Ontsnappen is broodnodig

Van historische fantasiewezens tot 'Vraag het aan Zwarte Magica'... Aeon-columnisten delen hun kijk op het fantastische genre.

Moderator: Beheerders

Plaats reactie
Elmer
Kosmonaut

Ontsnappen is broodnodig

Ongelezen bericht door Elmer » 19 jun 2007 09:38

Ontsnappen is broodnodig

[img=right]http://www.planet-aeon.nl/images/artike ... evecht.jpg[/img][img=left]http://www.planet-aeon.nl/images/artikels/!caps/l.gif[/img]aatst zag ik een documentaire over LARP. Het was grappig om te zien: mensen verkleed als ridder, trol of toverkol die allerlei opdrachten uitvoerden en vochten met zwaarden en het echt meenden. Dat alles onder een best strakke leiding.

Er waren interviews met LARP’ers en daar liep het in mijn ogen fout. De interviewer, ik ken zijn naam niet, probeerde bij iedereen die hij interviewde te suggereren dat het escapisme was. Bij de meeste jongeren en ook sommige oudere spelers zag je dat ze echt de woorden in de mond gelegd kregen.

Aan een jongen van ongeveer zeventien jaar vroeg hij: “Ga je ook riddertje spelen tijdens de examenperiodes?” De jongen reageerde met “ja” maar alvorens hij zijn volgende zin, die begon met “Het doet soms goed om er even tussen uit te zijn als je het druk hebt” kon afmaken, zat de journalist er alweer bovenop: “Dat is duidelijk het ontvluchten van de werkdruk, je verstoppen achter een masker. De echte ik is er niet – ik moet niet studeren.”

Escapisme werd als iets slechts aanschreven. Je moet als je niet lekker in je vel zit niet aan escapisme doen maar de problemen aanpakken. Zo kreeg de documentaire een wrange bijsmaak. Ik ben toen voor me zelf nagegaan waarom ik game en waarom ik fantasy lees. Eerst en vooral omdat ik het leuk vind en natuurlijk uit escapisme. Wat is ontspanning anders dan even ontsnappen aan de werkdruk, levensdruk. Er eventjes tussenuit stappen is juist goed om de problemen daarna beter te kunnen aanpakken, met frisse moed er tegenaan.

Die interviewer wist het zo te draaien dat LARPen slecht was, fantasy lezen in plaats van echte boeken was escapisme en escapisme is slecht. Hoezo echte boeken? Romans en politieverhalen kunnen dan evengoed niet meer.

Maar waar haalt die man het vandaan dat escapisme slecht is. Natuurlijk: als je het onderscheid tussen realiteit en je LARP-karakter niet meer weet te maken, is dat niet goed. Als je dat doet omdat je de dagelijkse sleur niet meer aankan, dan is dat negatief escapisme.

[img=left]http://www.planet-aeon.nl/images/artike ... me/Pes.jpg[/img]Maar laten we eerlijk zijn: heerlijk opgaan in een boek, heel even ontvluchten aan de werkelijkheid door op vakantie te gaan, een boek te lezen, een drankje drinken met je vrienden, dat is toch een must. Je even onttrekken aan het alledaagse ritme is toch broodnodig? Zelf speel ik World of Warcraft, en ik ben echt verzot op dat spel, leuk toch dat er iets is wat je echt leuk vind om te doen, is dat dan negatief of moet alles wat je doet didactisch verantwoord of lukratief zijn?

[img=right]http://www.planet-aeon.nl/images/artike ... boeken.jpg[/img]Met LARP’en ben je een weekend bezig en daarna is het terug aan de slag. Net als op vakantie gaan, dat doe je een week of meer en daarna kom je weer uitgerust terug. Dat is toch ook aan de realiteit ontsnappen, voor even.

Niets fout met escapisme. Je hebt in mijn ogen twee soorten: positief escapisme en dwangmatig escapisme. Er niet meer uitkunnen stappen, niets anders meer denken dan ik ben een trol. Ik blijf hier op deze strandstoel liggen, Ik kom de kroeg nooit meer uit. Dat is negatief - of dwangmatig escapisme.

Doe me een lol, interviewers aller landen. Leg de mensen niet iets in de mond. Als je ouders hebt die nog in TV geloven, dan kan het wel eens zijn dat zoon- of dochterlief niet eens meer Tolkien mogen lezen of niet mogen LARPen. Vertel me eens meneer de journalist, waarom lig jij op het strand met een nutteloos kruiswoordraadsel?

Zelfs God liet de boog niet altijd gespannen staan, volgens de Baptisten schiep hij de wereld in zeven dagen: zes werkdagen en een rustdag. Misschien ging hij wel een boekje lezen of engeltjes kijken, maar om God nu van escapisme te beschuldigen...

Zolang je niet systematisch probeert weg te vluchten van je taken en plichten is er niets aan de hand, hoor. Blijf rustig LARP’en, boekjes lezen en op vakantie gaan. Het mag.

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 19 jun 2007 11:15

Grappig om te horen dat er meer mensen zijn die er zo over denken. Waarom wordt escapisme als iets slechts gezien? En is LARP wel escapisme? Waarom is het niet gewoon toneelspelen? En voor wat betreft de boeken.. Ik zie fantasy voor mij niet als escapisme. Het is voor mij gewoon fictie, net als de gemiddelde detective fictie is, alleen vind ik de setting van een fantasy leuker.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 19 jun 2007 20:48

Ach en al was het escapisme, het is in iedergeval gezonder dan escapisme wat zich uit in overmatig alcohol en drugs gebruik. Zeker weer een of ander figuur die vindt dat iedereen dezelfde dingen leuk moet vinden als hij. Zolang je de realiteit niet uit het oog verliest is er niks aan de hand. Ik hou het lekker bij fantasy en SF lezen en kijken, dat doe ik liever dan het nieuws volgen, met alle ellende die over je uitgestort wordt.

~ Agravaìn ~

Nahimana Tala
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nahimana Tala » 20 jun 2007 07:13

Typisch ... ik sta wekelijks op toneel om een rol (of wat) te spelen. (Nou ja, nu even niet.) Er zijn genoeg mensen die aan theatersport doen, waarbij improvisatie erg belangrijk is. Dan doe je toch eigenlijk niet veel anders? Je meet jezelf een karakter/typetje aan , al dan niet met bijhorende kleding, en speelt een rol. Zet het in een andere omgeving en doe er een fantasy outfit bij en je hebt larp. (Beetje kort door de bocht misschien.)
Het is dat
1) ik slecht ben in improvisatie,
2) mijn euroboompje niet goed wil groeien,
3) ik nu al te weinig tijd heb voor mijn de hobbies,
anders zou ik zeker willen, nee gaan larpen. Want eigenlijk lijkt het me gewoon helemaal te gek.

Lasmes
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Lasmes » 28 jul 2007 22:21

Ik ben iemand die al bijna 2 jaar fanatiek meedoet aan larpweekenden. En heus ik kan het mijzelf voorstellen dat er mensen zijn die het als vreemd of onvolwassen beschouwen. Echter, kan ik mijzelf er erg boos over maken als er studenten van een school komen om eens, voor hun studie, een weekendje mee te maken en ons vragen een enquette in te vullen. Nu is dat nog niet eens erg, dat doen we graag. Echter is het dan wel vervelend als de hele vragenlijst bestaat uit vragen zoals:

- gebruiken jullie drugs?
- Hebben jullie psychische problemen of problemen thuis?
- Wat brengt je ertoe om zo'n kostuum aan trekken?

Persoonlijk zie ik larpen als een ander leven, je kunt even alles achterlaten. Je drukke baan en de hele dag in de auto zitten bestaan even niet. Geen tv of computer om je dag mee te vullen, en de benenwagen is de enige manier om je door het dorp te vervoeren.
Midden in de nacht, wie loopt daar tussen de bomen? Iemand die je kent of iemand die op je af komt rennen en een mes tussen je ribben steekt?
Zo heeft mijn personage al een rechtzaak en een straf gekregen, is ze ontvoerd geweest, heeft ze gebedeld en is momenteel een van de vaste werkkrachten van de herberg. Ook heeft ze met een drankje waardoor dat je dood lijkt maar het niet bent een onschuldige gevangene van de ophanging gered.
Kinderachtig? Misschien. Maar als de eigenaar van de gevange je met een strak gezicht aankijkt en je moet liegen dat hij werkelijk dood is, dan klopt je hart even flink in de keel. En als je dan werkelijk een paar priesteressen meeneemt om hem in het bos te begraven en hij opent ineens zijn ogen en de priesteressen vragen je wat je in vredesnaam hebt gedaan. Toch stand houden achter je besluit en niet wankelen. Hier gelooft jou persoonlijkheid in, wat zou zij doen...

Ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik soms door de kamer loop en denk... ik voel me nu zo Ina, of Olga, of Iffie. Alle drie ben ik ze. Maar allemaal zijn ze anders.
Ina: is donker, twijfelend en liegt zodra ze voelt dat dingen verkeerd voor haar gaan lopen.
Iffie: is altijd vriendelijk en behulpzaam, een verzamelaar van kennis en nieuwsgierig.
Olga: Speel ik nog niet. (heb ik ooit gespeeld als figurant. Toen speelde ik een kind van tien, als ik haar nu ga spelen zal ze volwassener zijn.) Is een spring in het velt en opzoek naar haar ware liefde, haar zuster heeft ooit liefde gevonden in het dorp runewall en dat wil zij nu ook.

Ik voel mij na zo'n weekend weer helemaal rustig en klaar om aan het werk te gaan. Het is een soort mini-vakantie. Alleen ga ik niet naar londen of parijs. Ik geef 50 euro uit aan larpen. En vermaak mijzelf prima, voor een weekend lang. Het maakt me niet uit wat mensen er van denken

Plaats reactie