Pan's Labyrinth

Het fantastische verhaal in beeld en beweging. Film, theater en tv.

Moderator: Beheerders

zwartekat
Fortuinzoeker

Pan's Labyrinth

Ongelezen bericht door zwartekat » 15 dec 2006 22:39

Kunstwerkje hoor!!

Tolkien meets Clive Barker in het spaans...

http://www.apple.com/trailers/pictureho ... large.html (quicktime alert)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 27 feb 2007 11:34

Pan's Labyrinth is Alice in Wonderland for grown-ups, with the horrors of both reality and fantasy blended together into an extraordinary, spellbinding fable. Told through the eyes of a little girl whose imaginary world is inhabited by nightmarish creatures, Pan's Labyrinth is a visually imaginative and allegorical take on the fears she faced in Spain during WWII.
Ik heb de release van deze film niet echt gevolgd, maar hij heeft mijn interesse nu toch echt gewekt. Al mensen die hem gezien hebben en er iets over kunnen zeggen?

Yiriandur
Toerist

Ongelezen bericht door Yiriandur » 06 mei 2007 15:14

Ik heb hem nu al twee keer (illegaal allicht, gedownload.. :\) gezien, en ik was er van onder de indruk. Het is inderdaad een meesterwerk, naar mijn mening. Het plot is gruwelijk en betoverend, enorm mooi maar tegelijkertijd ook triest. De muziek geeft de film een extra dimensie, de composities zijn echt goed en passen in het geheel. All in all, de film greep mij van begin tot eind aan.

Op zich kun je de film 'fantasy' noemen, of een sprookje, maar ook mensen die niet veel met fantasy hebben kunnen zich vergapen aan deze film. Een vriend van mij heeft persoonlijk niets op met fantasyfilms, en zijn letterlijke woorden waren dat hij dit ook niet fantasy zou noemen, maar meer een psychologisch zeer diepe film. Hij vond het een briljante uitbeelding van de angsten die de wrede realiteit kan oproepen bij kinderen.

ps. De hele soundtrack cd online. :)

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Re: Pan's Labyrinth

Ongelezen bericht door Gwywen » 04 okt 2009 11:42

Ik heb 'm onlangs op DVD aangeschaft en gisteren voor het eerst gekeken.
Aanvankelijk vond ik het een beetje merkwaardige combi van een te realistische oorlogsfilm en kinderfantasy, maar naar het eind toe werd de boodschap duidelijk.
Spoiler:
Pas tijdens de allerlaatste scène viel alles op zijn plek en bleef ik tegelijk met veel vragen zitten. Was het allemaal echt wat zij meemaakte? Of was het een wanhopige poging van een kind, dat zich, door zich in een fantasiewereld te verbergen, probeerde af te sluiten voor de verschrikkingen van de oorlog?
De muziek is inderdaad schitterend, ik zet de CD op mijn verlanglijstje voor kerst.

nachtschaduw
Toerist

Ongelezen bericht door nachtschaduw » 28 nov 2009 11:20

Goede film, de echte goede acteerprestatie wordt neergezet door de facistische legerkapitein. Mooie beelden (niet van het fruit eten...), jammer dat er uiteindelijk toch weer een endscene ingeplakt moet worden om het 'happy-end publiek' tevreden te stellen. Hadden ze dat niet gedaan dan had de film over het algemeen meer van zijn kracht behouden.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 01 dec 2009 13:44

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een 'goed einde' is niet altijd makkelijk en oppervlakkig, zoals een zwartgallig einde niet perse meerwaarde geeft. Pan's Labyrinth eindigt naar mijn mening juist erg sterk: het is tragisch, maar heeft tegelijk een positieve boodschap. Ophelia's fantasie maakt haar ellendige leven draaglijk en geeft het zin. Het einde onderstreept dat nog eens, met het voltooien van de laatste test.

Je zou denken dat zo'n moraal juist lezers van fantastische fictie - escapisten - moet aanspreken. :)

nachtschaduw
Toerist

Ongelezen bericht door nachtschaduw » 01 dec 2009 16:44

Wel ja, maar je hebt natuurlijk verschillende soorten liefhebbers. :) Niet dat ik het slecht uitgedacht vond, vraag me gewoon het nut af van die allerlaatste scene, het verpest de sfeer die gedurende de gehele film opgebouwd werd. Kreeg er een winnie de poeh-smaak van in mijn mond, te zoet.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 01 dec 2009 20:09

nachtschaduw schreef:Wel ja, maar je hebt natuurlijk verschillende soorten liefhebbers. :) Niet dat ik het slecht uitgedacht vond, vraag me gewoon het nut af van die allerlaatste scene, het verpest de sfeer die gedurende de gehele film opgebouwd werd. Kreeg er een winnie de poeh-smaak van in mijn mond, te zoet.
Heb je mijn spoiler niet gelezen? Misschien was het eind wel een van de wreedste die je ooit in een film hebt gezien.
Ik vond er niets zoets aan in ieder geval. Hooguit bitterzoet.

nachtschaduw
Toerist

Ongelezen bericht door nachtschaduw » 01 dec 2009 21:27

Ik heb de film ook gezien hoor. :) dan verschillen we gewoon van mening. Het einde is wreed totdat...
Spoiler:
het kind weer verenigd wordt met haar ouders. voor mij persoonlijk komt het een beetje over alsof de scriptschrijver op het einde zelf ook doorhad dat het allemaal een beeje zwartgallig was en er vervolgens maar een mooie kleurvolle scene aan vastgeplakt heeft

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 01 dec 2009 21:32

We blijven maar spoileren :)
Spoiler:
Ik vond die hereniging met haar ouders de bevestiging dat ze dus dood is. Niks moois, maar gewoon afschuwelijk.

nachtschaduw
Toerist

Ongelezen bericht door nachtschaduw » 01 dec 2009 21:33

Nou ja, dan zullen we het er maar over eens zijn dat we het niet eens zijn? ;)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 02 dec 2009 11:05

Wat is dan volgens jou de moraal slash boodschap van dit verhaal, Nachtschaduw? En hoe had het einde dit moeten uitdragen? Ben ik oprecht benieuwd naar.
Spoiler:
Ik vond die laatste scène dus helemaal niet gruwelijk. Het stuk waarin ze wordt doodgeschoten, dát was gruwelijk. De scène waarin ze met haar ouders wordt herenigd, bevestigt inderdaad dat ze dood is, maar ze sterft gelukkig. In haar laatste ogenblik voelt ze zich bevrijd van de onderdrukking van (met name) haar vader.

Al kun je het natuurlijk als gruwelijk beschouwen dat iemand dood moet gaan om van onderdrukking bevrijd te worden...

nachtschaduw
Toerist

Ongelezen bericht door nachtschaduw » 02 dec 2009 11:34

het moraal? Je kan de werkelijkheid wel ontvluchten, uiteindelijk haalt ie je altijd in..
ongeveer zo...
Spoiler:
niet zo heel veel anders eigenlijk. Het kind vlucht het doolhof in, krijgt de laatste opdracht van de faun (en weigerd..) en wordt daarna geconfronteerd met de stiefvader, die haar vervolgens vermoord. Vervolgens had voor mij de aftiteling in gang gezet mogen worden. Laat het maar aan de fantasie van de kijkers zelf over, laat ze zelf maar bepalen of de Faun haar nu echt verlaten had of dat het allemaal onderdeel was van de opdracht en ze alsnog in het fantasieland terechtkomt. Dan was volgens mij de impact vele malen groter geweest.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 02 dec 2009 12:38

nachtschaduw schreef:het moraal? Je kan de werkelijkheid wel ontvluchten, uiteindelijk haalt ie je altijd in..
ongeveer zo...
Spoiler:
niet zo heel veel anders eigenlijk. Het kind vlucht het doolhof in, krijgt de laatste opdracht van de faun (en weigerd..) en wordt daarna geconfronteerd met de stiefvader, die haar vervolgens vermoord. Vervolgens had voor mij de aftiteling in gang gezet mogen worden. Laat het maar aan de fantasie van de kijkers zelf over, laat ze zelf maar bepalen of de Faun haar nu echt verlaten had of dat het allemaal onderdeel was van de opdracht en ze alsnog in het fantasieland terechtkomt. Dan was volgens mij de impact vele malen groter geweest.
Okay, als je 't zo stelt kan ik het wel met je eens zijn.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 02 dec 2009 20:21

Deze film staat op mijn verlanglijstje om te kijken, alleen als ik dit topic een beetje volg lijkt het me toch wel een behoorlijk deprimerende film, of vergis ik me nu.

~ Agravain ~

Plaats reactie