Beste Nederlandse schrijver?

Fantastische fictie op schrift. Van Tolkien tot Aasimov.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Beste Nederlandse schrijver?

Ongelezen bericht door Midwinter » 30 jul 2004 00:22

We hebben op dit forum aparte discussies over Alex de Jong, Cass van Dijk, W.J. Maryson en Peter Schaap. Allen Nederlandse schrijvers en dan missen we er waarschijnlijk nog een aantal. De vraag voor de kenners is nu: welke van deze auteurs ligt jou het meest? Ik ben zelf bekend met Alex de Jong en Peter Schaap en ben mezelf nu bekend aan het maken met Maryson. Natuurlijk ben ik een beetje bevooroordeeld als ik zeg dat ik liever een vervolg op Alex' De Raad van Zeven zie verschijnen dan een nieuw boek van één van die anderen.

Voor alle duidelijkheid: het gaat om schrijvers binnen het fantastische genre.
Laatst gewijzigd door Midwinter op 25 okt 2005 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaman
Hemelkenner

Ongelezen bericht door Chaman » 30 jul 2004 00:30

Ik moet zeggen dat ook ik liever deel twee van de Santoriaanse Kronieken serie zie verschijnen dan (weer) een nieuw boek van Maryson (van Dijk nog niet gelezen, Schaap vrij weinig) Misschien ben ik bevooroordeelt, waarschijnlijk niet, maar ik vind Alex's boek gewoon lekker lezen... (Misschien zou ik m niet zo moeten pushen op deel 2, zal wel kwaliteit kosten... Hmm... waarschijnlijk trekt hij zich toch niets van mij aan, zeker niet als hij port op heeft)

(Het vervolg op A. De Jong's Raad van Zeven heet Monniken des Doods, maar dat wist je denk ik al)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 30 jul 2004 00:47

Chaman schreef:(Het vervolg op A. De Jong's Raad van Zeven heet Monniken des Doods, maar dat wist je denk ik al)
Ongeveer dit helft van Aeon is lid van het SK-forum, dus wat dacht je? :P

Chaman
Hemelkenner

Ongelezen bericht door Chaman » 30 jul 2004 01:06

Midwinter schreef:
Chaman schreef:(Het vervolg op A. De Jong's Raad van Zeven heet Monniken des Doods, maar dat wist je denk ik al)
Ongeveer dit helft van Aeon is lid van het SK-forum, dus wat dacht je? :P
Naja, ik denk, ik zeg het nog maar even, voor die enkeling bij wie het nog niet in de grijze massa is doorgedrongen...

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 30 jul 2004 06:58

Ik ben, shame shame shame, nog met geen enkele nederlandse fantasyschrijver bekent :$
Wel ben ik nu bezig boeken te lezen voor op me literatuurlijst, ik probeer zoveel mogelijk historische romans te lezen.
Zo heb ik de Zwarte met het Witte hart van Arthur Japin gelezen en, Geheime Memoires van Jan van Colder Banning van Jan van der Linden dacht ik.
Ook Tim Krabbe - De Renner en (maar ik weet niet of die op je lijst mag) Mart Smeets - Netwerk. Maar wie daarvan het beste is..? Allemaal hebben ze hun leuke en minder leuke dingen.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 04 aug 2004 18:56

Mil, je kent Alex toch wel? Of heb je zijn boek niet?
Als het om Nederlandse fantssyschrijvers gaat ken ik eigenlijk alleen Alex de Jong, van de anderen heb ik (nog) niets gelezen.
Als het gaat om Nederlandse schrijvers in het algemeen staat Thea Beckman ergens heel hoog in het lijstje. (Of mag ik haar ook meetellen als fantasy-schrijfster vanwege de Thule-serie?)

-Gwywen-

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 04 aug 2004 19:49

:$ Heb zijn boek niet :$
Ga ik zeker nog wel doen maar op het moment zit ik niet zo te wachten op nog meer boeken die ik nog moet aanschaffen. Mijn portenmonnee is ook niet eindeloos en mijn ouders, daar heb ik al genoeg gebruik van gemaakt :P

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door Phedre » 04 aug 2004 22:31

Ik heb nog niet veel nederlandse schrijvers gelezen (wat fantasy betreft), maar ik ben zeker niet dol op Maryson's stijl. Heb wel 3 boeken gelezen van de MM-serie, en deel 1 van de OM-serie (potjandrie, ik heb ze zelfs, zie ik nu!!).

Peter Schaap vind ik wel ok, heb Woud van de Maker gelezen en dat vond ik erg leuk. Ook een deel van deel 1 van de serie Schaduw, Elfen, Dwergen en Staal en dan in de centrifuge. Vond het wel leuk, maar kwam er niet ver mee, omdat ik niet echt trek had in lezen uberhaupt toen.

Boek van Alex de Jong vond ik erg leuk, zal zeker deel 2 aanschaffen, alhoewel het eerste hoofdstuk van deel 1 mij niet zo goed beviel.

Cass van Dijk schrijft heel spannend en leuk en ik moet me er echt van weerhouden om niet deel 3 te bestellen, maar ten eerste is het wel lichtelijk damesroman-achtig en ten tweede kost deel 3 bijna 50 euro. E.E. Louw heeft met Ravens Imperium een heel leuk boek geschreven. Dat boek heb ik zelfs gevonden in de bieb en was het zeker waard om te lezen. Heel apart.

Ik denk dat als ik beslist een keuze moet maken, dat Peter Schaap dan op 1 komt te staan.

liadan
Avonturier

Ongelezen bericht door liadan » 05 aug 2004 10:07

ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nooit fantasy van een NL schrijver/ster gelezen heb (als je thea beckman niet meerekend) dus ik heb er ook nog geen oordeel over.....

maar ik moet me er volgens mij toch maar iets meer in verdiepen, want wat van eigen bodem komt moet je natuurlijk wel supporten he!!!!

valheru
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door valheru » 05 aug 2004 10:26

Ik heb van de nederlandse fantasy schrijvers alleen Maryson gelezen en dat viel me niet tegen

Mave
Avonturier

Ongelezen bericht door Mave » 05 aug 2004 23:07

Alleen van Maryson heb ik een boek gelezen (het eerste deel van OM). Vond het helemaal niet slecht. Behalve dan het duidelijke koppelen. Er zit daar geen spanning in, niets. Het is een soort spontaan beantwoordde liefde.

Verder heb ik van geen enkele Nederlandse/Belgische schrijvers fantasy boeken gelezen. Tenzij het over jeugdboeken en daarin griezelboeken gaat :-D

kergma
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door kergma » 06 aug 2004 21:24

hmmm, fantasy van nederlandse schrijvers

Heb van Wim Gijsen de trilogie Deirdre gelezen, wat mij wel beviel eigenlijk.
De fantasy is niet echt heel nadrukkelijk aanwezig, hoewel het zich wel afspeelt in een "nieuwe wereld" met mensen van verschillende rassen en gebruiken/geloofsovertuigingen (wat uiteraard botst met elkaar).
Ook kwam hier en daar nog wat kleine knokpartijtjes met magie om de hoek kijken.
Maar vooral is het een boek wat een deel van het leven en avonturen beschrijft van een vrouw geheten Deirdre.....

Conclusie: zeker de moeite waard eens te lezen!

Verder kan ik niet oordelen over fantasy van de nederlandse bodem, omdat van anderen (nog) niets gelezen heb.

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 07 aug 2004 09:47

TAIS TENG !!! :-D

Zonder twijfel de beste schrijver van Nederland, en tot ver daarbuiten. Ik raad iedereen aan om eens te zoeken naar kortverhalen uit de Babel-sf reeks, of anders het prachtige 'De gunsteling van Sedna'.

In de titel stond wel degelijk: beste Nederlandse schrijver. Als het om sf en fantasy gaat kies ik dus voor Tais Teng, maar er zijn veel betere schrijvers buiten dat gebied.
Mijn absolute lievelingsschrijver (of liever: dichter) is een Belg: Jotie T'Hooft, jammer genoeg veel te vroeg gestorven aan een overdosis. Zijn gedichten behoren tot de 'zwarte romantiek', angstaanjagend, ze grijpen je echt naar de keel.

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 09 okt 2004 18:30

Tja, ik zal het maar eerlijk bekennen :$ ik heb nog niks maar dan ook absoluut niks van nederlandse fantasyschrijvers gelezen. Ik schaam me diep en zal maandag een zooi uit de bieb meenemen en gelijk beginnen.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 09 okt 2004 20:15

Wel, ik heb er wel wat gelezen en ik moet zeggen:

Alex staat ergens bovenaan, kort voorafgegan door Frank Herzen (voor zijn prachtige N-13)

Ik heb van alex jammer genoeg enkel nog zijn Silvestre Curare verhaal gelezen (maar dan wel de uitgebreide versie :lol: ) en ik moet zeggen: prachtige stijl dat die man heeft. Ik ga volgende week trouwens de Santoriaans Kronieken laten bestellen bij ons in de BIB, zodat ik hem over een paar weken ook zal kunnne lezen :-D

Over Frank Herzen: ik las zijn boek als eerste van mijn fantasy boeken, en hoewel de N-13 redelijk kinderachtig is (nu jah, geschreven dan) draagt het nog steeds een warm plaatsje in mijn hart weg 8)

Plaats reactie