Magic Ontmanteld

Van historische fantasiewezens tot 'Vraag het aan Zwarte Magica'... Aeon-columnisten delen hun kijk op het fantastische genre.

Moderator: Beheerders

Jorqua
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Jorqua » 14 mei 2006 00:32

Tynvyrr schreef:Iedereen deelt mensen op in hokjes, of je het nu wilt of niet. Maar Hitler?? Hold back those horses. Ik heb het over magic weet je wel, als je aan mijn -overigens GRAPPIG bedoelde column- al aanstoot neemt...?
Ik vind je column in de verste verte niet storend en de humor kan ik er zeker in zien. :-D
Nogmaals ik vind het een briljant stuk waar ik in hoge maten van genoten heb.

En wat betreft het in hokjes denken:
Jorqua schreef:Als je dit wel doet (en dat is niet direct een aanval op je collumn maar mijn algemene mening) geef je bepaalde groepen minder kansen en leef je op vooroordelen.
Iets wat in mijn ogen een negatieve eigenschap is
Zoals ik al aankaarte (de dubbelzinnigheid van deze uitdrukking in combinatie met de topic :lol: ) vind ik dit in het algemeen, en niet meteen terugslaand op jouw column.
Dit is een trend die de laatste jaren steeds erger wordt, en de samenleving niet tengoede komt. (bijv. de vooroordelen t.o.v.allochtonen)
Daarnaast was Hitler maar een extreem voorbeeld waar dit soort denken naar kan leiden. (Dude no way dat ik je op een of andere manier met hem vergelijk!!!)

Maar dat idereen mensen in hokjes opdeelt ben ik niet met je eens, ik zal niet snel iemand (gebaseerd op vooroordelen) meteen in een hokje duwen.
Het is prima mogelijk iedereen een gelijke kans te geven zichzelf te bewijzen zonder dat je meteen als "nerd" of "breezerslet" wordt bestempeld.

Als ik met m'n Hitler voorbeeld je beledigd heb, het spijt me. Dat was absoluut niet de bedoeling. :(

-Greetz R-

Thallion
Toerist

Ongelezen bericht door Thallion » 14 mei 2006 09:44

Goed stukkie, Tynvyrr.
Ik kon me als een magicspeler er wel prima in vinden.

Zelfspot en relativatie zijn deugden...

Gaia
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Gaia » 14 mei 2006 12:54

Tynvyrr schreef:(...)neem de kaarten weg en het blijven maten hé, dat is net het hele punt, dus ging ik ze zonder magic evengoed hebben leren kennen.
Neem het ongeluk weg, maar het gebroken been blijft?
Wie zegt dat je je maten ook had leren kennen zonder Magic? Tenzij je een sterk gelover bent dat alles voorbestemd is, had het pad van je leven ook heel anders kunnen lopen.
PallidaMors schreef:Anyway, vespasianus uitte volgende uitspraak, nadat zijn zoon Titus de nieuwe belastingen had geweigerd: "Pecunia non olet." Ik zet daar gaarne achter: ", sed Magic ..."
Ooit aan je handen geroken nadat je muntgeld een tijdje hebt vastgehouden? :P
Ik denk dat het voor de discussie slimmer is, een vertaling bij je stukjes te zetten. Dan dragen ze misschien ook iets bij voor het overgrote deel van de mensen die geen Latijn hebben gevolgd.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 14 mei 2006 13:27

PallidaMors schreef:Ik vond deze opmerking nogal misplaatst, omdat magic (hopelijk) geen levensnoodzakelijke behoefte is, in tegenstelling tot voedsel.
Chocolade, ijs, koek, nootjes, drop en allerlei andere denkbare tussendoortjes zou ik echt niet aan willen merken als essentiële levensbehoeften. En toch kopen we ze, zoals we ook boeken lezen waar we onze horizon nauwelijks mee verbreden, films kijken, enzovoort. Mijn punt was: als we ons het ene kortstondige genot, waar we (veel) geld aan uitgeven, ontzeggen, waarom dan ook niet alle andere?

Wellicht omdat we als mensen op zoek zijn naar manieren om onszelf los te rukken van de sleur van alledag, iets wat een spel als Magic ons evenzeer biedt als de nieuwe Stephen King. Een moment van persoonlijk genot tegenover doen wat je moet doen en je nuttig maken voor een groter geheel. Iedereen vult dat weer op zijn eigen manier in.
Gaia schreef:Ik denk dat het voor de discussie slimmer is, een vertaling bij je stukjes te zetten. Dan dragen ze misschien ook iets bij voor het overgrote deel van de mensen die geen Latijn hebben gevolgd.
Ik begon me al dom te voelen, maar gelukkig ben ik niet de enige die deze passage niet begreep. :P

Over het 'hokjesdenken': ik denk dat er een verschil zit tussen collectief labelplakken ("moslim - bad, christen - good") en wat je concludeert uit eigen waarnemingen (voor zover we die doen natuurlijk, maar laten we alsjeblieft niet zover gaan :P). Dat laatste doen mensen toch wel, hoe graag ze zich er ook aan willen onttrekken. Volgens mij heeft Tynvyrr zijn analyse wel zo goed mogelijk op zijn eigen observatie gebaseerd.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 14 mei 2006 14:43

Tynvyrr schreef:Wat mijn muziek betreft, je moet toch toegeven dat het een veel diepere wereld is dan wat Magic ooit zal zijn?
Nee dat hoef ik niet, godenzijdank niet zeg. Dat is nou juist het mooie van een eigen mening hebben ;)

@PallidaMors
Ik heb nooit willen beheren dat beleggen in magic hetzelfde is, noch dat het hetzelfde is als beleggen in andere zaken, noch dat het een garantie bied tot winst. Wat ik alleen wilde tonen is dat magic niet altijd de ‘geld-zuigende’ hobby hoeft te zijn als vele beweren. De ene wint, de andere verliest: c’est la vie (zo is het leven). Je hoeft er niet aan te beginnen en je kunt stoppen (met winst of verlies (maar altijd)) met een stukje ervaring. En wat is er nu belangrijker als ervaring in het leven? Als je door ervaring heb geconcludeerd dat het spel niks voor jou is hoef je het nog niet te gaan bestempelen als een ‘slecht’ iets voor iedereen.

Jorqua
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Jorqua » 14 mei 2006 14:56

Midwinter schreef:Ik begon me al dom te voelen, maar gelukkig ben ik niet de enige die deze passage niet begreep. :P
Terugslaand op deze:
PallidaMors schreef:Anyway... "Pecunia non olet." ... ", sed Magic ..."
De vrije vertaling hiervan is zoiets als:
Geld stinkt niet, maar Magic...

;) -Greetz R-

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 14 mei 2006 22:56

Jorqua schreef: Als ik met m'n Hitler voorbeeld je beledigd heb, het spijt me. Dat was absoluut niet de bedoeling. :(
Naah, ik snapte je punt Jorqua, ik vind gewoon Hitler nogal cru om te gebruiken als voorbeeld, waar dan ook, maar no offence :-D
Midwinter schreef:Ik begon me al dom te voelen, maar gelukkig ben ik niet de enige die deze passage niet begreep. :p
Zeeeker niet! Een spreukje is trouwens vlug gegoogled, isn't it PallidaMors? 8)
Gaia schreef:Neem het ongeluk weg, maar het gebroken been blijft?
Wie zegt dat je je maten ook had leren kennen zonder Magic? Tenzij je een sterk gelover bent dat alles voorbestemd is, had het pad van je leven ook heel anders kunnen lopen.

Levenspaden zijn helemáál mijn dada! Ik moet zeker eens een topic openen over parallelle universa en chaostheorieën, die ik graag tot het uiterste drijf. Ik had het hier puur over mijn persoonlijke (ex-)magicvrienden, die ik al kende van voor ik begon te spelen, vandaar dus mijn redenering...
PallidaMors schreef:Voor kleine beginnende rakkers van 12-14 jaar is dat dan ook enorm gevaarlijk. De meeste hebben op die leeftijd totaal geen notie van geld (...)
Hier ben ik het wel mee eens. Meestal hebben ouders helemaal geen weet van wat de financiële consequenties zijn van Magic of aanverwanten, of de mogelijke rampen die kunnen aangericht worden door een plunge into darkness die magic soms is, bv. op het gebied van schoolresultaten.
Grimreaper schreef:Tynvyrr schreef:
Wat mijn muziek betreft, je moet toch toegeven dat het een veel diepere wereld is dan wat Magic ooit zal zijn?

Nee dat hoef ik niet, godenzijdank niet zeg. Dat is nou juist het mooie van een eigen mening hebben
Bij de heilige Tiamat: absoluut!! En weet je wat nog mooier is?: meningen veránderen ook. Ik vond magic ook ooit de max, maar nu... Misschien krijg je plotseling ook een ander inzicht? Ik hoop het van harte, ik hoop het voor iedere magicer, maar dat is weer persoonlijk. Misschien moeten we binnen een jaar dit topic nog eens van onder het stof halen en kijken op welke golflengte we dan zitten? :-D

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 15 mei 2006 00:25

Tynvyrr schreef:
PallidaMors schreef:Voor kleine beginnende rakkers van 12-14 jaar is dat dan ook enorm gevaarlijk. De meeste hebben op die leeftijd totaal geen notie van geld (...)
Hier ben ik het wel mee eens. Meestal hebben ouders helemaal geen weet van wat de financiële consequenties zijn van Magic of aanverwanten, of de mogelijke rampen die kunnen aangericht worden door een plunge into darkness die magic soms is, bv. op het gebied van schoolresultaten.
Dat getuigd van disinteresse bij de ouders, ik zie niet hoe dat verband heeft met enig mogelijke schadelijke effecten van magic. Overigens ben ik door Magic ook de boeken gaan lezen wat mijn punt Engels aanzienlijk merkbaar ten goede uitkwam. Grappig hoe onze ervaringen met magic zich volledig uit elkaar liggen steeds :P
Tynvyrr schreef:Wat mijn muziek betreft, je moet toch toegeven dat het een veel diepere wereld is dan wat Magic ooit zal zijn?
Grimreaper schreef: Nee dat hoef ik niet, godenzijdank niet zeg. Dat is nou juist het mooie van een eigen mening hebben
Tynvyrr schreef:Bij de heilige Tiamat: absoluut!! En weet je wat nog mooier is?: meningen veránderen ook. Ik vond magic ook ooit de max, maar nu... Misschien krijg je plotseling ook een ander inzicht? Ik hoop het van harte, ik hoop het voor iedere magicer, maar dat is weer persoonlijk. Misschien moeten we binnen een jaar dit topic nog eens van onder het stof halen en kijken op welke golflengte we dan zitten? :-D
Lijkt me inderdaad een heel interessant iets :-D

Gaia
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Gaia » 15 mei 2006 09:30

Tynvyrr schreef:Ik had het hier puur over mijn persoonlijke (ex-)magicvrienden, die ik al kende van voor ik begon te spelen, vandaar dus mijn redenering...
Aha! Dat maakt een hoop duidelijk! :) Ik dacht dat je die vrienden door magic had leren kennen en ervan overtuigd was dat ze zonder magic ook je vrienden hadden geworden. Dat was nogal warrig voor mij.
Tynvyrr schreef:En weet je wat nog mooier is?: meningen veránderen ook.
:klap:

PallidaMors

Ongelezen bericht door PallidaMors » 15 mei 2006 09:56

O krinkelende winklende waterding,
met ’t zwarte kabotseken aan,
wat zie ik toch geren uw kopke flink
al schrijvend op ’t waterke gaan!

Grimreaper schreef:Ik heb nooit willen beweren dat beleggen in magic hetzelfde is, noch dat het hetzelfde is als beleggen in andere zaken, noch dat het een garantie bied tot winst. Wat ik alleen wilde tonen is dat magic niet altijd de ‘geld-zuigende’ hobby hoeft te zijn als vele beweren. De ene wint, de andere verliest: c’est la vie (zo is het leven).
Natuurlijk, dat is ook het leven, dat is nu net economie. Het zijn er dan ook maar een paar die poen scheppen met het spel, maar ik denk niet dat de overgrote meerderheid er winst door heeft gemaakt. Deed je dat wel, des te beter. En uiteindelijk getuigt het ook van een enorm geluk hebben bij boosters kopen, tenzij je natuurlijk het had voorzien dat de prijs van arcbound ravenger de lucht ging inschieten en dan alle vindbare opkocht aan twee euro tstuk. ik denk niet dat het overgrote deel van de spelers zo gaat redeneren.

Natuurlijk mag je zinnen ook niet helemaal uit hun context gaan trekken. Ik had het over 12-14 jarigen, die opkijken naar grote gasten, je weet wel, dat is ook de idolen-periode. Die hebben, zoals ik al zei, niet echt een notie van wat dat allemaal kost, zij hebben immers nog nooit gewerkt. De eerste bankkaart is dan ook een giftig geschenk. Voor mij, 16 jaar, was het een gewoonte geworden die kaart te sliden. Ik kocht al drie jaar, dus het was pure conditionering. Hierbij aansluitend:
Grimreaper schreef:Dat getuigd van disinteresse bij de ouders, ik zie niet hoe dat verband heeft met enig mogelijke schadelijke effecten van magic.
Wel neen juist niet: je komt thuis en daar klagen je ouders hoe duur het leven is. Ik vond het moeilijk om aan mijn ouders te vertellen hoeveel geld ik hed uitgegeven aan wat - voor hen - pokemonkaartjes. Ik vertelde dan ook niets, meer nog, ik hield mijn hobby angstvallig geheim. Mijn ouders waren allesbehalve gedesïnteresseerd, wij praatten voluit, maar als zij niet wisten waar ik mee begonnen was, konden ze mij ook niet stoppen. Waar bij drugs, alcohol, chips, cola enz de symptomen wel zichtbaar waren (ogen, pukkels, rottende tanden bij een bezoekje aan de bekkenbeul), was dat bij magic niet het geval. Slechtere schoolresultaten wijtte men dan ook aan een slechte studiemethode, en zo was de ganse valse muur rond mijn ex-hobby opgetrokken. Ik was vrij, maar tegelijk zat ik vast in door een enorme peer pressure en de mooi tekeningetjes.

[15]iamdudum video; sed nil agis: usque tenebo; persequar hinc quo nunc iter est tibi... [71]«at mi: sum paullo infirmior, unus multorum. ignosces; alias loquar.» huncine solem tam nigrum surrexe mihi! fugit inprobus ac me sub cultro linquit. casu venit obvius illi adversarius et «quo tu, turpissime?» magna inclamat voce, et «licet antestari?» ego vero oppono auriculam. rapit in ius; clamor utrimque,
undique concursus. sic me servavit Apollo.

(Satiren Horatius, I.9 regel 15 - 16 en 75 -78 )

Vertaling: "[15] Ik zie het reeds lange tijd, maar je kan er niets aan doen: ik zal me aan je vastklampen, ik (-Magic-) zal je overal achtervolgen... [71](zijn vriend: -Despo-) ‘Maar aan mij wel; ik ben een beetje zwakker, een van de velen; je zal het me vergeven, ik zal je een andere keer spreken.’ Dat de zon zo zwart opgekomen is voor mij! De snoodaard vluchtte en liet mij onder het offermes achter. Toevallig kwam zijn aanklager (-Tynvyrr-) hem tegemoet en: ‘Waarheen ga jij, zeer schandelijke?’ riep hij met luide stem en ‘Is het mogelijk jou tot getuige te nemen?’ Ikzelf bood al mijn oorlel aan. Hij sleurde hem naar het gerecht. Geroep van beide kanten en van overal een toeloop. Zo redde Apollo mij.

Symbole aan het aanklampende spel dat mij nu heeft losgelaten. Thanks Tynvyrr!! (geen belediging to jou Despo!!, maar het paste eigelijk wel...)

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 15 mei 2006 16:10

PallidaMors schreef: Vertaling: "[15] Ik zie het reeds lange tijd, maar je kan er niets aan doen: ik zal me aan je vastklampen, ik (-Magic-) zal je overal achtervolgen... [71](zijn vriend: -Despo-) ‘Maar aan mij wel; ik ben een beetje zwakker, een van de velen; je zal het me vergeven, ik zal je een andere keer spreken.’ Dat de zon zo zwart opgekomen is voor mij! De snoodaard vluchtte en liet mij onder het offermes achter. Toevallig kwam zijn aanklager (-Tynvyrr-) hem tegemoet en: ‘Waarheen ga jij, zeer schandelijke?’ riep hij met luide stem en ‘Is het mogelijk jou tot getuige te nemen?’ Ikzelf bood al mijn oorlel aan. Hij sleurde hem naar het gerecht. Geroep van beide kanten en van overal een toeloop. Zo redde Apollo mij.
Dat stuk van Horatius hebben we ook ooit gelezen!! :-D Misschien wat meer uitleg: een bekend dichter loopt rond in een park, wordt plots aangeklampt door een opdringerige fan, en kan het niet over zijn hart krijgen die stalker te zeggen dat hij in feite liever alleen zou lopen. Hij is in feite slachtoffer van zijn eigen goedheid en vriendelijkheid. Hij komt uiteindelijk een vriend tegen, en de dichter denkt: yes, nu ben ik ervan verlost, maar de vriend heeft alles door en om de dichter te pesten gaat hij gewoon weg en laat hij hem achter met de stalker. Uiteindelijk blijkt de stalker voor iets te zijn aangeklaagd, wordt de dichter door de aanklager als getuige genomen (oor aanbieden, Latijnse uitdrukking), en krijgt hij zo de kans om zijn wrake te nemen op de ambetanterik (wat een heerlijk vlaams woord 8) ).

Wow het zat ver. Klopt het ongeveer Pallida?
Dit is raaaar!! Hoe kom je derbij? 8)

Jorqua
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Jorqua » 16 mei 2006 01:46

PallidaMors schreef:Wel neen juist niet: je komt thuis en daar klagen je ouders hoe duur het leven is. Ik vond het moeilijk om aan mijn ouders te vertellen hoeveel geld ik hed uitgegeven aan wat - voor hen - pokemonkaartjes. Ik vertelde dan ook niets, meer nog, ik hield mijn hobby angstvallig geheim. Mijn ouders waren allesbehalve gedesïnteresseerd, wij praatten voluit, maar als zij niet wisten waar ik mee begonnen was, konden ze mij ook niet stoppen. Waar bij drugs, alcohol, chips, cola enz de symptomen wel zichtbaar waren (ogen, pukkels, rottende tanden bij een bezoekje aan de bekkenbeul), was dat bij magic niet het geval. Slechtere schoolresultaten wijtte men dan ook aan een slechte studiemethode, en zo was de ganse valse muur rond mijn ex-hobby opgetrokken. Ik was vrij, maar tegelijk zat ik vast in door een enorme peer pressure en de mooi tekeningetjes.
Dit laat alleen maar duidelijker zien dat jij zelf gevoellig voor dit soort verslavingen bent. Want het kopen van de kaarten is één aspect, maar dat je je er vervolgens ten opzichte van je ouders ook nog voor schaamt is een tweede. Ik bedoel je kunt dan wel het feit dat je aan de kaart-koperitus was aan het spel wijten, het financiele aspect daarna verzwijgen kan je alleen maar op je eigen persoonlijkheid terugspelen. Het getuigd van een zwakheid die je zelf niet meer in controle had. (terugslaand op zowel de kaart verslaving als het verwijgen)
Het punt dat ik hiermee wil maken (opdat Tynvyrr & PallidaMors zich niet meteen persoonlijk aangevallen voelen :P) is dat je het nu op jezelf betrekt. Dus dit gegeven hoeft absoluut niet bij iedereen te kloppen, waardoor je je eigen "sub-objectieve" argument alleen maar onderuit haald.

Daarnaast ben ik als classicus heel trots op jullie dat jullie Latijn kunnen, maar om nou hele stukken Horatius te gaan quoten is iets wat overdreven. Ik bedoel ik kan het lezen maar het meerendeel waarschijnlijk niet, dat is een bekend gegeven, daar niet iedereen gymnasium heeft gedaan, en toch post je in Latijn... (komt zelfs op mij een beetje denigrerend en arrogant over).
Wil je perse latijnse stukken bespreken of de voorvaderen van de moderne dichtkunst quoten, open een nieuwe topic en ik ben zeker van de partij. :-D

-Greetz R-

Jo0st
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 16 mei 2006 12:38

Tynvyrr schreef:Levenspaden zijn helemáál mijn dada! Ik moet zeker eens een topic openen over parallelle universa en chaostheorieën, die ik graag tot het uiterste drijf.
Zeker doen ! :D Ik weet zeker dat ik me ook lekker zal kunnen uitleven op dat onderwerp :P

Daarnaast mag je van mij dat Latijn ook achterwege laten, ik snap er de ballen niet van :s Alleen de vertaling was in mijn ogen voldoende geweest :P

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 23 nov 2006 15:26

Ik vind het een mooi stuk om te lezen maar de inhoud is natuurlijk bullshit.
Percentages zijn niet bewezen.
De meeste spelen magic natuurlijk voor de fun en sommige hebben een obsessie.
Maar dat heb je ook bij postzegelverzamelaars of tja, noem maar op het is eender wat je opnoemt.
Dansen, schaken, computergames, sporten, drinken, werken....in alle doe-dingen heb je mensen die overdrijven. Freaks en nerds vind je overal.

Maar ik heb wel moeten lachen, want je hebt inderdaad op magic meetings mensen die aan je beschrijvingen voldoen.

Leuk om te lezen maar niet waarheids getrouw.

Plaats reactie