Harp-update: het stemmen valt intussen reuze mee, de eerste twee maanden was hij soms dezelfde dag al weer vals, maar naarmate je ze verder oprekt verlopen ze langzamer. Ik heb nu ook zo'n elektronisch stemapparaatje, dat is echt een uitkomst.
En omdat ik samen met mijn dochter mee-oefen kan ik nu al "Mieke heeft een lammetje" met twee handen spelen.
Ja hoor. Ik kan al wel wat liedjes spelen. Hier komt mijn blokfluit geschiedenis wel van pas. Al weet ik van mezelf wel dat ik nog steeds een bijna beginners niveau heb.
Hoe staat 't er nu mee, Ys?
Mijn dochter is inmiddels in haar vierde jaar met harples en kan echt al hele mooie en vrij ingewikkelde melodieën spelen. Zo'n prachtig instrument.
Ik ben helaas niet meegegaan met oefenen dus ik kan nog steeds niet meer dan Mieke heeft een Lammetje.
Maar: mijn ouders hebben beloofd dat ik hun piano mag hebben (alleen nog even verzinnen hoe ik die hier krijg)
Al iets beter dan mijn laatste post. Maar nog lang geen pro.
Daarnaast heb ik in de tussen tijd ook nog eens twee Tin whistles en een Xaphoon aangeschaft. De eerste willen nog wel lukken... maar damn, dat Xaphoon spelen is toch een stuk rottiger. Maar blijft leuk spul die muziekinstrumenten.
Wat is een xaphoon precies? Lijkt een beetje duduk-achtig als ik even wat plaatjes google. Klinkt het ook zo?
Ik heb ook een paar tin whistles maar ik vind die hoge tonen zo moeilijk, mede omdat mijn dochter op dat moment altijd in de lach schiet
Een Xaphoon is eigenlijk een Saxofoon mondstuk op een soort blokfluit. Klank komt dichter bij een Saxofoon. Al moet ik bekennen dat ik de duduk nog niet kende. Op zich liggen de klanken van beide volgens mij niet ver uit elkaar. Ligt er ook maar net aan welke techniek je gebruikt. Je kunt op verschillende manieren de Xaphoon bespelen. Juist door die Saxofoon koop. Hier onder even een voorbeeldje:
Wat ik al eerder zei het is nog al rottig om te leren bespelen. Vooral als je niet gewend bent om op bijvoorbeeld een Saxofoon te spelen. Het bamboe rietje geeft veel mogelijkheden maar is ook moeilijk om te hanteren. Tot nog toe klinkt het bij mij meer op een opgejaagde eend met bronchitis. Al weet ik er af en toe best een aardig stukje uit te halen.
Die hoge noten bij de Tin Whistle zijn ook wel lastig. Het haat bij de hele hogen bij mij ook meer fout dan goed. Daar zou je dan echt op moeten oefenen en dan vooral op de blaaskracht letten. Je moet harder blazen dan bij de lagere noten, maar ook niet te hard... want dan wordt het heeeeeeeeeeel vals. En dit wordt nog eens een graatje moeilijker als je ook nog een hoge Tin Whistle hebt. Zelf heb ik een Original Clarke in D en een Sweetone van Clarke in C. In eerste instantie lukte het niet echt om een mooi wijsje uit de D te halen en wel uit de C. Maar over de tijd ben ik toch meer fan geworden van de D. Dit omdat de hoge noten, nu ik mijn luchtcontrole wat beter in orde heb, makkelijker zijn op de lagere D dan op de hogere C.
Oh enne... daarnaast ook nog een mondharmonica van de Lidl gekocht en een Glockenspiel (niet bij Lidl). *houd van afwisseling*