Isaac Asimov

Hier worden schrijvers en hun volledige oeuvres besproken.

Moderator: Beheerders

Caemlin

Isaac Asimov

Ongelezen bericht door Caemlin »

Naar mijn mening, is Isaac Asimov een van de grootste science fiction auteurs die ooit heeft bestaan. In zijn Foundation trilogie vertelt Isaac Asimov de geschiedenis van een galactisch rijk en de ontwikkeling van de door hemzelf bedachte wetenschap: de psychohistorie. Heeft iemand zijn boeken gelezen? En zo ja, wat vonden jullie er van?
Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber »

Kheb van iemand gehoort dat het helemaal geweldig was (Dae)
Heb het zelf nog niet gelezen maar het lijkt me erg moeilijk om te lezen of ligt dat nou aan mij?
Guinevere
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guinevere »

Asimov staat op mijn nog-te-lezen-lijstje.
Daenerys
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daenerys »

Zet hem vooraan op je lijst. Asimov is naar mijn mening de belangrijkste scifi schrijver. Niet zozeer om de Foundation (die ik zelf een beetje saai en slaapverwekkend vond, maar dat lag aan mij: niet aan de Grote Asimov). Zijn robot verhalen en andere boeken zijn gewoon erg goed. Hij wist de juiste balans tussen technologie en menselijkheid te maken.

Zijn robots zijn nooit simpele machines, net zoals zijn personages nooit simpele mensen zijn. De robotwetten die hij heeft uitgedacht zitten ook zo briljant in elkaar, en zeker inde robot detective verhalen met Elijah.. whatsisname... en ziijn robot companion, daarin zijn ze een belangrijk onderdeel van de plots.

Vergeet niet da Bicentennial Man gebasseerd is op een verhaal van Asimov, dat Data, de androide uit Star Trek, een positronisch brein heeft (door Asimov bedacht) en dat Asimov niet alleen schrijver was maar ook natuurkundige? Reden genoeg om Asimov in de kast te hebben staan als je van scifi houdt. (En is er een nederlandse vertaling leverbaar van zijn boeken? Dacht het niet...)
Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber »

In die bieb zie ik iig veel boeken van Asimov staan in het Nederlands, zoals Robit City (kan dat?)
Daenerys
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daenerys »

Yep, maar niet alles wat je in de bieb vindt is ook nog te bestellen. Daarom ziijn bibliotheken zo belangrijk. Robot City is prima om mee te beginnen, Mil. :) Ik verwacht natuurlijk wel een recensie in de database. Ook als je het niks vindt.
Shadowheart
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Shadowheart »

Science Fiction lees ik over het algemeen een stuk liever dan Fantasy, en Asimov schrijft zo'n beetje de meest 'pure' SF die ik tot nu toe gelezen heb. Hij schrijft de verhalen op zich heel leesbaar, maar het gaat toch echt om de ideëen die erin naar voren worden gebracht, en die kun je dankzij het verhaal eromheen gaan begrijpen en waarderen zonder je hoofd erbij te breken.

Maar het meest indrukwekkende aan Asimov is nog wel zijn enorme productiviteit. Hoeveel boeken en korte verhalen hij geschreven heeft weet ik niet, maar ik weet wel dat het er ontzettend veel zijn, en in zo'n beetje alle bestaande catagorieëen en genres, zowel fictie als non-fictie (ik heb ergens een detective van hem staan). En dat met een altijd redelijke hoge kwaliteit.

In tegenstelling tot Fantasy bestaat SF in de regel niet uit lange series dikke boeken, maar voor een groot deel juist uit korte verhalen. Je kunt dus best eens een keer Asimov proberen zonder daar veel tijd aan kwijt te raken.
Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch »

*schopt Topic omhoog*

Nu ik me iets meer verdiep in de schrijvershoek zie ik tot mijn verbazing dat er zelfs een Topic over mijn favoriete SF schrijver bestaat. Ik ben dus echt niet de enige die de boeken van Asimov graag leest. Hij is gewoon een subliem schrijver die al zijn sf-boeken met elkaar verweeft en alle verwijzingen in zijn boeken naar andere boeken die eigenlijk helemaal niet in die reeks thuis horen gewoon subliem. Degenen die de hele Foundationreeks gelezen hebben en alle andere sf boeken van hem zullen het met me eens zijn. Het plot van de Foundationreeks is geweldig en zo onverwacht. Ik heb het echt 2 keer moeten lezen of er echt stond wat ik daar las. Wat een einde!! Een einde dat ik in iedergeval niet verwacht had en dat maakt de boeken van Asimov nu juist zo sterk allemaal die onverwachtte maar o zo geloofwaardige plot wendingen.

Groetjes Witch
de herrezen draak
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door de herrezen draak »

Asimov is gewoon een aanrader. Zijn boeken zitten vol met psychologie en wetenschap en hetgene wat ik al van Asimov heb gelezen is me altijd bijgebleven. Ik heb enkel maar Foundation gelezen maar ik heb al gezien dat de Caliban reeks in de bib ligt dus die zal ik een van de komende maanden wel eens gaan lenen.
Minnie
Beheerder

Re: Isaac Asimov

Ongelezen bericht door Minnie »

Ik heb overlaatst Zelfs de goden van hem gekocht. Ik ken zijn boeken niet echt. Ik heb ooit eens Proefkind van hem gelezen (samen met Robert Silverberg), maar wat ik daar van vond kan ik niet meer zeggen.
Nu ben ik wat aan het rondkijken voor meer boeken van hem, maar veel heb ik er nog niet gevonden. Geen enkel meer eigenlijk. Maar als ik ze tegenkom zal ik ze zeker kopen, want ze lijken me zeker de moeite waard! :)
whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon »

Ik hou normaal niet zo van SF maar ik weet nog dat ik de Foundation boeken (helaas alleen de eerste twee nog maar kunnen lezen) wel erg interessant vond. Het is een paar jaar geleden dus ik weet niet meer precies hoe het verhaal liep. Ik weet alleen wel dat ik graag de andere delen wilde kopen. Dat is er nog niet van gekomen. Ik zie op bol.com nog herdrukken uit 1990 staan dus de boeken zijn wel te krijgen.
Minnie
Beheerder

Bedankt voor de tip!

Veel SF lees ik ook niet, maar die dat ik al gelezen heb vind ik eigenlijk wel leuk, dus daarom zou ik er wat meer van willen lezen. Heb zo ook een aantal boeken van Larry Niven gevonden in de kringloop. Ik denk wel dat die ook leuk zijn. :)
Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd »

In het Nederlands is er volgens mij op het moment weinig van Asimov te koop. Meeste kans bij tweedehandswinkels. Zoals bijvoorbeeld de Slegte. Bij Bol zie ik zo snel maar één boek van hem (buiten zijn wetenschappelijke boeken)... en dat is Ik, Robot (I, Robot).

Asimov valt wel onder de klassiekers, dus grote kans dat er binnenkort weer een boek in herdruk gaat. Als is het op het moment niet echt een SF periode, naar mijn idee. Dus dat kan nog wel enkele jaren duren.
Minnie
Beheerder

Gelukkig heb ik nog leesvoer voor jaren dan :lol:
whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon »

Bol.com heeft inderdaad vooral de engelse boeken. Dat was me niet eens opgevallen omdat ik niet eens op het idee kwam om Asimov in de Nederlandse vertaling te lezen. Maar ja, veel mensen hebben moeite met Engels lezen, dus dan ben je wel aangewezen op tweedehandswinkels.
Plaats reactie