Een blauwe site werd vriendenkring

Van historische fantasiewezens tot 'Vraag het aan Zwarte Magica'... Aeon-columnisten delen hun kijk op het fantastische genre.

Moderator: Beheerders

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 29 jan 2007 19:00

[img=left]http://www.planet-aeon.nl/images/artikels/!caps/d.gif[/img]rie jaar jong is Aeon alweer. Drie jaar. Wat gaat de tijd toch snel. Zo ben je nog een lurker van Queeste Fantasy, onder de oude garde beter bekend als “toen Aeon nog groen was”, en zo ben je admin van Aeon.

Op de één of andere manier trok Queeste Fantasy mij niet om lid te worden. Aeon deed dat wel. Oké, ik moet bekennen dat ik niet meteen lid werd: dat gebeurde pas 109 dagen later. Ach ja, een mens kijkt toch eerst even de kat uit de boom. Om die reden ben ik ook niet meteen gaan posten. Dat duurde ook nog eens vier dagen, maar het aantal berichten dat ik in die tijd had kunnen plaatsen heb ik in de tijd erna volgens mij ruimschoots goedgemaakt.

Terugkijkend in mijn postgeschiedenis merk ik op dat ik in mijn tweede post op Aeon al meteen de regels aan mijn laars lap (al waren er toen niet zulke hele strenge regels). Veel nieuwe leden overtreden deze regel binnen de eerste week waarin ze lid zijn: de befaamde dubbele post. Ik ben er persoonlijk nooit op aangesproken en dus staat deze er nog steeds. Ik was blijkbaar ook iemand die zich niet meteen voorstelde. Oké, zover ik mij kan herinneren heeft niemand mij daarop aangesproken, maar mijn introductiepost in de stadspoort was pas mijn vierde bericht.

Daarna is er veel gebeurd. Leden kwamen, leden gingen. Topics kwamen tot leven en vielen even later in een soort slaap, waaruit af en toe een topic weer ontwaakte. En er kwamen meetings. De eerste meet heb ik niet meegemaakt - iets met een spellenbeurs in het zuiden van het land, maar de tweede wel. Ook deze was in het zuiden, maar met één verschil van de eerste. Er kon worden overnacht, tenminste dat werd gezegd. Best een spannend moment, mensen voor het eerst zien die je eigenlijk niet kent. Gelukkig ging dat bij mij in stapjes. Aangezien ik met de auto ging, waren er twee lieve mensjes die wel mee wilden rijden. Na wat problemen met elkaar vinden konden we dan op weg naar de meetlocatie, om daar vervolgens de gastheer en vrouw te ontmoeten en nog twee grappenmakers. De rest van het zooitje kwam later aanwaaien. En wat een zooitje was het, een leuk gezellig zooitje, maar desalniettemin een zooitje. De dag, en ook de nacht (ja, van slapen kwam weinig), kan voor een groot gedeelte worden omschreven als Weerwolven. Zo, dat is eruit. U merkt wel: er is een kleine weerstand ontstaan aangaande dit spel en dit spel is dus redelijk verbannen op de daarop volgende meetings. Toch zijn de meetings altijd erg leuke dagen. Jammer dat het er nog zo weinig zijn geweest, al ben ik bij de helft ervan niet geweest. Maar, wie weet wat de toekomst nog brengt.

Ook al zie ik veel leden nooit, toch krijg ik het gevoel dat ik sommige leden via het forum en de chat op bepaalde vlakken heb leren kennen en er een soort band mee heb gekregen. Lief en leed zijn voorbij gekomen, net als vele meningen en dromen. En niet te vergeten de avonturen. Ik hoor sommigen denken: avonturen? Ja, het kan, het is mogelijk. Zelfs als je elkaar nooit ziet. Via de Role Playing Game’s (RPG’s), zowel de kleine in de Herberg als de grote RPG’s (in mijn geval alleen de Aeron RPG). Door de spelers zelf geschreven verhalen waarbij je met je eigen karakter het verhaal wat kan sturen, wat bij andere spelers die eigenlijk een andere kant op wilden wel eens de nodige irritatie opwekt. Vooral de spelers die een God-mode karakter (een karakter dat schijnbaar alles kan) proberen te maken, kunnen dan aardig balen, soms tot genoegen van de andere spelers. Zelf heb ik ook vaak genoeg meegemaakt dat het verhaal een andere kant opging dan wat ik op dat moment in mijn hoofd had. Maar juist dat maakt een RPG leuk. Je weet nooit wat er zal gaan gebeuren.

Net als in het echte leven. Ik had nooit gedacht dat nadat the Pelican zijn groene ’beheerdersjasje’ had opgehangen mij van verschillende kanten zou worden gevraagd wat ik ervan zou vinden om zelf beheerder te worden. Wat er dus op neer kwam dat ze een beheerder in mij zagen en dachten dat ik die functie wel kon bekleden. Nou, ik ben de kwaadste niet. Dus heb ik die baan aangenomen, wetende welke grootheid ik moest opvolgen. Want er werd destijds met strakke hand beheerd. Iets dat in de loop van de tijd weer wat afgezwakt is, niet zover als in mijn begindagen op Aeon, maar toch is het iets minder strak. Blijkbaar heb ik mijn taak als beheerder redelijk goed vervuld, want op 10 november 2006 kreeg ik promotie. Ik mocht me vanaf die dag Admin noemen. Een hele eer. Maar een Admin is niks zonder een team achter zich. En met dit team hoop ik Aeon nog jaren op het internet te houden.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 29 jan 2007 19:47

Ys, wat een mooie column. Je liefde voor Aeon spreekt er zo duidelijk uit, en die liefde voor het blauwe forum is ook heel herkenbaar bij mijzelf.
Ik zie Aeon al jaren (al sinds QF, eigenlijk) als mijn "thuisforum", hoewel er in de loop der jaren nog enkele fora bijgekomen zijn waar ik ook graag mag komen.
Maar een dag zonder Aeon is een dag niet geleefd, terwijl ik die andere fora zonder wrok rustig nog wel eens een dagje wil overslaan.
Ondanks dat ik pas één keer bij een meet ben geweest, beschouw ik de Aeoners net als jij als mijn vrienden, of in elk geval als mensen die een dierbaar plekje hebben bemachtigd in mijn leven.
Ik ben blij met jou als nieuwe admin, jij hebt het Aeron-hart op de juiste plek zitten, en ik hoop dat Aeon (en jijzelf) nog maar aan het begin van een lange en succesvolle queeste staan!

-G-

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 29 jan 2007 19:53

Dit bewijst maar weer hoe erg jij je nieuwe functie verdient. Een mooie column Ys!
Even op een rijtje zetten wat je allemaal hebt berijkt de afgelopen jaren, al is het maar over het internet, is natuurlijk nooit slecht. Ik heb het nooit verder dan "lid" weten te schoppen dus je mag trots zijn op je jasje.
Ik ben blij dat jij het plezier op aeon nog niet kwijt bent. Natuurlijk heb je niet alleen je "team" achter je staan, maar ook de normale leden zoals ik!
Jouw hart gaat uit naar Aeon en ik ben heel blij om dat van je te lezen.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 29 jan 2007 20:22

In de eerste plaats wil ik alle actieve leden van Aeon feliciteren met deze dag, want we houden het al drie jaar vol op het internet. Soms vraag ik me af hoe, maar het antwoord op die vraag is eigenlijk vrij simpel. We hebben hier een hele loyale en hechte kern die, ondanks het feit dat er sinds de oprichting van Aeon weer allerlei andere forums het licht hebben gezien, toch blijft hechten aan deze site en dit forum. Dat geeft mij natuurlijk een goed gevoel. :)

Daarnaast is er natuurlijk een team. Dit is het verhaal van Ysgrublaidd, één van de pilaren waar Aeon al lange tijd op steunt. Het klinkt als een sprookje, maar Aeon is niet met een sprookje te vergelijken, ook al is het grootste deel van onze leden fantasygek. Ook hier zijn worstelingen en barrieres. Toch vind ik dat we elkaar best een bemoedigend schouderklopje mogen geven voor het feit dat we drie jaar hebben overleefd, en volop in de race zijn voor het vierde. Hopelijk wordt dit weer een doorbraakjaar voor Aeon.

Ys, ik dank u voor een mooie column. Cheers! :)

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 29 jan 2007 22:39

Ys, Midwinter, en alle leden van Aeon, gefeliciteerd met de alweer derde verjaardag van Aeon.
Heerlijke column, zo even terugkijken op de afgelopen drie jaar! Zo terugdenkend hebben we inderdaad al heel wat achter de rug met de blauwe site ;) Op naar nog jaren en jaren Aeon!

(en p.s.: zooitje? :s :P )

after_eden
Eeuwentemmer

Re: Een blauwe site werd vriendenkring

Ongelezen bericht door after_eden » 29 jan 2007 22:58

Allereerst mijn complimenten aan iedereen die hieraan heeft meegedragen. Met name dan natuurlijk Midwinter, Ysgrublaidd, etc. Maar ook de leden, want zoder jullie/ons geen Aeon. De column is een mooie samenvatting waar ik, even spieken, net iets minder dan 2 jaar deel van uit maak. En net als wat Ysgrublaidd zegt:
Ysgrublaidd schreef:Ook al zie ik veel leden nooit, toch krijg ik het gevoel dat ik sommige leden via het forum en de chat op bepaalde vlakken heb leren kennen en er een soort band mee heb gekregen.
Is het toch een vreemd gevoel dat je mensen als vrienden beschouwd die je nooit hebt gezien. Gelukkig komt daar in maart verandering in. :)
Ysgrublaidd schreef:Veel nieuwe leden overtreden deze regel binnen de eerste week waarin ze lid zijn: de befaamde dubbele post.
Het is ook redelijk makkelijk om die te overtreden. Vele fora streven deze niet na en dat leidt tot een minder plezierig lees geheel.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 29 jan 2007 23:01

Ys, wat een slijmbal ben je zeg :P Maar ik kan moeilijk ontkennen dat wat je schrijft waar is, maar je blijft een slijmbal.

Gefeliciteerd iedereen :feest:

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 29 jan 2007 23:33

Leuk geschreven Ys! Een feest van herkenning en ik zit ook bij iedere regel "ja, ja, ja" te knikken. Laten we inderdaad hopen dat Aeon nog vele jaren mag blijven bestaan. :-D

- Christine -

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 29 jan 2007 23:52

:feest: Ook vanuit het diepe zuiden een van harte allemaal :feest:

Wat betreft dat vriendenkring deel ik de algemene gevoelens, ik moet eerlijk toegeven dat ik jullie steeds meer als vrienden ga zien. Vrienden waar je lief en leed mee deelt, vrienden die ik al bij een korte (noodgedwongen) afwezigheid verschrikkelijk mis. Vrienden waar ik nog heel lang alles mee hoop te delen en die ik zeker nog vaker probeer te ontmoeten. Zo zie je maar verschil in leeftijd, achtergrond, geloof en wat dies alles meer zei is van geen enkel belang als je een gemeenschappelijk interesse hebt. Op ons allemaal dat Aeon nog maar lang moge bestaan en dat we nog veel verjaardagen samen mogen beleven.

Groetjes Witch

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Re: Een blauwe site werd vriendenkring

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 30 jan 2007 06:55

after_eden schreef:Is het toch een vreemd gevoel dat je mensen als vrienden beschouwd die je nooit hebt gezien. Gelukkig komt daar in maart verandering in. :)
Mag ik even janken? Ik hoop dat ik jouw een andere keer nog ga zien.
Een hoop mensen die ik via het forum heb leren kennen, spreek ik nu dagelijks op msn *kuch*Ysgrublaidd*kuch* en hij komt zelfs heel af en toe een keer langs op de vrijdag. Ik kan ook wel zeggen dat ik een echte vriendenkring heb. Misschien dan niet in Wierden en omgeving, maar op het internet zeker wel. Al zeggen mensen dat het onmogelijk is, online vriendschappen bestaan, zo zie je maar weer. ;)

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 30 jan 2007 11:06

Ik ben nog maar 249 dagen lid maar ik moet zeggen van alle fora die ik reeds bezocht is dit de beste.
Het posten is een beetje minder geworden maar dat is ook een beetje Aeons schuld zelf, lees je een intersant topic over een online spelletje, probeer je het spelletje, blijkt het helemaal je ding en hou je geen tijd meer over voor iets anders...zoals posten. (Ik heb het over world of warcraft)
Mijn spijt is groot, ik kan in maart niet mee komen meeten :'(
Ik ben door de voorronde geraakt van een wijn-proeverij-wedstrijd...tja en dat kan ik echt niet laten schieten. Je kan wel raden wanneer ik de volgenmde ronde moet proeven zeker...

lord idiot
Technicus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lord idiot » 30 jan 2007 12:40

Drie jaar alweer.. God wat vliegt de tijd. Dat dit maar het jaar mag worden van grote veranderingen ;)
Proost.

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 30 jan 2007 12:43

Mooie column, ik voel precies hetzelfde. Daar moet ik nog wel aan toevoegen dat Aeon op een zeer moeilijk moment in mijn leven kwam. Of ik kwam op een moeilijk moment in mijn leven op Aeon, moet ik dan zeggen. Jullie hebben werkelijk geen idee hoeveel steun ik heb gehad aan de mensen hier, dat heb ik echt nooit verteld of laten merken. Dus wordt het eigenlijk de hoogste tijd voor een bedankje. Aeon, maar vooral alle lieve mensen hier, bedankt. Geweldig dat je steun en vriendschap kunt vinden bij mensen die je nog nooit hebt gezien. Helaas kan ik ook niet meeten in maart (stomme kattenallergie) maar de volgende keer ben ik er hopelijk wel bij.

En natuurlijk van harte met de 3 jaar! :feest:

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 30 jan 2007 12:46

Dank jullie wel voor de leuke reacties, maar ik had ook niet anders verwacht natuurlijk :).
neffalathiel schreef:en p.s.: zooitje?
Ja, een zooitje. ;)
Grimreaper schreef:Ys, wat een slijmbal ben je zeg
Grim, bedoel je niet dat je zelf een dweiltje nodig hebt? :P

Nahimana Tala
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nahimana Tala » 30 jan 2007 15:07

*Komt om de hoek kijken* Feestje? FEESTJE! Woeii!
Ik ben nog geen 3 jaar ge-Aeoniseerd, maar dat mag mijn pret in ieder geval niet drukken. Ik voel me hier thuis, en al post ik dan niet zo superactief, het is fijn te weten dat er hier altijd mensen zijn waar je je ei bij kwijt kunt als dat nodig is. Aeon is eigenlijk het enige fantasy forum waar ik nog kom. (Bijna dagelijks.)

Een toost op Aeon en zijn bewoners! Op de toekomst! *Steekt glas omhoog*

Plaats reactie