Iedereen behalve ik is..

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

Viconia
Kosmonaut

Iedereen behalve ik is..

Ongelezen bericht door Viconia » 30 mar 2010 14:54

Het lezen van het boek I am legend bracht me op de volgende gedachte. Door een virus is het hele menselijke ras veranderd in een bende bloedlustige vampiers. Nu zeg ik zojuist wel het woord 'hele', maar dat is niet helemaal waar. Jij hebt het namelijk overleefd. Je weet niet precies waarom, maar om de een of andere reden heb ben je niet veranderd in een wannabe Dracula. Vergis je niet, we hebben het hier niet over die semi-romantische mietjes die vandaag de dag bekend staan als het stereo-type vampier. Het zijn echte bloeddorstige monster die in je nachtmerries voorkomen. Jezelf gebarricadeerd in je eigen huisje, zie je iedere avond hoe de vampiers uit hun verblijfplaatsen komen en rondom je huis hangen, schreeuwend om het bloed wat door je aderen loopt. Je hebt al gezien hoe je vriend/vriendin in een van die wezens veranderd is en ook hij/zij behoort nu tot hen die jou als hun volgende maaltijd zien. Zou jij in deze omstandigheden willen/kunnen overleven
of zou je zoiets hebben van "If you can't beat them, just join them"?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Re: iedereen behalve ik is..

Ongelezen bericht door Midwinter » 30 mar 2010 16:27

Zou jij in deze omstandigheden willen/kunnen overleven
of zou je zoiets hebben van "If you can't beat them, just join them"?
Geen van beide.

Ik weet niet of je The Road al hebt gezien/gelezen, maar dat verhaal roept precies deze vraag op. Zou jij in een wereld willen leven die van iedere vorm van beschaving en menselijkheid ontdaan is? Is het leven op zich wel iets waard en hoe ver kun je gaan om te overleven?

Misschien ben ik niet uit hetzelfde hout gesneden als Viggo Mortensen (toevallig zag ik de film gisteren voor het eerst), maar ik verblijf liever helemaal niet in een wereld zoals jij die omschrijft. Zeker niet als mijn enige metgezel zojuist is gedood/opgevreten/gezombificeerd. Waar leef je dan nog voor?

Brr, hopelijk komt het nooit tot zo'n situatie.

Herinnert me er trouwens wel aan dat ik I Am Legend nog ongelezen in de boekenkast heb staan. Daar moet ik binnenkort maar eens in beginnen.

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 30 mar 2010 18:30

Misschien ben ik niet uit hetzelfde hout gesneden als Viggo Mortensen (toevallig zag ik de film gisteren voor het eerst), maar ik verblijf liever helemaal niet in een wereld zoals jij die omschrijft. Zeker niet als mijn enige metgezel zojuist is gedood/opgevreten/gezombificeerd. Waar leef je dan nog voor?

Brr, hopelijk komt het nooit tot zo'n situatie.
Denk je niet dat de natuurlijke overlevingsdrang op een gegeven moment toch de overhand zal nemen?
Zelfmoord is natuurlijk ook een allerlaatste optie, zorgt voor geen weg terug. Dan moet ik direct aan het einde van de the mist denken, het zal je maar overkomen....
Ik weet niet of je The Road al hebt gezien/gelezen
Neen, maar bedankt voor de tip. Ik zal er eens naar op zoek gaan

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 31 mar 2010 10:00

Viconia schreef: Denk je niet dat de natuurlijke overlevingsdrang op een gegeven moment toch de overhand zal nemen?
Als je de enige echte mens bent, is de kans op reproductie nul, dus wat maakt het dan nog uit of je er onmiddellijk een eind aan maakt of wacht tot je een al dan niet natuurlijke dood sterft?

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 31 mar 2010 10:44

dus wat maakt het dan nog uit of je er onmiddellijk een eind aan maakt of wacht tot je een al dan niet natuurlijke dood sterft?
Niet dat ik ervaring heb in dergelijke situaties... :P
Maar....

1. vanuit religieus oogpunt zou je kunnen zeggen dat er na de dood iets beters op je wacht. Daar tegenover staat dat als je daar eerder wilt geraken door zelfmoord te plegen je nogal bedrogen uit zult komen. De vraag verder is natuurlijk of je nog wel kunt geloven wanneer je geconfronteerd wordt met een situatie als deze.
2. Vanuit atheistisch oogpunt geloof je dat er na je dood helemaal niets zal zijn. Wellicht een reden om niet direct een pistool in je strot te duwen. Daarnaast, zul je niet altijd blijven hopen dat je een lotgenoot tegen zal komen?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 31 mar 2010 11:09

Viconia schreef:vanuit religieus oogpunt zou je kunnen zeggen dat er na de dood iets beters op je wacht. Daar tegenover staat dat als je daar eerder wilt geraken door zelfmoord te plegen je nogal bedrogen uit zult komen.
Dat hangt er maar net vanaf wat je precies gelooft. Niet alle aanhangers van een religie geloven dat zelfmoord een enkele reis naar de hel is.
Vanuit atheistisch oogpunt geloof je dat er na je dood helemaal niets zal zijn. Wellicht een reden om niet direct een pistool in je strot te duwen.
Vergeleken met de dingen die je in aan het begin van dit topic omschrijft, lijkt 'niets' me een heel aanlokkelijk vooruitzicht.

Ik denk niet dat dit een rationele afweging zou zijn (wanneer is zelfmoord dat wel?). De angst lijkt me overweldigend in zo'n situatie, dat alleen kan mensen tot zelfmoord drijven.
Daarnaast, zul je niet altijd blijven hopen dat je een lotgenoot tegen zal komen?
Misschien wel. Er zijn ongetwijfeld mensen die nog blijven hopen wanneer het noodlot zo nadrukkelijk aanklopt. D'r lagen vast ook mensen onder de guillotine die, terwijl ze de bijl hoorden suizen, nog baden om een soort goddelijke tussenkomst. Maar ik denk dat de meesten tegen die tijd wel inzagen dat de dood onvermijdelijk was.

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 31 mar 2010 20:15

Ik denk dat ik toch zou proberen te overleven. Mocht het op de een of andere manier lukken om de monsters te verslaan, dan wordt mijn leven meteen weer een stuk beter. Mocht ik verliezen, dan ben ik dood, maar dat ben ik ook als ik zelfmoord pleeg. Mocht ik een van hen worden dan bezit ik waarschijnlijk niet meer de intelligentie om daarmee te zitten. En andere mensen die last van mijn beestachtigheid hebben zijn er toch niet meer.

Blijft de vraag hoelang ik het volhoud om constant in angst te leven. Als het te lang duurt voor ik een geniaal plan krijg ben ik bang dat het een kamikaze actie wordt en daarmee toch een vorm van zelfmoord. Dat is niet wat ik zou willen maar ik ben nu eenmaal geen superheld.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 31 mar 2010 20:58

Ik denk dat ik, de eeuwige optimist, misschien wel tegen beter weten in zou blijven hopen dat ik écht niet de laatste ben.
Maar desalniettemin lijkt het me een afschuwelijke gedachte om in zo'n situatie verzeild te raken :nagelbijt:

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 01 apr 2010 12:07

Ondanks de natuurlijke menselijke drijfkracht om altijd maar te willen blijven leven, wie kent het voorbeeld van de drie mannen op een eiland niet?, denk ik toch dat ik het niet zou overleven of me aan zou sluiten bij de groep, wellicht is het mogelijk dat deze groep ook een cultuur heeft waarin je je voormalige vrienden weer op een enigzins normale manier kan ontmoeten.

Aan de andere kant misschien zou ik op internet, want je huis kan je niet meer uit, gaan zoeken naar een tegengif. Het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat ik daarvoor niet alle middelen in huis heb, in dat geval gebeurd hetzelfde als dan dat het eten opgeraakt.

Kortom zolang je niet in zo'n situatie bent geweest kun je er ook niet echt over oordelen.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 02 sep 2010 23:38

Hmm. Als de situatie echt zo erg is als je voorlegt, dan denk ik niet dat ik ergens in mijn hoofd nog de hoop zou koesteren dat er andere overlevenden zijn. Als ik mezelf al in mijn eigen huis moet barricaderen zullen die anderen dat ook wel moeten... en tja, zo kom je natuurlijk nooit bij elkaar.

Qua geloof hang ik dan toch eerder naar de kant van zelfmoord dan naar onmenselijk worden. Naar mijn mening zal God me dat eerste eerder vergeven dan het tweede. Wellicht dat ik voor die tijd nog wel zou proberen om anderen (die al monsterlijk zijn geworden) de genade van de dood te schenken.

En waarom niet proberen te overleven?
Waarvoor? Met welk doel? Alleen is ook maar alleen en monsterlijk zou ik niet willen worden. En als er verder toch geen hoop meer is (zelfs niet een ietsiepietsie) dan is mijn leven toch geen leven meer. Kun je er net zo goed een echte streep door zetten.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 06 sep 2010 17:32

In 1638 stond ik daadwerkelijk voor die keuze.
Ik koos te leven, de angst was verschrikkelijk maar leverde ook een drijfveer.
Ik vond een gif uit dat de vampiers doodde en daarna cloonde ik uit een zaadcel en een bloedcel een embryo, die ik bij me implanteerde en zelf baarde, daaruit ontstond de nieuwe mensheid...jep, ik ben jullie God.
Waar leven is en een wil is een uitweg....NEVER GIVE UP, NEVER SURENDER.

Ik zou denk ik blijven hopen, blijven strijden.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Re: Iedereen behalve ik is..

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 16 sep 2010 22:03

Plus punt: Ukulele :love:

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 20 sep 2010 15:43

Euh, Ysgrublaidd, ik zie enkel een blauw wak en onderaan:"Plus punt: Ukulele "
Wat bedoel je?

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 20 sep 2010 17:22

Probeer even de pagina te vernieuwen... Er staat namelijk een youtube filmpje. En als je die ziet dan begrijp je het wel. ;)

Plaats reactie