een van die nummers die ik keer op keer kan beluisteren.

Welke nummers heb jij op je computer staan?
Laatst gewijzigd door Viconia op 27 nov 2007 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Waldtyr
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Waldtyr » 27 nov 2007 21:07

Tjah, ik haal vaker oude topics op, maar deze sprong me nogal in 't oog.

Darkthrone is de eerste Black Metal band geweest die me met het genre in aanraking bracht (dit is nogal ironisch gezien het feit dat de band als de eerste wordt gezien met de authentieke rauwe BM sound, en ik pas op m'n 18e... vele jaren later dus met Black Metal in aanraking kwam).
Niet de eerste 4 albums, maar de 3 na het eerste (Soulside journey is hun eerste en enigste Deathmetal album) worden als het toon aangevende werk van Darkthrone gezien en daarvan vooral A blaze in the Northern sky wat door de meerderheid als het eerste album met de authentieke Black Metal sound wordt gezien (ik ben van mening dat het Bathory's Blood fire death uit 1988 is).
Ik kan de Under a funeral moon en Transylvanian hunger minder waarderen dan A blaze in the Northern sky, ondanks dat deze albums later zijn gekomen zijn ze een stuk minder in geluidskwaliteit en vooral wat eentoniger (Skald av Satans sol van Transylvanian hunger is een uitzondering... vet nummer). Verder vind ik Panzerfaust muzikaal wel te doen, helaas klinkt Nocturno Culto op dit album als een verkouden boviër. Van Panzerfaust vind ik: En vind av Sorg en: Hans siste vinter de betere nummers. Van de latere albums vind ik Hate them wel aan te horen met als favorite nummers de opener: Rust en Fucked up and ready to die (de laatste heb ik met mijn bandje een tijdje als cover nummer geoefend).

sdajafol
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door sdajafol » 28 nov 2007 15:05

Waldtyr schreef:(ik ben van mening dat het Bathory's Blood fire death uit 1988 is).
Ah, nog iemand op Aeon die Bathory kan waarderen? Ik vind trouwens dat Under The Sign of The Black Mark (die in het jaar voor BFD kwam) eigenlijk net de meest toonaangevende. Woman of Dark Desires en Enter The Eternal Fire zijn écht gave nummers!

Maarja, terug naar Darkthrone, best een toffe band. Ik ken ze niet zo goed, maar toch. En daarbij komt dat ik altijd om Fenriz kan lachen in de interviews die hij doet :P

Waldtyr
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Waldtyr » 28 nov 2007 18:58

Bathory heeft zowat de pure sound van BM uitgevonden en verdient vanuit mijn oogpunt de titel als eerste BM band. Venom is en blijft Thrash Metal en ze hebben enkel de naam bedacht. niettemin is Venom geen slechte band.

Fenriz is zo'n beetje de enigste gast van de Noorse BM scene die ik kan waarderen. De rest is gestoord, zwaar arrogant of dood. Van Nocturno kan ik niet veel zeggen omdat ie in intervieuw's niet meer doet dan 1 x refereren naar Fenriz beeldspraak. 8)

De andere extreme BM figuranten die wel een klasse waard zijn zijn:

Necro Butcher (Mayhem), die in de meeste intervieuws vreselijk faalt met een argument te komen en zich als een lompe boer te gedragen. Geef deze jongen een blik bier en z'n ego stijgt 'm naar z'n lege hoofd.

Ghaal (Gorgoroth) met z'n pragmatisch abstracte kijk op het satanisme, de mens en de kerk (ondanks z'n abstractie is hij wel in staat z'n stellingen te onderbouwen met argumenten). Z'n isolement however, laaat zien dat het sociaal bij hem ander er aan toe gaat. :duizel:

Dani (Cradle of Filth) sorry voor de cradle fans maar, Dani maakt van Black Metal een gothic poppenkast met iets meer dan teveel oversexte puberale invloeden. Hij heeft duidelijk Interview with a vampire te vaak gekeken. Op ALLE album hoezen (Ja alle !!! zelfs de demo) wordt er wel een half naakte non verkracht door een duivel/vampier of iets in die geest (De half naakte dame komt iig op elk album voor).

Abbath (Immortal) Immortal en zeker Abbath hebben van het corpse painten een heusse fab gemaakt door het trekken van de meest hilarische bekken in videoclips (Call of the wintermoon en Blashyrk mighty ravendark vooral). Ook zijn ze verantwoordelijk voor het grim, frostbitten Northern mountains syndroom. Diagnose: Trve, cvlt, n3cr0 (in a funny way) and.... what where they thinking?

Varg Vikernis (Burzum) @ Lords of chaos*. Ik heb geen zin om daarover te beginnen gezien het typwerk dat dat oplevert.

* Dat boekje is ook een leuk fantasie verhaaltje, of kan er iig aan tippen wat spanning en avontuur van rebelse pubers.

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 28 nov 2007 19:50

Dani (Cradle of Filth) sorry voor de cradle fans maar, Dani maakt van Black Metal een gothic poppenkast met iets meer dan teveel oversexte puberale invloeden. Hij heeft duidelijk Interview with a vampire te vaak gekeken. Op ALLE album hoezen (Ja alle !!! zelfs de demo) wordt er wel een half naakte non verkracht door een duivel/vampier of iets in die geest (De half naakte dame komt iig op elk album voor).
Hier volg ik je toch even niet. Bekijk de hoezen van o.a. damnation and a day, from the cradle to enslave, bitter suites to succubi en dusk and her embrace maar eens...
Overdrijven is natuurlijk ook een vak. ;)
Dat het imago van cradle inmiddels behoorlijk kitcherig is ben ik overigens wel met je eens. Maar dat doet verder niets aan de muziek af.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 28 nov 2007 23:54

Waldtyr schreef:Abbath (Immortal) Immortal en zeker Abbath hebben van het corpse painten een heusse fab gemaakt door het trekken van de meest hilarische bekken in videoclips (Call of the wintermoon en Blashyrk mighty ravendark vooral).
Uh-huh... need I say more?
Varg Vikernis (Burzum) @ Lords of chaos*. Ik heb geen zin om daarover te beginnen gezien het typwerk dat dat oplevert.
Doe maar niet, die man hoort in een gesticht thuis (daar zit hij volgens mij ook).

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 29 nov 2007 08:13

Is dat die kerel die kerken in brand steekt?

sdajafol
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door sdajafol » 29 nov 2007 08:23

Varg Vikerness zit momenteel in de gevangenis voor het neersteken van Euronymous. Het kan zijn dat daar ook nog wat maanden aan vast zitten voor het in de fik steken van kerken, maar dat week ik niet zeker... Dus @ delea, ja, dat is die kerel die kerken in brand steekt ;) Hoewel hij lang niet de enige is.

@Midwinter, de man neemt alles tenminste met een (flinke) korrel zout :P

Waldtyr
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Waldtyr » 30 nov 2007 16:38

Samen met Euronymous (toen waren ze nog vriendjes) Jorg van Hades Allmighty (voorheen Hades, maar veranderde van naam omdat een Amerikaanse powermetal band de naam eerder had).

Ik moet zeggen dat ik niet zo zeker ben van de totale waanzin achter het neersteken van Euronymous. Dead (wijlen zanger van Mayhem) heeft hem ook eens met een ems begaaid. Het scheen dat Euronymous best een eikel was. Wat ik wel weet is dat Euronymous (wie niet eigenlijk in die tijd daar in Noorwegen) ook behoorlijk gestoord was.

Plaats reactie