Douglas Adams

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Douglas Adams

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 23 mei 2005 16:21

Ik zag dat er nog geen topic was voor Douglas Adams dus bij deze. :)

Douglas Adams is bij de meeste misschien wel bekend voor zijn "Hitch-Hikers Guide to the Galaxy" reeks maar ook de Dirk Gently reeks is redelijk bekend.

Zelf heb ik de Hitch-Hikers Guide to the Galaxy omnibus en lees nu boek twee. Een erg humoristische schrijver, al vind ik Pratchett toch net wat beter.

Welke boeken hebben jullie van Douglas Adams gelezen en wat vonden jullie ervan?
Zijn jullie het eens met mijn Pratchett mening?
Welke karakters vinden jullie leuk uit de boeken van Douglas Adams?
En al het andere wat jullie kwijt willen ten aanzien van Douglas Adams kunnen jullie in dit topic kwijt.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 23 mei 2005 17:21

Nou laat ik het spits maar afbijten: van Adams heb ik Het Transgalactisch Lifters handboek gelezen, deel 1 tot en met 4. Deel 1 t/ 3 heb ik al jaren thuis staan, deel 4 was ik te laat mee, maar binnenkort weer een kans. Alleen zal de omslag dan denk ik niet meer bij 1 tm 3 passen, maar ik heb toch liever de serie compleet. De Dirk Gently ken ik alleen van de achterflap van TLH, maar die omschrijving sprak mij niet zo aan.

Goed de boeken zelf: prachtige humor, al vond ik het laatste deel wat minder dan de eerste drie. Pratchett is nog absurder in zijn humor, maar het scheelt niet veel denk ik. Persoonlijk lees ik ze alle twee even graag. En dan nu mijn lievelings karakter: surprise surprise: Hugo. Die naam alleen al (ooit voor mijn engelse boekenlijst ook de engelse vertaling "gelezen", dwz nederlands en de namen even nagezocht :D, die van Amro Bank weet ik nog dat was Henry Ford in de engelse vertaling die van Hugo ben ik vergeten) Als ik dat lees dan hoor ik gewoon hoe je Hugo dient uit te spreken, erg sloom.

~ Agravaìn ~

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 23 mei 2005 17:33

Agravain schreef:die van Amro Bank weet ik nog dat was Henry Ford in de engelse vertaling
Volgens mij bedoel je Ford Prefect. Naar het, volgens Adams, rare kleine autootje.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 23 mei 2005 17:37

Ach na ruim 15 jaar mag ik toch wel een foutje maken of niet? Ford had ik in iedergeval wel goed :D.

~ Agravaìn ~

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door Phedre » 23 mei 2005 18:59

Ik heb de engelse hardcover met alle boeken erin, plus kort verhaal, voor maar 16,95..:-) Ik heb alleen deel 1 gelezen, vond het leuk, maar niet zo leuk als Pratchett.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 28 mei 2005 01:07

Ik vind de grappen wel sterk (bijvoorbeeld dat stuk dat de huisgenoot van Ford zich voor een bulldozer heeft geworpen en Ford er alles aan doet om hem zover te krijgen om ergens anders te gaan praten). De humor is dus erg goed. Het verschil tussen Adams en Pratchett vind ik dat Pratchett veel meer grappen achter elkaar schrijft. Bij Adams zijn er stukken bij die wat slap overkomen omdat de kracht van de serie, de humor, niet echt of niet duidelijk aanwezig is.

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 04 jun 2005 14:41

Ik heb deel 1 pas geleden gelezen, en ik vond het boek ontzettend grappig, en heb meteen m'n moeder het onder haar neus geduwd. Die kon namelijk de humor van Pratchett nog niet helemaal aan, dus dit tempo moest ze toch bij kunnen houden. Ik vond het wel een voordeel dat hij er een beetje rustig aan mee deed, in plaats van het een grote komedie te maken. Overigens vond ik Zaphod wel een tikje vervelend worden. zo'n personage dat té nadrukkelijk aanwezig overkomt.

lord idiot
Technicus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lord idiot » 04 jun 2005 14:49

Ik heb het eerste deel gelezen, en heb inmiddels de omnibus klaar liggen. Deel 1 vond ik geweldig, maar een beetje weinig "verhaal". Het verhaal zelf had in een kwart van de pagina's gekunt. Adams verteld een hoop bijzaken, maar vergeet een verhaal te vertellen. In het boek valt dat niet zo heel erg op, maar in de film is het duidelijk merkbaar.

De humor bij pratchet is net zo goed, en pratchet weet wel er nog een verhaal mee te vertellen, dus in mijn ogen is pratchet beter. Dit neemt echter niet weg dat Adams heerlijk wegleest en toch wel een aanrader is.

Musketier
Toerist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Musketier » 01 jul 2005 17:32

De HHG is gigantisch grappig. Leuke is ook dat er, achteraf, zelfs nog enige samenhang (niet te veel :P) in zit. Kan je je bv die walvis en die bloempot nog herinneren die in deel 1 uit de lucht komen donderen? Wel, in deel 3 (iirc) komt daar zowaar een reden voor. Een heel erg ver gezochte reden die verder nog steeds niks met het verhaal te maken heeft, maar dat terzijde :P
Of "thanks for all the fish". Zo'n ontzettend vage titel die niks met het verhaal te maken heeft maar dan aan het eind wel logisch blijkt te zijn, en heel sterk :D

Maar de HHG moet het ook niet hebben van een echt verhaal maar van zijn beschrijvingen, hilarische situaties en compleet geschifte systemen en ideeën. En dat vind ik prima :)

Btw, deel 1 van de HHG is ouder dan deel 1 van de discworld-serie. Dus eigenlijk heeft Pratchett de stijl gewoon gejat ;)

(ik ben absolute een pratchett-fan hoor)

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Re: Douglas Adams

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 14 jul 2009 19:32

Ik ben nu Life, the Universe and Everything aan het lezen. En al vind ik het tijdens het lezen erg grappig en snap ik het verhaal, toch merk ik dat ik eigenlijk niks meer weet van deel 2. Deel 1 zit nog wel redelijk in mijn geheugen. Dankzij de film gok ik. Maar van deel 2 kan ik me echt amper iets herinneren. :S

Ik gok dat dit een serie wordt die ik vaker zal moeten lezen. :P

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 09 aug 2009 14:37

Ondertussen heb ik ook So Long, and Thanks for All the Fish, Young Zaphod Plays it Safe en Mostly Harmless gelezen. Best een leuke serie. Al komt het niet in mijn top 10 te staan. Hoe verder de serie komt hoe chaotischer het ook wordt. Dus ik vraag me af of ik over een jaar of twee nog weet wat er zoal gebeurd is in de verhalen. :P

Ik las trouwens Adams voor zijn overlijden nog een 6de verhaal wilde schrijven, maar daar is dus niks van terecht gekomen. Nu las ik daarbij ook dat Eoin Colfer dit verhaal nu schrijft. Nu heb ik zelf het eerste boek van Artemis Fowl van hem wel gelezen, maar dat vond ik toch wel heel anders dan The Hitchhickers Guide.

Wat denken jullie, gaat het 6de boek wat worden?

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 09 aug 2009 15:44

Dat van Eoin Colfer wist ik niet, maar dat zesde boek is volgens mij The Salmon of Doubt en is enkele jaren geleden verschenen in zijn onafgewerkte vorm. Adams wou er eerst een Dirk Gentlyboek van maken (naast de Hitchhiker's-reeks heeft hij nog twee boeken geschreven over Dirk Gently) maar naarmate het verhaal vorderde vond hij dat het toch beter in het Hitchhikeruniversum paste. Ik heb het overigens nog niet gelezen. Als Colfer het boek echt gaat afmaken, weet ik toch niet of ik het zou lezen. Ik ben ooit eens begonnen in Artemis Fowl en was... niet echt enthousiast :P

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 19 aug 2009 09:00

Ja, zoiets had ik ook al gelezen.

Ach, wie weet schrijft er ooit wel iemand een recensie over op Aeon. :P Dan horen we vanzelf wel of het een interessant boek is voor de collectie.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 02 nov 2017 00:20

Deel 6 is uiteindelijk dus uitgekomen onder de naam And Another Thing...

En deze heb ik, nadat het boek al jaren op de boekenplank stond, dan toch eindelijk gelezen. Het is een aardig boekje geworden. Meer een eerbetoon aan Adams eerdere werk (geschreven door een groot fan), dan echt een vernieuwend verhaal. Als je dit boek gaat lezen, zorg er dan in ieder geval voor dat je niet al te gehecht bent aan het werk van Adams (al was dat in de latere boeken ook lang zo goed niet als in zijn eerste).
There is no such thing as an ending, or a beginning for that matter, everything is middle.

Plaats reactie