Magic Ontmanteld

Van historische fantasiewezens tot 'Vraag het aan Zwarte Magica'... Aeon-columnisten delen hun kijk op het fantastische genre.

Moderator: Beheerders

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Magic Ontmanteld

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 09 mei 2006 19:13

Deels als reactie op het (frisse) artikel van Christine, deels uit recentelijke inzichten ontsproten, een column. Een column over - alweer - Magic, waarin ik een beeld probeer te schetsen van wat het 'spelletje' voor mij betekent, en waarin ik probeer uit te vorsen en te analyseren wat de ware kracht is van dit consumistisch fenomeen op het leven van de spelers.

Magic Ontmanteld

There’s something rotten in the world of Magic.

Het woord heeft altijd een wrange nasmaak nagelaten, ergens achterin mijn keel. De schaamte die je voelt wanneer je alleen thuis bent, onverwachts bezoek krijgt van je hippe tante en oom en de tafel het bijna begeeft onder het gewicht van stapels kaarten, de ingrediënten van je nieuwste dodelijke deckcreatie. F*ck, de bel gaat, snel de kaarten wegvegen, de koffer insmijten, met bloedrode wangen de deur opentrekken, de gasten binnenleiden.
'Hé wat een gek spelletje. Welke kaarten zijn dit?'
'Uhm… willen jullie iets drinken?'

Iedere Magicer weet waarover ik spreek. Het kaartspel is niet zo onschuldig als het op het eerste zicht lijkt. Er is een donkere onderstroom, iets kleverigs waar het spel uit puurt. Niet alleen het vele geld dat de kaarten opslorpen, maar ook de sfeer, de zure geur van kaarten, het nerveuze openscheuren van boosters, de verzamelmappen waarvan de collectorsheets plakken van het zweet, de vacuümstiltes die de stack zijn.

[img=left]http://www.planet-aeon.nl/images/artike ... rdbarf.jpg[/img]Een paar weken geleden besloot ik met een vriend al onze kaarten te verbranden. Onze eerste inval was ze in een kist te steken en die in de rivier te werpen, maar het risico dat iemand ze vindt is te groot (zie Jumanji). Ook van op zolder verstoppen, een nostalgische middenweg, werd afgezien. Velen willen immers het vuur aan de lont houden, al is het maar door het sparen van hun mooiste kaarten. Nee; liever een hygiënische kernexplosie dan de smeulende vlam van verderf.

Is het niet alleen maar een spelletje? Een hobby zoals een ander, sommige mensen houden van zwemmen en waterpolo, andere spelen harp of bastrombone, en sommige leggen nu eenmaal graag een kaartje, nog andere doen het allemaal. Na vier jaar in het wereldje ben je wel in staat een redelijk correct beeld te vormen van wie Magict, en vooral waarom. Een beetje een ontnuchterend beeld, maar als je van eufemismen afziet wordt de wereld altijd een stukje minder mooi.

De grootste groep bestaat logischerwijze uit, om toch maar een label te gebruiken, nerds. Ik schat het aandeel op ongeveer 60%. No offence natuurlijk – niemand is zijn eigen schepper. Wereldvreemdheid is hen eigen, ze zijn sociaal eerder stiefmoederlijk bedeeld (en daarmee gepaard ook meestal esthetisch wat... welja) en spelen het spel vooral uit compensatiedrang, als vervanging voor iets wat de meeste mensen met de letter L zouden aanduiden. En waarom ook niet, er zijn verderfelijker manieren om ermee om te gaan.

Een tweede groep bestaat uit freaks (20%). In tegenstelling tot de nerds hebben zij meestal wel nog een leven naast hun donkere magicbestaan. Ze spelen het kaartspel uit extravaganza, of om hun intellectuele uitspattingen op bot te vieren; ze bouwen dodelijke combo’s en zijn meestal hooghartiger dan de nerds. De bedachtzaamheid waarmee ze kaarten kopen is slechts schijn; in werkelijkheid zijn zij de echte consumenten.

Gevaarlijkst zijn de dark souls, die wellicht uit niet meer dan 5% van de spelers bestaat. Zowel nerds als freaks kunnen de mutatie ondergaan tot dark soul. Ze zijn het moeilijkst te onderscheiden van de andere omdat het vooral in hun kop flink fout zit. Ze gaan slapen met hun kaarten en staan er mee op, hun dromen worden bevolkt door afspiegelingen van draken en waterwezens. Een onmetelijke smog verduistert hun gedachten: ontneem hen hun kaarten en ze sterven binnen de drie uur. Letterlijk.

Over de overige 15% spreek ik met voorbehoud. Het zijn meestal semi-Magicers die eigenlijk in geen enkel opzicht de vergelijking met nerds, freaks of dark souls kunnen doorstaan. Het onschuldige broertje dat tot meespelen wordt aangezet door een freakbroer, het liefje dat besluit dat mysterieuze spel eens een kans te geven en de kaartjes uiteindelijk wel leutig vindt – zij zien de kaarten nog als kaarten. Bij semi-Magicers komt het er gewoon op neer wat creatures bijeen te scharrelen en daarmee een deck te bouwen, áls ze het al zelf bouwen. Ze zijn meestal te nuchter om echt te vallen voor de kleverige zoetheid van het spel, wat hun grote redding is: het gezond verstand.

Niets is zo klassenoverschrijdend als Magic; het maakt niet uit of je geschoold bent of niet, rijk of arm. Mensen uit alle milieus kunnen verslaafd raken – om toch maar het taboewoord te gebruiken. Toch zijn er krachtlijnen en motieven die bepaalde personen meer vatbaar maken dan andere.
Zij die álles om gelukkig te zijn al hebben (kinderen, liefde, geld, een huis, een job, vrienden, een goeie gezondheid, muziek) zullen bijvoorbeeld met minachting op Magic neerkijken. Magic is vooral een put die leemtes en frustraties opvult, een bij momenten bodemloze put, een gulzige put, want probeer maar eens iets zo complex als liefde te vervangen.
[img=right]http://www.planet-aeon.nl/images/artike ... urning.jpg[/img]Bevestiging is ook een kernwoord in het wereldje. Ondanks alle mislukkingen en complexen, willen Magicers bewijzen dat ze ook iets kunnen, dat ze ook iets waard zijn in deze harde wereld, al is het maar om gewaardeerd te worden door een beperkt kliekje gelijkgestemden. Ik Magic, dus ik denk, dus ik besta. Paradoxaal eigenlijk, dit vastklampen aan de wereld met zoiets onwerelds als Magic.

Als slotbedenking zou ik de mythe waarom vrouwen nauwelijks spelen willen ontkrachten.
Vrouwen zijn er te slim voor.
(applaus)
Nee serieus. Niet in de zin van intellectuele capaciteit (de meeste Magicers hebben een behoorlijk IQ, zeker de freaks), ik wil me de eeuwige discussie met betrekking tot de al dan niet grotere volume van de grijze massa bij vrouwen niet op de hals halen, maar veeleer in levensvisie. Meisjes zien in dat Magic een zwak surrogaat is voor wereldse frustraties, en ze zijn tevens veel minder competitief ingesteld. Wat kan het hen spelen dat je wint in een spelletje als dat spelletje vooral veel geld en tijd opslorpt. Meisjes willen ook winnen, maar in het echte leven dan, niet in een zwakke schaduw ervan. Als ze problemen hebben gaan ze erover praten, zingen, schrijven en niet sublimeren door middel van iets zo leeghoofdig als Magic.

Eenmaal je de geneugten van het echte leven opnieuw proeft, de Tao opnieuw kunt voelen en buiten de spreekwoordelijke grot treedt, besef je waar je al die tijd mee bezig bent geweest, en rest je niets anders de vernietiging van het des duivelse spel, het met brandewijn in brand steken, de onvoorwaardelijke destructie. Brand!

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 09 mei 2006 22:27

Geweldig stuk Tynvyrr! Sterk geschreven en heel herkenbaar voor mensen die magic-vrienden hebben of het zelf zijn :P. Hopelijk horen we in de toekomst meer van je!

- Christine -

Ostracod
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ostracod » 10 mei 2006 08:23

Ik ben met magic gestopt om de reden dat er zoveel geld in gaat zitten, met namen als je een deck wilt met een beetje goede kaarten om te kunnen winnen. Maar ze vernietigen dat zou ik echt niet kunnen doen daarvoor zit er te veel geld in. Waar ik nu eigenlijk heel erg nieuwsgierig naar ben. Heb je je kaarten nu wel of niet verbrand?

Jorqua
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Jorqua » 10 mei 2006 09:21

Hey Tynvyrr,

Hoewel ik al vanaf de 5th geen kaarten meer heb gekocht, speel ik zo af en toe nog wel eens een spelletje. And proud of it to. :P
Maar goed, ik vind het een erg mooi stuk en kan me wel enigsinds in "the dark occult" vinden die je beschrijft.
Het geld gaat idd erg snel bij dit spel maar om nou te zeggen dat je geen sociaal leven meer overhoud... :?
Goed Christine is meestal stik jaloers als ik meer aandacht in een avond gamen stop dan in haar, maar that's life. :-D ze krijgt al genoeg aandacht als het is :P

Anyway, fijn er een nieuwe collumnist bij te hebben dat fleurt deze topic weer een beetje op. :-D
Kijk nu al uit naar je de aankomende collumns.

-Greetz R-

Jo0st
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 10 mei 2006 12:26

Een heel goed stuk :klap:

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 10 mei 2006 14:38

Nogmaals mijn complimenten voor dit geweldige stuk, Tynvyrr. :) Als Magic-speler ben ik het niet met alles eens, maar stiekem zitten er ook wel weer herkenbare elementen in. Ik zit me ook vermaakt af te vragen onder welke categorie Magic-spelers ik volgens jouw analyse zou vallen.

Maar serieus, ik denk dat wat je hier eigenlijk beschrijft een hobby is die langzaam een obsessie wordt. Ja, Magic is met haar fantasierijke wereld, de constant verschijnende expansiesets en de overdreven hoge secundaire marktprijzen voor kaarten bij uitstek iets wat tot een (semi)obsessie kan leiden. Het spel verleidt. Maar het zijn de spelers die eraan toegeven, het is net wat je zelf van het spel maakt. Zoals iemand ook opgeslokt kan worden door de wereld van miniatuurtreintjes of wanneer iemand over niets anders denkt en praat dan The Kelly Family (bij gebrek aan betere voorbeelden).

Obsessies zijn nooit goed voor je sociale leven, en (dus) ook niet voor je geluksgevoel op langere termijn. Aan de andere kant: wie heeft die wet ooit gesteld?

Persoonlijk heb ik geen spijt van mijn hobby, ook al zou ik gecategoriseerd worden als freak. Ja, met iedere set geef ik er weer geld aan uit. Maar zou ik het daar niet aan besteden, dan wellicht aan cd's, boeken... kortom andere vormen van entertainment. Ik heb meer dan genoeg interesses en contacten buiten Dominaria. Het grappige is dat mijn vaste speelgroepje tot een hele prettige vriendengroep is gegroeid en we ondernemen ook vaak andere leuke dingen dan Magic spelen.

Cheers! :) En net als Ostracod ben ik ook wel benieuwd of je verzameling al in vlammen is opgegaan.

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 11 mei 2006 13:47

Natuurlijk is hetgeen ik beschrijf in mijn column grotendeels een groteske veralgemening van hoe het er echt aan toe gaat, maar toch... Het is hoe ik magic tegenwoordig zie, en de bevrijding die ik voel nu ik ermee gestopt ben, versterkt dat gevoel alleen maar. Maar iedere mens is anders natuurlijk. En dan te zeggen dat ik niet eens echt verslaafd was, zoals ik anderen ken die verslaafd zijn. Ik kon nog perfect de lijn trekken tussen 'domniaria' en the real world. :)
Wat het branden van de kaarten betreft; voorlopig zitten ze achter slot en grendel op zolder, maar in mijn hoofd zijn ze symbolisch in vlammen opgegaan... Het enige wat me tegen houdt is het feit dat ze inderdaad geld waard zijn, geld wat bepaalde mensen - me inclusive - wel zouden kunnen gebruiken. Och we zien wel, maar voorlopig blijven ze waar ze zijn, wie weet brengt de toekomst wat klaarheid, als mijn vurige haat tegenover het spel wat is bekoeld.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 11 mei 2006 15:27

Ik vind dit geen goed stuk eerlijk gezegd, je overdrijft en het is gewoon weg niet waar. Spits zijn en uitdagend in een column is 1 ding, maar dit is gewoon de waarheid verdraaien. De percentages die je hebt gebruikt kun je niet onderbouwen en ik durf te wedden dat je ze gewoon verzonnen hebt (dat het wellicht bij jou in de buurt misschien zo is wil niet zeggen dat het overal zo is).
Magic is vooral een put die leemtes en frustraties opvult, een bij momenten bodemloze put, een gulzige put, want probeer maar eens iets zo complex als liefde te vervangen.
Bevestiging is ook een kernwoord in het wereldje. Ondanks alle mislukkingen en complexen, willen Magicers bewijzen dat ze ook iets kunnen, dat ze ook iets waard zijn in deze harde wereld, al is het maar om gewaardeerd te worden door een beperkt kliekje gelijkgestemden. Ik Magic, dus ik denk, dus ik besta. Paradoxaal eigenlijk, dit vastklampen aan de wereld met zoiets onwerelds als Magic.
Dit is nog wel de grootste bull-shit van allemaal. Magic is gewoon een hobby niet meer niet minder. Of je het het geld waard vind is een tweede. Aan iets vastklampen zoals jij beschrijft kan inderdaad met magic maar om te zeggen dat magic daar om draait is gewoon weg niet waar. Mensen kunnen zich op die manier aan alles vastklampen, dat zegt iets over de geestelijke gezondheid van die persoon (op dat moment) en niet iets over het spel zoals jij beweert.
Ik als magic-speler herken hier helemaal niets in gewoon omdat dit niks met magic op zich heeft te maken, dit gaat over obsessies niet over magic. Dat vind ik nog wel het grootste struikelblok in dit verhaal, het geeft magic een slechte naam terwijl het inhoudelijk niet over magic gaat.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 11 mei 2006 16:08

Grim, je moet niet alles zo op de letter serieus nemen. Tynvyrr geeft in zijn voorwoord nog aan dat het om zijn visie op het kaartspel staat, en eigenlijk vindt ik dat bij een artikels als dit toch wel voor zich spreken. Zijn column heeft gewoon een heel persoonlijke stempel. Natuurlijk hoef je het niet met zijn redeneringen eens te zijn, dat ben ik ook niet. Maar dit artikel zinspeelt wel op een reëele kant van (hobbies als) Magic.

Als redelijk fanatiek Magicer voel ik me helemaal niet op mijn tenen getrapt door dit stuk. Neem jezelf en je bezigheden wat minder serieus, dat is eigenlijk ook de ondertoon van dit artikel. :)

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 11 mei 2006 16:26

Je mening dan wel visie geven is 1 ding en daarop is geen bezwaar, het verspreiden van dingen die niet waar zijn wel.
Maar dit artikel zinspeelt wel op een reëele kant van (hobbies als) Magic.
Daar ben ik het niet mee eens obessies en (hobbies als) Magic zijn twee aparte dingen en in deze column word continu gezegd dat het een verslaving is.
Het kaartspel is niet zo onschuldig als het op het eerste zicht lijkt.
Iedere Magicer weet waar die aan begint, dit is dus ook onjuist.
Na vier jaar in het wereldje ben je wel in staat een redelijk correct beeld te vormen van wie Magict
Ik zit er bijna 3 keer zo lang in en mijn beeld is anders, zo 'correct' is het dus niet.
60%
20%
15%
5%
Die zijn ook uit de dikke duim gezogen.
Zij die álles om gelukkig te zijn al hebben (kinderen, liefde, geld, een huis, een job, vrienden, een goeie gezondheid, muziek) zullen bijvoorbeeld met minachting op Magic neerkijken.
Ook dit beweert hij zonder ondersteuning.
Magic is vooral een put die leemtes en frustraties opvult,
Nee Magic is een hobby. Drugs is verslavend, mentaal en fysiek, magic niet.

Je mening geven is iets heel anders als een rijtje foute feiten opnoemen en daar een verhaaltje omheen te hangen.
Als redelijk fanatiek Magicer voel ik me helemaal niet op mijn tenen getrapt door dit stuk. Neem jezelf en je bezigheden wat minder serieus, dat is eigenlijk ook de ondertoon van dit artikel.
Nogmaals ik heb er niks op tegen dat iemand Magic niks vind, en daar kun je best argumenten voor hebben (dat het te duur is bijvoorbeeld), maar leugens verspreiden is iets heel anders.

Jo0st
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 11 mei 2006 16:40

Juist die reactie is een compliment aan de schrijver, de meeste columnisten zweren bij op tenen trappen door extravagante uitspraken of het heel zwart neerzetten van hun mening. Wat in je reactie niet eerlijk is is dat je zegt dat je het een slechte column vind, het is goed opgebouwd, het leest lekker mee, het neemt een duidelijk standpunt in en in tegenstelling tot sommige bekendere columnisten heeft deze columnist een hele boel ervaring op het gebied waar hij over schrijft. Ik kan niks dan respect opbrengen voor iemand die zo'n netjes stuk neerzet, dus ik vind je reactie met 'een slecht stuk' oneerlijk ten opzichte van de schrijver, als je het ergens inhoudelijk niet mee eens bent is het niet meteen slecht.

Je zegt dat spits en uitdagend één ding is, maar de waarheid verdraaien iets anders. Wat je vergeet is dat een column altijd een mening of persoonlijke observatie bevat, het is geen grootst opgezet onderzoek. Natuurlijk zijn die cijfers niet accuraat en onderzocht, de manier waarop Tynvyr het neerzet is juist daardoor spits, er spreekt een zekere vorm van sarcasme uit, een toon die hij door de rest van zijn stuk ook gebruikt, in mijn ogen heel consistent. Op het moment ben jij degene die magic serieuzer neemt dan de schrijver. Daarnaast vergeet je dat een column geen wetenschappelijk onderzoek is, het is de bedoeling mensen aan het denken te zetten, dat is in jou geval duidelijk gelukt.

Daarnaast zeg je dat het slechts een hobby is, maar dit is in mijn ogen duidelijk niet voor iedereen het geval, Tynvyr zelf spreekt uit ervaring en hij klinkt als iemand die goed verslaafd is geweest en blij is ervan bevrijd te zijn. Het enige steekhoudende aan je argument is dat jij het voor jou een hobby vind, voor veel mensen is magic meer, voor veel andere mensen is het minder. Ik vind ook het gebruik van escapisme in de column goed, het gebeurt veel meer dan je op het eerste gezicht zou denken, je mag het niet leuk vinden maar veel mensen proberen van de werkelijkheid te vluchten door middel van een spel of computergame, of juist een boek of poezie, of heel andere dingen, ik denk dat dit in magic best veel gebeurt.

Ik wil niet zeggen dat ik het eens ben met alles wat Tynvyr heeft getypt, maar ik vind het een zeer goed stuk en ik vind het niet eerlijk als je om inhoudelijke redenen alleen een column slecht noemt. Om een voorbeeld te geven, ik heb een gigantische hekel aan Ebru Nogwat, die in de metro de column van Theo van Gogh heeft overgenomen, maar op zich weet ze wel de aandacht te vangen met haar columns, inhoudelijk ben ik het nooit met haar eens, maar qua opbouw en verwoording zou ik niet tegen haar, en ook niet tegen Tynvyr, opkunnen.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 11 mei 2006 17:05

Ik vind het geen goed stuk als er gelogen moet worden om een punt te maken.
het is goed opgebouwd, het leest lekker mee, het neemt een duidelijk standpunt in en in tegenstelling
Das zeker waar, dat doet hij goed maar hier had ik het niet over de manier waarop (liegen, feiten verdraaien en verzinnen) vind ik persoonlijk tegen staan.
Wat je vergeet is dat een column altijd een mening of persoonlijke observatie bevat
Dat ben ik niet vergeten, zoals al gezegd: "Je mening geven is iets heel anders als een rijtje foute feiten opnoemen en daar een verhaaltje omheen te hangen." en "Nogmaals ik heb er niks op tegen dat iemand Magic niks vind, en daar kun je best argumenten voor hebben (dat het te duur is bijvoorbeeld), maar leugens verspreiden is iets heel anders."
Natuurlijk zijn die cijfers niet accuraat en onderzocht, de manier waarop Tynvyr het neerzet is juist daardoor spits,
Nee dat heet liegen. Onjuiste gegevens geven geeft een deuk in je geloofwaardigheid als schrijver wat de rest van het stuk omlaag haalt.
ik denk dat dit in magic best veel gebeurt.
En dat is dus juist waarom ik tegengas geeft, dat is niet zo. Hij kan dat best denken (mening) maar om nou cijfertjes te verzinnen waarna je het als waarheid presenteert is gewoon fout. Ik kan niet het tegendeel beweren, ik heb geen cijfers, behalve dan dat ik in 12 jaar magic spelen nog niemand eerder heb geconstateerd die verslaafd is geweest aan Magic (maar dat kan meerdere oorzaken hebben dus daar hang ik persoonlijk weinig gewicht aan).

Hij zet dit beeld neer om dat hij die wil delen(zijn mening), ik ben het er niet mee eens en geef tegengas (geen mening).
Wat ik alleen kwalijk neem is dat hij het als waarheid presenteert (cijfertjes, zeggen dat dingen zijn in plaats van dat hij ze vind).

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 11 mei 2006 17:29

Nee dat heet liegen. Onjuiste gegevens geven geeft een deuk in je geloofwaardigheid als schrijver wat de rest van het stuk omlaag haalt.
Iedere onverlaat kan toch snappen dat die cijfers verzonnen zijn? Ik krijg bijna het idee dat jij een overdosis wetenschappelijke artikels hebt gehad. Maak kennis met het fenomeen 'column', waarin de schrijver zijn stuk traditioneel van wat eigen accenten voorziet. Als jij dat liegen noemt, prima, maar dan kan ik je ten zeerste afraden ooit een willekeurig opiniestuk in een krant te lezen, want je zou je doodergeren aan het gebrek aan nuances.

Om er maar een luchtige Forrest Gump quote tegenaan te gooien: "And that's all I have to say 'bout that..."

;)

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 11 mei 2006 17:45

Ik ken het fenomeen manipualtief medium, is zelfs een onderdeel van mijn studie, en ben daar ook alert op ja. Je eigen accenten leggen is iets anders, het zwartgallige tegenover magic leest bijvoorbeeld wel lekker hoewel ik het er niet mee eens bent, en hoort in een column wel thuis ja. Maar liegen is toch een vak apart, of mag dat ook al in een column?

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 11 mei 2006 19:34

Weet jij of hij zijn cijfers gecontroleerd heeft? Of misschien uit observaties van zijn omgeving heeft gemaakt? Het feit dat die cijfers zonder enige achtergrond zijn neergezet wil nog niet zeggen dat hij liegt. Misschien is "slecht onderzoek" een betere term. Zoals jij het doet overkomen is iedere uitspraak die iedereen doet, die niet 100% waar is liegen.

Overigens heb ik het stuk met veel plezier gelezen. Wat mij nieuwsgierig maakt: Als je de kaarten gaat verkopen ben je dan niet bang dat je iemand anders compleet in het ongeluk stort Tynvyrr?

~ Agravaìn ~

Plaats reactie