The Witcher

Voor verstokte gamers, dobbelfanaten en kartonkluivers.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

The Witcher

Ongelezen bericht door Midwinter » 22 apr 2008 21:25

Opmerklijk dat over deze game nog geen topic is. Deze cRPG van Poolse afkomst heeft vorig jaar in menig magazine prijzen in de wacht gesleept als beste in haar genre en volgende maand komt er als het goed is een nieuwe, sterk verbeterde editie op de markt. Een Xbox-versie is ook in de maak.

De speler kruipt in de huid van de stoere en enigszins onbehouwen Geralt, die aan geheugenverlies lijdt (het zal eens niet waar zijn). Gaandeweg komt hij erachter dat hij een 'witcher' is, oftewel een mutant, een mens met bovennatuurlijke krachten. Hij is ook een held en nationale beroemdheid, maar zelf herinnert hij zich daar niets van. Geralt moet zijn geheugen stukje voor stukje bij elkaar rapen en erachter komen wat hem in hemelsnaam is overkomen. Natuurlijk blijkt hij evenveel vijanden als vrienden te hebben.

De wereld en het verhaal van The Witcher zijn vrij volwassen, met thema's als slavernij, discriminatie en seksualiteit. Het is vrij getrouw (als ik de verhalen mag geloven) gebaseerd op het werk van de Poolse fantasyschrijver Andrzej Sapkowski.

Qua gameplay durf ik er nog niet veel van te zeggen, behalve dat wat ik ervan gezien heb, mij wel kon bekoren. Er zijn flink wat skills te ontwikkelen, combat ziet er gelikt uit en speelt lekker (real-time met pauzefunctie) en veel quests hebben meer dan één oplossing. Volgens de reacties uit mijn omgeving zet het spel je regelmatig voor het blok met keuzes die verre van zwart-wit zijn: wie je ook helpt, voor iemand loopt het altijd slecht af. Het is dus niet eenvoudig kiezen tussen goed en kwaadaardig.

Wie heeft dit spel al gespeeld of is nu verschrikkelijk enthousiast geworden? ;) Zelf wacht ik nog even met spelen tot de speciale extended edition er is, met verbeterde laadtijden, vertaling en een hele rits nieuwe features.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 23 apr 2008 10:36

Ik heb hem bijna binnen denk ik, de torrent staat al een paar dagen te brullen. Ik hoop wel dat het gewoon in het Engels is en dat er een patch vrijkomt voor de laadtijden.

Ik zat een keuze te maken tussen The Witcher of Two Worlds, maar ik las angstige berichten over dat Two Worlds torrent werd getracked ofzo..

Wat zijn we weer lekker bezig met piraterij :evil:

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 23 apr 2008 11:13

Gezien mijn PC nog steeds niet geweldig is... kan ik deze sowieso nog niet thuis spelen. Het wachten is dus op een console versie (en dan nog wachten tot hij in prijs gedaald is).
radio-tractore schreef:Ik zat een keuze te maken tussen The Witcher of Two Worlds, maar ik las angstige berichten over dat Two Worlds torrent werd getracked ofzo..
Two Worlds schijnt sowieso niet al te geweldig te zijn. The Witcher krijgt veel betere scores in reviews. In eerste instantie keek ik erg uit naar Two Worlds omdat deze beter zou zijn dan Oblivion en die vond ik erg goed. Jammer dat ze dat niet waar konden maken (al komt de game vast wel eens een keer in mijn collectie te staan, daar niet van :P). Toch zou ik persoonlijk meer uitkijken naar The Witcher.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 23 apr 2008 11:17

radio-tractore schreef:Ik heb hem bijna binnen denk ik, de torrent staat al een paar dagen te brullen. Ik hoop wel dat het gewoon in het Engels is en dat er een patch vrijkomt voor de laadtijden.
'Wareztalk' wordt niet echt aangemoedigd op Aeon. ;) Koop in mei gewoon de enhanced versie, je krijgt waar voor je geld. Of koop de huidige versie en download later de patch die je game opwaardeert naar verbeterde versie (het is gratis).

Voordelen van de Enhanced Edition:
  • Laadtijden tot 80% verbeterd.
  • Betere Engelse vertaling, waarin al het weggesneden materiaal is hersteld. En dat schijnt behoorlijk wat te zijn.
  • Nieuwe quests.
  • Meer dan vijftig nieuwe karaktermodellen.
  • Meer dan honderd nieuwe animaties tijdens conversaties.
  • Een editor.
Wat de console port betreft: hij is nog niet officieel bevestigd, maar een medewerker van CD Projekt heeft zich laten ontvallen dat ze werken aan een conversie naar de 360 en de PS3.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 23 apr 2008 11:44

Officieel bevestigd: ik wacht op enhanced edition

Tenzij dit alles in de patch komt uiteraard. (lijkt me wel logisch).

Maar voor nu ben ik eerst wel zoet met Age of Empires 3 =)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 13 mei 2008 15:29

Slecht nieuws: de enhanced edition is vertraagd tot augustus/september dit jaar. Zucht... dan moet ik in de tussentijd een andere RPG vinden om mijn vrije tijd mee te vergooien. :( En als ik de verhalen lees/hoor, gaat Mass Effect het niet worden...

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 18 sep 2008 12:35

Vandaag kreeg ik een mail dat mijn exemplaar van de Enhanced Edition onderweg is. Degenen die de originele editie al in huis hebben, kunnen vanaf morgen alle content gratis downloaden vanaf de officiële site.

Ik ben trouwens onder de indruk van de inhoud van de nieuwe editie. Naast alle verbeteringen aan de game zelf (kortere laadtijden, nieuwe models/animations, uitgebreidere dialogen, opnieuw opgenomen voice-overs, meer sidequests) zit er in het pakketje een bonus dvd met twee nieuwe adventures en een level editor, een 'making of'-dvd, de soundtrack, een cd met nummers geïnspireerd op de game, een handleiding, een game guide, een kaart en een kort verhaal van Andrzej Sapkowski. En dat voor nog geen 35 euro, wow!

Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Andreoden » 18 sep 2008 12:56

Wow, ziet er inderdaad goed uit. :P
Maar mijn grafische kaart komt bijlange niet aan de kracht die nodig is om dat spel te draaien. Ik heb al problemen met Need for speed most wanted op het laagste detail niveau dus ja. :P

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Re: The Witcher

Ongelezen bericht door Midwinter » 30 okt 2008 20:06

Ik zit nu in het derde hoofdstuk, ik gok ongeveer op de helft. Ondanks wat ruwe randjes en schoonheidsfoutjes, is dit naar mijn mening de beste RPG/action-adventure/whatever die in jaren verschenen is. Dat zegt gezien de geringe concurrentie misschien niet zoveel, maar ik denk dat hij de tand des tijds even goed zal doorstaan als pakweg Baldur's Gate. Er is veel te doen en de meeste situaties hebben meer dan één oplossing, soms met verstrekkende gevolgen. Het hoofdpersonage Geralt moet je net liggen, maar persoonlijkheid heeft hij absoluut. Een humeurige veroveraar vol sarcasme, niet per definitie goedhartig of boosaardig. Als speler kies je binnen bepaalde grenzen hoe 'jouw' Geralt zich gedraagt. Prima balans.

De belangrijkste verhaallijn is complex en wordt continu uitgebreid. Veel intriges, veel personages die maar half te vertrouwen zijn. Je verliest ook nooit uit het oog waar je eigenlijk mee bezig bent, want de meeste queesten hebben een relatie tot je persoonlijke doelen. Althans, tot nu toe. Het loont tevens om regelmatig je dagboek erbij te pakken, dat nuttige en kleurrijke beschrijvingen bevat van alle personages, locaties, planten en nog veel meer dingen die je op je tocht tegenkomt.

Een ander, niet onbelangrijk onderdeel is de combat. Ook dat is iets waar The Witcher excelleert. Er zijn maar een paar verschillende wapens, maar de zwaarden die je tot je beschikking hebt (je hebt twee zwaarden - een normale voor mensen en een zilveren voor monsters) zijn in verschillende vechtstijlen te gebruiken, er zijn een soort feats (om in D&D-termen te praten) die combat beïnvloeden en daarnaast nog talloze potions (eventueel zelf te brouwen met alchemy skills) en magische krachten. Combat wordt voor het grootste gedeelte gestuurd met eenvoudige muisklikken en kan in hectische situaties gepauzeerd worden, bijvoorbeeld wanneer je snel een specifiek drankje wil wegslobberen, of wanneer je in je bestiary moet spieken om de zwakheden van een barghest op te zoeken.

De minpunten zijn vooral kleine dingetjes. Zo krijg ik af en toe toch nog een random crash en verandert soms plotseling de kwaliteit van de stemmen. Ook de verzamelkaarten die je ontvangt voor iedere vrouw met wie je in bed duikt vind ik nogal kinderachtig. Een kwestie van smaak, wellicht. Tenslotte: ondanks de moeite die CDProjekt heeft genomen om de Engelse vertaling te herzien, heb ik soms nog moeite om de logica in zinnen en gesprekken te vinden. Maar zoals ik al zei: kleine dingen, het stoort niet of nauwelijks.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 09 nov 2008 01:43

Zo he, het is alweer een tijdje geleden dat ik door een game zo makkelijk de tijd uit het oog verloor. Vandaag uitgespeeld en mijn oordeel is alleen maar positiever geworden. Sterk verhaal met wendingen die niet van mijlenver aan ziet komen, interessante sidequests die vaak weer op de een of andere manier weer samengaan in een groter geheel... En het beste van alles: keuzes. Het spel zet je regelmatig voor het blok met keuzes waar je nooit volledig achter staat. Kies je voor het een, dan verloochen je de ander, met alle gevolgen van dien. Die gevolgen zijn zelden volledig te voorzien, wat het onmogelijk maakt om het hele spel de goedzak of de bullebak uit te hangen. Je volgt je intuïtie en soms pakt dat goed uit, soms minder goed.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

The Witcher naar consoles

Ongelezen bericht door Midwinter » 30 nov 2008 11:37

Het zal er al een tijdje aan te komen: The Witcher komt naar de consoles. Met een verder geoptimaliseerde engine en meer content dan in de PC-versie. Ik wens de PS3- en 360-bezitters alvast veel plezier met The Witcher: Rise of the Wolf. :)

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 30 nov 2008 17:59

Kijk dat is een leuk bericht. Al gok ik dat de game wel voor volle pond straks op de markt wordt gezet en deze niet snel in prijs zal dalen. Dit in tegenstelling tot de PC versie. Maar wie weet vis ik hem ooit uit de budgetbakken dan. Want voor mij speelt de console veel beter dan de PC.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 05 dec 2008 19:36

De pc-gamer in mij is weer een beetje gerustgesteld:
Videogaming247 schreef:Aren’t owners of the PC version going to feel a little miffed that you’re saying the console SKUs are essentially better than the PC game in both graphics and control?

I think that’s probably a bit of a misinterpretation of what we’re doing with Rise of the White Wolf. We simply weren’t able to efficiently move the existing engine to consoles, so we’ve worked with an external studio to make a new engine. We’re taking the same story from the PC game and essentially building everything else from scratch to take advantage of the consoles’ controls and features. The combat is really deep, but it plays more like you’d expect a console game to play. The graphics look great, but of course we have to work within the capabilities of each console. Basically it’s a console game through and through… any PC gamers who get upset about missing out on the features are hiding a dark secret: they actually prefer console games and controls.
Goed voor fans van beide platforms (pc en console) dat het spel een complete makeover krijgt. Een totaal nieuwe engine zelfs, ik ben onder de indruk. CDProjekt Red pakt alles tot nu toe precies aan zoals je als consument van een studio mag verwachten. Eerst met die enhanced edition, nu met de consolegame die in feite helemaal geen port is.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 07 feb 2009 17:26

Ik heb de game wel maar ben er nog niet echt aan toe gekomen om hem te spelen.

Mass Effect heb ik ook gespeeld, maar mijn computer kon dat spel voor geen meter aan :-(
Toch wel jammer, want het lijkt me een hele leuke game.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 22 aug 2009 13:16

^bump

Ik speel de witcher nu zowat al de hele vakantie en ik moet zeggen; wát een mooi spel :-D in tijden niet zo'n leuk spel als deze gespeeld ^^

Plaats reactie