Het heel erg grote Tom Bombadil topic

Fantastische fictie op schrift. Van Tolkien tot Aasimov.

Moderator: Beheerders

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Het heel erg grote Tom Bombadil topic

Ongelezen bericht door Fingolfin » 25 feb 2004 19:56

In dit topic wil ik van jullie weten wat jullie van Tom vinden. Vinden jullie hem overbodig in The Lord of the Rings?
En wat denken jullie dat hij nou eigenlijk is?

Afbeelding

Ik zelf vind Tom totaal niet overbodig. Ik vind dat hij zoals Glamdring al zei, toedraagt aan het sprookjes gehalte van het boek. Hij is er om te laten zien dat er nog goede dingen bestaan in Middle-Earth. En dat zorgt er weer voor dat je inziet dat de ring vernietigd moet worden.
Daarbuiten vind ik Tom gewoon leuk! Hij is altijd vrolijk, en maakt zich nergens zorgen om.

Ik denk dat Tom best wel eens Eru Iluvatar zelf zou kunnen zijn. Om eens te komen kijken hoe het leven er op zijn planeetje aan toe gaat. Of misschien wel om de orde (of misschien wel balans) te herstellen.

Etaín
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Etaín » 25 feb 2004 21:09

help!! nog eens!! ;)
Tom is super! het boek zou niets zijn zonder hem, in de film is het wel gelukt maar toch. in het boek lijkt het alsof hij nogal in zen eigen wereldje leeft, maar volgens mij heeft hij een zeer groot aandeel hierin zonder dat je dat merkt. dat hij eru is denk ik nu ook al lange tijd. eerst dacht ik dat hij een van de valar of een maia was omdat de ring geen vat op hem heeft, maar eigenlijk heb ik er geen idee meer van :s . als je tijd en zin hebt kan je misschien The Riddle of Tom Bombadil eens lezen (wel in het engels)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 25 feb 2004 22:13

>> verplaatst naar bibliotheek.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 25 feb 2004 22:42

dat kan ik heel gemakkelijk samenvatten wat daarin in het engels staat:

"tom is geen mens, want op de mensen heeft de ring een enorme invloed. Hetzelfde geldt voor elfen, dwergen, hobbits en de andere wezens."

"Tom is geen maia of istari, want de istari waren maar met 3, en de maia zijn zelf ook onderhevig aan de krachten van de ring (zie gandalf)"

"tom kan ook niet illuvatar zijn, want in één van zijn brieven zegt tolkien zelf dat illuvatar nooit zelf op aarde zou verschijnen in een gedaante die herkenbaar zou zijn."

conclusie van die link is: We weten niet wie of wat tom is.

Voor mijn uitgebreide reactie over het nut van tom, kan je het andere topic lezen dat hieraan voorafging, maar ik blijf erbij dat hij een klein beetje vergissing was van Tolkien, een uitprobeersel als je het zo kan stellen, eer hij zijn draai vond in de wereld van zijn fantasie. De vorige reactie ben ik het niet zo mee eens: tom is niet onontbeerlijk aan het verhaal, net zoals boterbloem of elrond weggelaten zouden kunnen worden of vervangen door anderen. Hij brengt echter wel, zoals fingolfin zegt een extra sprookjesachtig karakter aan de verhalen en is een bron van veel extra verhalen en gedichten van TOlkien (zie de eenzame trol en "de verhalen van TOm Bombadil"). OOk zijn versje is één van de meest bekende in de fantasy wereld en voor degenen die het niet kennen zal ik het hier eens tentoonspreiden:

De oude Tom Bombadil is een vrolijk kwastje;
Zijn laarzen zijn geel, en knalblauw is zijn
jasje,
Groen waren zijn riem en zijn broek, helemaal
van leder;
in zijn punthoed stak een zwanenvleugelveder.
Hij woonde onder aan de Heuvel, waar de
Wilgewinde
uit een grazige bron zich het dal in slingerde.

(voor de mensen die andere nederlandstalige gedichten van tolkien willen, ze kunnen altijd een pb sturen, ik heb ze allemaal uitgetypt voor een nieuwe lotr site die binnenkort online gaat)

zonder twijfel gaat TOm nog voor veel discussie zorgen tot lang na onze dood over Tolkien's werk, maar voor mij is hij gewoon een aanvulling aan de al zo enorme wereld van TOlkien en ik ben blij dat hierdoor TOlkiens liefde voro de natuur en de eenvoud en de liefde zijn weg gevonden heeft naar een persoon, vormgegeven door een klein ventje, met een zwanenvleugelveder (wat een woord) en een rivierprinses als vrouw.

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 25 feb 2004 22:52

Ik vind het totaal niet erg dat ik niet weet wie Tom is, want Tolkien heeft zo ongeveer alle andere dingen in zijn wereld beschreven die maar beschreven kunnen worden. Nu kunnen we toch nog een beetje zelf fantaseren.
glamdring schreef:
"Tom is geen maia of istari, want de istari waren maar met 3, en de maia zijn zelf ook onderhevig aan de krachten van de ring (zie gandalf)"
:|:|:| Foei glamdring!!
De istari zijn met zn vijven, maar twee van de vijf zijn kort na aankomst in Middle-Earth naar het Oosten gegaan en nooit meer terug gezien.

Etaín
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Etaín » 25 feb 2004 23:10

Tom was zeker geen vergissing van Tolkien!
And even in a mythical Age there must be some enigmas, as there always are. Tom Bomadil is one (intentionally).
The Letters of J.R.R. Tolkien

het was gewoon de bedoeling dat je er niets van weet
dat het boek niets zou zijn zonder tom is idd een beetje overdreven, hij is gewoon een van men favo personages en het zou heel spijtig zijn als hij er niet was. door hem is het nog een tikkeltje misterieuzer ;)

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 26 feb 2004 21:25

Staat Tom Bombadil misschien voor Tolkien zelf? De ongenaakbare die een oogje in het zeil houdt? Glamdring heeft mij inmiddels overtuigd (zie LotR - Boek-of-Film-draad) dat Tom een belangrijk en zeer interessant personage in Midden-Aarde is.
Wordt hij overigens verder nog ergens genoemd?

-Gwywen-

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 26 feb 2004 21:38

hey, Tolkien zelf. Das ook een mooie!!

Volgens mij komt Tom alleen nog voor in "De avonturen van Tom Bombadil", dat is een aantal gedichten bij elkaar gebundel die over Tom gaan.

Misschien is Tom wel het mannetje in de maan, die in een van Tolkiens gedichten af en toe omlaag kwam voor een lekkere pot bier.
Maar in een aantal boeken staat geschreven dat er een elf stieken aan boord van het schip van de maan ging. hij werd het mannetje in de maan genoemd. Dus dit kan eigenlijk ook niet.
Deze elf is overigens de oudste nog levende elf op Arda (of erboven:P)

Jee
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jee » 27 feb 2004 12:17

Volgens mij is Tom gewoon zoiemand die een niet-sterfelijk leven lijdt en gewoon doorgaat, whatever happens. Een beetje een wereldvreemd persoon zonder missie, zonder motivatie, eentje die gewoon doet wat in hem opkomt. En een klein beetje invloed heeft op de wereld, als hij daar zin in heeft. En ook iemand die je niet boos moet maken. Volgens mij is Tom een groter gevaar voor de wereld als hij evil word dan Sauron. Maja, aangezien Tom nergens voor gaat is dat geen optie. :D

Fitz
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fitz » 27 feb 2004 15:03

Ik denk dat de beste verklaring voor Tom is dat hij Tolkien's personage is(ik ben het dus met Gwywen).
Een misterieus persoon die eigenlijk buiten het boek staat dit, omdat de ring hem niks doet, en de strijd tussen goed en kwaad buiten hem om gaat.
Een klein verhaaltje in het grote verhaal.

Toegevoegd om dit soort discussies uit te lokken misschien.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 27 feb 2004 15:11

die brieven van tolkien zijn geschreven na het publiceren van het boek, en misschien heeft tolkien het zo proberen uit te leggen waarom tom niet een duidelijker achtergrond heeft. Dit vermoed ik.

Om het tolkien zelf te laten zijn, zou ik wat overdreven vinden. Tolkien schrijft in de Auctoriële stijl, hij weet alles van iedereen en overal terzelfdertijd. Tom blijft in zijn hutje met vrouwtje en haardvuur. Dat van die man in de mana vind ik nog dommer eerlijk gezegd, want Tom komt in vele andere gedichten voor als de bewaker en bewoner van het oude woud. Het mannetje in de mana heeft niks te maken met lotr of de hele geschiedenis rond MIdden-aarde, maar is er gewoon in gesitueerd.
(ook zoals de smid van groot-wolding of blad van klein, die er zelfs niet in gesitueerd zijn).

Tom is zoals gwywen zegt een zeer interessant personage, dat veel van deze discussies opwekt, maar of het tolkiens bedoeling was zoals hier werd gezegd... dat denk ik niet.

voor mij is die hypothese dat het tolkien zelf is dan ook de meest aanneembare.

over die Istari Fingolfin: er waren er maar drie bekende meer over in Midden-aarde ten tijde van lotr, en die hadden allemaal aantrekking tot de ring. De anderen daar wordt niets over gezgd, daarom schreef ik drie en niet vijf 8)

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 28 feb 2004 23:20

Radagast.

Enig idee hoe die andere twee heten, Glamdring? (het ontbreekt mij hier aan parate kennis en ik ben te lui om het op te zoeken :P )

Fitz
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fitz » 29 feb 2004 12:24

Radagast, Pallando, Alatar, Gandalf en Saruman

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 29 feb 2004 20:21

correct. Enkel radagast , mithrandir en Saruman (hoe heet die weer in't echt?) zaten nog in de witte raad bij de uitdrijving van Gandalf uit Dol Guldur tijdens het avontuur van Bilbo Baggins.
Alatar en Pallando zijn met de westerwind vertrokken (ah ja, want ze gingne naar het oosten :evil: )

Etaín
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Etaín » 29 feb 2004 21:00

euhmm ... uitdrijving van Gandalf??
bedoel je niet Sauron?? :s

Plaats reactie