Gratis Games

Voor verstokte gamers, dobbelfanaten en kartonkluivers.

Moderator: Beheerders

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Gratis Games

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 21 dec 2005 16:53

Plaats in dit topic links naar gratis te downloade games. Houd het echter wel legaal a.u.b. en liever ook geen links naar sites met abandonware plaatsen.

Hier kun je gratis de strategy game S.W.I.N.E. downloaden.

En hier The Elder Scrolls: Arena.

Deze zijn beide door de uitgevers zelf beschikbaar gesteld. S.W.I.N.E. als kerstkado dus de vraag is hoe lang deze nog gratis te downloaden valt en Arena wegens het 10 jarig bestaan van Bethesda.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 21 dec 2005 17:23

Abandonware en warez horen dus niet in dit rijtje thuis (praten over illegaal downloaden is trouwens verboden op dit forum), maar hoe zien we dan trials, shareware, demo's, etc? Ik neem aan dat we die hier ook niet onder scharen.

Mijn bijdrage aan dit topic:

Planeshift
Een opensource MMORPG met vrij fraaie 3D-graphics. Dit spel is nog volop in ontwikkeling (en zal dat ook wel altijd blijven), maar al wel geruime tijd speelbaar.

Freeciv
Een gratis variant op het spel Civilisation. Speelbaar op zo'n beetje alle platforms.

One Must Fall: 2097
Simpelweg het beste vechtspel dat ooit voor de PC, en misschien wel ooit, is verschenen. Het dateert uit 1995, dus verwacht geen spetterende graphics. Het is echter nog zeer goed speelbaar. Het is een paar jaar geleden vrijgegeven door Epic.

Scorched 3D
Een 3D-remake van het spel Scorched Earth. Visueel mooi opensource-spel, dat vooral geschikt is om online of over de LAN te spelen.

Reaper
Dit spel ken ik eigenlijk niet zo, maar ik ben toch geneigd het op de lijst te zetten. Het lijkt een arcade-achtig vliegspel met veelbelovende graphics.

Dit is alles wat ik op dit moment kan bedenken. :)
Laatst gewijzigd door Midwinter op 21 dec 2005 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 21 dec 2005 17:27

Midwinter schreef:trials, shareware, demo's, etc?
Dat zie ik niet als volledige versies dus inderdaad die liever ook niet in dit topic.

Edit: @Mid: Wat zijn dat allemaal voor games? Enkele ken ik wel maar de rest niet. Misschien handig om ook even te vertellen wat voor games het zijn als het niet direct duidelijk is?
Elder Scrolls: Arena leek mij wel heel erg duidelijk namelijk.

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 21 dec 2005 18:04

Farcade Hier kan je de spelletjes MindWinder en Blackshift downloaden. Bij MindWinder speel je een slangetje dat je naar de uitgang moet manouvreren. Je gebruikt wel maar 1 toets: de spatiebalk. In het begin redelijk simpel maar bij level 5 wordt het wel hard... In Blackshift bestuur je een soort autootje en moet je met allerhande hulpmiddelen erin slagen om een alien op te blazen. Verder staan er nog enkele hilarische en enkele enorm moeilijke onlinegames op de site.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 21 dec 2005 18:09

@ Ysgrublaidd: Ik ken beide spellen niet en op die site word ik niwet veel wijzer. The Elder Scrolls want het ziet er wel leuk uit.

the Pelican
Kind van de kosmos

Re: Gratis Games

Ongelezen bericht door the Pelican » 21 dec 2005 18:48

Ysgrublaidd schreef:liever ook geen links naar sites met abandonware
Wat is dat? Ik, en ik kan me voorstellen ook anderen, ben niet bekend met dat begrip. Gaarne toelichten. :)
after_eden schreef:The Elder Scrolls want het ziet er wel leuk uit.
Ik heb werkelijk geen idee welke woorden in deze zin ontbreken en hier kan ik geen zinnige betekenis uithalen. Gaarne even toelichten en de volgende keer je post nalezen ;)

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 21 dec 2005 18:55

Onder Abandonware vallen games waarvan het spel al een bepaalde tijd niet meer is uitgegeven en wordt dus gezien als door de uitgever verlaten. Volgens bepaalde regels zouden die spellen dus gratis gedownload mogen worden. Echter de copywrite ligt nog steeds bij de uitgever. Dus wordt Abandonware ook vaak als illegaal gezien. Het is een wazig gebied maar zo als eerder gemeld liever niet links naar zulke games hier neer zetten.

The Elder Scrolls is een een reeks van Role Playing Games waarvan Arena de eerste was. Zie bijvoorbeeld ook de topics over Morrowind en/of Oblivion.

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 21 dec 2005 18:56

Abandonware zijn spelletjes en dergelijke waar de copyright van verstreken is. Ja toch?

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 21 dec 2005 18:59

Wikipedia schreef:Abandonware

Met Abandonware wordt (oude) software bedoeld, waar oorspronkelijk wel copyright op zat, maar die door de makers niet meer wordt geclaimd, bijvoorbeeld omdat het bedrijf niet meer bestaat, of wanneer het te duur zou worden om de copyrights te claimen.

Het gaat meestal om oude spellen voor DOS en spelcomputers.

In sommige gevallen wordt het spel door de makers vrijgegeven. Het is daarmee in feite freeware geworden.

In hoeverre abandonware legaal is, is niet altijd duidelijk. Bij sommige spellen moest een code worden ingetypt om het spel te kunnen starten. Bij een illegaal gekraakte versie van dat spel werd zoiets eruit gehaald. Nu worden dergelijke illegaal gekraakte versies als abandonware aangeboden op het internet. Verder zijn de rechten van sommige oude spellen opgekocht door bedrijven die ze willen exploiteren voor mobiele telefoons.

Volgens sommigen is abandonware altijd illegaal. Als een bedrijf niet meer bestaat is daarmee niet het copyright vervallen. En software die 'verlopen' is omdat het bijvoorbeeld ouder dan 70 jaar is, bestaat nog niet.

Omdat veel van die verouderde computers tegenwoordig niet meer voorhanden zijn wordt gebruik gemaakt van emulators die een computer volledig kunnen emuleren op een moderne PC. Zo kunnen veel spellen gespeeld worden die vroeger heel populair waren.

Legale Abandonware

Soms bieden de copyright eigenaars ook zelf een ouder spel gratis aan. Dit doen ze meestal om publiciteits redenen. Remain In Play verzamelt al deze games die vroeger verkocht werden en nu gratis aangeboden worden door de copyright owners.

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 21 dec 2005 19:08

Dus het is niet altijd zo dat het copyright er niet meer op zit. Ik dacht van wel. Ach he, waar zouden we zijn zonder wikipedia? :P

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 21 dec 2005 19:26

Ysgrublaidd schreef:Elder Scrolls: Arena leek mij wel heel erg duidelijk namelijk.
Ik weet niet of dat wel zo vanzelfsprekend is.

Anyway, ik zal een edit uitvoeren op mijn eerdere bericht. :)

Thallion
Toerist

Ongelezen bericht door Thallion » 02 jan 2006 11:02

http://www.asahi-net.or.jp/~cs8k-cyu/index_e.html
Een paar chaotisch maar op zich wel leuke spelletjes... probeer vooral 'ns 'Torus Trooper' uit...

http://www18.big.or.jp/~hikoza/Prod/
Nog een paar geinige op zich... vooral de eerste 'warning forever' is wel apart. Het is een soort van arcade boss shooter, waarbij de volgende boss steeds sterker word nageland hoesnel je de vorge hebt verslagen.

http://jstonline.homeworldarchives.com/ ... etreat.htm
Voor eventuele Homeworld fans (mochten die deze nog niet kennen) en mensen die nog van een goede space strategy houden...
De demo van Homeworld met een extra vrijgegeven missie erin verwerkt. De 'Raider Retreat'. Deze zat bij Homeworld - Cataclysm in als extratje en is hier te download met toestemming van Sierra.
Deze is zit niet de retail versie van Homeworld omdat het qua verhaal niet echt klopte, maar het is wel een leuke missie...

Hrm; nu twijvel ik. Valt de site 'Home of the Underdog' ook onder abandonware noemer? Zij zelf zeggen niet echt geloof ik, maar als ik dat wikiartikel lees volgens mij wel

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 02 jan 2006 19:36

Silk Road is een heel mooie gratis MMORPG.
Afbeelding
Ik heb het zelf nog niet gespeeld dus heb er niet heel veel over te vertellen, maar het schijnt echt heel leuk te zijn.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 02 jan 2006 21:04

Qemwen schreef:Silk Road is een heel mooie gratis MMORPG.
[img]Plaatje van een worm en een warrior[img]
Ik heb het zelf nog niet gespeeld dus heb er niet heel veel over te vertellen, maar het schijnt echt heel leuk te zijn.
Silkroad is heel erg mooi, maar de service is ontzettend slecht. Het word gerunt door een groep in korea (volgens mij), de vertaling naar engels is simpel weg slecht, de servers zijn veel te overbevolkt, er word niet geluisterd naar wat er op de forums word gezegd (welke meer een massa-message board lijken).

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 21 mar 2006 17:09

The battle for Wesnoth. www.wesnoth.org
Afbeelding
Het is een soort online turn based strategy game. Ik ben/heb het zelf ook gespeeld en het is best grappig. Het is een open source spel.

Plaats reactie