Terry Pratchett

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Re: Terry Pratchett

Ongelezen bericht door Midwinter » 07 mar 2009 15:29

Volgens Wiki zijn er eenendertig Discworlds, waarvan dertig vertaald. En dan nog een aantal losse kinderboeken. Dus dat wordt een verzameling op zich! :)

Pratchetts boeken moeten je wel liggen. De een ligt bij ieder boek weer in een scheur van het lachen, de ander 'snapt' de humor niet en vindt er weinig aan. Persoonlijk vind ik dat er wel leuke grapjes in zitten, maar om de een of andere reden kunnen de verhalen me niet tot het einde boeien. Verscheidene pogingen gedaan ('Wacht! Wacht!', 'Zieltonen' en 'The Truth'), maar telkens vergat ik weer dat ik ze aan het lezen was. Ook bij de verfilming van Hogfather bekroop me een gevoel van verveling, waarop ik concludeerde dat Pratchett gewoon niet mijn schrijver is.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 07 mar 2009 16:59

:huh: Ik wist dat het er veel waren, maar zo'n lijst :huh:
Ik heb er al 3, dus al goed op weg he :lol:

@ Midwinter: Tis dan waarschijnlijk beter om eerst 1 boek te lezen voor ik verder ga met kopen. :s

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 07 mar 2009 17:34

Nou, er is ook nog wel een verschil tussen de boeken zelf. Zo vind ik de enkele boeken die ik gelezen heb over de heksen niet echt denderend... Maar de boeken met de DOOD vind ik dan weer geweldig. Anderen hebben dat dan weer net andersom. Dus mocht het eerste boek dat je leest je niet bevallen dan zegt dat nog niet echt veel over de rest van de boeken.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 07 mar 2009 21:37

Nu maak je het me helemaal moeilijk!
Er zit maar 1 ding op, alles kopen en stuk voor stuk lezen :lol:
(Mijn man krijgt nu al grijs haar van mijn collectie boeken)

lord idiot
Technicus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lord idiot » 11 aug 2010 18:46

Groot probleem bij Pratchett is dat het zich moeilijk leent voor vertalingen. Bij een boek als Soulmusic bestaat ongeveer de helft van het boek uit woordgrapjes. Hoewel de vertaler zijn best doet om deze ook in het Nederlands over te laten komen is dit natuurlijk niet altijd haalbaar. Ik ben een paar keer in een Nederlands deel begonnen (en weer afgehaakt) voor ik aan de Engelse begon. Dat heeft uiteindelijk geleid tot het uitlezen van de complete serie.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 11 aug 2010 19:36

Ik ben niet zeker genoeg van mijn Engels om veel boeken in deze taal dan te gaan lezen. Daarom houd ik het maar in het Nederlands. Ondertussen heb ik al een 6-tal boeken gekocht van Pratchett, maar nog geen enkele gelezen. ;)

lord idiot
Technicus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lord idiot » 11 aug 2010 19:37

Je zou ook kunnen zeggen dat leuke engelse boeken lezen de beste oefening is die je je kan wensen ;)

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 11 aug 2010 19:43

Ja, daar heb je ook gelijk in. Maar in twijfel dat ik dan wel alles zou kunnen volgen. Als er zo echt veel taalgrapjes in verwerkt zijn weet ik niet of ik die dan zou begrijpen. Dan mis ik die ook niet als ik toch in het Nederlands lees.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 18 jul 2012 18:20

Ondertussen al 3 delen van de Schijfwereld gelezen. Het eerste deel was echt niet mijn ding.
Ik had het gevoel dat er een reeks gebeurtenissen verteld werden die niets met elkaar te maken hadden, alleen wel met dezelfde personages. Niet echt een rechtlijnig verhaal. Had het boek dikker geweest, ik had het waarschijnlijk zelfs niet uitgelezen!
Deel 2 was dan al wat beter, meer een samenhangend verhaal. De personages konden mij nog niet echt bekoren, behalve Kist dan. Die is wel grappig!
En deel 3 vond ik dan al veel beter. Andere personages, op andere plaatsen op de Schijfwereld. Dit beviel me wel.
Ik kijk zelfs al uit naar het volgende deel, Dunne Hein. Dood ben ik al eens vluchtig tegengekomen in een voorgaand deel, ik vermoed dat het leuk gaat worden om een gans verhaal rond dit personage! :)

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 22 nov 2012 16:34

De fans zullen het al wel weten, want het is al langer bekend, dat Pratchett lijdt aan een zeldzame vorm van de ziekte van Alzheimer. Dit betekent dat hij over een tijdje niet meer aan zijn Schijfwereld boeken kan werken en dat er dus geen nieuwe delen van zijn hand uit zullen komen.

Terry Pratchett heeft echter aangegeven dat zijn dochter Rhianna zijn werk zal overnemen en verder zal gaan met het schrijven van verhalen binnen het Schijfwereld universum.

Wat denken jullie... Bied dit hoop voor de wereld van Schijfwereld?

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 22 nov 2012 21:09

Wel als die dochter net zo goed in schrijven is als haar vader. Maar dat je vader iets goed kan is helaas geen garantie dat je zelf ook iets goed kan. Als ze dezelfde schrijfstijl en hetzelfde type humor hebben kan ik me voorstellen dat die dochter leuke dingen kan toevoegen aan de serie. Het is in ieder geval goed van haar dat ze het gaat proberen. We zien vanzelf of de fans haar boeken ook leuk vinden.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 23 nov 2012 00:02

Het is in ieder geval geen onbekende in het schrijvers vak.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 17 feb 2013 12:39

Ik heb nog 2 boekjes uit deze reeks gelezen. (Leve de e-reader!)
Dus Dunne Hein gelezen. Echt wel leuk hoe De Dood wordt gebracht als personage. Ik heb hier echt veel om kunnen lachen. Tis zo'n droog personage, das echt iets voor mij. Ik hoop hem snel terug te zien. (klinkt luguber voor niet kenners denk ik)
En dan enkele weken terug Betoverkind gelezen. Deze vond ik minder leuk. Deze personages lagen me gewoon wat minder.

Maar ik ga zeker verder met de serie! Ben benieuwd wat dit gaat worden.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 17 feb 2013 15:31

De boeken met de DOOD die ik tot nog toe heb gelezen vind ik persoonlijk het leukste. Betoverkind is als ik me goed herinner met de drie heksen toch? Die heksen boeken vallen bij mij dan weer bij de slechtste van de reeks.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 17 feb 2013 17:11

Nee, Betoverkind was met die jonge betovenaar die de macht over Ankh-Meurbrock wou overnemen.

Plaats reactie