Het Parfum - Patrick Suskind

Over specifieke boeken. Hier vind je de meest actuele discussies.

Moderator: Beheerders

Elmer
Kosmonaut

Het Parfum - Patrick Suskind

Ongelezen bericht door Elmer »

Dit boek was de aanleiding voor mij om meer te beginnen lezen en ik moet zeggen: ik ben nooit meer zo'n intrigerend boek tegen gekomen. Heel vlot, vol wetenswaardigheden, vol spanning en prachtige humor...wat een einde!!

Patrick Suskind is een Duitse schrijver en het origineel heet dan ook Das Parfum, die Geschichte eines Mörders. Geschreven in 1985.

Het verhaal speelt zich af in Frankrijk ergens tussen 1738 en 1765. Het gaat over een man met een enorm goed reukvermogen. Het is een eenzaad. De man, Jean Badtist Grenouille kan echt geuren lezen, ontleden. Hij gaat in de leer bij een bekende geuren maker (waar anders dan in Frankrijk in Grass, de parfum stad). Hij leert op welke manieren je geuren kan 'stelen' van materialen. Hij wordt natuurlijk beter dan z'n meester.

Het boek is zo geschreven dat je echt gaat geloven dat wij als mensen met niet zo een goede neus een heel stuk van de wereld missen. Als je het boek nog niet hebt gelezen dan is het een echte aanrader, een must in mijn ogen voor elke lezer.

Wie heeft dit boek nog gelezen en vinden jullie het ook zo enorm goed?
Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr »

Parfum was bij mij het eerste boek waarvan ik echt dacht 'waw', ik las het een paar jaar geleden, ik was denk ik 17. Wat het boek zo goed maakt is de nauwkeurige precisie waarmee Süskind de wereld beschrijft, de geurenwereld van de vreemde Grenouille, maar desondanks blijft hij in een soort alwetend perspectief de touwtjes in handen houden. Als ik nu stukjes herlees erger ik me soms aan het betuttelende van das Parfum, maar uiteindelijk maakt het wel deel uit van de charme van het boek. Een zalig sprook. En superfantasy ook, in a way. Maar ik kan me inbeelden dat sommige mensen zich rot ergeren aan de breed uitgesponnen zinnen (alhoewel ze zelfs in vertaling perfect lopen)
whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon »

Ik heb hem voor mijn Duitse boekenlijst gelezen, jaren geleden, in het Duits. Zo'n vreemd verhaal met zo'n bizar einde heb ik nog nooit gelezen. Het enige Duitse boek dat me tot nu toe gegrepen heeft. Ik was juist van plan het boek weer eens op te zoeken in de bieb (en ik herlees zelden). Toevallig dat er nu een topic over is :)
Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen »

Ja, die laatste zin van Tynvyrr, dat is precies de reden dat ik dit (overigens vrij dunne boekje) nog altijd niet gelezen heb. En echt, ik lees ook José Saramago hoor, met zijn zinnen van een halve pagina, dus lange zinnen storen mij geenszins. Supergedetailleerde beschrijvingen vaak weer wel...
Ach, wat bazel ik nou, ik moet het gewoon maar eens gaan lezen. Ik heb nog geen enkel recht van spreken. Bovendien het is het lievelingsboek van mijn zus, en qua boekensmaak zitten wij over het algemeen wel op één lijn.

Hieroverigens een dijk van een recensie.

-G-
Arachne
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Arachne »

Ik moet zeggen, het is inderdaad formidabel geschreven. Süskind krijgt echt de lezer op zn hand. Je zit praktisch vol afschuw en vreugde tegelijk elke keer hij een onschuldig meisje vermoord. Ik werd echt meegesleept, alleen vond ik het einde nogal teleurstellend. Ik had zijn einde iets formidabeler verwacht, grootser meer... Grenouille.
Maar al bij al wel een geweldig boek. Ik had er nog een boekenverslag over geschreven voor school, maar dat ben ik alweer kwijt. :fluit:
Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Andreoden »

Mm :) Ik heb gehoord van dit boek. maar nog niet gelezen.
Het word eens hoog tijd dat ik dat ga doen :)
sanvanos
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door sanvanos »

Verast dit boek in deze lijst te vinden. Ik had dit niet onder het genre fantasie gerekend.
Het is een van van de boeken die mij aan het lezen hebben gebracht. De wereld in het boek wordt erg mooi weergegeven. De manier waarop geuren worden beschreven vind ik subliem. Ik ken geen vergelijkbaar boek in deze stijl. Het verhaal is zo bizar, en hoewel je verstand je verteld dat je een enorme afkeer van de hoofdpersoon zou moeten hebben, ontkom je er niet aan symphatie voor hem te ontwikkelen.

Een must read, naar mijn mening.
Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Andreoden »

Ik heb het pas uitgelezen voor Nederlands en ben meteen de film ook maar gaan kijken. :D
Het boek is echt geniaal! Zinnen van 1,5 pagina's enzo :love: . De film was ook wel goed, maar kon de genialiteit van het boek toch niet nadoen.
Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Re: Het Parfum - Patrick Suskind

Ik heb onlangs de film gezien (die was twee weken terug zomaar in het wild op TV) en nu vind ik dat ik helemáál geen excuus meer heb om dit boek nog niet gelezen te hebben.
Ik heb 'm dan ook meteen gereserveerd bij de bibliotheek en laat jullie weten wat ik ervan vond.
Overigens vind ik de muziek van de film schitterend, soundtrack is besteld. :)
Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd »

Oh ja, de film heb ik toen ook op tv gezien. Die was inderdaad wel erg goed. Dus toch maar eens kijken of ik niet een exemplaar in mijn bezit weet te krijgen.

Ik zie trouwens dat de auteur zelf Duits is en het verhaal dus van oorsprong in het Duits is uitgegeven. Misschien dat ik dan maar eens ga kijken voor een Duits exemplaar.
Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Oh ja, ik zou nog vertellen wat ik van het boek vond. Nou, ten eerste vond ik het schrikbarend dun. Echt zo'n boek dat je voor je lijst leest omdat 't zo lekker dun is ;)
Enfin, toen maar gaan lezen. Stoorde geenszins dat ik de film al had gezien. De beelden in de film zijn immers prachtig. Zo mooi had ik ze niet kunnen bedenken.
De film gaat her en der wat korter door de bocht dan het boek en eerlijk gezegd vond ik die afsnijdingen en inkortingen het verhaal ten goede komen. Suskind is, ondanks dat hij een dun boekje schreef, zeer gedetailleerd in zijn omschrijvingen. Te gedetailleerd soms. Ergerlijk soms zelfs. Op een gegeven moment moest hij me er wéér aan herinneren wat een afschuwelijk, lelijk, antisociaal onderkruipsel Grenouille toch maar was, en toen kreeg ik zo'n gevoel van "ja, nou weten we het wel".
Desondanks een erg fijn boek om te lezen, vanwege het bizarre verhaal op zich natuurlijk, maar ook omdat ik me telkens weer afvroeg hoe het toch kan dat je op een gegeven moment sympathie voor hem gaat voelen en zelfs hoopt dat 'het' hem lukt. Terwijl hij toch... nou ja, ik wil niets verpesten voor degenen die dit verhaal nog niet kennen. :P
Maar beslist: een aanrader. Boek of film, maakt niet uit. :)
Plaats reactie