"Stemmingsboeken"

Fantastische fictie op schrift. Van Tolkien tot Aasimov.

Moderator: Beheerders

Witch
Sterrenschipper

"Stemmingsboeken"

Ongelezen bericht door Witch » 29 jun 2006 22:05

Hay,

Er zijn sommige boeken die ik altijd weer herlees als ik in een bepaalde stemming ben. Noem het maar "Feel good" boeken als je wil.

Zo lees ik als ik verdrietig ben "Auriane, dochter van het licht" of "De bruid van Pilatus". Als ik een moeilijke periode in mijn leven doormaak (en dat zijn er de laatste jaren nogal veel geweest) grijp ik altijd weer naar LOTR. Niet dat ik bovengenoemde boeken nooit lees als ik niet in die stemming ben, dat niet. Deze boeken roepen echter een bepaald gevoel bij mij op een gevoel waar ik op dat moment behoefte aan heb. Welk gevoel zul je dan vragen...tja dat kan ik eigenlijk met 1 uitzondering niet benoemen. De uitzondering is "de bruid van Pilatus" dat is een heel oud boek spelend in, zoals je uit de naam al kunt opmaken, het antieke Rome en als afsluiting in Judea. Dit boek heb ik ooit heel lang geleden eens bij mijn oma uit de boekenkast mogen lezen en dat heeft me altijd een heel geborgen gevoel gegeven, of dat iets met mijn oma te maken heeft? ik weet het niet ik kon nooit zo goed met haar overweg. Na haar dood heeft mijn vader de boeken van mijn oma gekregen behalve dat boek, dat staat nu bij mij in de boekenkast.

Mijn vraag is nu, herken je dit?? Lees jij ook bepaalde boeken als je in een bepaalde stemming bent?? Zo ja, welke boek lees je dan in welke stemming en waarom lees je net dat boek? Zo nee, heb je er gewoon nog nooit bij nagedacht waarom je op een bepaald moment net dat boek uitzoekt om te herlezen of herlees je gewoon zoals het je uitkomt??

Groetjes Witch

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 30 jun 2006 08:52

Soms is het gewoon tijd om een boek te herlezen.
Ik heb zo`n soort van leesplanning, de nieuwe boeken waarvan de reeks volledig is staan vooraan op de lijst. Soms wordt die planning dan doorbroken omdat ik in een reeds gelezen boek of reeks begin. Waarom ik dan eerst toch een reeds gelezen boek van de plank pak terwijl er nieuw werk staat te wachten is mij een raadsel.

Ik heb wel een reeks die mij heel dierbaar is, namelijk heugenis, Smart en het Sterrenzwaard van Tad Williams.

Ik weet niet wat het is maar ik heb die reeks al een paar keer gelezen en telkens ik het laatste boek uit heb kan ik spontaan even huilen...raar maar ik weet dat dat moment eraan komt en tja, dat lucht heel erg op. Misschien dat ik dan onbewust zin heb om te huilen? Gek want ik moet dan eerst 4 dikke boeken lezen alvorens een lekker potje te kunnen grienen. :'(

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 30 jun 2006 09:23

Ik geloof niet dat ik in een bepaalde gemoedstoestand naar speciale boeken grijp.
Andersom heb ik wel vaak dat ik een bepaald boek soms niet kan lezen omdat ik er niet in de stemming voor ben. Dat kan zelfs zijn als ik al in een boek bezig ben. Dan vind ik het ineens belachelijk, lichtvoetig, of juist overdreven zwaar en past het dus niet bij mijn stemming. Dan ga ik gewoon wat anders lezen.
Een boek waar ik telkens weer heel blij van word is Pompeii van Robert Harris.

-G-

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 02 jul 2006 08:44

O ja, dit ken ik maar al te goed. :-D Ik noem ze alleen "troostboeken". Voor mij zijn de boeken van Eddings en dan de Elenium reeks en de Tamuli mijn favo-troostboeken. Alhoewel ik ook nog wel eens in een depri-bui naar Pride and Prejudice van Jane Austen wil grijpen. Als ik ziek ben pak ik vaak de Hobbit erbij. Geen idee waarom, maar dat leest gewoon lekker als je met een griep in bed ligt.

sima
Avonturier

Ongelezen bericht door sima » 16 aug 2006 12:49

Het maakt mij niet zoveel uit wat voor boek ik dan pak, ik neem meestal wel een boek die nog ongelezen in de kast staat.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 17 aug 2006 19:31

Normaal niet, omdat ik redelijk lang over een boek doe tegenwoordig. En mijn boeken lees ik vrijwel altijd uit voordat ik een nieuw boek begin. Ook ben ik bijna altijd maar in één boek bezig, heel soms lees ik er nog een verhalenbundel met korte verhalen er bij.

Wat ik wel eens heb is een drang om een bepaald boek te gaan lezen, meestal iets van Vance. Niet echt als ik in een bepaalde stemming ben, maar meer als gevolg van een prikkel uit de omgeving, bijvoorbeeld muziek die ik veel gehoord heb tijdens het lezen van het bepaalde boek. Of zou die prikkel me juist in een bepaalde stemming brengen?

~ Agravaìn ~

Nahimana Tala
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nahimana Tala » 18 aug 2006 06:35

Mmm, ik ben niet zo'n grote lezer en lees vrijwel nooit een boek voor een tweede keer. Volgens mij is de enige uitzondering 'Rolan's keuze' geweest, gelezen in mijn jeugd en op latere leeftijd herhaald. Ik lees ook altijd eerst een boek, en bij voorkeur de serie, uit voor ik aan een nieuwe begin.

Ik en "Sfeerboeken" :s Volgens heb ik die niet. Hoogtens zal mijn stemming me weerhouden te lezen. Of misschien toch... als ik wat minder ben, lees ik misschien eerder wat luchtigere of kortere zaken uit de Elf dan dat ik mijn boek pak.

Gilrea
Toerist

Ongelezen bericht door Gilrea » 19 aug 2006 11:01

Ik herken het sfeerlezen ook wel inderdaad. Ik ken sommige boeken al gedeeltelijk uit mijn hoofd.

Als ik ziek ben, begin ik uit pure verveling al mijn kinderboeken te lezen. Meestal stop ik er met elk boek op de helft alweer mee, omdat het me dan echt mateloos verveeld. Als ik in een hele christelijk bui ben (ja, ik ben christen), ga ik de Bijbel lezen. Ik ben er nog nooit helemaal doorgekomen, vanaf het begin van het einde. Sommige boeken vervelen me echt in de Bijbel.

Ik ben niet het type dat al m'n boeken opnieuw leest. Soms vind ik een boek mooi, maar om het nou twee keer te lezen, gaat me teveel. Soms heb ik gewoon al een perfecte fantasiewereld om het boek heen gebouwd, en vind ik het wel goed zo. Boeken als; 'morgen toen de oorlog begon', zijn heel erg mooi, maar een keer lezen vind ik echt wel genoeg.

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 19 aug 2006 20:11

Tja, als ik in een emotionele bui ben, of wanneer ik ineens stapelverliefd word :$ lees ik onveranderlijk 'ster' van Neil Gaiman. Die heb ik al een keer of drie gelezen en hij blijft gewoon overweldigend mooi :klap: . Dat is het zowat, denk ik. Ik lees soms ook wel eens in de Bijbel, al ben ik niet christelijk, maar da's echt heel sporadisch. Ik heb ooit één keertje een stukje uit het Boek Prediker (uit de bijbel dus) voorgelezen aan een vriendin. Moet je ook eens proberen, de gevolgen zijn hilarisch .

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 26 aug 2006 21:21

Ik ben ook een poging aan het doen om door de bijbel heen gekomen. Eerlijk gezegt ben ik nog niet verder gekomen dan Genesis 24 (ik ben 3 weken geleden begonnen?). Ik ben daarna overgestapt op Pslamen (dat vind ik toch nog wel de mooiste boeken). Ik zou me er toch even doorheen moeten slaan denk ik. Toch, ik lees niet elke avond een stukje, ook daar moet ik echt voor in de stemming zijn.

Zo af en toe, als ik in een huil-bui-om-waargebeurde-verhalen zit, wil ik het boek "het bittere kruid" van Marga Minco er nog wel eens bij pakken. Dit boek vind ik echt fantastisch en ik heb het ook al een paar keer gelezen. Ook het dagboek van Anne Frank heb ik me wel eens geprobeerd doorheen te worstelen (ook daarbij ben ik niet vergekomen). Ook dat vind ik een heel erg stemmings boek.

Wendekind
Toerist

Ongelezen bericht door Wendekind » 26 sep 2006 18:49

O ja! feel good boek nummer 1: Het Yang fenomeen van Tanith Lee, compleet stuk gelezen. Wat een heerlijk 'mens' is die hoofdpersoon (Nog steeds haar naam niet ontdekt.. iemand?).

Maar ook andere verhalen van Tanith Lee als ik in een lekker donkere bui ben, en daar lekker van wil genieten. Haar manier van het beschrijven van donkere zaken is heerlijk!

Edit:
Vergeet ik mijn all time favorite: een spiegel voor prinsen van Tom de Haan. wat een tranentrekker! Die eenzaamheid en die hervonden verbinding tussen broer en zus! Ik weet niet dit boek raakt altijd iets dieps in mij. ach ja, wat wil je als VTS'er.

Plaats reactie