Terry Brooks

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

Qemwen
Kosmonaut

Terry Brooks

Ongelezen bericht door Qemwen » 15 aug 2004 22:03

Daar was er toch nog geen over he?

Ik zie bij ons in de bieb, en ook in diverse boekwinkels, een heleboel staan van Terry Brooks, en voor zover ik kan zien heet het allemaal 'iets met' Shannara. Ik wil dit eigenlijk best gaan lezen, maar ik snap niet helemaal hoe het nou zit. Is het één lang verhaal? Zijn het verschillende series, die wel met elkaar samenhangen zoals de trilogieën van Hobb) maakt het niet uit in welke volgorde, zit er een tijdslijn in...???
Waar moet ik beginnen?
En zijn de boeken het überhaupt waard om te lezen?

Wie o Wie heeft dit gelezen en kan mij helpen... plies?

Oja, er is wel een deel dat níet over Shannara gaat, the Magic Kingdom. Ik heb daar het eerste boek van gelezen "Magic Kingdom For Sale - Sold" en wil het tweede (en volgens mij ook nog een derde) deel lezen. Heeft iemand deze serie gelezen? Zijn de andere delen leuk? Ik vond het eerste deel wel leuk. Op zich een beetje voorspelbaar, maar wel leuk uitgewerkt.

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 15 aug 2004 22:14

Van Shannara weet ik niet veel, ik geloof dat er meerdere series zijn die wel met elkaar te maken hebben maar volgens mij wel apart te lezen zijn. De laatste (onvoltooide) serie was in ieder geval wel apart leesbaar. Magic Kingdom heb ik helemaal gelezen en vond het best een amusante serie. O.k. het is geen superintelligent verhaal maar ook zeker niet saai. Hoewel veel mensen daar anders over schijnen te denken... De kwaliteit van alle boeken over het Magic Kingdom vond ik ongeveer gelijk dus als je deel 1 leuk vond zal je de rest ook wel leuk vinden...

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 16 aug 2004 00:06

Klopt, Whitedragon. Er zijn verschillende series, waarvan de meeste uit trilogieën zijn, die allemaal in dezelfde wereld plaatsvinden, maar toch zelfstandig leesbaar zijn. Al moet ik erbij zeggen dat het, zoals vaker, aan te raden is om bij de eerste boeken te beginnen - Het Zwaard van Shannara of de zogenaamde prequel De Eerste Koning van Shannara. Ik heb aan beide boeken goede herinneringen. Qua diepgang stelt het niet veel voor, maar het is met veel vaart, stijl en spanning geschreven. Hoe 'standaard fantasy' achteraf bezien ook zijn, ik heb de eerste twee series in een mum van tijd verslonden.

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 16 aug 2004 10:05

Dus het maakt niet uit of ik met dat zwaard of met die koning begin? En daarna? Zijn er dan opvolgende trilogieën of staat alles los? Of weet je dat niet Mid?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 16 aug 2004 13:07

In principe zijn ze allemaal los leesbaar, maar ik raad je aan om ze in in chronologische volgorde te lezen. Niet omdat het anders moeilijk te begrijpen is, maar omdat het gewoon leuker is. Op deze pagina kun je die vinden. Lees ook even het stukje 'note:', daarin staat dat je Eerste Koning beter nog even kan laten liggen ivm spoilers.

Silk
Toerist

Ongelezen bericht door Silk » 21 aug 2004 09:11

de prequel is veel later uitgekomen. Ik zou de reeks lezen zoals ze gepubliceerd werd. Lees dus eerste Het Zwaard-De elfenstenen-Wenslied trilogie en daarna de erfenis van shannara. ;)

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 22 aug 2004 10:43

Owkay, dankjewel :-D

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 23 aug 2004 10:03

Laat ons gerust weten wat je ervan vond. Zijn er nog anderen die hun ervaringen met Shannara (of ander werk van Brooks) met ons willen delen? :)

Samuel
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Samuel » 23 aug 2004 13:07

Ik heb de eerste serie van Shannara gelezen (Zwaard, Elfenstenen, Wenslied).
Vond ze alledrie wel een beetje veel op Tolkien lijken, maar ik vond ze toch leuk.
Ik heb net vorige week De Heks van Shannara besteld, het eerste deel van De reis van de Jerle Shannara. Deze lijkt me nog beter dan de vorige delen, meer een eigen karakter.

Mave
Avonturier

Ongelezen bericht door Mave » 24 aug 2004 17:59

De Magische Koninkrijk serie is om iets luchtigs te lezen geslaagt. Maar als hoogstandje of voor dieptegang absoluute niet :). Shannara...ik vond het een beetj saai. Op een gegeven moment ben ik gestopt om dat er aan de serie maar geen einde kwam. De serie was niet interessant genoeg om vol te houden, voor mij: geen echte karakter diepte, dezelfde formule iedere keer maar weer (nageslacht, druide, demonen, elven...soms wat mensen en elfenstenen..). Een soort Eddings: een beproefde formule constant hergebruiken, in een eeuwigdurende Jordan stijl. Eddings is echter amusanter om te lezen :P

Hoewel Brooks "The Word and the Void" (zo heette het toch? Ik weet niet ezeker meer hoe het heet in het NL... Het Woord en de Leegte?) van een ander soort kaliber is en wat donkerder is qua verhaal en ook wat meer diepte.

Silk
Toerist

Ongelezen bericht door Silk » 04 sep 2004 10:37

Samuel schreef:Ik heb de eerste serie van Shannara gelezen (Zwaard, Elfenstenen, Wenslied).
Vond ze alledrie wel een beetje veel op Tolkien lijken, maar ik vond ze toch leuk.
op verschillende fora hoor ik dit maar ik snap maar niet waar men dat haalt. Bij Brooks gaat het om verschillende verhaallijnen op één wereld maar op verschillende tijdstippen in de geschiedenis terwijl Tolkien een wereld beschrijft waar één queeste op één moment gedaan wordt (zelfs de hobbit sluit aan op lotr). Dat het veel gaat om een magisch voorwerp met een queeste daar kan ik nog inkomen maar wat dan met andere fantasy-series waar het ook zo is...

Jee
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jee » 28 sep 2004 19:55

Hoewel Brooks "The Word and the Void" (zo heette het toch? Ik weet niet ezeker meer hoe het heet in het NL... Het Woord en de Leegte?) van een ander soort kaliber is en wat donkerder is qua verhaal en ook wat meer diepte.
Dat was echt goed. Ik vind het niet leuk dat hij er niet meer op door gaat. Maar inderdaad zit er geen enkele verband tussen TOlkien en Brooks. De familie banden? Maar De shannara serie was wel minder in de Jerle Shanarra... ff hopen dat THe HIGH druid beter gaat.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 29 sep 2004 06:24

Het zwaard van shannara heb ik gelezen en de volgende twee delen ook. Het eerste deel vond ik zelf ook veel op Tolkien lijken (en dat is in deze dus niet positief bedoeld). Het verhaal (zwaard van shannara) las wel lekker weg maar de volgende twee delen hebben geen diepe indruk achter gelaten ik had toen de indruk dat het meer van het zelfde was, ik weet heel vaag waar het over gaat maar dat is het wel. Op zich vond ik de verhalen niet saai of iets dergelijks want anders had ik de boeken niet eens uitgelezen.

Overigens is het ook al weer een aantal jaren geleden dat ik de boeken gelezen heb (uit de bieb dus dat is inmiddels al weer minimaal 7 jaar geleden). Het gevoel wat ik aan de boeken heb overgehouden heeft mij niet overtuigd om ze aan te schaffen, en mij waarschijnlijk heeft weerhouden om meer Terry Brooks te lezen. Nu ik weer over een bieb pas beschik haal ik misschien weer eens een van de delen die ik nog niet gelezen heb om mijn herinneringen bij de boeken weer op te frissen. Mogelijk stel ik mijn mening bij en schaf ik ze alsnog wel aan. Maar voorlopig heb ik nog een flink aan te schaffen lijstje en te lezen stapel liggen thuis.

~ Agravain ~

Esk
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esk » 29 sep 2004 20:02

Ik ben er nog niet echt uit wat ik vind van Terry Brooks. Jaren geleden toen ik net begon met fantasy heb ik ze voor 't eerst gelezen en toen vond ik ze echt ge-wel-dig, maar onlangs heb ik de 1e trilogie aangeschaft (die van de elfenstenen/wenslied/zwaard serie) omdat in mijn herinnering ik het leuke boeken vond, maar volgens mij heb ik ooit een andere trilogie van hem gelezen, want deze serie vond ik vrij oppervlakkig en dat kon ik me niet herinneren. Ook het verhaal leek wel op wat ik kende, maar was niet hetzelfde. Mijn mening over de boeken: wel aardig, maar niet meer dan dat.

Verder heb ik Ilse Witch (The Jerle Shannara) ook, daar zat naar mijn idee wel meer diepgang in, maar op de een of andere manier kan ik er niet doorheen komen :snurk: . Ben al drie keer begonnen en evenzoveel keren heb ik het maar weer opgegeven.

Kortom: ben er nog niet helemaal uit...

Esk

liadan
Avonturier

Ongelezen bericht door liadan » 01 okt 2004 11:26

ik weet ook eigenlijk gezegd niet wat ik met terry brooks aan moet... sommige mensen zweren erbij, maar ik heb zijn 1e 3 delen ongelezen in de kast liggen..
ben wel begonnen aan deel 1 maar vond het punt 1 erg veel op tolkien lijken en dat vond ik een beetje te veel van hetzelfde en ik vond het verhaal minder sterk dan bijv. tlkien waardoor ik elke keer afdwaalde.
en als ik dat met een boek heb dan is het voor mij snel over..
lezen moet wel leuk blijven....
tja ik weet echt niet wat ik van terry moet denken.....

Plaats reactie