De Weg - Cormack McCarthy

Over specifieke boeken. Hier vind je de meest actuele discussies.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

De Weg - Cormack McCarthy

Ongelezen bericht door Midwinter » 25 dec 2009 12:47

Afbeelding
Een man en zijn zoontje doorkruisen een verzengd Amerikaans landschap, bedekt met de as van een vergane wereld. De man kan zich de tijd ervoor nog herinneren, het jongetje kent alleen dit dode landschap. Het enige wat hun rest is te overleven, en zich vast te houden aan de kostbare brokstukken van hun eigen menselijkheid.

The Road (De Weg) is een boek uit 2006 van Cormack McCarthy. Een schrijver die zijn sporen al verdiende met onder meer All the Pretty Horses en No Country For Old Men (waarvan de verfilming tevens een Oscar kreeg voor beste film). Hij wordt gezien als één van de belangrijkste Amerikaanse literatoren van de afgelopen decennia.

Wie de verhalen van McCarthy kent, hetzij de boeken, hetzij de verfilmingen van die boeken, weet dat het meestal geen feel-good-stories zijn. Een film als No Country For Old Men kijk je niet gezellig op kerstavond met de hele familie (in ieder geval niet met mijn familie). En ook De Weg, waarvan de verfilming in aantocht is, zou ik niet de stempel 'kerst ready' geven.

Zoals je al uit de flaptekst kunt opmaken, valt dit boek in het post-apocalyptische genre. Het verhaal speelt zich ongeveer tien jaar af na een enorme ramp, die de beschaving heeft vernietigd en nu de wereld in smog en as hult. Nu ben ik niet geheel onbekend met deze setting, maar McCarthy's boek onderscheidt zich makkelijk van andere populaire titels in het genre. De oorzaak van de ramp wordt bijvoorbeeld helemaal niet genoemd. Een kernoorlog lijkt voor de hand liggend, maar dit wordt aan de fantasie van de lezer overgelaten.

In plaats van 'the big picture' focust McCarthy op het moeizame bestaan van twee overlevenden: een vader en zijn zoon, wiens namen geen enkele keer genoemd worden. Namen zijn uit gebruik geraakte dingen van de oude wereld. De twee zwerven schijnbaar doelloos door het verlaten land, op zoek naar eten en schoon drinkwater. Ze maken zich zorgen over hun slijtende schoenzolen en vragen zich elke dag weer af of ze die avond wel een veilige overnachtingsplek vinden. Zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn.

De personages in De Weg vind ik niet bijzonder sterk opgebouwd (understatement), en van een spannend plot kan ik eigenlijk ook niet spreken. Je zou het zelfs eentonig kunnen noemen. Toch is de manier waarop McCarthy de vervallen steden, wegen en huizen omschrijft vrij indringend. En hoewel je je kunt ergeren aan zijn gewoonte om zelfs de simpelste handelingen in detail te beschrijven - bijvoorbeeld het aanleggen van een kampvuur - versterkt dit het gevoel van hopeloosheid. Als lezer vraag je je telkens af: waarom gaan jullie nog verder?

Waar films als Mad Max en I Am Legend met actie en avontuur stiekem toch wel tot de verbeelding spreken, doet dit verhaal dus precies het tegenovergestelde. De Weg is wel erg zwartgallig, maar laat ook zien hoe onze levens zouden kunnen zijn na Defcon 1. Was dit maar verplicht leesvoer voor alle wereldleiders die beschikken over massavernietigingswapens.

Meer mensen die dit boek hebben gelezen?

Minnie
Beheerder

Re: De Weg - Cormack McCarthy

Ongelezen bericht door Minnie » 25 dec 2009 21:03

Ik heb het boek nog niet gelezen, ik had er zelf nog niets over gehoord. Maar ik moet wel zeggen dat het me serieus intrigeerd! :)

Minnie
Beheerder

Re: De Weg - Cormack McCarthy

Ongelezen bericht door Minnie » 08 okt 2012 17:24

Ondertussen heb ik het boek wel gelezen. Het was voor mij een grote teleurstelling. Het leest al heel moeilijk, de schrijver gebruikt geen interpunctie om aan te duiden wie iets zegt. Zo lijkt het soms dat iemand iets denkt maar zegt hij het toch, of omgekeerd. Ik kreeg ook totaal geen voeling met de personages. Het concept vind ik goed, maar de uitwerking viel me tegen. :-(

Plaats reactie