Strips

Fantastische fictie op schrift. Van Tolkien tot Aasimov.

Moderator: Beheerders

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 26 sep 2006 15:31

Dit weekeinde (30 september en 1 oktober) zijn de stripdagen in de Euretco Expo Center in Houten.

Afbeelding

Stripschap

DeTijdlijn
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door DeTijdlijn » 16 feb 2007 22:25

delea schreef:Donjon is meesterlijk... Ik vraag me wel af hoe hard Sfar en Trondheim werken... 3 hoofdreeksen van elk 100 delen, plus nog minstens 2 spin-offreeksen. Als er per reeks twee per jaar zouden uitkomen zullen ze 50 jaar bezig zijn... En beiden hebben naast Donjon nog andere reeksen lopen (Mister O en Mister I van Trondheim zijn hilarisch!)
Donjon is op dit moment idd top.
Een van mijn grote favorieten is Andreas (Rork, Capricornus, Arq, Cyrrus, De grot der herinnering, De rode driehoek...)
Ook: Blake & Mortimer
Ook (jaja) Yoko Tsuno. Als je Yoko Tsuno leest, moet je er eens bij stilstaan dat die reeks begon in 1972/73. Dat was een tijd die nog behoorlijk ouderwets kon zijn (ik herinner me een nieuwsbericht van het EIND van de jaren 70, waarin een groepje arbeiders een fabriek binnengaat, en een journalist vraagt wat ze ervan denken dat de vrouwelijk arbeiders staken omdat ze minder worden betaald dan de mannen. Reactie van de mannen: "Waarom zouden ze evenveel moeten krijgen?" ).

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 18 feb 2007 11:00

DeTijdlijn schreef:Een van mijn grote favorieten is Andreas (Rork, Capricornus, Arq, Cyrrus, De grot der herinnering, De rode driehoek...)
Ook: Blake & Mortimer
Ook (jaja) Yoko Tsuno. Als je Yoko Tsuno leest, moet je er eens bij stilstaan dat die reeks begon in 1972/73. Dat was een tijd die nog behoorlijk ouderwets kon zijn (ik herinner me een nieuwsbericht van het EIND van de jaren 70, waarin een groepje arbeiders een fabriek binnengaat, en een journalist vraagt wat ze ervan denken dat de vrouwelijk arbeiders staken omdat ze minder worden betaald dan de mannen. Reactie van de mannen: "Waarom zouden ze evenveel moeten krijgen?" ).
Daar kan ik me helemaal in vinden! Van Andreas heb ik alleen de eerste twee delen van Rork nog maar gelezen en die zijn inderdaad zeer goed.
Blake & Mortimer waren goed, tenminste de originele van E.P. Jacobs. De nieuwe delen zijn van een veel lager niveau (Bericht uit het verleden? Jeezes...).
En wat een toeval, ik heb vorige week alle Tsuno's die we hier hebben net herlezen, en mij was net hetzelfde opgevallen over hoe oud die albums allemaal zijn. Ik kom zwaar in de verleiding om de ontbrekende albums alsnog te gaan aanschaffen :-D .

Trouwens, na al die tijd ben ik er nog altijd niet achter wat nu juist de relatie is tussen Khany en Vynka. Zijn ze nu een koppel of gewoon vrienden?

DeTijdlijn
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door DeTijdlijn » 26 jul 2008 12:09

Rekening houdende met de tijd waaruit de oorspronkelijke Yoko Tsuno's dateren (en gewoon met het feit dat romantiek er eigenlijk niet echt een rol in speelt), zullen Khany en Vynka wel gewoon vrienden zijn, of misschien nog een andere categorie: heel goeie collega's.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Re: Strips

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 07 okt 2010 20:06

Striptekenaar Piet Wijn is woensdagavond overleden. Hij overleed na een lang ziekbed in Leidschendam. Hij is 81 jaar geworden. Dat heeft medeauteur Thom Roep van de bekende strip Douwe Dabbert donderdag bekendgemaakt.

Wijn ging als 18-jarige werken voor Toonder Studio's. Daar werkte hij een tijdje op de tekenafdeling, waarna in 1948 zijn eerste strip De Zwarte Hertog in het Tom Poes Weekblad verscheen. Een jaar later ging hij als freelancer werken en schreef hij onder meer de tekststrip Aram van de Eilanden. Ook tekende hij voor de Donald Duck en Tina.

Wijn is vooral bekend om de serie Douwe Dabbert, die verhaalt over een dwerg met een magische knapzak. Wijn tekende de strips, Roep bedacht het scenario. De strips verschenen in het weekblad Donald Duck, waarvan er 23 delen ook als album verschenen.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Re: Strips

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 02 nov 2017 00:01

Ik ben de laatste tijd weer wat meer strips gaan lezen. De nieuwe Asterix, de nieuwe Storm, de nieuwe Kroniek van Amoras en ook de nieuwste Yoko Tsuno. En van die laatste heb ik alleen deel 4 gelezen. Toch eens kijken of ik die serie compleet kan krijgen.

Plaats reactie