Markus Heitz

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Markus Heitz

Ongelezen bericht door Midwinter » 13 mar 2007 13:54

Met het boek De Dwergen lijkt de Duitse schrijver Markus Heitz een prima indruk achter te laten in Nederland en België. Ik zie de laatste maanden veel lovende recensies over zijn fantasydebuut. Afgelopen zaterdag lagen er een paar proefhoofdstukken bij de boekhandel, waar ik er uiteraard één van heb meegenomen.

De Dwergen met fragment

Jullie mening over deze schrijver?

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door Phedre » 13 mar 2007 21:37

Ik heb het een tijdje geleden gelezen (heb de duitse en nederlandse editie, hoe bibliofiel kun je zijn?) en heb het dus al gelezen. Het is werkelijk een geweldig leuk boek. Lekker ouderwetse fantasy met dwergen in de hoofdrol. Er zit leuke humor in, spannende momenten, etc. Ook wel flink wat clichemomenten en stukkies, maar als gewoon lekker leesboek is het echt super.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 05 apr 2007 19:59

Vandaag deel 2 en 3 (Der Krieg der Zwerge en Die Rache der Zwerge) gekocht. Deel 1 hadden ze jammer genoeg niet dus die koop ik hopelijk binnenkort eens een keer. En als die in huis is kan ik mijn Duits weer eens wat ophalen :P.

cartmond
Toerist

deel 1

Ongelezen bericht door cartmond » 24 aug 2007 09:29

Nou, ik heb gister het vertaalde deel 1 uitgelezen, De dwergen, en ik vond het een prachtig boek! Ok, natuurlijk heeft t z'n roots in LOTR en ok, het verhaal is vrij rechttoe rechtaan, maar dan wel op een goede manier. De karakters zijn schitterend neergezet (niet allemaal even uitgebreid, maar dat kan nog komen, aangezien er nog 2 delen volgen). Er zit humor in met leuke sarcastische dialogen, er vloeit veel bloed, niet te veel zoetsappige romantiek en veel moed. Een echt heldenverhaal dus, maar dan allemaal net niet standaard.
Aanrader!

Bazs
Toerist

Ongelezen bericht door Bazs » 24 aug 2007 11:28

Ik vond het verhaal heel erg tegenvallen.

De verschillende types dwergen, dat lijkt regelrecht gestolen uit de Dwarven Nations trilogie van Dan Parkinson (helaas niet meer verkrijgbaar), inclusief verschillende kenmerken van de rassen (goudsmeden, leiders, 'slechte' dwergen en noem maar op).

De plot was behoorlijk voorspelbaar, met name het einde was al van verre af zichtbaar. Een groot aantal personages kwam gewoon niet uit de verf en ook de hoofdpersoon kwam met tijden te simplistisch over en werd teveel nadruk gelegd op bepaalde eigenschappen, waarbij ik vaak het gevoel had dat dat al meerdere malen verteld was en liever had dat de schrijver door ging met het verhaal.

Aangezien er verder ook nog een flink groot stuk van LotR is 'overgenomen', heb ik geen goed gevoel aan het boek overgehouden. Ben persoonlijk blij dat ik het slechts geleend en niet gekocht heb.

cartmond
Toerist

Ongelezen bericht door cartmond » 24 aug 2007 13:10

Ik leen bijna alle boeken. Tenzij ik een tijdje na het lezen zoiets heb: verdorie, dat was een goed boek zeg! :) Dan wil ik m nog wel eens bestellen.

Maar het is waar, natuurlijk zitten er haken en ogen aan het verhaal en het is ook niet bijster origineel, maar ik vond er toch genoeg vaart en humor in zitten om te blijven boeien. En onder het mom van beter goed gejat dan slecht verzonnen, vind ik het dus een vermakelijk boek :P

En ik ben ook een World of Warcraft fan, en daar had het erg veel van weg (over jatten gesproken). Daar heb je ook mensen, dwergen (goede en slechte), elven (goede en slechte), orcs, ogres, trollen etc.

Bazs
Toerist

Ongelezen bericht door Bazs » 24 aug 2007 16:50

Op zich ben ik niet eens zo'n tegenstander van jatten. Het is tegenwoordig erg lastig om iets nieuws te schrijven is, omdat bijna alles wat de meeste schrijvers bedenken (genoeg ruimte voor uitzonderingen zo :D ) al eens een keer door iemand bedacht is. Als een schrijver dan bepaalde dingen combineert en er dan een leuk nieuw verhaal van maakt, heb ik daar niet zo'n moeite mee. Bij deze had ik dat wel, omdat het haast wel lijkt of de schrijver eigenlijk niets eigens introduceert en dat vind ik dan wel erg jammer.
Je hebt wel gelijk, het leest lekker weg, maar voor mij is het geen blijvertje.

Wat de humor betreft, daar heb je wel gelijk in, daar zaten wel leuke dingen tussen, alleen bleef de schrijver daarna dezelfde grapjes terug laten komen en dan is op een gegeven moment ook daar de lol van af.

Het is maar goed dat smaken verschillen :D

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Markus Heitz op bezoek in Nederland

Ongelezen bericht door Midwinter » 10 okt 2008 22:12

Markus Heitz komt naar Nederland! Tussen 19 en 22 november geeft hij lezingen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het schema wordt mogelijk nog uitgebreid.
  • Lezing en signeersessie op woensdag 19 november vanaf 20:00 in de Openbare Bibliotheek Amsterdam.
  • Lezing / gesprek op donderdag 20 november om 14:00 in de Deutsche Internationale Schule in Den Haag.
  • Lezing en Q&A in Selexyz donner in Rotterdam op zaterdag 22 november vanaf 14:00.
Bron

Minnie
Beheerder

Re: Markus Heitz

Ongelezen bericht door Minnie » 02 mar 2012 10:08

Al een pak boeken van deze schrijver gekocht, maar eigenlijk nog steeds niets van hem gelezen. Riskant, maar ja, ik heb dan ook zo'n rare tik dat ik eerst alles koop eer ik begin te lezen. :lol:

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 07 mar 2012 22:20

Ik ben tegelijkertijd bezig in De Dwergen Deel 1 en De Donkere Tijd deel 3. Hoewel de Dwergen eigenlijk beter is geschreven, word ik momenteel meer geboeid door de Donkere Tijd serie. Ik vind een menselijke hoofdpersoon toch fijner dan een dwerg als hoofdpersoon. Maar beide series zijn erg leuk om te lezen. Erg origineel zijn ze niet, maar gewoon een spannend fantasyverhaal met helden en slechterikken en queestes (De Dwergen) dan wel profetieën (De Donkere Tijd) is ook wel eens leuk om te lezen.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 29 mei 2012 14:39

ik ben zeer geboeid door de donkere tijd. De magie is niet overheersend maar kan wel de aarde doen beven, stukje per stukje wordt er meer prijs gegeven, sympathy voor een slechte waarvan je weet dat ie eigenlijk goed is...mooi uitgewerkt. Wel veel landen en heersers en namen, maar dat is goed te volgen, net zoals het lekker politiek gekokkel. Grappige stukken ook, Fiorel is echt een grapjurk :feest:
Ik krijg elke maand een deel, ik belde net of ik voor de vakantie niet 6 delen tegelijk kon krijgen...nee dus, pfff ECI, daar snappen ze echt niet hoe ze een klant moeten verwennen, enkel winst maken telt, maar da's een ander topic.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 29 mei 2012 17:37

Ik vind dat deel per maand nu net wel intressant. :)

Ik ben trouwens nog steeds niet begonnen in een van zijn boeken. Overlaatst wel met Collecters in mijn handen gestaan om erin te beginnen, maar dan toch weer terug in de kast gezet en iets anders gekozen. :roll:

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 30 mei 2012 12:50

Ik vind dat deel per maand nu net wel intressant.
Dat is het ook, maar ik heb nu behoefte aan enkele boeken omdat ik op vakantie ga en dan lees ik een boek of 10.

Maar...het kon dus niet. 1 per maand wordt niet veranderd, zelfs niet als ik de voordeel prijs skip. (n)

Maar...Markus Heitz schrijft goed vind ik dus (om het terug on topic te krijgen) :engel:

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 30 mei 2012 13:07

Welke leesvolgorde zou jij aanraden Elmer?
De dwergen-boeken en de Donkere Tijd + Nieuwe Tijd is niet moeilijk, maar zijn andere boeken, hebben die een specifieke volgorde? Daar geraak ik moeilijk aan uit. Ik dacht dat Collectors apart is, en dan de serie Kinderen van Judas, Judoszoon en Judasdochter samen. Maar vooral, waar plaats ik Ritus, Sanctum en Bloedportaal ergens? :s

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 30 mei 2012 13:13

Ik ken enkel de donkere tijd, daar ben ik in begonnen (van 1 tot 12 denk ik)...de andere boeken van Heitz ken ik nog niet.

Plaats reactie