Kushiëls Pijl - Jacqueline Carey

Over specifieke boeken. Hier vind je de meest actuele discussies.

Moderator: Beheerders

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Kushiëls Pijl - Jacqueline Carey

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 30 jan 2008 14:22

Kushiels Pijl is het eerste deel in een serie geschreven door Jacqueline Carey. Het verteld het verhaal van Phèdre, een courtisane uit het land Terre d'Ange en de rijken eromheen. Deze wereld, met de verschillende rijken, lijkt sterk op dat van West-Europa ten tijde van de late middeleeuwen.

Het is een fantasyboek met daarin een combinatie van religie, politiek, erotiek en spionage. Dit zorgt voor een redelijk uniek verhaal binnen de fantasy.

Ik heb dit deel gisteravond uitgelezen en zit met wat gemengde gevoelens. Aan de ene kant is het een boek dat lekker weg leest (waardoor de dikte ervan niet erg is). Het globale verhaal is boeiend en nodigt uit tot verder lezen.

Aan de andere kant erger ik me aan wat kleine dingen. Af en toe krijg ik het gevoel dat de karakters niet 100% kloppen qua acties die ze ondernemen. Verder het gebruik van Carey van zinnen als: "Als ik dat toen wist dan..." en soortgelijke zinnen. Hierdoor krijg je al meteen het gevoel: Oké, dat zal dus fout gaan of in ieder geval niet op de manier zoals het hoofdpersonage het graag zou zien.

Meer mensen die dit hadden? Of zit ik er helemaal naast.

In dit topic gaarne alleen over het boek Kushiels Pijl praten. Voor boeken overkoepelende discussies verwijs ik door naar het Jacqueline Carey topic.
Laatst gewijzigd door Ysgrublaidd op 14 apr 2008 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Arachne
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Arachne » 30 jan 2008 22:31

Ik vond het juist wel een erg goed boek. ^^ Als ik nu op zoek ga naar fantasyboeken heb ik toch vaak de Kushiël boeken in mijn achterhoofd. Gewoon de mengeling van fantasy en intriges enzo vind ik wel spannend. En die verwijzende zinnen... tja ik weet niet, dat is ongeveer hetzelfde als bij een detective waar je ook de hele tijd hints krijgt... ik vond het niet storend ofzo.
Goed boek,volgens mij. ^^

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 30 jan 2008 22:43

Ik ben misschien de enige op aarde, maar ik vond dit geen fijn boek en ben halverwege gestopt.
Waar ik me vooral aan stoorde is dat het in een fictief Europa speelt, telkens als ik een aanknopingspunt dacht te hebben, werd het weer net iets anders neergezet. Verzin dan gewoon een hele eigen wereld, dacht ik telkens. Totdat het me te gortig werd en ik het definitief terzijde heb gelegd.

-G-

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Re: Kushiels Pijl - Jacqueline Carey

Ongelezen bericht door Midwinter » 30 jan 2008 23:15

Ysgrublaidd schreef:Af en toe krijg ik het gevoel dat de karakters niet 100% kloppen qua acties die ze ondernemen.
Heb je daar voorbeelden van?

Wat die zinspelingen betreft: het kan zijn dat je er gewoon niet van houd, maar het is een veel gebruikte anticipatietechniek. Op zich niets mis mee. Ik vond het in ieder geval niet storend, soms verhoogt het zelfs de spanning.
Gwywen schreef:Waar ik me vooral aan stoorde is dat het in een fictief Europa speelt, telkens als ik een aanknopingspunt dacht te hebben, werd het weer net iets anders neergezet.
Grappig, ik vond dat juist een van de sterke punten aan het boek. Eens een keer geen generieke fantasywereld, maar een historisch Europa zoals het in een parallelle werkelijkheid had kunnen zijn. Een vrij originele benadering. Jammer dat juist dit ertoe heeft geleid dat je het boek niet hebt uitgelezen.

Het verhaal zelf vond ik ook aantrekkelijk, het kon tot het einde mijn aandacht goed vasthouden. Het is meer een mysterie dan een queeste, wat me sowieso meer aanspreekt. Alleen het einde vond ik wel erg zoet: <ultralichte spoilerwaarschuwing, maar aangezien sommige mensen hier uitermate gevoelig voor zijn zeg ik het maar even> het rijk wordt gered, alle slechteriken gaan dood (op de opperslechterik na, want die moet een verschijning maken in het vervolg) en alle good guys worden geloofd, geprezen en door die bijzonder jonge, knappe, wijze, intelligente en charismatische koningin uitgeroepen tot de grote helden.

Kortom: het einde vond ik nogal overdreven, bijna Tolkienesque. Maar dat neemt niet weg dat het verder een erg spannend, goed geschreven verhaal is met een paar pikante stukjes.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 01 feb 2008 15:24

Ik heb daar zo snel wel twee voorbeelden van:
Spoiler schreef:Joscelin zijn reactie toen deze met Phèdre in die grot zat. Zijn karakter zou zich, naar mijn mening, op dat punt moeten afzetten... maar laat zich door Phèdre meeslepen. Ik snap wat de schrijfster daar wilde bereiken... maar ik vond dat dus niet kunnen. Ik kreeg er heel erg het gevoel bij van: Het is al weer een tijdje terug in het verhaal dat Phèdre bezig is geweest... laten we dat nu maar even inplannen.

Een ander is de mannen van Selig wanneer Phèdre en Joscelin het kasteel weten binnen te vluchten. Ze staan eigenlijk om Phèdre en Joscelin heen... maar toch weten die twee rennend het kasteel te bereiken zonder dat ze wat doen. Zelfs twee bepantserde paarden weten vanuit het kasteel er naar toe te rijden, te keren en zonder veel problemen het kasteel weer te bereiken.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 18 feb 2008 21:56

Dat laatste is inderdaad wat overdreven en een prima voorbeeld van de heroïsche fantasywolk waarop Carey zich tegen het einde van het verhaal op bevindt. Wat Joscelin en Phèdre betreft, dat zit naar mijn mening toch wat ingewikkelder in elkaar. Of eigenlijk juist niet. Zij ontwikkelen echt een haat-liefderelatie gedurende de eerste twee boeken en dat is heel erg op gevoel geschreven, iets dat ik bijzonder apprecieer aan deze boeken.

Met jouw opmerking ga je er min of meer van uit dat karakters ten alle tijden volkomen rationeel en consequent dienen te handelen. Echte mensen doen dat echter niet, die handelen vaak intuïtief en zelfs impulsief. Net als wij doen personages in fictie ook wel eens dingen die 'out of character' lijken, maar dat is op zich niet erg.

In dit specifieke geval zou ik zeggen: Joscelin is maar een man. En die die denken maar aan één ding, toch? ;) Hij heeft weliswaar een nogal puriteinse levensstijl, maar volgens mij is geen enkele man geheel ongevoelig voor vrouwelijke avances (tenzij hij niet op vrouwen valt, maar het principe is dan nog hetzelfde), zeker niet een met een enigszins explosief karakter als dat van Joscelin.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 18 feb 2008 22:37

Midwinter schreef:Joscelin is maar een man. En die die denken maar aan één ding, toch?
Ik begrijp wat je bedoelt maar het gaat er bij mij gewoon niet in. Carey hamert er haast continu op dat de leden van de Cassilijnse Broederschap al van jongs af aan tot celibaat worden getraind en eigenlijk zo gehersenspoelt dat deze boven deze emotie(s) staan. Zoals de andere leden van deze broederschap ook heel emotieloos overkomen en zo komt Joscelin over het algemeen ook over. Alleen dus niet altijd.
Midwinter schreef:Met jouw opmerking ga je er min of meer van uit dat karakters ten alle tijden volkomen rationeel en consequent dienen te handelen.
Ligt aan het karakter. Ik vind dat als je er op hamert dat een karakter het celibaat is ingehamerd en al van jongs af aan. Dat dat niet plots zonder verzet veranderd. Ik vond dat dus gewoon niet op dat moment passen. Wellicht had ik het eerder geloofd als ze al veel langer een haat/liefde relatie hadden gehad.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 19 feb 2008 00:12

Neem ook de omstandigheden mee. Als ik me niet vergis is dit...
spoiler schreef:...het stuk waarin Phèdre en Joscelin in de vrieskou door de Germaanse bossen vluchten, op een haar na aan de dood ontsnapt nadat Joscelin een paar van hun achtervolgers heeft gedood. Ze zijn uitgeput, uitgehongerd, opgejaagd. Ze snakken naar een beetje warmte, liefde, naar iets fijns. Dat vinden ze die avond bij elkaar, want ze hebben op dat moment alleen elkaar.
Ik denk niet dat een training je op zo'n situatie kan voorbereiden, zelfs niet de beruchte training die Joscelin heeft gehad. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat zoiets kan gebeuren in die situatie. Op dit moment gebeurt er iets met deze mensen, ze zijn meer dan een opleiding of een lijstje met karaktereigenschappen.

Voor mij was dit fragment een van de mooiste scenes uit het boek, vandaar dat ik zo verdedig. Maar dat was vast al duidelijk.

Elan Morin Tedronai
Toerist

Ongelezen bericht door Elan Morin Tedronai » 22 mar 2008 23:16

Ben nu zelf nog bezig in het eerste deel (bijna uit), en ik ben het hier wel met Midwinter eens. Mensen onder stress reageren gewoon niet altijd zoals ze dat wel doen onder gecontroleerde omstandigheden. Ja, het hele karakter van Joscelin is een bepaalde kant uitgeschreven, maar dat zoiets als dit er aan zat te komen was ook al duidelijk vanaf t moment dat ze elkaar zagen, wees eerlijk :P ik vind de omstandigheden waarop het gebeurde dan echt volstrekt acceptabel eigenlijk, en dan ook nog eens heel mooi beschreven idd. Training ed is allemaal leuk en aardig, maar dat kan je gewoon niet ten alle tijden volhouden. Andere voorbeelden hiervan zijn zelfs ook nog aanwezig in het boek, bijvoorbeeld de keren dat Joscelin zichzelf helemaal laat gaan in combat, bijvoorbeeld in de veldslag op Alba, wanneer dat meisje door die speer gedoodt wordt. Dat is ook niet in overeenstemming met zn training, maar dat soort dingen laat zien dat iemand meer is dan zn training alleen maar ook een echt mens, met gevoelens and such. Just like in real life ;)

Mooi boek iig, vandaag de rest van de serie gekocht, ben benieuwd hoe t verder gaat :)

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 24 mar 2008 11:32

Het is al een tijdje geleden dat ik Kushiels Pijl gelezen heb (ik wil graag weer opnieuw, maar heb ze net uitgeleend aan iemand die ik niet zo vaak zie :( ), maar ik kan me echt niet herinneren dat ik het storend vond dat personages dingen deden die niet passen binnen wat je verwacht, Als ze allemaal voorspelbaar waren was er ook niet veel spannends meer aan toch?
Ik was wel verbaasd over dat stukje, maar meer van: "Huh? Oh. Okee. Tof!"

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 24 mar 2008 11:40

Nou, misschien ga ik er nog eens een tweede poging aan wagen.
De eerste dateert van een jaar of vijf terug, volgens mij. Misschien ervaar ik 't nu allemaal anders :)

Yaara
Toerist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yaara » 01 apr 2008 10:47

Ik heb de Kushiels reeks nu 2 keer gelezen en ben er juist erg over te spreken :klap: . Vind het juist wel leuk dat het gaat over intriges en loyaliteit.
De gewaagde manier van schrijven van Carey spreekt mij ook wel aan.

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 11 apr 2008 13:46

Ik ben nu halverwege Kushiels Avatar, en vind, nu ik weet waar ze naar verwijzen, de hints over wat er gaat gebeuren juist heel leuk. Ik vind alleen dat het niet altijd goed verantwoord is waarom sommige informatie over Terre d'Ange enzo wel verrteld wordt, en bij andere dingen wordt aangenomen door Phedre dat de lezer het wel weet, maar misschien ben ik daar iets te kritisch over want het is voor het verhaal juist weer wel goed!

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 11 apr 2008 13:52

Dit is het topic van Kushiëls Pijl mensen... Dus niet off-topic gaan door over de volgende delen te gaan praten. ;)

Dus Yaara en Qemwen, wat vonden jullie van Kushiëls Pijl?
Laatst gewijzigd door Ysgrublaidd op 17 aug 2008 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 17 aug 2008 17:08

Ik heb wederom een poging gedaan om dit boek te gaan lezen (en leuk te vinden) maar ben helaas weer gestrand.
Ik vind er gewoon niks aan, voel totaal geen klik met de hoofdpersoon (als in: al zou ze sterven tijdens een van haar gewelddadige afspraakjes :evil: ) en erger me kapot aan al die quasi-franse (en quasi-sjieke) uitdrukkingen, en al die termen die nergens uitgelegd worden en waar je maar uit de context moet afleiden wat ze betekenen (terwijl de context iets is dat zo ver van mij af staat, dat me dat dus niet lukt).

En het hele decor van een 'ander', fictief Europa stoort me nog steeds.

Alsof de schrijfster ofwel geen zin had zich in de werkelijke historie van Europa te verdiepen, ofwel geen zin had een eigen wereld te verzinnen waar zich dit verhaal kon afspelen.

Sorry naar iedereen die dit boek wel geweldig vindt, maar ik vind 't werkelijk helemaal niks en ga ook geen pogingen meer wagen dit boek nogmaals te lezen of zelfs leuk te vinden.

-G-

Plaats reactie