Overleg over chars, de wereld en verder beginnen in de RPG

Wie wordt de nieuwe koning van het in chaos verkerende eilandenrijk Suomi?
Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 30 mei 2006 23:19

Een hoop werkt verricht zo te zien zeker wel een :klap: waard

Ik heb wel hier en daar wat vragen en opmerkingen:
Stap 3b; Verbeteren van je character, overleg met de spelleider
Het kan zijn dat de spelleiders je character (nog) niet goedkeuren of vragen hebben, soms wordt er ook een idee verzonnen voor je character.
Ik hoop dat hiermee bedoeld wordt dat spelleiders suggesties doen en je helpen bij het maken van je karakter, niet dat een spelleider je kan dwingen een bepaald soort rol te spelen. Zoals het er nu staat zijn beide interpaties mogelijk namelijk.
Wat is een RPG?
- Een RPG is een Roll Playing Game,
Roll moet volgens mij Role zijn (ik weet het ik zeur, sorry)
In welke mate zal magie een rol spelen in de rpg?
- Magie zal in de rpg voorkomen, het is echter gave die je wel in enige mate erft van een of beide ouders.
Moet die link altijd per se je directe ouders zijn? Mag het niet wat verder de familieboom terug in gaan bijvoorbeeld?
Ben je dan niet bang dat iedereen bijvoorbeeld magier of avonturier oid wil worden?
- Tja, we kunnen er niets aan doen wanneer iedereen hetzelfde zou willen zijn. Wij vragen jullie dan ook om zoveel mogelijk variatie in de karakters (Oftewel: Be creative!)
Mag, om dit soort situatie te voorkomen, een persoon meerdere personages hebben (in overleg)?
Die voorwerpen heb je nodig om koning te worden.
Wilt iedereen koning worden dan? Is dat 'het doel' van de RPG? Wat als je personage helemaal geen ambities heeft koning te willen worden? Of is dat een vereiste?
Welke rassen zijn nu allemaal toegestaan in Suomi?
- In principe alleen wezens die je doorgaans in een fantasy tegenkomt, elf, dwerg, dryade en mens zijn toegestaan en alleen vanaf de leeftijd van 13 jaar. Kinderchar's worden niet geaccepteerd! Trol, draak, minotaurus en dergelijke wezens of mega-spin-freaks vallen buiten de boot. En niemand kan vliegen!
Geen Bakiro? :( Hehe, maar waar ligt die grens bij 'en dergelijke' dan. Een draak snap ik, die is te groots te magisch, ik kan me bij trollen voorstellen dat je die als 'bad-guys' wil profileren maar minotaurus snap ik dan weer niet. Kan hier misschien niet een uitgebreiderer lijst voor komen? Of moet men gewoon per persoon er uit komen met de spelleiders?
Hoe zit het met eigen rassen (mits natuurlijk niet te extreem)?
10. Slavenafdeling,
Slaven zijn dus gewoon 'normaal' in deze setting neem ik dan aan?
De wereld en de kenmerken
Zijn die twee eilanden je enigste keuzes van afkomst? Geen wereld of inter-wereld reizigers (hoe zeldzaam dan ook)?
Economie
Moet ik nu een boekhouding bij gaan houden, of hoe weet ik anders hoeveel ik uit te geven heb?
In Suomi wordt geloofd in vele goden, duizenden.
Die duizenden zijn neem ik aan voor de spelers om aan te vullen? En zo ja, komen die dan ook (indien goedgekeurd) bij het lijstje?
Overig vind ik het puntje religie wat mager, een priester spelen en daar lekker diep in gaan zit er dus niet in?
Iedere Suomi geloofd dat hij/zij na zijn/haar dood een reis moet maken om bij de goden te komen.
Is het niet een beetje kort door bocht om te stellen dat iedereen hetzelfde denkt? Die kreet 'Be creative' staat mij meer aan eigenlijk.

Poe, poe dat was een hoop :P Gewoon dingen waar ik op kwam tijdens het lezen van al informatie. Ik weet dat jullie hard hebben gewerkt en ik wil met deze punten jullie niet neerhalen, laat dat duidelijk zijn, maar ja "Stel je vragen, geef je mening, discussieer!".

*Gaat ondertussen puzzelen wat voor karakter hij wil gaan maken en droomt daar lekker bij weg*

the Pelican
Kind van de kosmos

Vragen over nieuwe RPG

Ongelezen bericht door the Pelican » 31 mei 2006 12:39

Mijn eerste reactie: Ziet er hoopgevend uit!

Een paar vragen:
  • Is het ook mogelijk om ergens anders dan in de stadspoort te beginnen?
    Ik zit dan te denken aan de haven, de magiertoren, de visafslag, elders op het eiland, ...
  • Gaat alles weer in 1 topic plaats vinden?
    Ik kreeg het idee dat dat het erg moeilijk te volgen maakte wie er allemaal op dezelfde locatie zijn. Ik stel dan ook voor per (nieuwe) locatie een topic te openen door de spelleiding en dat iedereen aan het eind van zijn post aangeeft of hij/zij op die locatie blijft of naar welke nieuwe locatie vertrekt (eventueel zelfs met link naar dat topic).
    aphrael schreef:voor 1500 zilveren Taks koop je een klein huis. De gemiddelde soldaat verdient 1 zilveren Taks per week. Dat is vrij veel
  • Weet je zeker dat 1 zilveren tak per week veel is?
    Omgerekend doet die veel verdienende soldaat er namelijk 30 jaar over om een klein huis te kunnen betalen. De doorsnee burger zal dus minder verdienen en dus in zijn hele leven niet eens een klein huis kunnen betalen.
    aphrael schreef:kerken en tempels zijn er bijna niet, priesters doen ook niet mee
  • Voor welke goden zijn ze er wel?
  • Hoe worden die personen genoemd die er werken?
  • Hoe heet de god van de zee? In hoeverre kunnen we zelf goden verzinnen en wat is daarbij de te volgen procedure?
    aphrael schreef:Eens in de zoveel tijd is er wel een godsdienstwaanzinnige, maar die worden meestal opgesloten in rusthuizen
  • Is er ook een rusthuis in deze stad en zo ja waar? Als dat niet zo is, waar zit er dan bijvoorbeeld een?
Even tot zover :)
Moet die link altijd per se je directe ouders zijn? Mag het niet wat verder de familieboom terug in gaan bijvoorbeeld?
Dan erf je het toch nog steeds van je ouders? Je ouders hebben het immers ook ge-erft van hun ouders en van hun en ... ;)
Zijn die twee eilanden je enigste keuzes van afkomst?
Twee? Ik tel alleen al 7 grote eilanden :s .
ik weet het ik zeur
Als je het dan weet, doe het dan niet. Verstop ook je negatieve mening niet in een vraag, maar vertel gewoon je mening zodat anderen die kunnen onderschrijven of afschieten.

SchemerRat
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door SchemerRat » 31 mei 2006 21:47

Hoihoi, ik ben bezig met m'n char, maar er zijn nog wat dingen onduidelijk.
In aeron was er vanalles over beroepen en good/evil, is dat hier hetzelfde of moet er nog vanalles komen?

-SchemerRat

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 01 jun 2006 18:13

Goed, antwoorden dus:
Stap 3b; Verbeteren van je character, overleg met de spelleider
Het kan zijn dat de spelleiders je character (nog) niet goedkeuren of vragen hebben, soms wordt er ook een idee verzonnen voor je character.

Ik hoop dat hiermee bedoeld wordt dat spelleiders suggesties doen en je helpen bij het maken van je karakter, niet dat een spelleider je kan dwingen een bepaald soort rol te spelen. Zoals het er nu staat zijn beide interpaties mogelijk namelijk.
He Grim, je zou toch beter moeten weten inmiddels. Ik zal het even met nadruk stellen als je zonodig moet, oke?

NEE, een spelleider kan je nooit dwingen een rol te spelen die je niet wilt spelen. ALLES gaat in overleg
Roll moet volgens mij Role zijn (ik weet het ik zeur, sorry)
Inderdaad.

Citaat:
In welke mate zal magie een rol spelen in de rpg?
- Magie zal in de rpg voorkomen, het is echter gave die je wel in enige mate erft van een of beide ouders.

Tuurlijk mag dat, maar zoals Pel al schreef, als het van verder in je familie komt is het zwakker maar heb je toch van je ouders.

Citaat:
Ben je dan niet bang dat iedereen bijvoorbeeld magier of avonturier oid wil worden?
- Tja, we kunnen er niets aan doen wanneer iedereen hetzelfde zou willen zijn. Wij vragen jullie dan ook om zoveel mogelijk variatie in de karakters (Oftewel: Be creative!)

Mag, om dit soort situatie te voorkomen, een persoon meerdere personages hebben (in overleg)?

Hier zijn we nog niet helemaal over uit, dat hoor je nog.
Citaat:
Die voorwerpen heb je nodig om koning te worden.

Wilt iedereen koning worden dan? Is dat 'het doel' van de RPG? Wat als je personage helemaal geen ambities heeft koning te willen worden? Of is dat een vereiste?
Nee, maar het is wel de hoofdmoot van de RPG en de RPG is dus eindig. Laat ik het zo stellen: wat wil je anders doen? Anderen helpen om koning/koningin te worden? Prima! Proberen een oorlog en slavenopstand te doen ontstaan? Nee, niet prima.
Citaat:
Welke rassen zijn nu allemaal toegestaan in Suomi?
- In principe alleen wezens die je doorgaans in een fantasy tegenkomt, elf, dwerg, dryade en mens zijn toegestaan en alleen vanaf de leeftijd van 13 jaar. Kinderchar's worden niet geaccepteerd! Trol, draak, minotaurus en dergelijke wezens of mega-spin-freaks vallen buiten de boot. En niemand kan vliegen!

Geen Bakiro? Hehe, maar waar ligt die grens bij 'en dergelijke' dan. Een draak snap ik, die is te groots te magisch, ik kan me bij trollen voorstellen dat je die als 'bad-guys' wil profileren maar minotaurus snap ik dan weer niet. Kan hier misschien niet een uitgebreiderer lijst voor komen? Of moet men gewoon per persoon er uit komen met de spelleiders?
Hoe zit het met eigen rassen (mits natuurlijk niet te extreem)?
Laat ik even heeeeeeel duidelijk stellen. We verkiezen en eisen mensachtigen in deze RPG. Dat betekent dus geen rassen die niet een mensachtig uiterlijk hebben. Dwergen lijken op mensen, maar dan klein, dryaden lijken op mensen maar dan groener, een elf lijkt op een mens maar dan met andere oren ed. Eigen rassen? Nee liever niet.
Citaat:
10. Slavenafdeling,

Slaven zijn dus gewoon 'normaal' in deze setting neem ik dan aan?
Yup.
Citaat:
De wereld en de kenmerken

Zijn die twee eilanden je enigste keuzes van afkomst? Geen wereld of inter-wereld reizigers (hoe zeldzaam dan ook)?
Zoals Pel alweer ook opmerkte: er zijn heel veel eilanden, het heet niet voor niks een eilandenrijk. Dat andere eilanden geen naam hebben wil niet zeggen dat er niemand woont. Wederom, wees creatief en geef dat eiland waar jij vandaan komt een naam, leg die voor aan spelleiders en wie weet, we nemen hem misschien wel over. Met inter-wereld reizigers bedoel je van een andere planeet? NEE, absoluut niet.
Citaat:
Economie

Moet ik nu een boekhouding bij gaan houden, of hoe weet ik anders hoeveel ik uit te geven heb?
He, doe eens effe niet zo moeilijk. Jij moet toch weten hoeveel je verdient en hoeveel je daarvan overhoudt? Dat is toch niet zo moeilijk. Natuurlijk is er een kopje economie, het zou geen wereld zijn zonder.
Citaat:
In Suomi wordt geloofd in vele goden, duizenden.

Die duizenden zijn neem ik aan voor de spelers om aan te vullen? En zo ja, komen die dan ook (indien goedgekeurd) bij het lijstje?
Overig vind ik het puntje religie wat mager, een priester spelen en daar lekker diep in gaan zit er dus niet in?
Jammer dan. :lol: Als jij een leuke god/godin uitevonden hebt met bijpassende naam horen we het wel.
Citaat:
Iedere Suomi geloofd dat hij/zij na zijn/haar dood een reis moet maken om bij de goden te komen.

Is het niet een beetje kort door bocht om te stellen dat iedereen hetzelfde denkt? Die kreet 'Be creative' staat mij meer aan eigenlijk.
Wederom, jammer dan :lol:
Ik weet dat jullie hard hebben gewerkt en ik wil met deze punten jullie niet neerhalen, laat dat duidelijk zijn, maar ja "Stel je vragen, geef je mening, discussieer!".
Is het echt?

Op naar Pel's vragen :-D
Is het ook mogelijk om ergens anders dan in de stadspoort te beginnen?
Ik zit dan te denken aan de haven, de magiertoren, de visafslag, elders op het eiland, ...
Gaat alles weer in 1 topic plaats vinden?
Ik kreeg het idee dat dat het erg moeilijk te volgen maakte wie er allemaal op dezelfde locatie zijn. Ik stel dan ook voor per (nieuwe) locatie een topic te openen door de spelleiding en dat iedereen aan het eind van zijn post aangeeft of hij/zij op die locatie blijft of naar welke nieuwe locatie vertrekt (eventueel zelfs met link naar dat topic).
Hier wordt aan gewerkt, zover zijn we ook nog niet, maar waarschijnlijk wordt dat een verdeling per (stads)ring.

aphrael schreef:
voor 1500 zilveren Taks koop je een klein huis. De gemiddelde soldaat verdient 1 zilveren Taks per week. Dat is vrij veel
Weet je zeker dat 1 zilveren tak per week veel is?
Omgerekend doet die veel verdienende soldaat er namelijk 30 jaar over om een klein huis te kunnen betalen. De doorsnee burger zal dus minder verdienen en dus in zijn hele leven niet eens een klein huis kunnen betalen.
Pardon, daar moest 10 staan en niet 1, dat zal ik snel veranderen :$ De gemiddelde burger zonder eigen nering zal dus veeeeel minder verdienen, denk ongeveer 2 Taks per week.

aphrael schreef:
kerken en tempels zijn er bijna niet, priesters doen ook niet mee
Voor welke goden zijn ze er wel?
Hoe worden die personen genoemd die er werken?
Hoe heet de god van de zee? In hoeverre kunnen we zelf goden verzinnen en wat is daarbij de te volgen procedure?
aphrael schreef:
Eens in de zoveel tijd is er wel een godsdienstwaanzinnige, maar die worden meestal opgesloten in rusthuizen
Is er ook een rusthuis in deze stad en zo ja waar? Als dat niet zo is, waar zit er dan bijvoorbeeld een?
De tempels die er zijn worden met gemeenschapsgeld onderhouden door beheerders. Of die godsdienstig zijn of niet, doet eigenlijk niet terzake. Het kan, maar hoeft niet zo te zijn. Meestal is zo'n tempel vrij voor iedere aanbidder van welke god dan ook, daarom zijn het ook gemeenschappelijke tempels. De god van de zee? Geen idee, als jij dat eens lekker ging verzinnen?

Procedure voor het uitvinden van een god:

1. Bedenk een naam
2. Bedenk wat voor god het is
3. Wat kan die god?
4. Zet het op de pm naar mij en we praten erover.

Het rusthuis bevindt zich bij de magierstoren aan de zuidkant van de stad. Over het algemeen houden mensen er niet zo van als rusthuizen zich te dicht in de buurt van hun straat bevinden.

De vraag van Schemerrat tenslotte:
Hoihoi, ik ben bezig met m'n char, maar er zijn nog wat dingen onduidelijk.
In aeron was er vanalles over beroepen en good/evil, is dat hier hetzelfde of moet er nog vanalles komen?
Hou je niet bezig met Aeron, dat heeft hier NIETS mee te maken. Laat dat voor wat het is, en concentreer je alleen op De Koning van Kiln. Nee dus, beroepen en good en evil side is hier niet relevant. Ik kan er wel wat over zeggen:

Ik ben erg voor vrije keuze van spelers, als jij graag een putjesschepper wil spelen moet dat kunnen wat mij betreft, zolang het in de omgeving van de RPG past. Voor zover het good/evil betreft, wederom vrije keuze en niet te vergeten, in het dagelijks leven kun je ook niet zo'n stikkertje op iemand plakken, dat doen we dus hier ook niet. Er is geen good, er is geen evil, er is van alles. Sommige mensen die je zult tegenkomen zijn rotzakken, anderen zijn aardig, meestal zijn ze van allebei een beetje.

the Pelican
Kind van de kosmos

* feitelijk een bump *

Ongelezen bericht door the Pelican » 06 jun 2006 22:32

Had het topic even ge-bump-ed... ;) Tis per toeval dat ik ontdek dat je je post hebt ge-edit en er antwoorden in geplaatst hebt. Denk dat er meer zijn die het nog niet doorgehad hebben.

* bump * dus.

Zo. En nu ga ik je antwoorden lezen. :)

Edit:
Okay :D. Ik heb wat om te overdenken.

Ik heb een eiland(en)-naam-claim en minimale beschrijving ervan ge-PM-ed naar Aphrael welke ik vorige week woensdag op de chat al aan Witch had voorgelegd. :)

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 07 jun 2006 16:17

Juij ziet er leuk uit allemaal. :-D

Meer dan één karakter spelen? Waarom zou iemand dat nu willen? Je hebt toch maar één leven in het echte leven ook? Lijkt me al moeilijk genoeg om één personage op te bouwen dat een beetje van vlees en bloed is, laat staan dat je van een heel groepje de aders moet pompend houden... Ik wil mijn character, dat al deftig vorm krijgt, wel de volle aandacht geven.

Misschien geen slecht idee om een deadline te stellen? Dan komt iedereen wat onder druk te staan: leaders, spelers zelf, ik ook om eindelijk mijn char door te mailen :P 1 juli of zo, moet mooi doenbaar zijn. Tenzij dat natuurlijk al besproken werd en ik het heb gemist...

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 07 jun 2006 18:38

Tynvyrr schreef:Misschien geen slecht idee om een deadline te stellen? Dan komt iedereen wat onder druk te staan: leaders, spelers zelf, ik ook om eindelijk mijn char door te mailen
Als er een deadline komt doe ik in ieder geval niet mee. Sorry, maar iets moet leuk zijn en niet op werk gaan lijken.
En trouwens, er is toch een soort van deadline? Hoe later je in de RPG in stapt, hoe minder kans je natuurlijk maakt tot het worden van koning :P

Een deadline voor reageren op posts van anderen voor een spelleider ingrijpt kan ik me nog iets bij voorstellen. Dan komt de RPG ten minsten niet tot stilstand voor de mensen die nog wel actief deelnemen.

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 07 jun 2006 19:20

Nee inderdaad, we gaan het wel leuk houden allemaal, er komt absoluut geen deadline voor het indienen van chars. Dat zou de lol er grondig afhalen en we hebben geen behoefte om mensen te gaan zitten opjagen. Op een bepaalde datum (nee, die is nog niet bekend, dat duurt nog wel even) starten we met de RPG, maar mensen kunnen ook nog later inspringen als ze bijvoorbeeld nieuw zijn of ze weten niet precies hoe een rpg in zijn werk gaat.

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 08 jun 2006 10:57

Ok dan, go with the flow. :-D

Maar volgens mij heeft een deadline niets met 'verplichting' of 'werk' te maken, aj nee, de link deadline-werk vind ik wat vreemd, gewoon uittikken, doorsturen die handel, ipv van altijd uit te stellen ---> efficiëntie :P ; gewoon actie ipv van vaagheid. Iedereen wil toch beginnen? Of niet?

Al goed ik wacht wel.

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 08 jun 2006 11:33

Misschien dat het antwoord op deze vraag anderen doet motiveren:

Zijn er eigenlijk al personages ingestuurd en zo ja, van wie?

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 08 jun 2006 12:45

Ik heb mijn personage al ingestuurd, met plaatje en al ;) Of hij ook goedgekeurd word weet ik niet, volgens mij doet hij wel aan de eisen zo niet dan bespreek ik dan wel met de spelleiders hoe ik verder kan.

Heb er zin in :D

Lasmes
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Lasmes » 08 jun 2006 15:36

Ik heb hem ook al ingestuurd. (zonder plaatje) Moet ook nog kijken of hij goed word gekeurd.

@ Grimreaper: Zucht, ik had kunnen weten dat dat hem zou worden. :P

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 08 jun 2006 16:11

Houd je maar vast, want hier komt-ie: Ik doe mee. M'n char is (bijna helemaal) goedgekeurd, en ik zal als *tromgeroffel* mannelijke handelaar de stad betreden. :huh:

- Christine -

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 09 jun 2006 15:11

oke, hier het lijstje van ontvangen char's:
  • Christine
    Joost
    Schemerrat
    Ostracod
    Lasmes
    Grimreaper
Ik hoop er deze week nog een aantal te ontvangen bijv. van Tynvyrr? :-D of Peli? :-D

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 09 jun 2006 17:37

Hoelang heb je nog om een char te maken?

Gesloten