Spookschip nadert de Efteling

Van historische fantasiewezens tot 'Vraag het aan Zwarte Magica'... Aeon-columnisten delen hun kijk op het fantastische genre.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 07 jun 2006 14:42

[img=right]http://www.planet-aeon.nl/images/artike ... totaal.jpg[/img][img=left]http://www.planet-aeon.nl/images/artikels/!caps/p.gif[/img]retpark de Efteling is al ruim een halve eeuw een thuishaven voor sprookjes en fantastische verhalen, gegoten in attracties voor jong en oud. Eens in de vier á vijf jaar wordt het in Kaatsheuvel gevestigde park weer een stukje meer betoverend. Aangezien het laatste beetje magie al een paar jaar oud is, opent de Efteling deze zomer een gloednieuwe attractie: de Vliegende Hollander. Het is eigenlijk de eerste sprookjesattractie die het park opent sinds Vogelrok in 1998, want het in 2002 geopende Pandadroom is eerder een geavanceerd theater met vermakelijke natuurfilms.

De Efteling probeert bezoekers meestal te overdonderen met een overvloed aan indrukken. Denk bijvoorbeeld aan het populaire Droomvlucht, dat mensen door een rijk van elfen en luchtkastelen voert. Bij ieder bezoek zie, hoor of ruik je weer iets anders. In de Vliegende Hollander worden nog meer zintuigen aangesproken. "Het is geen achtbaan, geen darkride, geen splash en geen walk-through. Noem het maar een heftige combinatie daarvan," zegt ontwerpdirecteur Erik van den Brand, om te benadrukken dat zo’n beetje alle attractievormen in de Vliegende Hollander samenkomen.

Met de Vliegende Hollander heeft de Efteling een naam hoog te houden. Het Brabantse park staat in de top vijf van de best bezochte pretparken in Europa. In het binnenland is het bijna vanzelfsprekend hét favoriete uitje. Deze hoge publiekswaardering dankt het park niet aan snelle attracties met veel intensiteit, zoals de achtbanen in Walibi World, voorheen Six Flags Holland. Sterker nog: in Kaatsheuvel staan maar drie achtbanen. De Efteling moet het juist hebben van haar fabelachtige uitstraling. Van haar sprekende wolven, behekste landhuizen en de vergeelde, oubollig ogende muurtjes en pleintjes die je in geen enkel ander pretpark aantreft. Dat is wat de Efteling onderscheidt van het gros.

[img=left]http://www.planet-aeon.nl/images/artike ... splash.jpg[/img]De Vliegende Hollander doet deze typische Efteling-traditie eer aan. Overal in de attractie is het thema van het legendarische spookschip verwerkt. In het achtergrondverhaal tart kapitein Willem van der Decken van VOC-schip Den Hollander het lot door uit te varen tijdens een angstaanjagende storm. Wat hem echter werkelijk fataal wordt, is zijn verleden als smokkelaar. Van der Decken wordt voor zijn hebzucht gestraft: na het noodweer verneemt niemand nog iets van hem. Spookverhalen over een brandend schip dat in slecht weer over de wateren zweeft, is het enige dat nog aan hem herinnert.

Al in de wachtrij wordt duidelijk dat de Efteling veel waarde aan sfeer hecht. In de filosofie van het park is ook dit onvermijdelijke onderdeel van iedere attractie een gelegenheid voor vermaak. Zo leiden de welbekende hekjes langs Van der Deckens huis, het café waar hij zijn geld verdronk en een smokkelgang. Uiteraard bevinden deze bezienswaardigheden zich binnen de attractie. Het is enigszins vergelijkbaar met het Spookslot. Daar moeten bezoekers eerst te voet door een aardedonkere veste, voordat ze de zaal met de macabere hoofdvoorstelling bereiken.

Op de kade begint het echte avontuur voor de bezoekers. Daar liggen de stijlvolle sloepen van de Vliegende Hollander te wachten. Het begin van de attractie is rustig en bevat waarschijnlijk veel sfeerelementen. Wat zich daarna afspeelt, wil de Efteling nog niet verklappen. "Neem maar van mij aan dat het zijn weerga niet kent," belooft directievoorzitter Ronald van der Zijl.

[img=right]http://www.planet-aeon.nl/images/artike ... gevels.jpg[/img]Wat we in ieder geval wel weten, is dat het einde van de tocht gepaard gaat met een plons. Uiteindelijk storten de bezoekers via een achtbaan uit een hoge toren in het water, wat meteen de climax van het spektakel is. Dit laatste stuk bezorgde het technische team van de Efteling de meeste kopzorgen, omdat de Vliegende Hollander bedoeld is om zowel in de zomer als in de winter te functioneren. In de winter kun je het publiek natuurlijk niet kletsnat laten worden. Gelukkig heeft het park een systeem ontworpen waarmee ze de impact van de plons kan regelen. Bij warmere temperaturen zal die uiteraard groter zijn dan bij koude.

De Vliegende Hollander belooft een veelzijdige attractie te worden. Zowel media als parkenthousiasten koesteren hoge verwachtingen. Niet voor niets trok de Efteling zo'n twintig miljoen uit voor dit project, de grootste investering die het park ooit in één attractie deed. De liefhebbers moeten echter nog even geduld hebben, want door het complexe karakter liep de bouw enige vertraging op. Wanneer de Vliegende Hollander precies het zeeruim kiest, is niet helemaal duidelijk. We weten slechts dat "de Efteling werkt met man en macht, aan deze attractie in volle pracht". Naar verwachting volgt de opening nog dit seizoen.

Met dank aan de Eftelist voor de foto's.

De Efteling

Nahimana Tala
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nahimana Tala » 08 jun 2006 06:44

Njam njam... dit vraagt toch om een bezoekje aan de efteling dit jaar.
Overigens de 'vermakelijke natuurfilm' in Pandadroom.. :s ..daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. 3D effect is mooi, maar ik hoef hem niet nog eens te zien.

Jo0st
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 08 jun 2006 09:41

:kwijl:

Als er al een pretpark is waar ik geen genoeg van kan krijgen is het de Efteling, vanaf dat ik heel jong ben kom ik daar bijna elk jaar en altijd met plezier, ik ken blindelings de weg door alle rijken en gebieden, ik kan elke atractie bijna dromen en nog steeds vind ik het helemaal geweldig, door het sprookjesbos lopen, wegdromen in droomvlucht of villa volta, over de wandeltegels in het water springen in het Land van Laaf, een ritje in één van de achtbanen, kanoën in de kano vijver, lekker nat worden in de Piranha, ik voel me altijd weer even een klein kind als ik daar ben, alleen maar goeie herrineringen aan die plaats.

Deze atractie zie ik ook wel zitten, ik hoop dat het open is als ik er deze zomer naar toe gaan, 28 Juli :P Goeie column ;)

nukkie
Avonturier

Ongelezen bericht door nukkie » 08 jun 2006 10:26

Al enig idee wanneer de attractie open gaat?
De opening was gepland op eerste paasdag...

the Pelican
Kind van de kosmos

Opening Vliegende Hollander

Ongelezen bericht door the Pelican » 08 jun 2006 10:52

Ik heb geen precies antwoord op je vraag, Nukkie, maar dit is wat ik kon vinden:
Site Efteling schreef:De Efteling streefde naar een opening van de attractie op eerste Paasdag, een datum die in de sage van De Vliegende Hollander een belangrijke rol speelt. Helaas bleek dit, gezien de complexiteit van de attractie, niet haalbaar te zijn en zal de attractie later dit seizoen opengaan.

Houd deze website in de gaten voor de openingsdatum.
Bron: Pagina over Vliegende Hollander op de site van de Efteling

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 08 jun 2006 13:04

Wat ik het meest vervelend vind (als fan zijnde van After Forever), is dat aanvankelijk zangeres Floor Jansen (van AF dus) de soundtrack van de attractie had ingezongen. Erg spannend, want over het algemeen heeft de Efteling geen "gezongen" nummers in hun park. Maar omdat de platenmaatschappij (waarmee ze nu gelukkig zijn gebroken) vervelend deed op juridisch gebied, moesten ze de zangpartijen van Floor vervangen. Jammer, jammer, jammer. Maar desalnietemin ben ik erg benieuwd naar de Vliegende Hollander zelf!

- Christine -

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 08 jun 2006 13:48

Klinkt als big fun, maar euh, kunnen die drie koters van mij er ook in...ik bedoel maar vanaf welke leeftijd gaat die attractie zijn of is daar ook nog geen zicht op?
(oudste zoon is 7jaar...)

Alleen papa in zo'n attractie...brrr...papa is nogal aan de bange kant...

the Pelican
Kind van de kosmos

Antwoord over Efteling attractie vraag

Ongelezen bericht door the Pelican » 08 jun 2006 14:04

Hoe lang zijn je kinderen?
Pagina over Vliegende Hollander op de site van de Efteling schreef:Voor deze attractie is een minimum lengte vereist van 1.20 meter.
Denk dat leeftijd dus niet relevant is.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 08 jun 2006 14:36

de zoon is nu 7 jaar en meet 2m35 is blauw en rookt pijp...te lang zeker???
Maar de andere twee, 4jaar en 2 jaar zijn bruin behaard en slechts 1m80 en die roken geen pijp.

Thanx, papa eerst, is het dan niet te snel en te eng dan kan ik nog een tweede keer mee... :fluit:

sima
Avonturier

Ongelezen bericht door sima » 08 jun 2006 15:05

Als ik ooit weer eens in de Efteling kom zal ik zeker eens kijken of het wat is.
Moet Villa Volta ook nog steeds uitproberen ( heb geen idee wat dat is )

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 08 jun 2006 15:31

Villa Volta is top! Fantastisch uitgevoerd, tot in alle details. De sfeer, de sfeer. :) Het steekt Fata Morgana naar de kroon.
Elmer schreef:de zoon is nu 7 jaar en meet 2m35 is blauw en rookt pijp...te lang zeker???
Maar de andere twee, 4jaar en 2 jaar zijn bruin behaard en slechts 1m80 en die roken geen pijp.
Ehm... :huh: Ik weet niet of je met zo'n eigenaardig signalement überhaupt tot het park wordt toegelaten.

Anyway, de Vliegende Hollander is deels een achtbaan, dus dan werken ze in de meeste parken met een minimumlengte i.p.v. leeftijd. In verband met de veiligheidsbeugels.

Lasmes
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Lasmes » 08 jun 2006 15:32

Oh, Vila Volta :love: Als je het nog niet kent, ga ik het ook nog niet verklappen, maar ik vind het een hele mooie atractie (kan het beginstukje al helemaal meepraten :P).

Ik hoop dat deze atractie ook zoiets zal zijn. Ik ben zeker van plan om eens te gaan kijken. :)

Mooie column Midwinter :klap:

sima
Avonturier

Ongelezen bericht door sima » 08 jun 2006 15:59

Ik heb stieken even gegluurd op internet en ik weet nu wat het is, ziet er leuk uit in ieder geval.

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 08 jun 2006 20:03

Oh wauw... Lekkere smaakmaker, deze column! ;) Nou heb ik helemaal zin om naar de Efteling te gaan! Wat ik trouwens wel miste in je column en wat misschien wel een extra spooky tintje aan het hele verhaal geeft is dat een van de medewerkers van het bouwbedrijf van een steiger is gevallen bij het werken aan deze attractie en overleden is aan zijn verwondingen. Spooky? Ik weet het niet... ;)

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 08 jun 2006 20:19

Ik verheug me echt al zo erg op De Vliegende Hollander. :kwijl: Het liefst zou ik er dit jaar nog in willen, maar ik ben dit jaar al keer in de elfteling geweest, dus weet niet of ik het dit jaar ga redden, anders zeker weten volgend jaar. Al moet ik er 3 uur voor wachten. :P

Plaats reactie