Stephen King

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

Niamh
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Niamh » 06 apr 2006 16:22

Ja, de Donkere Toren serie heb ik al heel lang willen lezen, maar hij heeft zoveel delen! In de bieb hebben ze er altijd maar twee ofzo.
Ik heb zelf ook aardig wat boeken van King staan. Ik vind ze vaak niet eng, behalve IT, die heeft me echt de stuipen op het lijf gejaagd. Ik vond de film een lachertje, maar het boek...
Verder is Insomnia één van mijn favorieten, geweldig verhaal! En ook al is het maar een kort verhaal, de Engelieren hoort ook in het rijtje van mijn top-Kings :)
Het is gewoon een geniale schrijver.

CyFanate
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door CyFanate » 12 apr 2006 12:57

De Donkere Toren serie van Stephen King is absoluut een aanrader. Het eind is geniaal, net zoals het begin en het midden (lees: het hele verhaal is geniaal). Enige tegenvaller vond ik deel 5, waarin er teveel terug werd gegrepen naar het verleden. Het verhaal stokte. Was een aardig verhaal, daar niet van, maar het had misschien als los-staand deel gekund (de geschiedenis van roland ofzo).

Naast de donkere toren heeft Stephen natuurlijk meer goede boeken geschreven. Zwart Huis is er een van. Christine ook, en Het ook. Bij de rest van de boeken bekruipt mij jammer genoeg het gevoel dat de fantasie op is: het is meer van hetzelfde, met net een ander smaakje... Doet niets af aan het feit dat de boeken griezelig blijven en goed geschreven (dus lekker weglezen), maar het Baantjer-gevoel blijft...

Jee
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jee » 24 apr 2006 18:03

CyFanate schreef:De Donkere Toren serie van Stephen King is absoluut een aanrader. Het eind is geniaal, net zoals het begin en het midden (lees: het hele verhaal is geniaal). Enige tegenvaller vond ik deel 5, waarin er teveel terug werd gegrepen naar het verleden. Het verhaal stokte. Was een aardig verhaal, daar niet van, maar het had misschien als los-staand deel gekund (de geschiedenis van roland ofzo).
Deel 4 was het boek waar Roland eindelijk iets vertelde over Susan. Ik vind het de noodzakelijke diepgang geven aan de wereld, zodat je ook met weemoed kan kijken naar de 'wereld die is verder gegaan'
De donkere toren is een van de weinige series die ik in het nederlands beter vind lezen als in het engels. 'Thankie-sai' klinkt niet. :P

Gaia
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Gaia » 04 sep 2006 15:28

Kan iemand me iets meer vertellen over het verhaal dat verteld wordt in de Donkere Toren serie? Ik hoor hier wat termen vallen, maar wat is de hoofdlijn van het verhaal?
Ik ervaar namelijk een soort onderscheid in zijn boeken, namelijk de boeken die meer neigen naar thrillers en dat wat meer neigt naar 'harde' sci-fi (aliens etc). Ik kan de thrillers erg waarderen, maar voel me niet zo aangetrokken door de sci-fi boeken die hij heeft geschreven. Misschien kunnen jullie me laten zien waarom ik wel/niet de Donkere Toren serie moet gaan lezen :)

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 04 sep 2006 15:56

Dat is simpel, omdat het Kings beste werk is!

Het is allemaal prachtig gevonden.
Het kwaad schuilt natuurlijk in die toren en dat zal moeten bestreden worden.
Daarvoor roept de scherpschutter uit verschillende tijden mensen op om ze op te leren tot scherpschutters met dat groepje trekt Roland ,de scherpschutter, door de wereld waar de tijd is verder is gegaan.zeg Dankie-seg
Roland zelf is een soort westernfiguur, maar de mensen die hij mee in zijn groepje wil zijn net iets anders...een junk , een negerin uit de jaren 50 een jongen uit de 90-ties.
De situaties/plaatsen die je tegen komt zijn zeer herkenbaar maar gelijk weer net iets anders.

Ik begon na een tijdje zelfs een beetje 'scherpschutter-achtig' te praten.

Het is ECHT een schitterende wereld en als je meer hebt gelezen van King dan zal je beslist enkele bekenden tegen komen (ken Flag nog?)

Daarom...maar ik ben niet de beste recentie schrijver die er is hoor het is dit en nog veel meer!

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 26 mar 2007 23:02

Als grote Stephen King-fan mag ik toch niet laten om mijn mening hier te geven he?!
Mijn eerste King-boek was The Shining. Vond het goed geschreven. De manier waarop de spanning wordt opgebouwd! De stijl van SK is natuurlijk traag de spanning opbouwen en dan een climax! Ik vind zijn thrillers goed, maar zijn fantasy-sage De Donkere Toren gewoon geweldig! Deel 1 is ook heel speciaal gebracht (achterstevoren :s ). Het verhaal lijkt niet echt ergens toe te lijden, maar als je volhoudt komt een prachtig verhaal naar voren.

Edit door Ysgrublaidd: Offtopic gedeelte verplaatst naar dit topic.

Minnie
Beheerder

Re: Stephen King

Ongelezen bericht door Minnie » 11 feb 2014 19:38

Ik ben rond Kerst begonnen met het herlezen van mijn SK collectie. Tussen andere boeken door natuurlijk.
Ik heb er nu drie gelezen. Ik doe het voornamelijk om de connecties tussen de boeken en dan voornamelijk naar De Donkere Toren uit te zoeken.
Dit zijn mijn bemerkingen:

Carrie:
- Carrie is geboren op 21/09/1963 (King zijn verjaardag is op 21/09)
- De deurbel van de buurvrouw speelt het deuntje van Hey Jude
- De leerkracht Engels heet Edwin King (Stephen zijn 2e voornaam is Edwin ;) )

Bezeten stad:
- Predikant vader Donald Callahan leren we hier voor het eerst kennen. (Donald is de voornaam van King zijn vader)
- Barlow schrijft in een brief: 'Draagt Callahan niet het symbool van het Wit?'
- Vermont route 19. De eerste keer dat ik het cijfer 19 in zijn boeken tegenkom. (chronologisch bekeken dan)

De Shining:
- De auto van Hallorann is een beige Plymouth fury. Deze deed me onmiddellijk denken aan Christine, al is zij wel rood dacht ik. Dat zal ik later moeten verifiëren.
- Op een gegeven moment denkt Hallorann: De presidentiële suite is 19 x besproken geweest.
- Er zijn 19 treden van het appartement naar het trappenhuis. Dit wordt enkele keren nadrukkelijk vermeld, dus deze 19 mocht niemand missen.

Het volgende boek van King wordt dan Dodelijk dilemma. Ik ben benieuwd wat ik verder nog ga ontdekken. :)

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 04 mei 2014 15:39

Dodelijk dilemma:
- Op de kermis doet John een volle gok op nummer 19
- Na de coma van John rijdt Sarah met een rode Pinto. Dit type auto komt in meerdere King's voor.
- Het personage Sheriff George Bannerman van Castle Rock, volgens mij komt die in meerdere boeken van King voor.
- Iemand heeft voorkeur voor de gedichten van Robert Browning. De schrijver van Childe Roland to the dark tower came. Het gedicht waardoor King geïnspireerd werd om De donkere toren te schrijven. :)

Ogen van vuur:
- De naam Eddie Delgardo. Deed me denken aan Eddie Dean en Susan Delgrado. Lijkt me een beetje te toevallig dat die hierop lijkt.
- Op het parkeerterrein waar Andy Charlie terugvindt staat een rode Pinto...

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 24 jul 2016 18:17

Vandaag heb ik 22-11-1963 van Stephen King uitgelezen. Een heel goed verhaal. Veel dingen gebeurd die ik niet zag aankomen, behalve het einde dan. Zoals Jake/George zelf dikwijls zegt, het verleden laat zich niet zomaar veranderen. Ik heb ervan genoten! King heeft er echt een mooi verhaal van gemaakt, zelfs met een goed einde.

En leuk om weten, we komen Beverly en Richie tegen uit Het. En heel vaak komen we 19 tegen, in de telefoonnummers, nummerplaten, adressen...

Plaats reactie