Het heel erg grote Tom Bombadil topic

Fantastische fictie op schrift. Van Tolkien tot Aasimov.

Moderator: Beheerders

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 29 feb 2004 21:06

Saruman heette Curunír

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 29 feb 2004 21:20

dom dom dom! wat ben ik toch dom! 8)

maar eigenlijk, waren wij hier niet bezig over tom bombadil? ik had toch zoiets gelezen ergens... :evil:

Mansh00n
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Mansh00n » 29 feb 2004 21:21

En gandalf niet mithrandir maar Olorin...

Ik vond ergens het volgende:
Tom is located at the core of morality as it existed in Middle-earth, as the ultimate exemplification of the proper moral stance toward power, pride, and possession. In fact, in terms of the moral traits that most fascinated Tolkien both as an author and as a scholar, Tom Bombadil is Tolkien's moral ideal.

Oftewel Tom dient als voorbeeld voor hoe men zich moet gedragen. Als iedereen namelijk net als Tom de hele tijd vrolijk was en niets om macht, trots en bezittingen gaf zou het voor iedereen een fijne wereld zijn.

Shadowheart
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Shadowheart » 04 mar 2004 03:05

Volgens mij is het antwoord op de "Wie is Tom?" vraag te vinden in "In de Ban van de Ring". Goudbezie vertelt het Frodo uit in hoofdstuk zeven. En als ik me niet vergis heeft Gandalf (en Elrond) er later ook nog iets op te zeggen. Tom is eenvoudig, of nee, niet eenvoudig, hij is. En omdat dat het hele verhaal is, dat wil zeggen, er is geen verhaal, is er ook geen uitleg gegeven, want niets kun je niet uitleggen.

Maar zoals blijkt zijn wij mensen (en de andere volken, al zullen de Elfen het misschien niet toegeven) niet in staat zoiets eenvoudig aan te nemen. Wij zijn te zeer gewend om iets achter de dingen te zoeken om iets of iemand gewoon te zien voor wat het, hij of zij is. En wanneer we niets achter iemand kunnen vinden, dan verzinnen we zelf iets.

Het past volgens mij niet bij Tolkien om een raadsel van Tom te maken. Hij heeft zijn hele wereld van het onstaan en de opbouw af zo gedetailleerd mogelijk omschreven. Voor zover ik weet heeft Tolkien nooit een "mysterie" van een geschedienis gemaakt om het niet te hoeven beschrijven. Als er meer over Tom te zeggen was geweest, denk ik dat Tolkien dat wel gedaan had.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 13 mar 2004 19:56

Quicky
Toerist

Ongelezen bericht door Quicky » 16 mar 2004 19:26

Tolkien moest ook altijd zelf ontdekken wat er met een personage zou gebeuren. Het was maar in verloop van tijd dat hij alles begon te ontdekken, zo wist hij ook eerst niet dat de Ring die Bilbo vond in "De Hobbit" de Ene Ring was. Zo was het allemaal bij Tolkien hij schreef iets maar hij wist niet tot wat het ging uitgroeien, wsl is Tom ook zo een figuur en heeft Tolkien niet lang genoeg geleefd om te ontdekken wie Tom eigenlijk was...

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 16 mar 2004 21:23

dat heb ik dus ook beweerd: dat tom een soortement vergissinkje was dat per ongeluk niet is afgeraakt ofzo.

ik ben nu terug aan het lezen in the hobbit, en daar valt mij toch ook het een en ander op. Wie of what is nu Beorn eigenlijk? ook zo'n raar figuurt, en zit die kaart van Thorin wel juist in elkaar? de hobbit zit ook vol rare dingen.Daarom denk ik nog steeds dat deze dingen en Tom een paar onvolmaaktheden zijn van tolkien die hij nadien heeft proberen op te lossen in zijn brieven door te zeggen dat hij het goede weerspiegeld. Dat denk ik ervan.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 16 mar 2004 21:40

Ik heb een idee, we maken met z'n allen een boek waarin al die kleine dingen worden beschreven en afgemaakt!

Maar nou weer ff on-topic:

Tom is niet afgemaakt, maar ik zou graag willen weten hoe hij nou leefde. En hoe zorde hij er nou voor dat hij neit nat werd in de regen??

Etaín
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Etaín » 17 mar 2004 13:29

Ik denk dat het enige in Middle-Earth dat nooit zou veranderen wel Tom moet zijn. En er wordt ook gezegd dat Tom op zijn terrein alles kan, dus als Tom niet nat wil worden dan wordt Tom niet nat ;) ( wel handig, heb je geen paraplu meer nodig :P )

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 18 mar 2004 16:05

glamdring schreef: Wie of what is nu Beorn eigenlijk? ook zo'n raar figuur.
Beorn schijnt ook geïnspireerd te zijn op een mythologisch figuur, volgens mij ook uit Beowulf, maar ik kan niet meer terugvinden waar ik dat nou ooit gelezen heb. Het kan ook uit de Edda zijn, in ieder geval geïnspireerd op een figuur uit de Noorse of Noord-europese mythologie. De naam Beorn schijnt afgeleid te zijn van "beer".
Quicky schreef:Tolkien moest ook altijd zelf ontdekken wat er met een personage zou gebeuren. Het was maar in verloop van tijd dat hij alles begon te ontdekken, zo wist hij ook eerst niet dat de Ring die Bilbo vond in "De Hobbit" de Ene Ring was. Zo was het allemaal bij Tolkien hij schreef iets maar hij wist niet tot wat het ging uitgroeien.
Dat vind ik juist het leuke! Dat het voor Tolkien zelf ook een verrassing was hoe het verhaal zich ging ontwikkelen. Als ik zelf schrijf zonder vooropgezet plan, ben ik ook altijd heel benieuwd hoe het zal aflopen!

-Gwywen-

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 19 mar 2004 09:15

Gwywen schreef: Dat vind ik juist het leuke! Dat het voor Tolkien zelf ook een verrassing was hoe het verhaal zich ging ontwikkelen. Als ik zelf schrijf zonder vooropgezet plan, ben ik ook altijd heel benieuwd hoe het zal aflopen!
Dat vind ik nu opzich wel van één kant jammer aan de boeken van Tolkien, alles is gewoon bekend. Tolkien heeft alles ZO perfect en gedetaileerd uitgewerkt, dat je niet veel meer kunt fantaseren.
Maar dat is van de andere kant ook wel weer leuk.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 20 mar 2004 20:34

Fingolfin schreef:Tolkien heeft alles ZO perfect en gedetaileerd uitgewerkt, dat je niet veel meer kunt fantaseren.
Dat vind ik juist het bijzondere van Midden-Aarde. Tolkien heeft alles tot in de kleinste details uitgewerkt, maar zodanig dat je bijna zou denken dat het echt is, geen fantasy, terwijl je wéét dat het niet echt is, maar het lijkt bijna iets uit een geschiedenisboek, zo gedetailleerd dat je je bijna niet kunt voorstellen dat dit uit het brein van slechts één man is ontsproten.

-Gwywen-

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 20 mar 2004 20:38

Ik dacht dat ik had gehoord dat zijn vader ook een deel van Midden-Aarde heeft gemaakt, maar dit weet ik niet zeker.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 20 mar 2004 21:33

dat is complete BULLSHIT 8) als ik het zo mag zeggen.

Tolkiens vader stierf toen tolkien 4 was,en toen pas verhuisde zijn gezin naar engeland .Tolkiens vader heeft niets te maken met midden aarde of de verhalen.

TOlkien is wel degelijk fantasy, maar door die details is hij zooooooooooo enorm dat het idd wel echte geschiedenis lijkt. Dat is volgens mij het prachtige eraan. Je weet alles en kan alles opzoeken, alles ligt vast, alles is zeker. Dat is zeer belangrijk voro mij.

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 20 mar 2004 22:41

Gwywen schreef:[Dat vind ik juist het bijzondere van Midden-Aarde. Tolkien heeft alles tot in de kleinste details uitgewerkt, maar zodanig dat je bijna zou denken dat het echt is, geen fantasy, terwijl je wéét dat het niet echt is, maar het lijkt bijna iets uit een geschiedenisboek, zo gedetailleerd dat je je bijna niet kunt voorstellen dat dit uit het brein van slechts één man is ontsproten.
howhow, dat vink ik ook het allermooiste aan Tolkien, maar ik bedoel, van één kant is het wel jammer, want fantasy is toch eigenlijk iets wat je zelf moet kunnen verzinnen.

Maar door de gedetaileerdheid vind ik Tolkien juist de beste schrijver hoor.

Plaats reactie