Het Rad des Tijds - Robert Jordan [Spoilers]

Over specifieke boeken. Hier vind je de meest actuele discussies.

Moderator: Beheerders

ghalomandron
Toerist

Ongelezen bericht door ghalomandron » 23 apr 2007 18:42

2009 zeg je? Ik vrees dat het langer gaat duren. Ik vind nergens dat het boek bijna af is. Je moet weten dat de vertaling toch een tijd op zich laat wachten. Het engels boek moet normaal volgend jaar af zijn, maar ik vrees ervoor. Zijn ziekte nietwaar. :'(

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 23 apr 2007 19:58

Het lijkt me inderdaad zeer sterk dat hij al volgend jaar of zelfs in 2009 klaar is. Bovendien heeft Jordan aangegeven dat het twaalfde boek vermoedelijk flink aan de maat zal zijn. Maar, in zijn eigen woorden:
There will be one more book. If it's 1500+ pages, comes with it's own luggage cart and Tor has to invent a new binding process, there will be one more book.
Ik denk dat dit écht het laatste boek wordt. :P

ghalomandron
Toerist

Ongelezen bericht door ghalomandron » 24 apr 2007 17:51

Het kan zijn dat we dus 2 boeken moeten kopen. 12a en 12b als het echt meer dan 1500 pagina's gaat worden. De uitgeverij zal er van proficteren. Maar ja, 1500 pagina's in één hand als je leest, dat word zwaar. Maar het zal dus zeker smullen worden. Nu hopen dat het voor 2020 uitkomt. :fluit:

Yiriandur
Toerist

Ongelezen bericht door Yiriandur » 06 mei 2007 15:19

Vast wel. 2020 duurt nog zo lang! Zelfs als hij 1-5 zinnetjes per dag verder komt zal het dan toch wel zo goed als af zijn.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 28 jul 2007 19:35

Ik ben begonnen in het eerste deel maar ik ontdek net dat het laatste deel wat ik kocht een proloog is...doe ik er goed aan om eerst die proloog te lezen en dan deel 1?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 29 jul 2007 11:49

Doe je er goed aan? Nee, niet echt, maar je bederft er ook niet veel mee. Mijn advies: wacht ermee tot je het Het Oog van de Wereld hebt uitgelezen, omdat het wat spanning weg kan nemen als je de voorgeschiedenis van Lan en Moiraine al kent.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 29 jul 2007 14:47

Licht, dit is zalig geschreven....top, 100% top.

ghalomandron
Toerist

Ongelezen bericht door ghalomandron » 30 jul 2007 18:28

Over welk deel heb je het? Jordan is top! Wacht maar als je verder leest, hoe complex het verhaal wordt, hoemeer personages en hoe leuker de verhaallijnen! Jammer dat hij ziek is, want ik wil snel nieuw werk.

Nu over die proloog. Het zou de eerste van drie prologen moeten zijn. Maar aangezien het iets minder verkocht zou er wel eens geen 2 en 3 kunnen komen. Jammer vind ik dat.

Waldtyr
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Waldtyr » 04 nov 2007 19:47

Ik heb alleen deel 9 gelezen (De komst van de schaduw).
Aardige pil, maar zoals vele boeken van series soms wat vaag omdat er wordt terug geblikt naar het verleden. Hetgeen wat me een beetje stoorde aan het verhaal is het het ''heldjes redden de wereld, iedereen is slachtoffer en hulpeloos of een samenzweerder met de bad guy's'' syndroom en veel onderwerpen hebben wat weg van Goodkind's Wetten van de magie reeks.
Rhand altor is zowat Richard Rahl en die tovenaressen van de witte toren hebben wel wat weg van de zusters van het licht en hun tegenpool. Niettemin is het verhaal zelf best catchy.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 04 nov 2007 20:39

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Laat ik eerst zeggen dat De Komst van de Schaduw het vierde deel is.

Verder publiceerde Jordan de eerste zes boeken van het Rad des Tijds voordat Goodkind ook maar één deel van zijn serie had geschreven, dus als er sprake is van beïnvloeding, zal dat eerder andersom zijn. Ik kan er helaas niet zoveel over zeggen, aangezien ik de Wetten van de Magie niet goed genoeg ken.

Ook vind ik dat de psychologie van de karakters wel iets verder gaat dan de typering die je geeft. Rand maakt bijvoorbeeld een enorme ontwikkeling door gedurende de serie. Hetzelfde kan gezegd worden van Mart, die je van een onbezonnen schelm met ieder boek meer volwassen ziet worden. Dit zijn uiteraard ontwikkelingen die je alleen ziet als je bij het eerste deel begint en dan verder leest. Het Rad des Tijds is dan ook geen serie waarvan je even een willekeurig boek tussendoor leest (volgens mij in tegenstelling tot de boeken van Goodkind, die wel redelijk op zich staand zijn).

Waldtyr
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Waldtyr » 04 nov 2007 20:52

Je hebt gelijk, het is idd boek 4. Ik gooi dingen door elkaar zie ik :P
Over beïnvloeding heb ik het niet gehad, wel dat dat fenomeen vergelijkbaar is. :-D
Voor de rest moet ik je volkomen gelijk geven. Ik ben dan ook van plan om de serie eens vanaf het begin te gaan lezen.

ghalomandron
Toerist

Ongelezen bericht door ghalomandron » 05 nov 2007 19:49

Beïnvloeding zal er wel altijd zijn!
Het rad des tijds is volgens mij momenteel de enige serie waar momenteel 11 boeken verschenen zijn. Je leert de personages kennen, de intriges en het verhaal. Iemand die dan boek 4 leest, zit voor mij meteen op het verkeerde spoor. Deel 1 is een begin, de rest volgt.

In vergelijking met de wetten van de magie, vind ik Goodkind iets minder, omdat het vrij lang duurt vooralleer hij echt op gang komt in zijn boeken.

nachtschaduw
Toerist

Re: Het Rad des Tijds - Robert Jordan [Spoilers]

Ongelezen bericht door nachtschaduw » 05 jan 2010 17:37

Ik sta op het punt van beginnen in Jordan's Eye of the world.
Is deze echt zo goed als mensen claimen? Vergelijkbaar met Martin/Erikson?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 05 jan 2010 20:04

Nee, met die schrijvers zou ik hem niet vergelijken. Ik vind hem zeker 'zo goed' als die twee (voor zover je daarvan kunt spreken), maar het stijlverschil is te groot. Martin is veel rauwer, droger, platter. Bij Jordan is iedere wending verpakt in drie lagen intrige, uitgesmeerd over minimaal honderd pagina's. Waar andere schrijvers als F1-wagens door hun fantasiewerelden scheuren, stopt Jordan om de twee meter om je alles eens goed te laten bekijken en overdenken. Voor veel mensen een reden om halverwege af te haken. Anderen vinden dit juist de kracht van de serie.

Zelf vind ik dat Jordan een ontzettend rijke wereld heeft bedacht, met een zeer uitgebreide cast aan kleurrijke personages. Ja, soms nogal karikaturaal, maar dat neem ik voor lief. Het eerste paar boeken vertoont nog veel bekende zwaardje-paardje-patronen, maar vanaf het derde deel (De Herrezen Draak) wordt de serie echt interessant.

Wil je je dus een keer aan Jordan wagen, dan raad ik aan om in ieder geval tot het derde boek te lezen. Lijkt misschien veel, maar bedenk dan ook even dat dit een doorlopend verhaal van vijftien (!) vuistdikke boeken is.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 09 jan 2010 11:34

15 vuistdikke boeken?...en dan maar beloven dat het bij 12 boeken blijft. Of reken jij de 3 prologen mee die zouden uit komen? Ik heb maar 1 proloog.

Kunnen we het laatste deel verwachten in 2010?
Komen alle 3 de prologen uit?
Of heb ik veel gemist en is alles er al?

Plaats reactie