300

Het fantastische verhaal in beeld en beweging. Film, theater en tv.

Moderator: Beheerders

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

300

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 23 mar 2007 14:03

Na Sin City is 300 de volgende verfilming gebaseerd op een comic van Frank Miller.

300 behandeld de slag om Thermopylen, in welke de Spartanenkoning Leonidas en zijn 300 soldaten tegen een reusachtige overmacht van Persen komt te staan en daardoor als voorbeeld dient van de Griekse wereld.

Het opvallenste aan de film is de visuele stijl. De complete film wordt net als Sin City geheel voor een blue screen in de studio gefilmt. Dit bied vele grafische mogelijkheden bij de achtergronden. Hierbij wordt getracht de kijker het gevoel te geven alsof deze in een comicbook zit.

Officiële site

Ik heb even de trailer gezien en het ziet er wel erg smakelijk uit. Meer mensen hier die naar deze film uitkijken?

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 23 mar 2007 15:19

Ik niet. Ik heb de trailer in de bioscoop gezien en ik dacht twee dingen:

1. CGI, CGI, CGI. Jemig, ILM heeft wel weer z'n jaarsalaris verdiend
2. Vochten de Spartanen niet naakt?

Mijn eerste gedachte is inmiddels verklaard door de post van Ys, als iemand meer informatie weet over het tweede houd ik me aanbevolen. :lol:

- Christine -

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 23 mar 2007 16:06

Volgens de geschiedenis boeken vochten Spartanen in volledig plaatharnas. Overigens ik en Lasmes gaan er morgen na toe :)

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 23 mar 2007 16:11

Dan ben ik met een ander volk in de war. :lol:
Bedankt Grim!

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 23 mar 2007 16:20

Graag gedaan. Dat feitje was trouwens ook waarom ze het nog zo lang vol hielden met zoveel man, de Persen gingen meer voor kwantiteit en de Spartanen voor kwaliteit (en net zoals in de meeste RTS spelletjes loont dat niet helemaal :P ).

Overigens ja er is veel CGI gebruikt maar maakt dat uit? Ik neem aan dat je niet onder de illusie leeft dat films echt zijn? Het is sowieso trucage en gezichtsbedrog. Waarom is het dan erg dat er ook computers bij te pas komen?

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 23 mar 2007 17:44

Grimreaper schreef:Overigens ik en Lasmes gaan er morgen na toe Glimlach
Dan verwachten we natuurlijk wel een review ;). Enne, veel plezier hè. Ben wel benieuwd of deze film jullie bevalt.

Tegenwoordig gebruiken ze in veel films CGI waarin jehet niet eens meer merkt. Daarnaast gok ik dat de stijl gewoon prima past bij deze film.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 23 mar 2007 17:53

Hij lijkt me wel erg overdreven en brallerig, maar visueel ziet het er inderdaad erg indrukwekkend uit. Een echte special effects film, en dan zo historisch incorrect als maar mogelijk was. Ik ben benieuwd naar jullie mening, Grim en Lasmes.
Vochten de Spartanen niet naakt?
Je bent misschien in de war met de Olympische spelen, of het is wishful thinking. :P Overigens vind ik dat die gedachte niet ver van de film ligt: die Spartanen vechten in niet meer dan een helm, een cape en een leren onderbroekje.

Sjors
Toerist

Ongelezen bericht door Sjors » 23 mar 2007 19:54

Ik kijk hier erg naar uit!
Had al een trailer gezien + De Making Of en het zag er allemaal erg gaaf uit! :)

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 23 mar 2007 20:30

Grimreaper schreef:Overigens ja er is veel CGI gebruikt maar maakt dat uit? Ik neem aan dat je niet onder de illusie leeft dat films echt zijn? Het is sowieso trucage en gezichtsbedrog. Waarom is het dan erg dat er ook computers bij te pas komen?
Dat vind ik ook niet erg, zolang maar niet mijn eerste gedachte is "hee, dat is met de computer gedaan". Bij Pirates of the Caribbean om maar iets te noemen sta ik totaal niet stil bij de special effects en de landschappen die erin zijn gemonteerd, zelfs bij Star Wars sta ik er niet bij stil (enkele scenes daargelaten), maar bij deze film wel. Op het moment dat de trailer ging spelen was overduidelijk te zien dat het CGI was, en dan overal prominent aanwezig. Ik vind het dan toch moeilijk te genieten van een film.

- Christine -

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 23 mar 2007 22:50

Christine schreef:Ik niet. Ik heb de trailer in de bioscoop gezien en ik dacht twee dingen:

1. CGI, CGI, CGI. Jemig, ILM heeft wel weer z'n jaarsalaris verdiend
2. Vochten de Spartanen niet naakt?

Mijn eerste gedachte is inmiddels verklaard door de post van Ys, als iemand meer informatie weet over het tweede houd ik me aanbevolen. :lol:

- Christine -
Dit klinkt heel fout natuurlijk maar als ik aan CGI denk denk ik aan: Common Gateway Interface. Maar aangezien dat met IT te maken heeft denk ik niet dat dat dit is.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 23 mar 2007 23:16

CGI = Computer Generated Image
ILM = Industrial Lights and Magic (bedrijf dat zo'n verantwoordelijk is voor zo'n beetje alle special effects op het witte doek)

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 24 mar 2007 09:45

Christine schreef:Dat vind ik ook niet erg, zolang maar niet mijn eerste gedachte is "hee, dat is met de computer gedaan". Bij Pirates of the Caribbean om maar iets te noemen sta ik totaal niet stil bij de special effects en de landschappen die erin zijn gemonteerd, zelfs bij Star Wars sta ik er niet bij stil (enkele scenes daargelaten), maar bij deze film wel.
- Christine -
Vreemd, ik had dat gevoel net heel sterk bij PotC en bij de (recentere) Star Warsfilms...
Wat we vooral niet mogen vergeten is dat het een verfilming is van een comic. Een comic waarin geschiedenis wordt vermengd met fictie, of beter: waar een historisch feit als uitgangspunt wordt gebruikt voor een fantastisch verhaal (net zoals de stripreeks De Verborgen Geschiedenis). De historische incorrectheid is dus net het hele uitgangspunt van de film en iets waar je moeilijk op kan vitten (net zoals je niet kan vitten op de historische incorrectheid van Troy, want die oorlog heeft waarschijnlijk zelfs nooit plaatsgevonden :P ).

En het overvloedige gebruik van CGI/special effects, daar valt ook wel wat voor te zeggen. Als een film niet eens beoogt om realistisch over te komen kan je er toch nauwelijks moeilijk over doen dat hij inderdaad niet realistisch is? Volgens mij is het gewoon de bedoeling dat je kan zien dat ermee getruckeerd is...

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 24 mar 2007 17:47

Net terug van de film.

Ik ga geen uitgebreide review schrijven, dat doet Lasmes al :P , maar ik vertel wel hier het een en ander.

Ik vond het een geslaagde film :)
Ik heb me niet geërgerd aan de CGI (in tegenstelling tot PotC, neem die kraken bijvoorbeeld) maar wel aan het naakt :duizel: Helemaal niet nodig, makers zeker teveel Rome gekeken maar niet goed overgenomen. Verhaal lijn, nou ja daar lees je maar de geschiedenisboeken maar voor. Het acteer werk was gemiddeld tot goed op de paar momenten dat er echt geacteerd werd...maar de film blinkt wel ontzettend uit in wat het beloofde: actie en gevecht scènes!

Niet meer het eromheen draaien of slechts half laten zien van gevechten in zo'n grote snelheid dat je eigenlijk niet kan zien wat er gebeurt (a la lotr) maar 'full-on' combat en goed ook. Oftewel als je eens een film wil zien waar een veldslag echt gedetailleerd word uitgewerkt (en er niet omheen word gedraaid) dan is 300 echt een aanrader, ik ga hem zeker op DVD kopen om meerdere malen te kijken :-D

Sjors
Toerist

Ongelezen bericht door Sjors » 24 mar 2007 18:32

Aw jammer, ik wou hem met een vriend gaan kijken maar is dus (zoals ik al verwachtte) 16+ :(
Dan toch maar wachten tot hij op DVD verschenen is.

fallen loremaster
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door fallen loremaster » 25 mar 2007 02:22

Ik heb er zo mijn twijfels over, maar ik ga hem denk ik wel bekijken in de bios (na natuurlijk het lezen van de aankomende review).

De film lijkt mij zo cliché 300-tegen-5miljard-en-de-300-winnen-het-makkelijk. Natuurlijk vecht de ene groep beter dan de andere, maar er moet wel een zeker realisme in zitten. Als ik mij niet vergis hadden die 300 Spartanen vroeger ook zo'n klein legertje van 4000 man achter de hand.

Ik ben gewoon voor de Persen, die hadden een veel interessantere cultuur dan die duffe grieken, die we inmiddels allemaal wel kennen. 8)

Plaats reactie