Terry Pratchett

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

nar
Avonturier

Terry Pratchett

Ongelezen bericht door nar » 11 feb 2004 10:55

ik vond dat deze er eigelijk ook bij moest!

wat vinden jullie van zijn vreselijk geschifte boeken?

liadan
Avonturier

Ongelezen bericht door liadan » 11 feb 2004 11:42

hmmm. heb er nog nooit een gelezen, het trekt mij op de een of andere maniet niet zo, maar misschien ben ik dan wel een beetje bevooroordeeld, want ik heb er immers nog nooit een gelezen :s

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 11 feb 2004 12:03

Is dat die van de schijfwereld boeken? Ik heb er een paar doorgebladerd en ze leken me niet interessant..

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door Phedre » 11 feb 2004 19:53

Ik lees Amazing Maurice op dit moment (nou ja, af en aan de laatstepaar weken..) en het is wel erg leuk om te lezen, lekker creatief en anders dan andere boeken. Van de pot gerukte verhalen zijn het..:-)

Er zijn nu mooie gebonden edities van de eerste paar delen verkrijgbaar (rest van de serie wordt ook heruitgegeven in gebonden editie).

Caemlin

Ongelezen bericht door Caemlin » 11 feb 2004 20:54

Terry Pratchet, ja, ik zal wel weer erg kritisch zijn, maar ik vind de boeken van deze auteur te simpel, en kan de humor niet waarderen

Lady L
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lady L » 12 feb 2004 11:00

Jaaa! Terry Pratchett!!

Ik heb alle beoeken van de schijfwereld serie in mijn kast staan! Het zijn ook allemaal eerste drukken, behalve deel 1 maar die is gesigneerd(met foto!). Ik ben er in begonnen omdat het formaat zo handig was om mee te nemen in de trein toen ik nog in A'dam op school zat. Na twee delen was ik helemaal verkocht!
Ik baalde er wel van dat ze het formaat veranderden, staat zo dom in de kast: iets van 18 kleine boekjes, en dan zijn ze ineens een stuk groter (en daardoor ook duurder :( )

Ik ben op de eerste fantasy-fair ook naar een lezing van hem geweest: die man verteld net zo grappig als hij schrijft!

nar
Avonturier

Ongelezen bericht door nar » 16 feb 2004 14:12

vreemde humor heeft hij wel

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 21 feb 2004 21:18

Pratchett rulez! Ik heb erg genoten van zijn boek 'Strata'. Het behoort niet tot de schijfwereld-reeks, maar het is zeker even goed, zelfs nog beter.
Enkele fragmenten:

‘In wezen,’ antwoordde Kim, ‘is het een eenvoudig apparaat voor het verhitten van rots tot een smeltpunt om het vervolgens onder druk uit te stoten.’
‘Waarom,’ zei Marco.
‘Voor vulkanen,’ zei de robot.
‘Dat allemaal om de schijf van vulkanen te voorzien! Waanzin!’
De robot rolde weer verder.
‘Dat zeg je nu,’ zei hij. ‘Wacht tot je de aardbevingsmachines ziet.’

...

De oudste priester brabbelde wat in het Latijn.
‘Hij zei “Spoedig zullen jullie beiden verwarmd worden door de vuren van de Hel,”’ zei Zilver behulpzaam.
‘Geweldig. ik ben hier pas een paar uur en heb nu al vrienden gemaakt.’

...

‘Marco slaat de geschikte mensen neer, vliegt ze hier heen en ik sla de stront eruit tot ik voldoende gehoord heb.’
Kim grinnikte. ‘Dat is wel iets anders dan cirkels in het zand tekenen, nietwaar?’
‘Maar veel effectiever.’

:lol: :-D :lol:

Daenerys
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daenerys » 22 feb 2004 21:07

<probeert uit alle macht het onderwerp van Maryson the vermijden...>

Ik ben niet zo gek op Pratchett, zeker niet sinds ik Robert Rankin gelezen heb.
"You didn't listen carefully enough," said the farmer. "But doom is doom, no matter how you spell it. Unless of course you spell it differently from doom. But then it would be another word entirely, I suppose."
Ik ga zeker met Ranking verder en laat Pratchett voor wat het is.

Gaia
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Gaia » 22 feb 2004 22:14

Ik vond zijn eerste Discworld boek wel grappig (dat is de enige die ik van hem gelezen heb, verder alleen maar fragmentjes gehoord van mijn toenmalige vriend die er volledig verslingerd aan is), maar niet grappig genoeg om ook direct de hele reeks erachteraan te lezen. Ik vind hem wel een bijzondere humor hebben, die ik best kan waarderen!

nar
Avonturier

Ongelezen bericht door nar » 14 apr 2004 11:43

ff wat quotes:

"Reflected-sound-of-underground-spirits?"

-- Economics explained (Terry Pratchett, The Colour of Magic)

All assassins had a full-length mirror in their rooms, because it would be a terrible insult to anyone to kill them when you were badly dressed.

-- (Terry Pratchett, Pyramids)

The Ephebians made wine out of anything they could put in a bucket, and ate anything that couldn't climb out of one.

-- (Terry Pratchett, Pyramids)

"What is this thing, anyway?" said the Dean, inspecting the implement in his hands. "It's called a shovel," said the Senior Wrangler. "I've seen the gardeners use them. You stick the sharp end in the ground. Then it gets a bit technical."

-- (Terry Pratchett, Reaper Man)

The Librarian had seen many weird things in his time, but that had to be the 57th strangest. [footnote: he had a tidy mind]

-- (Terry Pratchett, Moving Pictures)

"Students?" barked the Archchancellor. "Yes, Master. You know? They're the thinner ones with the pale faces? Because we're a university? They come with the whole thing, like rats --"

-- (Terry Pratchett, Moving Pictures)

"Why's it called Ming?" said the Archchancellor, on cue. The Bursar tapped the pot. It went ming.

-- Discworld archeology revealed (Terry Pratchett, Moving Pictures)

The Yen Buddhists are the richest religious sect in the universe. They hold that the accumulation of money is a great evil and a burden to the soul. They therefore, regardless of personal hazard, see it as their unpleasant duty to acquire as much as possible in order to reduce the risk to innocent people.

-- (Terry Pratchett, Witches Abroad)

Bad spelling can be lethal. For example, the greedy Seriph of Al-Yabi was cursed by a badly-educated deity and for some days everything he touched turned to Glod, which happened to be the name of a small dwarf from a mountain community hundreds of miles away who found himself magically dragged to the kingdom and relentlessly duplicated. Some two thousand Glods later the spell wore off. These days, the people of Al-Yabi are renowned for being remarkably short and bad-tempered.

-- (Terry Pratchett, Witches Abroad)

All dwarfs are by nature dutiful, serious, literate, obedient and thoughtful people whose only minor failing is a tendency, after one drink, to rush at enemies screaming "Arrrrrrgh!" and axing their legs off at the knee.

-- (Terry Pratchett, Guards! Guards!)

Thunder rolled. ... It rolled a six.

-- (Terry Pratchett, Guards! Guards!)

- "There's a door"
- "Where does it go?"
- "It stays where it is, I think."

-- (Terry Pratchett, Eric)

- "What're quantum mechanics?"
- "I don't know. People who repair quantums, I suppose."

-- (Terry Pratchett, Eric)

nar
Avonturier

Ongelezen bericht door nar » 14 apr 2004 12:01

ff vervolg:

Nanny Ogg looked under her bed in case there was a man there. Well, you never knew your luck.

-- (Terry Pratchett, Lords and Ladies)

In the Beginning there was nothing, which exploded.

The Monks of Cool, whose tiny and exclusive monastery is hidden in a really cool and laid-back valley in the lower Ramtops, have a passing-out test for a novice. He is taken into a room full of all types of clothing and asked: Yo, my son, which of these is the most stylish thing to wear? And the correct answer is: Hey, whatever I select.

If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

-- (Terry Pratchett, Men at Arms)

Carrot was two metres tall but he'd been brought up as a dwarf, and then further up as a human.

The river Ankh is probably the only river in the universe on which the investigators can chalk the outline of the corpse.

The students were staring at her in the manner of those who have heard of the species 'female' but have never expected to get this close to one.

-- (Terry Pratchett, Soul Music)

Rincewind could scream for mercy in nineteen languages, and just scream in another forty-four.

-- (Terry Pratchett, Interesting Times)

She'd even given herself a middle initial - X - which stood for "someone who has a cool and exciting middle name".

-- (Terry Pratchett, Maskerade)

Most people in Lancre, as the saying goes, went to bed with the chickens and got up with the cows. [footnote: Er. That is to say, they went to bed at the same time as the chickens went to bed, and got up at the same time as the cows got up. Loosely worded sayings can really cause misunderstandings.]

Instead, people would take pains to tell her that beauty was only skin-deep, as if a man ever fell for an attractive pair of kidneys.

"Today Is A Good Day For Someone Else To Die!"

-- (Terry Pratchett, Feet of Clay)

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 26 apr 2004 14:14

Het boek The Science of Discworld van Terry Pratchett, Ian Stewart & Jack Cohen is ook een meesterwerkje.
De combinatie van de wereld Discworld en de wetenschap op aarde vermengd met humor geweldig.

Onyx
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Onyx » 10 mei 2004 20:41

8) 8) 8) Pratchett RULES :klap: :klap: :klap:

DE DOOD
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door DE DOOD » 13 mei 2004 22:44

@nar: zo kan je bladzijdes doorgaan met grappige quotes aan et halen.

PRatchett is e grappigste schrijver aller tijden, en ik heb al zijn boeken, en heb ze ook bijna allemaal gelezen. EN naar mijn favoriete personage mag je eens raden...

Plaats reactie