The Road

Het fantastische verhaal in beeld en beweging. Film, theater en tv.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

The Road

Ongelezen bericht door Midwinter » 06 apr 2010 15:49

Een tijdje geleden plaatste ik in de Boekengalerij een topic over De Weg van Cormack McCarthy. De verfilming van dit boek draait inmiddels al een tijdje in Nederland, al moet je er in de meeste plaatsen volgens mij wel voor naar het filmhuis.

Het verhaal in een notendop:

Een man en zijn zoontje doorkruisen een verwoest Amerikaans landschap, bedekt met de as van een vergane wereld. De man kan zich de tijd ervoor nog herinneren, het jongetje kent alleen dit dode landschap. Het enige wat hun rest is te overleven, en zich vast te houden aan de kostbare brokstukken van hun eigen menselijkheid.

Mijn mening over deze film (in plaats van twee keer hetzelfde verhaal te vertellen, quote ik mezelf maar even uit het 'Welke film heb je gezien'-topic):

Geen slechte film op zich, en bovendien vrij trouw aan het boek. Visueel is The Road ronduit fantastisch, met onvoorstelbare, apocalyptische panorama's die tot de grauwste en meest troosteloze behoren die ik ooit gezien heb, en Viggo Mortensen en zijn jonge medespeler doen het prima. Toch ontbreekt dat beetje gevoel dat het boek wél had, of misschien juist dat gebrek aan gevoel. De relatie tussen vader en zoon komt niet echt uit de verf en regisseur John Hillcoat heeft wat nieuwe motieven in het verhaal geweven die er oorspronkelijk niet zo sterk in zaten, zoals de spanning tussen overleven en zelfmoord. Ik vind The Road zeker een geslaagde film en hij liet me niet onbewogen, maar een zware impact had hij ook niet.

Desondanks: ben je geïnteresseerd in een post-apocalyptische film die niet draait om explosies en hersenloze zombieslachtingen (of juist bloeddorstige zombies met veel rondvliegende hersens), maar je juist intens laat voelen en stof biedt voor een avondvullende discussie, dan raad ik je The Road van harte aan.

Plaats reactie