Dragon Age

Voor verstokte gamers, dobbelfanaten en kartonkluivers.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Dragon Age

Ongelezen bericht door Midwinter » 24 mei 2005 09:51

Dit spel is nog lang niet uit, maar het is nooit te vroeg om er een topic over te starten. Dragon Age wordt door de studio Bioware omschreven als de 'spiritual successor' van Baldur's Gate. Voor degenen die niet zo bekend zijn met dit spel: de BG-saga was destijds (gesteund door Might & Magic VI) verantwoordelijk voor het herrijzen van de computer RPG. Later bracht datzelfde Bioware spellen uit als Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic en onlangs Jade Empire.

Waar RPG's tegenwoordig vaak 'hack & slash' zijn of zich bijna volledig concentreren op online spelen, is Dragon Age bedoeld als het absolute tegenovergestelde. Het is volledig toegespitst op singleplayer (hoewel je het spel ook met meerdere mensen over internet kan doorlopen, net als in BG). De oude Bioware handelsmerken zullen in Dragon Age nadrukkelijk aanwezig zijn: een goed verhaal (dat deze keer niet zo lineair zal zijn), grote bewegingsvrijheid en natuurlijk de mogelijkheid om gedurende het spel mensen met geloofwaardige persoonlijkheden in je reisgezelschap op te nemen. Dat is wat Baldur's Gate zo'n gedenkwaardig spel maakte: de romances, ruzieënde reisgenoten, persoonlijke quests, etc. Kortom: het gevoel dat je niet zomaar een spelletje zit te spelen, maar dat je in het verhaal zit.

Details zijn nog niet echt bekend, alles wat tot nu toe is aangekondigd staat hier. Natuurlijk kun je ook het forum volgen, waar de ontwikkelaars actief meelezen en posten.

Een aantal vragen naar aanleiding van dit spel:
  • Wat zijn jullie verwachtingen van Dragon Age?
  • Is een singleplayer RPG nog wel interessant in deze tijd van online spelletjes?
  • Hoe kijk je aan tegen het feit dat dit spel geen gebruik zal maken van de AD&D setting en regels (in tegenstelling tot BG en NWN)?
Afbeelding
Afbeelding

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 24 mei 2005 10:06

Wat zijn jullie verwachtingen van Dragon Age?
Als ik kijk naar de grafics dan ziet het er zeer gelikt uit. Daar nog bij denkend dat de game nog in ontwikkeling is zal dat vast wel goed komen.
Qua gameplay zal het wel gaan richting NWN en dat lijkt me helemaal niet verkeerd.
De ontwikkelaar is Bioware dus qua verhaallijn zal het ook wel goedkomen. (Verhaal in Jade Empire is gewoon zeer goed). Voor de rest valt er nog weinig over te zeggen.

Is een singleplayer RPG nog wel interessant in deze tijd van online spelletjes?
Zeker. Nadeel van MMORPG's is dat je er een maandelijks bedrag voor moet betalen of je bent gebonden aan reclames (ik laat de online spellen als Guild Wars even buiten beschouwing). Daarnaast slokt een MMORPG veel meer tijd op dan een offline game. Nog een nadeel van MMORPG vind ik dat je het over tig jaren niet meer kunt spelen. Iets wat mij aan offline spellen wel bevalt (het nostalgische gevoel). Dus ja, voor een singleplayer offline game is er zeker ruimte.

Hoe kijk je aan tegen het feit dat dit spel geen gebruik zal maken van de AD&D setting en regels (in tegenstelling tot BG en NWN)?
Het zal me jeuken. Er zijn veel goeie RPG's die niet gebruik maken van het (A)D&D systeem. Dus waarom zou deze game dan ineens slechter zijn omdat men dat systeem niet gebruikt?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 24 mei 2005 10:13

Qua gameplay zal het wel gaan richting NWN en dat lijkt me helemaal niet verkeerd.
Qua gameplay zal het juist aanleunen bij Baldur's Gate, dat is een verschil. Allereerst om de NPC/party interactie die ik al noemde, maar ook omdat NWN echt een spel is dat zich richt op online spelen en Dragon Age niet. Dat had je vast al begrepen, maar even voor alle duidelijkheid. :)

Ik denk ook dat singleplayer/offline RPG's perspectieven hebben. Misschien juist omdat er op het moment zoveel MMORPG's op de markt zijn. Bovendien: online spelen is leuk, maar het biedt qua verhaal en diepgang een totaal andere ervaring dan een vooraf opgezette spelomgeving. Je zou het kunnen vergelijken met een boek lezen.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 24 mei 2005 10:32

Midwinter schreef:Qua gameplay zal het juist aanleunen bij Baldur's Gate, dat is een verschil. Allereerst om de NPC/party interactie die ik al noemde, maar ook omdat NWN echt een spel is dat zich richt op online spelen en Dragon Age niet. Dat had je vast al begrepen, maar even voor alle duidelijkheid.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De gameplay van NWN is uitgebreider dan van BG in mijn ogen. Ik zat dus meer te denken aan de NWN gameplay. Waarschijnlijk wordt het een soort van mengeling tussen beide gameplays. Wat ik van NWN onder andere goed vond was de mogelijkheid tot inzoemen en makkelijk ronddraaien van de camera. Iets wat volgens mij mist in BG (PC versie, maar goed die serie ken ik niet goed genoeg dus daar kan ik me in vergissen).

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 24 mei 2005 10:57

Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de tijd waarin Baldur's Gate en Neverwinter Nights werden uitgebracht (NWN veel later dan BG). Maar ik begrijp je punt. Ik vind dat deels een grafische kwestie, hoewel het een behoorlijke impact heeft op de wijze waarop je het spel speelt. Het is in ieder geval een ander vlak van de gameplay dan waar ik op doelde.

Laten we het erop houden dat Dragon Age, gebaseerd op wat Bioware naar buiten heeft gebracht, inhoudelijk erg veel op Baldur's Gate zal lijken, maar qua vormgeving en speelwijze veel van Neverwinter Nights weg zal hebben.

[Edit] Ik heb het uiteraard over de PC versie. Die console abominaties zijn aardig, maar zijn naar mijn mening de naam 'Baldur's Gate' niet waardig. ;)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 03 nov 2006 08:45

Eerste screenshot van Dragon Age is er! Plus een zeer aardige preview van 1Up.

Afbeelding

In de preview staat veel al bekende informatie, maar deze sprong er voor mij uit:
he story is dark-much darker than the usual BioWare fare-and influenced by "realistic" modern fantasy like George R. R. Martin's A Game of Thrones.
Ik kan werkelijk niet wachten tot dit spel er is... en tot ik de computer heb die het kan draaien. :)

Jo0st
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 03 nov 2006 09:43

Ziet er inderdaad heel goed uit, moet ik zeggen :) Veel aandacht besteed aan details en zo te zien ook aan de omgeving. Al ben ook ik bang dat ik geen computer kan betalen die het kan draaien :(

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 10 nov 2006 11:58

Ze hebben het op het DA-forum over physics-kaarten. Geen idee wat voor generatie dat is, maar ik ga er van uit dat we er straks flink voor mogen betalen. :P

Ik vind het trouwens wel aardig dat George R.R. Martin wordt genoemd als belangrijke bron van inspiratie. Als het verhaal en de sfeer van Dragon Age op hetzelfde niveau zitten, wordt dat puur genieten.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 10 jul 2008 18:44

Dragon Age is de afgelopen jaren herhaaldelijk tot 'vapourware' bestempeld (zie datum van de eerste post in dit topic), maar er is eindelijk nieuws aan het front. De website heeft een zeer bescheiden update gekregen (overigens een behoorlijke anticlimax na een countdown van bijna een week) en morgen verschijnt de eerste trailer. Hopelijk krijgen we wat ingamebeelden te zien.

De EA-overname en het onlangs verschenen Mass Effect stemmen mij niet positief over de toekomst van Bioware, maar alle info die over Dragon Age verschenen is, geeft me nog steeds een goed gevoel over deze titel.

In een notendop:
  • Partybased. Maximaal vier karakters, inclusief de PC.
  • Combat is real-time met pauzefunctie.
  • De camera kijkt standaard over de schouder van de PC, maar gaat naar top-down in gevechten.
  • Setting is low-fantasy en wordt door Bioware getypeerd als een 'dark fantasy epic'. Lead developer David Gaider noemt GRRM als belangrijke inspiratiebron.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 12 jul 2008 18:44

De trailer is nu ook vrijgegeven (Woooo Hoooo voor de E3). Ziet er opzich wel goed uit... maar dat heb je al snel als je naar niet in-game beelden kijkt.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 12 jul 2008 20:19

Toch wel, naar verluid zijn het wel ingame beelden. Het zijn alleen geen beelden van de uiteindelijke gameplay. :)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Re: Dragon Age

Ongelezen bericht door Midwinter » 23 nov 2009 13:00

Deze game is inmiddels uit, wie is hem al aan het spelen?

Ik wel. En het heeft me tot nu toe vooral aangenaam verrast. Ik moet bekennen dat Biowares schreeuwerige marketing me niet zo hoopvol stemde, maar aan het eerste stuk heb ik al veel plezier beleefd. De grimmige setting is overduidelijk geïnspireerd op de boeken van George R.R. Martin, en de de gameplay doet zowel aan Baldur's Gate als aan The Witcher denken, met het cinematische van Mass Effect. Combat is uitdagend en dwingt je regelmatig je hersens te gebruiken in plaats van roekeloos naar voren te stormen. En de animaties zijn stukken beter dan trailers en screenshots doen vermoeden.

Mijn minder positieve kritiek: het verhaal is bijzonder lineair. Het spel schept een illusie van keuze, in plaats van de speler daadwerkelijk zijn eigen koers te laten bepalen. Dialoogopties komen vaak allemaal op dezelfde antwoorden uit en hoe hard je ook weigert om bepaalde dingen te doen, het spel dringt ze gewoon aan je op. Dat ben ik helaas wel van Bioware gewend, maar het strookt niet met de beloftes die ze voor Dragon Age deden. Jammer! Of misschien is het eerste deel van het spel gewoon wat strakker dan de rest. We zullen zien.

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 26 nov 2009 17:16

Maar als ik gewoon naar een modernere, fraaie vervanger van Baldur's Gate zoek om me weer eens lekker solo door een fantasie wereld heen te hakken, dan zeg jij "doen"? Of zou je dan eerder een ander (PC) spel voorstellen?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 26 nov 2009 19:00

Dan vind ik dit spel zeker een aanrader. De combat is nagenoeg hetzelfde, het systeem voelt vertrouwd en net als BG heeft Dragon Age veel interactie tussen partyleden. Wat andere spelen betreft: ik heb veel plezier beleefd aan Neverwinter Nights 2, met name de uitbreiding Mask of the Betrayer. Je zou eens door het desbetreffende topic kunnen graven.

Het hangt natuurlijk ook sterk af van wat je leuk vond aan Baldur's Gate, of cRPG's in het algemeen. Het verhaal en de roleplaying zijn erg sterk in Mask of the Betrayer, maar Dragon Age is uitdagender en voelt gewoon helemaal 'af'.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 22 mar 2011 11:17

Ik werd laatst weer gewezen op deze game (dank Whitedragon). Hoe zijn de ervaringen met dit eerste deel en de uitbreidingen? Ik ben daar wel benieuwd naar, want ik zit er over na te denken om de complete versie voor de PS3 te bemachtigen.

En zijn er al ervaringen met Dragon Age II?

Plaats reactie