War of the Worlds

Het fantastische verhaal in beeld en beweging. Film, theater en tv.

Moderator: Beheerders

Lasmes
Kosmonaut

War of the Worlds

Ongelezen bericht door Lasmes » 01 jun 2005 09:19

Eerst even het een beetje geschiedenis, dat ik van deze film weet op schrijven.

War of the worlds kwam tot stand, na een radiohoorspel over ruimtewezens, die zo echt leek dat mensen echt dachten dat ze door buitenaardse wezens werden aangevallen. Ze hadden er namelijk ook echte nieuwslezers bij gehaald, om het stuk uit te voeren.

Na die paniek kreeg een schrijver inspiratie en begon aan war of the worlds te schrijven. Later werd dit verhaal omgezet in een (naar mijn idee) prachtige musicalplaat. (nu cd)

De film is ooit al eens verfilmd, maar nu nog eens door onze enige echte (hoe kan het ook anders) steven spielberg. Zie site hieronder voor meer info. De film komt uit op 29 juni

http://www.waroftheworlds.com/

Zie hier de CD bij bol.com

[Edit Midwinter] URL aangepast, maakt de pagina iets beter leesbaar. :)

ftechmax
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door ftechmax » 01 jun 2005 15:40

Ik weet er van.. maar.. ik heb ook alle nieuwe trailers en reclame spotjes bekeken.. Waar zijn de tri-pods van Jeff Wayne??? :(
Ik heb wat concept art gezien maar die bleek nep te zijn. Daarnaast zijn in de trailers alleen maar bombardementen te zien.

Ik hoop dat meneer Speelheuvel het goed heeft begrepen, anders voorzie ik dat deze film een flop wordt.

MelekKalbi
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door MelekKalbi » 01 jun 2005 19:04

Hmmz, hier hadden we op een ander forum ook een disussie over. Ja, ik ben bang dat het echt geweldig verpest is door de anders zo geniale mr. Spielberg. Het zint mij absoluut niet dat het verhaal van 19de eeuws Engeland naar hedendaags America is gezet. Het haalt de hele sfeer van het verhaal weg.

Nou moet ik ff toegeven: ik ben panisch van The War of the Worlds. Nee ik meen serieus getraumatiseerd. Mijn vader draaide de cd toen ik een jaar of 10 was en vertelde er het verhaal bij en ik werd zo bang van de nogal aangstaanjagende muziek dat ik de hele zomer lang problemen heb gehad met slapen en nog steeds de muziek niet kan aanhoren.

Maar toch, zoals Lasmes al zei, in de tijd dat het uitkwam raakten mensen in paniek en dachten dat er echt aliens waren! Dat is moet toch wat zeggen over de kwaliteit van het verhaal. Daar moet je niet mee gaan knutselen, dat moet je intact laten.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 01 jun 2005 20:45

Ik heb vrijdag in de bioscoop voorstukjes gezien, wat special effects en schrikeffecten betreft zit het wel goed, geloof ik.
Maar inderdaad, ik ben ook bang dat hij het oorspronkelijke verhaal teveel geweld aandoet...
Zal waarschijnlijk weer zo'n film worden waarin het verhaal ondergeschikt wordt aan de special effects...

-G-

Lasmes
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Lasmes » 01 jun 2005 21:33

MelekKalbi, Jammer dat je de cd niet kunt luisteren, ik ben er namelijk helemaal weg van. en het verhaal vind ik geweldig. Het nummer dat hij zijn vrouw op de boot uit het zicht ziet verdwijnen is traanverwekkend. In dit verhaal heeft hij trouwens geen kinderen, in de film wel. Het dreigende OELA van de ruimtewezens geeft me altijd het gevoel weg te kruipen alsof de machienes echt boven me staan. Een geweldige cd. het begin alleen al:

"No one whould have believed, in the last years of the 19th sentury. That human affers would been watch from the timeles worlds of space..."

En dan de zin voordat de muziek begind: "And slowley and schurley they drew ther plans agianst us..." en dan het ritme van die muziek erin.

Mocht je ooit nog eens de moed krijgen de hele plaat te luisteren raad ik het je zeker aan. Wij hebben hem (met veel smeken van mij) in de vakantie naar zwitserland de hele weg gedraaid.

Toch moet ik je helemaal gelijk geven dat het verhaal niet echt geschikt is voor jongere kinderen, ik heb het pas op mijn 17 te horen gekregen, dus dat scheelt wel heel erg.

Ps. vergeef mij voor mijn Engelse spelling, o en ook voor de Nederlandse. :P

jc_janeway
Toerist

Ongelezen bericht door jc_janeway » 18 jul 2005 13:49

Ik vond de film opzich wel erg cool vooral hoe het uitgewerkt is. Ik moet toegeven weet alleen dat het van een boek is maar verder boek nooit gelezen dus dat valt niet te vergelijken voor mij. Alleen het einde vind ik een beetje abrupt uitgwerkt ( wie weet is dat in het boek dus ook wel zo :P ). Zo van Aliens vallen dood neer en dat was het.
Verder wel cool uitgewerkt dat je alles vanuit 1 persoon ziet want hoeveel spelers doen er nou echt in mij eigenlijk maar 2 a 3

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 07 okt 2005 21:56

War of the Worlds in 30 seconden met konijnen in de hoofdrol (flash film).

Link

de herrezen draak
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door de herrezen draak » 24 okt 2005 18:13

Ik sinds vandaag de oude "war of the world" film in mijn bezit straks eens naar gaan kijken lijkt me wel een goede film ook al zijn de speciale effecten al lang achterhaald.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 24 okt 2005 18:17

de herrezen draak schreef:Ik sinds vandaag de oude "war of the world" film in mijn bezit straks eens naar gaan kijken lijkt me wel een goede film ook al zijn de speciale effecten al lang achterhaald.
Ik ben benieuwd naar je reactie. Heb je de film van Spielberg ook gezien? In dat geval zou ik een vergelijking wel interessant vinden.

Chaman
Hemelkenner

Ongelezen bericht door Chaman » 27 okt 2005 13:01

Ik heb de film van Speelheuvel gezien en het Oude Hoorspel gehoord (dankzij de zoon van de baas van mijn pa). Ik moet zeggen, de film van Spielberg viel mij sowieso al tegen. Veel is verloren gaan en het is te geromanticeerd. Ik ga geen spoilers geven, maar tot aan ongeveer halverwege viel het verhaal op zich best mee en werd er goed gebruik gemaakt van de special effects, maar daarna zakte het het verhaal in en vooral het einde was ontzettend slap. Veel te Hollywoodisch.

Het Hoorspel was geweldig, mijn fantasie hoefde amper te werken, zelfs in deze tijd zou het nog bijna geloofwaardig zijn (op enkele kleine puntjes). De angst is overweldigend, de geloofwaardigheid is nog realistischer dan de waarheid itself. Het is niet voor niets dat ik de CD al besteld heb.

PS: Er zijn trouwens heel veel films gebaseerd op de oude War of the Worlds, zegt Independence Day misschien iets? Met Will Smith? Simulair story, maar ietwat aangepast.
PPS: Er zijn soortgelijke herhalingen geweest van het Hoorspel, onder andere in Mexico, daardoor zijn de afspelers van het hoorspel opgepakt, wegens verstoring van de orde. Wederom was er paniek etcetera. <- Zo realistisch was het.

de herrezen draak
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door de herrezen draak » 30 okt 2005 19:45

Midwinter schreef:
de herrezen draak schreef:Ik sinds vandaag de oude "war of the world" film in mijn bezit straks eens naar gaan kijken lijkt me wel een goede film ook al zijn de speciale effecten al lang achterhaald.
Ik ben benieuwd naar je reactie. Heb je de film van Spielberg ook gezien? In dat geval zou ik een vergelijking wel interessant vinden.
Jammer genoeg heb ik de film van spielberg nog niet gezien, ik zal wel een vergelijking posten als je dat wil indien ik die ook gezien heb. Maar Ik vond de oude film niet slecht. Ok de grapichs enz... zijn gewoon achterhaald maar voor een film uit de jaren '50 stak die zeker goed ineen en ik kan ook begrijpen waarom die men die speicale effecten uit die tijd zo goed vond.

Wat blijkbaar wel hetzelfde is gebleven is hoe die ufo eruit zien(mijn zus heeft de nieuwe al wel geizen enz... ) en het einde is blijkbaar ook hetzelfde gebleven verder heb ik er geen weet van of er nog dingen vergelijkbaar zijn. Al bij al ik heb me wel goed vermaakt met die film.

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 31 okt 2005 23:20

Tja,

Ik heb helaas de nieuwe verfilming ook nog steeds niet gezien :$ ik ben er gewoon nog niet aan toe gekomen. Wil hem echter zeker eens kijken, gewoon om zelf de verglijking tussen oude en nieuwe versie te kunnen maken.

Groetjes Witch

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 31 okt 2005 23:49

Nou hebben veel mensen die de oude versie hebben gezien de neiging om de nieuwe te kijken maar nu vraag ik me af als je de nieuwe al kent of het dan wel de moeite waard is om de oude ook nog te kijken? Is de oude versie, ondanks gebrekkig aan specials-effect, nog steeds de moeite waard om te kijken?

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 31 okt 2005 23:54

De oude is gewoon een cultfilm!! Die misschien door de, daar verschillen trouwens de menigen nogal over, zoals jij het noemt gebrekkige special-effects net dat beetje extra heeft dat zelfs veel films met recentere specialeffects niet hebben.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 01 nov 2005 00:30

Hm, als je japanse ondertitels hebt zoals hier dan kan dat nogal eens verkeren... 8)

Ik heb eerst de spielberg versie gezien, en daarna pas de originele.

Ik vind beide niet goed, maar om andere redenen. Bij spielberg trekt het ganse verhaal en de uitvoering ervan gewoon op niks. Leuke special effects maken het nog wel aantrekkelijk om te kijken, maar ik had echt zoiets van: Sloeg dit nu op iets, heb ik nu een verhaal te zien gekregen? De uitwerking van de personages (vader/zoon relatie, gekwelde 40'er, ...) laat ook te wensen over naar mijn mening. Ik heb films gezien waari nhet (misschien wat clichématiger) beter was.

De oude film heeft het verhaal dan weer iets beter mee (de verhalen komen niet 100% overeen). Hij blijft nog net iets dichter bij het originele luisterspel. Maar hier doen de mindere graphics het dan weer af voor mij. Ik heb altijd een gevoel van: bij een film moet alles in orde zijn om hem echt goed te vinden, zowel graphics als muziek als verhaal. Muziek en verhaal zitten hier wel redelijk, maar de special effecst zijn lachwekkend en achterhaald.

Kortom: had spielberg de originele film gewoon exact na laten acteren, en digitaal de dingen wat vearnderd, was hij veel beter geweest in mijn mening.

Plaats reactie