James Clavell

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

caelis
Ontdekkingsreiziger

James Clavell

Ongelezen bericht door caelis » 04 nov 2009 15:50

De boeken van James Clavell zijn eigenlijk niet in het genre fantasy te plaatsten.
Maar aangezien hier veel mensen ook van geschiedenis houden kan deze auteur hier eigenlijk niet missen.

Clavell is een inmiddels overleden schrijver van een 10 - tal boeken. Van deze boeken springen (voor mij) de Azie-Saga er boven uit.
Een aantal van deze boeken zijn dan ook verfilmd (in film of mini serie). Zoals Shogun en Nobel House.

Het zijn boeken die zich afspelen in Azie, in verschillende tijdperiodes. Zo speelt Shogun zich af in het Japan van 1600 en Nobel House tijdens de oprichting van Hong Kong ergens in 1800

Voor geintresseerden verdere info over James Clavell:
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Clavell

Waarom ik vind dat deze auteur een eigen topic nodig had in de schrijvershoek?
Clavell heeft de boeken geschreven met een enorme kennis van het verleden en de cultuur in de verschillende Aziatische landen. De boeken laten je dus bijvoorbeeld echt kennis maken met het oude Japan met de samoerai en het enorme eergevoel.
De boeken zijn gebaseerd op historische verhalen/gebeurtenissen, waar door Clavell een eigen twist aan gegeven is.
De verhalen zijn dus geen fantasy maar wel enorm tof om te lezen en erg interressant als je benieuwd ben naar de historie en andere culturen.

Meer kenners van Clavell hier? Ook al zijn de boeken geschreven tussen ong '60 en '90.

Hmm, als ik het zo terug lees dan lijkt het misschien een beetje saai.. Maar het tegenovergestelde is waar!

Minnie
Beheerder

Re: James Clavell

Ongelezen bericht door Minnie » 04 nov 2009 19:13

Ik heb Shogun ooit gekregen van mijn meter. Omdat het mij zo'n saai boek leek heb ik het doorgegeven aan een vriendin van mij :$

Plaats reactie