Kies jij je volgende boek? Of kiest het boek jou?

Fantastische fictie op schrift. Van Tolkien tot Aasimov.

Moderator: Beheerders

Minnie
Beheerder

Kies jij je volgende boek? Of kiest het boek jou?

Ongelezen bericht door Minnie » 30 okt 2012 15:33

Ik vroeg me af hoe jullie bepalen wat het volgende boek wordt dat je gaat lezen?

Zelf kan ik nooit op voorhand zeggen wat ik ga lezen na mijn huidige boek. Als ik een boek uitheb probeer ik gewoon te voelen naar waar ik vervolgens zin in heb. Das moeilijk uit te leggen.

Maar hoe doen jullie dat? Heb je een bepaalde volgorde waar je je aanhoudt?
Zoals bv. het boek dat je eerst kocht wordt ook eerst gelezen. Of iets anders? Of gewoon geen volgorde, zoals ik ongeveer. Ik ben benieuwd naar jullie reacties hier! :)

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Re: Kies jij je volgende boek? Of kiest het boek jou?

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 30 okt 2012 18:56

Zit bij mij weinig logica in eigenlijk. Sommige boeken hebben duidelijk voorrang (recensie exemplaren/boeken die ik gewonnen heb en waar de gever graag wil horen wat je er van vond).

Daarbuiten is het meer een kwestie van waar ik zin in heb of welke boeken er het dichtst bij de hand zijn.

En dan heb je nog een kleine categorie aan boeken die klein zijn en dus makkelijk zijn voor onderweg. Wat dus voor mij een andere leesvolgorde heeft dan mijn reguliere leesvolgorde. Zie het als twee verschillende leesstromen naast elkaar.

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 30 okt 2012 18:59

Ik ga meestal voor mijn boekenkast, kijk vluchtig naar de ruggen van de boeken en kies vervolgens op gevoel een boek uit. Ik heb geen vaste regels voor het uitkiezen van mijn volgende boek. Er springt altijd wel een boek uit waarvan ik denk "Ja! Dat wordt hem! "

Uiteraard krijg ik ook regelmatig recensie exemplaren van boeken. Die krijgen bij mij voorrang omdat de uitgever toch min of meer op een recensie wacht. Hoewel een grote uitgever natuurlijk niet letterlijk zit te wachten.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 31 okt 2012 20:07

Als ik een boek pak heb ik al een voor selectie gemaakt op het genre. Soms zit ik in een fantasy periode en soms, zoals nu, in een science-fiction periode. Verder kijk ik niet zo heel erg naar het boek wat ik wil lezen, dat beslis ik pas als ik er een ga uit zoeken.

Wel heb ik gemerkt dat ik series niet in een keer moet proberen te lezen. Dit is natuurlijk wel goed om in het verhaal te blijven. Maar ik merk dat ik na een aantal boeken overdosis verschijnselen begin te krijgen en haak ik af.

~ Agravaìn ~

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 05 nov 2012 11:12

Ik heb soms dat ik in een bepaalde "mood" zit en verschillende boeken lees die me in die sfeer houden (ben nu een aantal boeken aan het lezen die zich allemaal rond de 1e WO en de jaren '20 afspelen bijvoorbeeld), of ik krijg ineens zo'n soort waan over me dat ik acuut ALLE boeken van een bepaalde auteur of uit een bepaalde serie wil lezen (heel irritant als je dan geen geld hebt om ze te kopen en ze bij de bieb reserveert en ze in de verkeerde volgorde binnenkomen of pas na een maand of drie of zo), zo heb ik van de zomer alle young adults van Zafón achter elkaar gelezen, maar over het algemeen genomen lees ik eigenlijk van alles kris-kras door elkaar en ben ik ook vaak nog in twee, drie verschillende boeken tegelijk bezig.
Om bij de oorspronkelijke topicvraag te blijven: ja, soms heb ik het gevoel dat een boek mij kiest. Door mij zijn prachtige voorkant te tonen, of een flaptekst die me nieuwsgierig maakt, of een passage binnenin die me onmiddellijk aanspreekt, of zelfs omdat ze in de bieb van de displaytafel vallen en precies voor mijn voeten neerkomen. ;)

Hebben jullie soms ook zo'n moeite om na een bepaald boek aan iets anders te beginnen?
Afbeelding

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 05 nov 2012 21:30

Leuke reacties allemaal. En ook zo verschillend! :)

@ Gwywen: Ja, bij sommige boeken heb ik dat ook wel eens. Meestal lees ik het éne boek na het andere, en das dan soms echt letterlijk. Ik sla het enige dicht en neem gewoon een ander en begin daarin. Maar af en toe is een verhaal zo pakkend dat ik het nog efkes moet overdenken eer ik verder ga met mijn reis door boekenland.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 02 feb 2016 01:29

Gwywen schreef:Hebben jullie soms ook zo'n moeite om na een bepaald boek aan iets anders te beginnen?
Heel sporadisch bij een super geweldig boek. Bij De Boekendief heb ik naderhand even stil gestaan en na Een weeffout in onze sterren kon ik sowieso even niet lezen. Zelf de laatste hoofdstukken gingen al moeizaam (moest het boek echt meerdere keren wegleggen omdat ik niet verder kon lezen).

Maar over het algemeen pak ik na het ene boek gelijk een ander boek op.

Plaats reactie