David Eddings

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

David Eddings

Ongelezen bericht door Phedre » 01 feb 2004 00:29

De Belgarion-serie heb ik met veel plezier gelezen. Mallorea zal ik ook zeker lezen en de reeksjes die erbij horen.

Maar het eerste deel van de nieuwe serie, De Dromers (deel 1=het eiland Thurn) moest ik na 20-30 blz. neerleggen. Taalgebruik was vreselijk, verhaal was er niet! Het was echt helemaal niks. Het kan zijn dat het nog een geweldig verhaal werd na die eerste paar hoofdstukken, maar ik vond het zo slecht dat ik gewoon niet verder wilde lezen. Heeft iemand anders andere ideeen?

Daenerys
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daenerys » 01 feb 2004 12:24

Eddings moet je denk ik in het Engels lezen. Het ziijn simpele boekjes, met veel humor. MIsschien dat dat in de vertaling waty achterblijft omdat de vertaler geen humor had. <Dae's anti-vertaler stekels zetten zich op>

Toevallig verkocht ik gisteren aan 1 klant Polgara the Sorcerer en Belgared the Sorcerer. Ik heb moeite met de namen, maar die prequels iig. Ik had ze vrijdag binnengekregen... goed he?

Zelf ben ik niet weg van Eddings juist omdat ik ze te simpel vind, nog simpeler dan Feist. Maar als je van Feist houdt, met humor, is Eddings een goede start in het genre. Voor doorgewinterde lezers (zoals jij, Phedre) biedt het niet veel nieuws.

btw, off topic, Phedre... we zijn ook gek ook dat we op onze vrije dag nog over ons vak praten. <rolt haar ogen>

Caemlin

Ongelezen bericht door Caemlin » 01 feb 2004 14:02

Ik heb alleen de Belgarion serie gelezen, en die viel me smerig tegen. Vele kennisen zeiden tegen me, dat het leuke boeken waren, maar ik vind de karakters niet interessant, en zijn schrijfstijl vind ik naar mijn mening wat TE simpel.

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door Phedre » 01 feb 2004 21:18

Daenerys schreef:Toevallig verkocht ik gisteren aan 1 klant Polgara the Sorcerer en Belgared the Sorcerer. Ik heb moeite met de namen, maar die prequels iig. Ik had ze vrijdag binnengekregen... goed he? >
Soms moet je even iets proberen. Dan is het erg leuk als het ineens aanslaat. Ik doe helaas niet de engelse fantasy/SF. Vind ik wel erg jammer, omdat de persoon die nu de engelse sf doet, helemaal geen fan is, eerder een fantasy-hater. Ze bestelt braaf de complete series e.d. maar de kleinere titels kent ze niet. Ze heeft engelse literatuur gestudeerd en weet ontzettend veel van dat gebied af, echt heel veel, maar het is helaas geen fantasy-fan. Denk niet dat ik om die hoek ga vragen, want ik heb al een reusachtige hoek. Denk niet dat dat goed gevonden wordt...Misschien over een tijdje.. :-D
Daenerys schreef:Zelf ben ik niet weg van Eddings juist omdat ik ze te simpel vind, nog simpeler dan Feist. Maar als je van Feist houdt, met humor, is Eddings een goede start in het genre. Voor doorgewinterde lezers (zoals jij, Phedre) biedt het niet veel nieuws.>
Belgarion-reeks vond ik amusant om te lezen, maar het leest idd als een kinderboek. Het kan wat De Dromers betreft aan de vertaling hebben gelegen, want het hele taalgebruik was bijzonder houterig en ik heb geen humor gezien...

Daenerys schreef:btw, off topic, Phedre... we zijn ook gek ook dat we op onze vrije dag nog over ons vak praten. <rolt haar ogen>
Ik kan er geen genoeg van krijgen... :-D

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 02 feb 2004 14:07

Wat is er mis met simpele boeken? Gaan jullie je dan vervelen ofzo? (pure nieuwsgierigheid, niet aanvallend bedoeld). Ik lees boeken ter ontspanning en vind het heerlijk als een verhaal niet te moelijk is. Ik zie het nut niet zo van allemaal ingewikkelde verhaallijnen als hetzelde verhaal ook simpeler verteld kan worden.. Intellectuele uitdagingen vind ik al genoeg op de universiteit.

Caemlin

Ongelezen bericht door Caemlin » 02 feb 2004 16:50

ik vind simpele boeken wel leuk, maar dit is voor mij iets te simpel. De karakters in de boeken van bijvoorbeeld Erikson, zijn zo goed uitgewerkt, de verhalen hebben zo veel diepgang, dat de boeken van Eddings hierbij in het niets vallen. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik lees bijv. ook liever de boeken van George RR Martin dan de boeken van Feist.

Daenerys
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daenerys » 02 feb 2004 17:51

Er is niks 'mis' met simpele boeken, maar ja, er zit weinig uitdaging in en weinig diepte. En ik hou nou eenmaal meet van diepte.

Als ik simpele boeken wil lezen, grijp ik overigens naar mijn flut romance novels: kijk, als je het doet, doe het dan goed :P

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 03 feb 2004 10:22

Ik begin het te snappen... Nu je het over flutromannetjes hebt bedenk ik mij ineens dat ik die ook vreselijk vind omdat ze te simpel zijn. Net zoals sommige films niet leuk zijn omdat er een te simpel flutverhaal achter zit.
Maar het is niet altijd zo dat een simpel verhaal slecht is. Schrijvers die een simpel, maar toch goed verhaal schrijven zijn dus eigenlijk heel goed..

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 21 okt 2004 12:50

Ik ben het hier toch niet mee eens hoor. Ja, de verhaallijnen zijn in beginsel simpel maar dat mag wel. Ik ben een verwoed eddings lezer en geniet er erg van. Dit is een van de weinige fantasyschrijvers die veel humor gebruikt in zijn boeken. Ik kan soms dubbel liggen om de gesprekken die de karakters met elkaar voeren. Ja, de laatste (eiland Thurn) vond ik ook niet geslaagd maar misschien wordt deel twee wel beter (hoop ik) anders haak ik wel af. De kronieken van Belgarion en de kronieken van Mallorea vond ik erg leuk om te lezen, Het Elenium en de Tamuli vond ik beter. Ik heb inmiddels alles thuis in de kast staan en die lees ik het meest. Als ik een vertrouwd troostboek wil lezen, pak ik iedere keer eddings

magraat
Toerist

Ongelezen bericht door magraat » 21 okt 2004 13:47

Eddings is (na Tolkien) de eerste fantasy die ik gelezen en gekocht heb, dus ik heb hoe dan ook een zwak voor hem. Ik kan dan ook erg genieten van zijn series en heb ze al meerdere malen herlezen. Ik geef toe, het zijn misschien meer boeken waar je mee moet beginnen aan het begin van je fanatsy-carriere, want na Jordan en Erikson komen ze idd een beetje kinderachtig over. Maar dat houdt mij absoluut niet tegen. Na Belgarion en Mallorea ben ik over gestapt op engels, maar dat maakt geloof ik niet echt uit want ik vind Belgarion/Mallorea (=dus nederlands) heel goed, net als Elenium/Tamuli (=engels), maar de latere boeken Althalus en Thurn (=ook engels toch wat minder).

kergma
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door kergma » 22 okt 2004 18:29

magraat schreef:Eddings is (na Tolkien) de eerste fantasy die ik gelezen en gekocht heb, dus ik heb hoe dan ook een zwak voor hem.
Same here.....Na Tolkien is het bij mij ook begonnen met Eddings :)

Eddings heb ik met veel plezier gelezen, en zoals hierbovenal gezegd is vind ook ik de humor erg typerend voor de boeken van hem (hun). Je merkt wel dat gaandeweg het schrijven van de series, eddings er beter in kwam en humor ook wat beter naar voren kwam. Wel komen veel onderwerpen, personages en verhaallijnen met regelmaat terug in de series. Personages uit tamuli/elenium zijn behoorlijk vergelijkbaar met belgarion/mallorea
Misschien zijn de verhaallijnen wat simpeler dan andere schrijvers, maar dat doet voor mij niets af aan het plezier wat ik heb gehad aan het lezen van de boeken van Eddings.
Heb de boeken van Thurn nog niet gelezen.......nog niet van gekomen. Wat is er eigenlijk minder aan dan?

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 22 okt 2004 18:59

Nou, op de een of andere vreemde manier leek het wel alsof dat 1e boek van de nieuwe serie (Het eiland Thurn) het eerste boek van een beginnend schrijver was. De verhaallijn komt niet erg goed van de grond en de karakters zijn een beetje dun. Misschien is het ook wel zo dat na de Tamuli mijn verwachtingen een beetje hoog gespannen waren, zelfs iets te hoog. Ik weet dat ze al jaren samen schrijven, de Eddingsjes maar dat David het meeste schrijfwerk voor zijn rekening nam, misschien is Leigh nu aan de gang gegaan??? Interessant idee. :s

caelis
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door caelis » 11 nov 2004 16:09

ik ben niet begonnen met eddings of tolkien maar met feist..
als ik dit zo allemaal lees dat zou het dus daardoor komen dat ik eddings wel een goede schrijver vind..het leest heerlijk weg en er is sprake van humor(wat is er nou leuker dan compleet in een deuk liggen achter je boek)
nou moet ik wel eerlijk bekennen dat ik alleen mallorea heb gelezen, na de tijd kwam ik er idd achter dat er nog een serie aan vooraf ging :$
dat overkomt me anders eigenlijk nooit, maar ik vond al dat er werd gepraat over dingen waar ik niet alles van begreep, maar op dat moment dacht ik dat t later wel uitgelegd werden, maar dat was dus niet zo :?
maar iemand een idee waar ik aan de kronieken van belgarion kan komen??ben al hard op zoek geweest maar ben nog geen steek verder... :(

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 11 nov 2004 16:53

Tja, ik ben al 5 jaar op zoek naar de Belgarion. Ik heb ze uiteindelijk via speurders.nl gevonden (sorry, dat is reclame), daarnaast, blijf zoeken bij de Slegte, evt. andere kleine zaakjes. In ieder klein boekwinkeltje wat ik tegenkom vraag ik er naar. Alle boekhandelaren van Rotterdam roepen inmiddels als ze mij zien aankomen: "Nee! we hebben ze niet!"

caelis
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door caelis » 13 jan 2005 14:19

Goh zeg dit is ook weer fijn!!!Ik wist dat M de kronieken van Belgarion opnieuw zou uitbrengen, kijk ik net wanneer ze verschijnen...Brengen ze alleen de 1e 3 delen uit!!!Fijn hoor bedankt, lees ik zometeen weer een halve serie waarna ik maar weer kan afwachten wanneer ze de rest dan gaan uitbrengen..
Want de serie bestaat uit 5 boeken toch...

Nog een frustratie(offtopic) Op dezelfde site ff nazoeken wanneer ook alweer Trudi Canavan's 2e boek zou verschijnen van de serie de Zwarte Magiërs...want die stond naar mijn weten gepland voor Jan of Feb. komt ie pas in MEI!!! uit :x
Fijn hoor zo lang moeten wachten, ach het verhoogt het leesplezier dan misschien weer wat meer...

Plaats reactie