Raymond E. Feist

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

Caemlin

Raymond E. Feist

Ongelezen bericht door Caemlin » 12 mar 2004 15:05

Op een fantasy forum, mag een Raymond E Feist topic natuurlijk niet ontbreken. Hij is toch een van de auteurs die het fantasy genre populair maakte met zijn 'oorlog van de grote scheuring'. Feist was vroeg een van mijn favorieten, maar zijn laatste boeken zijn kwalitatief gezien, gewoon hard achteruit gegaan. Zijn laatste boek 'koning der vossen', heb ik nog niet gekocht, heeft iemand hem al gelezen. Zo ja, wat vind je ervan?

Voor de mensen die nog geen kennis hebben gemaakt met feist, staat hieronder een lijst met zijn boeken. Op 1 boek na, spelen al zijn verhalen zich af op de werelden Midkemia en Kelawan.

De Oorlog van de Grote Scheuring:

Magiër
Zilverdoorn
Duisternis over Sethanon
Prins van den bloede
Boekanier des konings

De boeken van de Slangenoorlog:

De schaduw van een Duistere Koningin
De macht van een koopmansprins
De razernij van een demonenkoning
De scherven van een verbrijzelde kroon

Krondor:

Krondor - Het Verraad
Krondor - De moordenaars
Krondor - Traan der Goden

Legenden van de Oorlog van de Grote Scheuring:

Eerste legende - De eervolle vijand
Tweede legende - De drie huurlingen
Derde legende - Robbie de Hand

Keizerrijk-trilogie:

Dochter van het keizerrijk
Dienaar van het keizerrijk
Vrouwe van het keizerrijk

Het conclaaf der Schaduwen:

Klauw van de zilverhavik
Koning der vossen

Elfensprook

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 13 mar 2004 19:14

ik heb 12 boeken van hem gelezen: Oorlog van de grote scheuring, Slangenoorlog en Keizerrijk-Trilogie. Die boeken vind ik allemaal erg goed maar mijn favoriet is toch Magier, zijn sublieme debut.
Maar zijn andere boeken zullen nog wel een tijdje moeten wachten, heb gehoord dat ze van veel slechter niveau zijn.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 13 mar 2004 19:15

ik ben bezig in magier, maar ben nog niet zo ver

phantomy
Toerist

Ongelezen bericht door phantomy » 14 mar 2004 12:55

Ik ben Feist gaan lezen op het moment dat ik van Midwinter Zilverdoorn voor mijn verjaardag kreeg.
Ik vind de boeken van Feist vaak heerlijk om te lezen al zijn ze soms wat voorspelbaar vooral de boeken over het keizerrijk met Mara als hoofdpersoon. Ik ben nu ook in de nieuwe serie bezig en die vind ik inderdaad wat minder leuk.

Morena
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Morena » 14 mar 2004 13:32

Ik heb alleen Elfensprook gelezen, en dat vond ik een leuk boek, het leest lekker weg en blijft spannend. :)

sophy
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door sophy » 14 mar 2004 21:37

ik heb al zijn boeken gelzen en vind ze zowat allemaal geweldig. de boeken van de slangenoorlog vond ik niet leuk, daar ging iedereen maar een beetje dood om stomme redenen, zoals een verdwaalde pijl.
zijn leukste boek vind ik zilverdoorn, eigenlijk vindt ik alle boeken van Robbie wel leuk. de Krondor triologie staat ook tweede bij mij, maar zilverdoorn blijft het leukst.

Sal A. Mander
Avonturier

Ongelezen bericht door Sal A. Mander » 15 mar 2004 10:51

Feist, tja, de man die ooit zulke goede boeken schreef, als Magiër en de oorlog van de grote scheuring. Maar de laatste tijd bakt hij er niet zoveel van, zoals die Krondor Trilogie en als meest recente dieptepunt: Koning der Vossen.
Ik hoop echt dat hij weer met leesvoer komt zoal we van hem in het begin gewend waren.
In mijn favoriete schrijvers lijstje is hij in elk geval flink aan het dalen.

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 15 mar 2004 12:56

Ik vond Krondor juist erg leuk!

Sal A. Mander
Avonturier

Ongelezen bericht door Sal A. Mander » 15 mar 2004 23:09

whitedragon schreef:Ik vond Krondor juist erg leuk!
Sorry, maar het gegeven dat het verhaal oorspronkelijk voor een computerspel was, haalde je er te duidelijk uit.
Ik ben bij Feist het niveau van eerder werk gewend, en dan was deze gewoon een stuk minder.

Archdruid
Toerist

Ongelezen bericht door Archdruid » 15 mar 2004 23:34

De Keizerrijk trilogie (geschreven samen met Wurts) staat voor mij bovenaan. De boeken van de Oorlog van de grote Scheuring zijn ook zulke slaapvreters. De boeken van de Slangenoorlog staan nog ongelezen in de kast.
Tussendoor had ik Krondor gelezen en dat was fout, fout, fout! Inderdaad zit je dan gewoon het script van een computerspel te lezen. Voor een RPG computerspel accepteer je dat je van boodschap naar boodschap gestuurd wordt, maar om dat nou als "spannend" verhaal te lezen... :(

sophy
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door sophy » 20 mar 2004 18:13

Krondor was wel erg RPG ,maar daar moet je een beetje door heen kijken, dan is het verhaal erg leuk. (vind ik)

Caemlin

Ongelezen bericht door Caemlin » 20 mar 2004 22:08

Krondor was echt niks aan. Gorath, was het enige karakter die nog een beetje te pruimen was. Maar karakters zoals prins Arutha waren lang niet zo interessant als in de vorige boeken. En het verhaal zelf, was ook een slap aftreksel van de oorlog van de grote scheuring.

Cereus

Ongelezen bericht door Cereus » 23 mar 2004 21:05

Raymond E. Feist, ook een van de populairste fantasy auteurs. En ook dat vind ik best wel begrijpelijk. Zijn debuut (Magician) was een boek wat ik nog steeds weet te waarderen. Het boek was natuurlijk geen hoogstandje, maar het stak met kop en schouders boven de rest uit. Ik was toen ook best wel benieuwd naar het vervolg. Silverthorn was jammergenoeg al een stuk minder. Het boek was lang niet zo spannend als 'Magiër'. Maar toch, was deel twee van een serie die uiteindelijk vijf delen zou hebben, beter dan de conqurentie. Duisternis over Sethanon was voor mij een grote verrassing. Blijkbaar had Feist weer inspiratie gekregen, want dit deel was gewoon buitengewoon goed. Naar mijn mening beter dan 'Magiër'. Maar helaas, vanaf dat moment sloeg het noodlot toe. Deel vier en deel vijf van de serie (Prins van den bloede en boekanier des konings) waren niet te pruimen. Het was gewoon schandalig, dat iemand, die zo goed begonnen was, de serie met een groot onbevredigend gevoel afsloot. Over de 'Slangenoorlog' ga ik het niet eens uitgebreid over hebben. Dat was het soort fantasy wat je in de prullenbak zou gooien. Des te groter was de verassing toen de keizerrijk trilogie uitkwam. Deze serie was in tegenstelling tot de eerdere miskleunen wel goed te lezen. De boeken hadden meer diepgang dan voorheen, en de spanning werd goed opgebouwd. Even dacht ik dat Feist weer op het goed spoor zat, maar de series 'Krondor' en 'legenden van de oorlog van de grote scheuring' hebben me doen inzien dat we Feist niks meer hoeven te verwachten. Dat bewijst de serie waar hij nu aan werkt nogmaals.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 26 mar 2004 22:49

Ik koop hoogstwaarschijnlijk binnen kort De legende van de oorlog van de grote scheuring, dan ook meteen alle drie de boeken...

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door Phedre » 26 mar 2004 23:28

Is er al een Feist-fan die 'De Houtjongen' heeft gelezen dan? Is soort mini-boekje. En het is al een tijdje uit.

Plaats reactie