Spore

Voor verstokte gamers, dobbelfanaten en kartonkluivers.

Moderator: Beheerders

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Spore

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 01 jun 2006 23:53

Will Wright, de bedenker van The Sims, komt met een nieuwe game aanzetten genaamd Spore. Spore gaat verder waar The Sims ooit begon en eindigde. Dit keer simuleer je niet alleen mensen maar begin je al vanaf het begin. Maak een één cellig wezentje en laat het door evolutie uiteindelijk uitgroeien tot een intelligent ras dat het universum veroverd.

Het spel zal 6 fasen kennen namelijk:
Tidepool fase:
Als de game begint ben je niet meer dan een armzalige bacterie. De gameplay in deze fase omschrijft Will Wright zelf als 'free-form pacman'. Hier moet je zoveel mogelijk andere bacteriën eten en groter worden.

Evolution fase:
Hier ben je een simpel diertje dat andere diertjes moet doden om groter te worden. Denk hack 'n' slash. Net zoals in de eerste fase kan je je enigzins bepalen hoe je character eruit ziet.

Tribal fase:
Je diertje is groot geworden en heeft een simpel soort intelligentie ontwikkeld. Hij heeft een stam om zich heen verzameld. De gameplay in deze fase beschrijft Will Wright zelf als een soort Populous, één van zijn oudere klassiekers.

City fase:
Drie keer raden ..... Inderdaad: deze fase is een simpel soort Sim City. Jouw een-cellige hoopje blubber uit de eerste fase heeft zich ontwikkeld tot een beschaving die in een echte stad woont. Maar daar wordt het natuurlijk een keer te klein ....

Civ fase:
In dit gedeelte is de rest van de planeet aan de beurt. De gameplay lijkt op de Civilization-reeks van Sid Meier.

Invasion fase:
Infinity and beyond! In deze fase is de rest van het universum aan de beurt. Je kan andere planeten aanvallen, maar je kan ook op de diplomatieke toer, of 'first contact' maken met andere beschavingen. Alle planeten rond alle sterren op het plaatje van het sterrenstelsel hieronder zijn te koloniseren of te terraformen dus de mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos. Het mooie van de laatste fase is dat je je universum online kan zetten en dus ook universa van anderen kan downloaden om te kijken of de soort die jij gecreëerd hebt, zich kan meten met de beschavingen van andere spelers.

Zoals het er nu uit ziet word er bij elk punt waar je iets kunt bouwen (wezen, gebouwen, wapens, voertuigen enz.) gebruik gemaakt van dezelfde editor. Dus als je de eerste kent dan ken je ze allemaal. Daarnaast zal er steeds gekeken worden wat andere spelers hebben gemaakt en bedacht (indien je beschikt over een internet aansluiting). Ieder spel is dus anders. Zo zullen er wezens op je planeet, maar ook in je universum, aanwezig zijn die door andere spelers gemaakt zijn. Hetzelfde geld voor de gebouwen, wapens en voertuigen. Je kunt dus zelf iets bouwen maar je kunt het systeem ook ontwerpen van andere laten zien die dan door het spel iets zijn aangepast om bij jouw voorgaande verzinsels te passen.

Spore website

De uitgebrachte filmpjes (van bijvoorbeeld de E3 beurs van dit jaar) zien er in ieder geval zeer indrukwekkend uit. De variatie aan mogelijkheden is erg groot, zoals ook te zien is op de screenshots op de Spore website.

Ik kijk in ieder geval uit naar de game, al gok ik dat ik rond die tijd zeker een nieuwe comp. nodig heb.

Wie kijkt er nog meer uit naar deze game en waarom?
Iemand al een idee wanneer de game ongeveer zal uitkoment? (2007?)

the Pelican
Kind van de kosmos

Re: Spore

Ongelezen bericht door the Pelican » 02 jun 2006 07:05

Ysgrublaidd schreef:Wie kijkt er nog meer uit naar deze game
Ik kijk naar het spel uit.
Ysgrublaidd schreef:en waarom?
Omdat het spel de evolutie lijkt te gaan brengen.
Omdat het mogelijk wordt je eigen wezens samen te stellen en te zien hoe die reageren op hun omgeving.
Omdat de plaatjes en filmpjes er zo cool uitzien.
Omdat ik het spel eigenlijk inmiddels al een jaartje had verwacht omdat ze er al zo lang mee bezig zijn.
Ysgrublaidd schreef:Iemand al een idee wanneer de game ongeveer zal uitkoment? (2007?)
Ik heb het er met een vriend van me over gehad afgelopen maandag. Hij had het er over dat het spel 2e helft van 2006 verwacht wordt en begin 2007 in Nederland uit zal komen.
Je kan het spel sinds 23 mei pre orderen op Amazon; wat ik overigens niet gedaan heb.

the Pelican
Kind van de kosmos

Release date Spore

Ongelezen bericht door the Pelican » 03 jun 2006 12:08

Ysgrublaidd schreef:Iemand al een idee wanneer de game ongeveer zal uitkoment? (2007?)
Zojuist op deze pagina gevonden:
ING schreef:Release Date: TBA 2007

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 03 jun 2006 16:25

Probleem met die IGN datums is dat het vaak gaat om de USA release datum. En als dat dan ook nog TBA 2007 is dan kan het nog wel eens 2008 worden voor Europa. Al gok ik zelf toch wel op 2007 :P en dan vermoedelijk einde van de herfst begin winter. Als het er eerder word uitgebracht is dat mooi meegenomen natuurlijk.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 04 feb 2007 15:54

Spore is door EA ook aangekondigd voor de NintendoDS. Er waren al een tijdje geruchten maar het nu dus officieel bevestigd.

Ben benieuwd hoe ze dit grafisch gaan doen. Want de NDS kan lang niet hetzelfde aan als een PC.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 20 jun 2007 17:53

Electronic Arts (bleh) heeft aangekondigd dat Spore uitgesteld is naar het fiscale jaar 2009. Dit betekent dus dat de game niet eerder dan april 2008 zal worden uitgebracht.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 13 feb 2008 14:58

Via een korte demonstratiefilm is de datum 5 september 2008 naar buiten gebracht als release datum voor Spore. Verwacht wordt dat op die datum zowel de PC, de Nintendo Wii als wel de Nintendo DS versie van Spore in de winkels zal liggen.

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 15 feb 2008 08:58

Hier is een preview van het spel te vinden. Ik vraag me af of mijn pc het gaat kunnen draaien...

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 03 mar 2008 11:10

Uit nieuwe demo filmpjes komt naar voren dat de muziek op de achtergrond veranderd als je dingen aanpast, aan bijvoorbeeld je wezen of de gebouwen. Het zal verder niet veel aan de gameplay veranderen, maar je merkt zo wel via audio welke kant je ontwerp op zal gaan.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 16 jun 2008 09:51

Het is nu mogelijk om de Creature Editor uit te proberen. Er is namelijk een trial versie te downloaden waarin ongeveer 25% van de uiteindelijke onderdelen aanwezig zijn. Het te downloaden bestand is 190 MB groot en hier te downloaden.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 27 sep 2008 09:38

Ik heb het spel een avondje gespeeld bij een vriend en vond het enorm tegenvallen. Ten eerste: lengte. In één avond zijn we over de helft van het spel gekomen. Het is dus letterlijk binnen een dag uit te spelen. Ten tweede is de gameplay simplistisch. Je krijgt in iedere fase een paar keer de opdracht om tien keer een bepaald doel te behalen. In het begin komt dat neer op 'eet tien keer wat van die groene bolletjes' (of blauwe, of rode - replaywaarde!), later 'zing tien keer een liedje voor andere wezens' (of vermoord ze) en weer wat later 'verover tien steden' (of voer diplomatie). Het wordt erg eentonig.

Mijn grootste kritiek op Spore is echter dat je keuzes in feite heel oppervlakkig zijn en op den duur niets meer bepalen. Alleen in de eerste paar fasen is het belangrijk welke eigenschappen je je wezens geeft. Daarna draait het alleen nog om vehikels maken. Je kan uren zitten prutsen op je unieke oorlogsschip of vliegende stoomboot, maar bij het behalen van je volgende doel gaan ze gewoon weer op de schroothoop omdat ze voor de volgende fase niet relevant zijn. Je wordt dus vrijwel niet beloond voor je keuzes en alle moeite die je in de editor steekt. Vanaf de beschavingsfase heeft zelfs geen enkel onderdeel in de editor nog toegevoegde waarde: een kubus met een pijp is even zeewaardig als een prachtig vormgegeven galei en heeft evenveel vuurkracht, ook al heeft je galei dertig kanonnen aan boord.

Het spel heeft wel veel charme en kleine details die het gewoon leuk maken om naar je beschaving te kijken. Maar uiteindelijk gaat het keihard om de gameplay en die vind ik erg teleurstellend. Deze game is alleen 'sim' in de zin van 'simpel', verdient het niet om in hetzelfde rijtje als Sim City, Civilization, The Sims en noem ze maar op te staan.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 27 sep 2008 12:45

Is er niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad te verhogen zodat je langer bezig bent per fase?

Toch blijf ik persoonlijk nog wel erg geïnteresseerd in Spore. Maar dan wel de PC versie. Had laatst heel even de demo van de NintendoDS van het Nintendo Kanaal gehaald en dat was echt prut.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 27 sep 2008 13:02

Ik heb de game op de middelste moeilijkheidsgraad gespeeld. Op hard krijg je waarschijnlijk meer uitdaging, maar ik vraag me af of het daar echt leuker van wordt.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 28 feb 2009 12:43

Er komt een nieuwe uitbreiding aan onder de naam: Spore Galactic Adventures.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 22 aug 2009 13:14

Ik heb er geloof ik 3 jaar naar uitgekeken en toen ik 'm eindelijk had heb ik me nog nooit zó bedrogen gevoeld :'(

Plaats reactie