Fantasy Boekenplank: The Essentials

Fantastische fictie op schrift. Van Tolkien tot Aasimov.

Moderator: Beheerders

Sal A. Mander
Avonturier

Ongelezen bericht door Sal A. Mander » 16 feb 2004 18:04

Daenerys schreef:Yep, Phedre, wij hebben deel 1 en 2 van sperling in pocket: maard ie doen niks. Ik verkoop maryson ook niet goed. Alex doet het veel beter :p En Sarabande doe het ook maar matigjes. Diana Gabaldon die het veel en veel beter, die blijf ik nabestellen.

Laat Sarabande maar zitten en neem Gabaldon op voorraad. :)
Jammer omdat te horen over Maryson :( Tis toch een goede schrijver net al Schaap, die je ook maar mondjesmaat vindt in de boekenwinkels, voor Alex natuurlijk fantastisch!! :klap:

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door Phedre » 16 feb 2004 19:45

Daenerys schreef:Yep, Phedre, wij hebben deel 1 en 2 van sperling in pocket: maard ie doen niks. Ik verkoop maryson ook niet goed. Alex doet het veel beter :p En Sarabande doe het ook maar matigjes. Diana Gabaldon die het veel en veel beter, die blijf ik nabestellen.

Laat Sarabande maar zitten en neem Gabaldon op voorraad. :)
Oeh, Maryson laat ik maar even zitten dan, als het bij jullie al nietgoed loopt. Gabaldon hebben we altijd wel op voorraad, de hele serie. En zaterdag is er bij ons ook een SK'tje verkocht!!! :-D

Daenerys
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daenerys » 28 aug 2004 20:57

*bump* Ik weet dat het niet netjes is, maar nu we zoveel maanden verder zijn, en zoveel leden rijker, wil ik toch weer eens vragen: wat zijn volgens jullie de Essentiele Titels die in de fantasykast thuishoren?

Hoort bijvoorbeeld Stephen King en Anne Rice in de fantasykast of toch bij thrillers?

Mave
Avonturier

Ongelezen bericht door Mave » 28 aug 2004 21:57

Eigenlijk, als je een echte fantasy fanaat bent, hoor je minstens alle grote bekende schrijvers in huis te hebben, of het nou flut boeken zijn of niet :-D

Daarom zal je bij mij op de boekenplank niet veel grote schrijvers vinden. Brooks vind ik niet leuk genoeg om te hebben, want ik zal het nooit en te nimmer herlezen. Haydon schrijft niet slecht, maar het verhaal is niet zo interresant, vind ik en er zijn te veel irritatie punten (de volmaakte heldin, perfecte in iedere betekenis van het woord vol met cliche's en karakters die onder andere door de verheerlijking van de heldin niet goed tot hun recht komen of ontwikkelen zonder iedere keer op de gevoelens van de heldin te letten). Ook Thornton zou ik niet kopen (net als Haydon, lijkt ze te denken dat het heel interresant overkomt om iets te schrijven met een Celtische achtergrond waar je nauwelijks wat van merkt. Ook zij heeft de neiging om afentoe het een en ander de hemel in te prijzen. Dus ver heeft alleen Kerr meer voelbaar "Keltisch" geschreven). Eddings, is leuk, maar allemaal eigenlijk hetzelfde, naast wat kleine irritatie puntjes over karakters. Amusant, maar alleen om te lenen, niet om geld aan te spenderen.

Allemaal dus zonde van geld en ruimte :-D Tenminste, dat is mijn smaak :-D.

Hobb zijn aanraders. Vind ik altijd leuk om te herlezen. Absoluut iets wat ik op mijn boekenplank wil zien. Harry Potter eigenlijk ook wel, voor als ik iets luchtigs wil lezen, net als een aantal oudere kinderboeken. Aan de andere kant, heb ik eerder de neiging om van iets in de eerste plaats een boek te kopen. Bijvoorbeeld Mervyn Peake. Ben nooit zo heel erg verzot geweest van Ghormenghast, maar als ik het zou kopen, dan zou ik alleen de eerste twee boeken kopen, want de derde vind ik helemaal afbreuk doen op de oorspronkelijke sfeer.

Samuel
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Samuel » 29 aug 2004 08:27

Even toevoegen:
Het Oude Koninkrijk & Meneer Maandag van Garth Nix
Verboden&Verbannen serie van James Clemens
Sage van de Spiegel Ian Irvine

DE DOOD
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door DE DOOD » 29 aug 2004 13:28

ik voeg bniets toe, ik maak liever mijn eigen lijstje, ik ben namelijk verzot op allerhande lijstjes!!!

1 Tolkien, natuurlijk
2 Robin Hobb
3Terry Pratchett (raar dat niemand anders hem noemde, wordt toch goed gelezen dacht ik)
4 George RR Martin
5 Steven Erikson
6 Neil Gaiman
7 Raymond E Feist
8 Mervyn Peake
9 Elizabeth Haydon
10 China Miéville

het zijn niet de Jordans of Goodkinds, maar toch allemaal grote namen, en veel betere schrijvers.

Euroshima
Toerist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Euroshima » 29 aug 2004 14:52

In willekeurige volgorde:

- R.A. Salvatore - alles, vooral de boeken over Drizzt Do'Urden (zoals al eerder gezegd)
- Neil Gaiman - alles, zowel comics als boeken
- Terry Pratchett - gewoon alles!
- J.R.R. Tolkien
- Weis & Hickman's Poort des Doods serie
- WOT van Robert Jordan
- Het Oude Koninkrijk van Garth Nix
- Magiër van Feist

Inwinyáre Aranel
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Inwinyáre Aranel » 05 nov 2004 22:57

Hobb - alles van Hobb!
LotR mag niet ontbreken in de standaardfantasyboekenkast, en ook niet in alle niet-standaardfantasyboekenkasten
Goodkind, omdat hij veel betekend heeft voor het fantasy-genre
Jordan - hoe meer, hoe beter!
De Hobbit en De Silmarillion mogen ook niet ontbreken.
Harry Potter hoort er toch eigenlijk ook wel in.

Voor de rest: alle boeken die je aanspreken, en hoe voller de boekenkast, hoe mooier het wordt! :-D

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 06 nov 2004 13:29

Nou, dan gooi ik mijn lijstje er ook nog maar even tussendoor.

Eddings, alles
Hobb, alles
Hearn, Stilte van de nachtegalen en Gefluister van de raven
Tolkien, LOTR EN de Hobbit
Feist, alles
Audley, de hele serie van Ketterij
Carey, de hele Kushiel serie

EDIT: Pardon, ik was er nog een paar vergeten:

Marion Zimmer Bradley, alles
Roger Zelazny, Amber serie
Ursula Le Guin, Aardzee
Laatst gewijzigd door aphrael op 06 nov 2004 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 06 nov 2004 19:34

Voor het evenwicht ook nog een paar ESSEF schrijvers:

Charles Harness - De ring van Ritornel
Jack Vance - Alles
Larry Niven - Alles
Asimov - Alles

~ Agravaìn ~

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 06 nov 2004 19:53

Ik houd het ook op de Kushiel-trilogie en de SoT-serie.
Niet alles van de zeven wateren is meer leverbaar... en dat geld voor meer series. Op dit moment kan ik zelfs niet aan delen van de wetten van Goodkind komen! Belachelijk!
Heb je al eens bij de V&D gekeken?
Als je ze in het Engels leest, moet je bij de American Book Center in de Kalverstraat kijken, daar hebben ze RIJEN fantasy, zowel nuttige als onnuttige.
Het nadeel van fantasy is, is dat er veel overeenkomsten zijn. Op een gegeven moment weet je dat de wereld gered moet worden van de slechte koning en dat het meisje gered wordt. Daarom moet je eigenlijk proberen variatie aan te brengen. Zo vind ik de boeken van Jaqueline Carey erg orgineel, ik had nog nooit eerder een boek over een masogistisch heldin gelezen... *ahum*
Ik kom volgens mij erg lesbisch over nu, ook na mijn post over Mord-Siths. Even voor de duidelijkheid; ik houd al 18.4 jaar van mannen, en zal dat nog wel even volhouden.

- Christine -

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door Phedre » 06 nov 2004 23:12

De 7-wateren trilogie is recent opnieuw uitgebracht in pockets. Deel 3 komt nog deze maand in pocket uit. Dus ook volledig leverbaar, maar niet in het 'groot'.

Goodkinds serie wordt ook in nicepricers uitgebracht en daarom is de 'grote' editie die aan de beurt is om in het 'nice' uit te komen, vaak niet meer leverbaar. Goodkind 4 komt half november uit in Nice Price-editie. Verder zijn 1, 2 en 3 leverbaar in Nice Price en 5, 6 en 7 (en 8 uiteraard) in 'dure' editie.

Mijn excuses voor mijn off-topic gedrag...

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 25 okt 2005 01:29

Hay

Feist
Hobb
Kerr
Jordan
Goodkind
Wood
Tolkien
Furey
Bradley
Zelazny

de rest is natuurlijk ook welkom op mijn boekenplank, maar deze mogen zeker niet ontbreken

Groetjes Witch

de herrezen draak
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door de herrezen draak » 25 okt 2005 10:55

Ook in wilekeurige volgorde:

- In de ban van de Ring (Tolkien)
- Rad des Tijds (Jordan)
- Alle boeken van Raymond E. Feist
- Een lied van Ijs en Vuur (Martin)
- Alle boeken van Robin Hobb
- De wetten van de Magie (Goodkind)
- Alle boeken van David Eddings
- De Kronieken van Thomas Covenant (Donaldson)
- Alle boeken van Terry Brooks
- Harry Potter (Rowling)

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 25 okt 2005 11:02

sh...t Weiss en Hickmann vergeten en Coe en...tja vast nog wel meer essentials vergeten. Kan natuurlijk ook niet aan alles denken he. ;)

Groetjes Witch

Plaats reactie