Terry Goodkind

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

Caemlin

Terry Goodkind

Ongelezen bericht door Caemlin » 31 jan 2004 21:30

Terry Goodkind, de auteur van de 'sword of truth' serie. Inmiddels staan al acht titels op zijn naam, en de negende komt eraan. Mede dankzij deze Amerikaan, heb ik me verdiept in het fantasy genre. Ook al zijn de boeken niet echt orgineel( sommige dingen lijken erg op wot), ik blijf het knap vinden hoe Terry, de boeken spannend weet te houden. En dat is iets, wat zijn collega Jordan niet lukt. Maar dat is mijn mening. Wat vinden jullie van hem?

Daenerys
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daenerys » 31 jan 2004 22:24

Inderdaad verveelt de serie nog steeds niet. Goodkind is dan ook niet bang om risico's te nemen, iets wat Jordan nauwelijks doet. Ik ben nog steeds benieuwd naar de volgende in de reeks, en Jordan heeft me ergens bij deel 6 al verloren... ik lees ze nog steeds, maar niet meer met datzelfde enthousiasme.

WOT lijkt overigens erg op... LotR. Dus, jatten doen ze allemaal. Maar Goodkind geeft er wel een eigen sfeer aan, vind ik. Heel pretig leesbaar. Leuke personages van vlees en bloed, die interessant blijven, juist omdat ze veranderen.

Ik vind hem een prima fantasy auteur :)

JoMa
Toerist

Ongelezen bericht door JoMa » 18 feb 2004 14:03

Die reeks is zo'n beetje mijn favorite fantasyreeks. Ik zit nog steeds op de vertaling van deel 8 te wachten, want ik lees ze in het Nederlands.
Goodkind schrijft heel prettig, die boeken van hem lezen goed weg.

Jee
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jee » 25 feb 2004 14:55

Ik zit ook nog op 8 te wachten, omdat ik hem wil kopen in het engels in paperback, maar die is er ook nog niet :( Ik vind Terry de beste die ik gelezen heb. Veruit de leukste omdat het gewoon zoveel delen heeft en dan toch nog interesant. Prachtig. Ik kan nog niet echt kritiek op de boeken geven, ik heb er nog geen ondekt. Alleen jammer dat de wetten steeds vager worden. Vooral de vierde heeft eigenlijk geen praktisch nut. Maar je steek er wel wat van op. Ik vind Terry (hij heet Jeri) echt een goede schrijver.

alex
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door alex » 26 feb 2004 08:25

Goede schrijver. Zijn verhalen lezen heerlijk weg, hoewel het verliefde gedoe tussen Richard en Kahlan me zo langzamerhand wel steeds meer tegen begint te staan. En, hoewel zijn verhalen bij tijd en wijle wel heel erg voorspelbaar zijn, vind ik zijn diverse vondsten en creaties heel erg mooi. De Mord-Sith bijvoorbeeld… schitterend. Lekker leesbaar, vervoerend. Zou willen dat ik over dezelfde kwaliteiten beschikte…

Caemlin

Ongelezen bericht door Caemlin » 26 feb 2004 14:40

Wat ik wel vreemd vind, is dat zijn boeken in Amerika echt afgekraakt worden, terwijl ze elke keer weer in de bestsellers list staan. Zou het komen omdat er bloederige scenes in voorkomen? (martelscene in deel 1)

alex
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door alex » 26 feb 2004 15:03

die Amerikanen deugen niet. Puriteinse moraalridders. Lopen al te zeiken als ze een silliconetiet van Wacko Jacko's zusje zien (of waren ze boos dat de tepel zo zedig was afgedekt met een sterretje?)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 26 feb 2004 20:00

<Grinnikt> Die Amerikanen zijn zo preuts, maar ondertussen... Als Bill Clinton op zijn kantoor vreemde dingen doet met de inhoud van zijn sigarendoosje, schreeuwt iedereen moord en brand. Maar geloof maar dat diezelfde mensen diezelfde avond nog hebben getracht het hem na te doen. Eh, bij wijze van spreken dan.

Terug naar Goodkind: ik vind er niet zoveel aan. Een boek dat 300 à 400 bladzijden clichématig doordramt over magische kistjes en eenvoudige jongens die zich 'zomaar' ontpoppen tot übertovenaars, dat kan ik nog volhouden. Maar 800 pagina's... sorry, ik viel in slaap. En heb het eerste deel vervolgens snel teruggebracht naar de bieb. :D

alex
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door alex » 27 feb 2004 07:59

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zijn boeken meer lees vanwege zijn schrijftalent, dan vanwege de sublimiteit van zijn verhalen. En heb nog enkele delen van hem liggen die inmiddels al driekwart jaar wachten om gelezen te worden. Maar goed, dat ligt eigenlijk meer aan tijdgebrek, dan aan hem, hoor. Wat jij hebt met Goodkind, had ik met Jordan. Het deel 1 van WOT gelezen, maar moest me er echt doorheen slepen. Niks aan.

Jee
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jee » 27 feb 2004 11:56

Mmh. Daar ben ik het niet mee eens. Ik had toen 300 pagina's gelezen zonder ook maar te merken dat ik aan het lezen was. Zo snel ging het. En in het engels net zo goed. En onze grote vriend Richard word in deel vier pas een ubertovenaar en geeft dan alles weer op. Terry houdt de balans goed in stand, want anders zou Richard in een keer de hele orde oprollen in zijn eentje.

Ik hou gewoon van de magie van Sot. Het is groot, flashy, doordringend, verantwoordelijkheid en het beste wat een leger met die magie kan doen is de anders magie neutraliseren. Het zwaard der waarheid is wel een beetje gejat. (ik heb het ook in dnd gezien) maar is weer zoveel anders dat het origineel is. Ook ben ik de sadistische trekjes van Terry's personages nog lang niet zat. Ik vind de Mord-sith indrukwekkend, hoewel af en toe niet werkelijk. Ik zou er meer over willen weten, misschien ook een boekje over. (over het tweede keer en derde keer breken van een mord-sith)
Daar zit dan ook me echte kritiek. Cara verteld af en toe met melancholiek over haar verleden, alsof het haar eigen herinneringen zijn.
Volgens mij is het zo dat als je gebroken bent, die herinneringen niet meer kán herinneren, omdat ze uit je goede tijdperk komen, voor je breekpunt, als je die nog herinner bén je gewoon nog niet genoeg gebroken.
Kijk maar naar Richard, toen hij was gebroken was het enige wat hij uit kon brengen: 'kahlan.' (spreek uit Key-lun *voor de echte kenner*) Hij herinnerde zich op een gegeven moment geen enkele ruk meer. En Cara wel. Misschien is het omdat Richard haar vrij laat dat ze zich weer meer goede dingen gaat herinneren, maar toch.

Ik ben een fan van Sot. Hoe je het went of keert. Ik ben diegene die houd van grote problemen, alles vernietigende magie en zware tovenaars. Zo is mijn schrijfstijl ook. En aangezien ik zo snel lees zijn die boeken altijd te snel uit. IK wil nu deel 8 in mijn bezit.
Terry werkt inspirirent voor mij. Ik krijg zin om te schrijven. 8)

alex
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door alex » 27 feb 2004 12:34

Jee schreef:Terry werkt inspirirent voor mij. Ik krijg zin om te schrijven. 8)
Daar kan ik me bij aansluiten. Heb ik ook altijd als ik iets van hem gelezen heb!

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 09 mar 2004 10:46

Hehe...
ik heb nog helemaal nix van hem gelezen, maar wil het toch wel gaan doen nav dit topic!!
Waar moet ik mee beginnen, of is het gewoon een lange serie achter elkaar??

alex
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door alex » 09 mar 2004 10:48

begin met de eerste wet van de magie, dan met de tweede, de derde... (je snapt het wel, denk ik) :-D

Jee
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jee » 09 mar 2004 19:40

En niet met de proloog, die kan je beter na het eerste boek lezen. OF net als mij, na het zesde :D

Cereus

Ongelezen bericht door Cereus » 23 mar 2004 21:00

Terry Goodkind is een bekende schrijver die boeken schrijft, die over het algemeen zeer populair zijn onder fantasy liefhebbers. Volgens vele komt het omdat zijn schrijfstijl een verslavende werking heeft op de lezers. Daar ben ik het volledig mee eens. Ik heb de eerste drie delen van de 'Sword of Truth' serie gelezen. Deel vier (Temple of the winds) staat al ruim een jaar ongelezen in mijn boekenkast. Dat heeft de volgende reden:

Terry Goodkind gebruikt voor elk boek dat hij schrijft, dezelfde formule. (even voor de duidelijkheid, ik heb niet de hele serie gelezen. Dus over de delen na 'Blood of the fold' kan ik niet oordelen) Kahlan en Richard houden van elkaar, maar op een gegeven moment wordt dit droomkoppel van elkaar gescheiden. Dat komt omdat iets duisters met een ongelofelijke kracht opduikt, (Boxes of Urden, Stone of Tears, emperor Jangang) en vervolgens de wereld wilt vernietigen. Richard, die uitermate slim is voor een simpele gids, verlaat het liefdesnestje om vervolgens de wereld te redden. Uiteindelijk komt het allemaal weer goed, want Terry goodkind moet deze serie natuurlijk verder kunnen uitmelken.

Ik irriteer me mateloos aan het hoofdpersoon in het verhaal. Een hele groep Zwaardvechters van een wildenstam (Kan me de naam even niet herrineren, maar volgens mij komt deze scene voor in 'The stone of tears') die nog nooit zijn verslagen, wordt vervolgens vrij gemakkelijk in de pan gehakt door 'The bringer of death'. De miswrith, praktisch onverslaanbaar, blijken ook geen partij te zijn voor de almachtige 'Seeker of truth'.

'The sword of truth' serie is ook niet beister orgineel. Veel dingen worden gewoon gejat van 'the wheel of time' van Robert Jordan. En ik weet het, straks zal er wel iemand komen die zegt dat Jordan veel van 'the godfather of fantasy' oftwel J.R.R. Tolkien heeft gejat. Daar ben ik het overigens ook wel een beetje mee eens. In deze tijden schijnt het moeilijk te zijn om een echt orgineel fantasyverhaal te schrijven. Maar goed, over de orginaliteit zal ik ophouden, want dat is volgens mij een discussie waar we nooit uitkomen.

Goodkind is zeker geen slechte auteur, er zijn namelijk veel auteurs die veel slechter zijn. Maar hij is zeker geen topper in het genre.

Plaats reactie