Magic?

Van historische fantasiewezens tot 'Vraag het aan Zwarte Magica'... Aeon-columnisten delen hun kijk op het fantastische genre.

Moderator: Beheerders

Plaats reactie
Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Magic?

Ongelezen bericht door Christine » 17 apr 2006 11:06

Magic?
Door Marie-Christine Zuiderent

Magic. Het bekende kaartspel. Overal in de wereld gespeeld door fanatiekelingen die kunnen juichen als hun creatures veel damage geven, of kunnen huilen als al hun plains door een simpele sorcery zijn weggevaagd van het speelveld. Deze die-hards geven euro na euro uit aan een spel dat op het eerste gezicht niet te volgen is, en op het tweede ook niet. Tijd dus voor een nader onderzoek.

Ik pak de telefoon en 20 minuten later gaat de deurbel. Het is Bram. Ik doe de deur open, neem zijn jas aan en schenk iets voor hem in. Samen installeren we ons aan de keukentafel. Langzaam pakt hij zijn tas vol met mysterieuze kaarten. Hij legt twee decks op tafel. Ik mag kiezen. Ik kies de stapel waarvan hij zegt dat die beter is. Ik weet het niet en moet hem volledig op zijn woord vertrouwen. We schudden de kaarten. Hij omdat hij weet dat het moet, ik omdat ik kaarten altijd schud. We leggen de stapel neer. Mijn stapel is groter. Een goed teken?

Afbeelding Afbeelding

Het spel kan beginnen! We pakken ieder zeven kaarten van de stapel. Ik heb nog steeds geen flauw idee wat ik aan het doen ben, maar de plaatjes zien er mooi uit. Bram kijkt me aan met zijn illustere blik en kondigt aan dat ik als eerst mag. Ik moet eerst een kaart met plains neerleggen, zegt hij. Ik zoek even. "Je plains, dat is je geld," legt hij uit. Geld? Ik was altijd in de veronderstelling dat het een soort mana was. Maar hij zal het beter weten. Ik leg de gevonden kaart neer op tafel. Wat nu? "Nu niks, want met één zo’n kaart kan je niet veel," krijg ik te horen. Hij is aan de beurt. Ook hij legt een plains neer, maar hij pakt ook een kaart van de stapel. Dat mag, want hij was niet als eerste aan de beurt. Gelukkig ben ik daarna weer en mag ik ook een kaart pakken. Weer een plains. Meteen leg ik hem maar neer en ontdek tot mijn grote verbazing dat ik nog een kaart kwijt kan. Het is een creature, en het ziet er angstaanjagend uit. Ik leg hem neer. "Hij heeft summoning sickness, dus je kan er nog niks mee," legt Bram geduldig uit. Dus is hij weer.

Afbeelding Afbeelding

Ik snap er nog steeds niet veel van, maar ik heb nu tenminste meer op tafel dan enkel een stapeltje kaarten dat met de rug naar mij toe ligt. Mijn gemijmer over mijn volgende zet wordt onderbroken. "Heb je een kladblok?" Ja, die heb ik, dus ik ga hem gauw halen, samen met een pen. Ik schrijf onze namen op, en onze score. We starten met 20. Maar niet voor lang, want ik mag aanvallen. Twintig seconden later heeft Bram nog maar 19 punten. En ik 20. Waarom? Ik heb hem 1 damage gegeven, maar omdat zijn defense hoger was, leeft hij nog. Ik begin het een beetje te snappen. Je hebt wezens, die je met je geld kunt kopen, en waarmee je je tegenstander kunt aanvallen. En dan krijg je geen punten, maar gaan er punten van de ander af. Ik vraag voor de zekerheid of het klopt. "Ja, dat klopt, maar behalve als je..." Er volgt een reeks van uitzonderingen met kaarten die ik niet ken en termen die ik niet goed kan verstaan. Het spel gaat weer door.

Afbeelding Afbeelding

Hij gooit een enchantment op, nu kan ik hem alleen aanvallen als ik twee plains betaal. Ik weet nu wat hij bedoelt. Als tegenzet leg ik ook een spreuk neer en veeg daarmee in één klap al zijn kaarten van tafel. Een zielig hoopje vlaktes die geld moeten voorstellen blijft over.

We spelen verder. Even sta ik achter, maar sla de ronde daarna keihard terug en Bram baalt dat hij me heeft geholpen! Net als mijn overwinning een feit aan het worden is gaat de telefoon. Het is Serina, die opbelt of Bram haar kan komen ophalen. Ik zucht: het ging net zo lekker.

Als hij vertrekt kijk ik nog één keer naar de lege keukentafel. De drang om verder te spelen wordt steeds groter. Ook al snap ik het spel niet, deze overwinning vraagt om meer!

Maandag ben ik niet thuis. Ik ben bij vrienden. Magic spelen.

Afbeelding Afbeelding
Plains is inderdaad (witte) mana, maar Bram dacht waarschijnlijk dat ik dat niet zou snappen...

Met dank aan MichaelAngel

Links
Leer Magic spelen!
Bezoek de Magiërstoren
Magic op Wikipedia

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 17 apr 2006 11:37

Christine, je hebt het fantastisch geschreven. Heel erg leuk. Zo zien mensen ook is hoe het is om voor het eerst te magicen. Elke keer weer als ik het aan ga om een potje magic tegen m'n broer te spelen snap ik er even weinig van, dus ik weet wat je hebt moeten doorstaan :P.
Jammer dat je dit potje niet hebt kunnen afmaken. Misschien een reden erbij om naar de (hopelijk) toekomistige Aeon-meeting te komen.
Wat ik ook nog erg leuk vond waren de foto's. Daar heb ik toch best wel even bij moeten lachen :lol:.

Ik kijk al weer uit naar je volgende colum.

Groetjes Dolenthoniel

Jorqua
Ontdekkingsreiziger

Hij is leuk geworden.

Ongelezen bericht door Jorqua » 17 apr 2006 13:18

Hey Meis,
Wat is je column ongelovelijk leuk geworden :klap: , ik kijk nu al uit naar je volgende stukjes :)

Tot snel XR

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 17 apr 2006 16:44

Heel leuk geschreven stuk Christine :)
Vind het nog steeds erg leuk dat je vol enthausiasme columniste geworden bent :klap: .
Foto's zijn erg passend en leuk genomen!

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 17 apr 2006 17:31

Aangezien ik zelf Magic-speler ben met enige ervaring op het gebied van introduceren, zijn er veel dingen in dit stuk die ik herken. Zo te lezen heb je het behoorlijk goed gedaan. Nieuwe spelers willen ook nog wel eens dingen doen als een aanval blocken met landjes, sorceries permanent in het spel laten liggen, etc. :P

Heeft je avontuur met Magic trouwens nog een vervolg gekregen?

Ik hoop dat meer mensen naar aanleiding van dit leuk geschreven artikel (en bijpassende foto's) het er ook eens op willen wagen!

Jo0st
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 17 apr 2006 19:14

Dat is inderdaad heel leuk geschreven en ook herkenbaar ! :P

Toen ik voor het eerst (niet dat er veel vervolgen zijn geweest) Magic speelde voelde ik me ongeveer hetzelfde, ik snapte al die landjes en verschillende creatures niet. Laat staan dat ik ook maar enig benul had van hoe je een deck samen kan stellen dat in ieder geval iets van samenhang heeft.

Ik ben benieuwd of we straks een nieuwe Magic verslaafde in ons midden hebben ;)

Skifreak
Avonturier

Ongelezen bericht door Skifreak » 20 apr 2006 15:08

Hey Christine lieverd,

Zoals je weet ben ik een paar weken geleden ook begonnen met Magic (en wel door de persoon op de foto's (is namelijk mijn vriendje sinds 6 weken :love: )) en ik vond het heel herkenbaar. Heel goed geschreven en leuke foto's! Hopelijk kunnen we nog veel columns van je verwachten ;) .

Ciao, Serina

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 20 apr 2006 22:02

De afgelopen dagen heb ik zowel via het forum als via andere communicatiemiddelen veel positieve reacties gehad. Omdat ik toch wel een beetje zenuwachtig was, was ik hier erg blij mee. Bij deze wil ik dus iedereen even bedanken voor de leuke reacties :knuffel:

- Christine -

Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Andreoden » 20 nov 2007 17:35

Haha :) echt leuke omschrijving :klap:
Bij mij gebeurde het uitleggen zowat op dezelfde manier :D alleen door een volslagen onbekende :?
En ik had de slechtste deck :P
Ondertussen ben ik al eeuwen gestopt met dat spel.

Murmandamus
Groentje

Ongelezen bericht door Murmandamus » 14 feb 2008 21:39

Haha, lachen. Brengt veel herinneringen boven. Ik heb Magic fanatiek gespeeld en verzameld vanaf het moment dat Mirage uitkwam tot ongeveer het verschijnen van Urza's Destiny. Sindsdien nooit meer gespeeld. De magie was er een beetje af.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 29 mar 2008 23:58

Misschien moet ik mijn eerste potje ook even beschrijven:

Het begon allemaal op een niet zo mooie schooldag, we gingen naar de spellekijn in Leeuwarden en kregen een gratis pakje kaarten mee :-D

Wij in een tussenuur het spelen, we snapten er geen hol van, maar met behulp van wat vage regels konden we een stuk bouwland neerleggen en een 1 oft andere halve viking 'die geen training nodig had, de enige training die hij nodig had was het zien branden van zijn gewassen'. Ok leuk.

Warempel, we gingen kaartjes heen en weer draaien en ondersteboven leggen!
Er lagen wat meer stukken bouwland en nog een halve viking op tafel.

En potverdikke kijk eens aan, we konden mekaar aanvallen!
Geen idee meer wat er toen gebeurde maar iemand maakte de opmerking "die halve viking lijkt best wel op iemand die hinkelt." iemand anders antwoordde met "haha een hinkelende boer"

Magic The Gathering was omgedoopt tot Hinkelende Boer!
We maakten onze eigen regels, iets met dat een boer een tractor nodig had en stukken land. Maar we hadden niet genoeg kaartjes!

Die middag thuis hebben we allemaal wat idiote regeltjes opgeschreven voor Hinkelende Boer.
The next day hebben we allemaal weer een gratis pakje kaarten meegeript
Hinkelende Boer kon los gaan!

We gooiden met termen als, Tractor, Aardappelland, Bietenrooier, Koeien en De Über Hinkelende Boer (de halve viking op het kaartje) heen en weer.

Twee dagen later was de lol er af en belandde alles diep in een laatje in onze bureau's.

Conclusie:
Hinkelende Boer aka Magic The Gathering was wel leuk, maar om echt door te dringen in onze malle Friesche hoofden.

Plaats reactie